پروسه درمانی بریس ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

برای درمان غیر هم ترازی و نا مرتب بودن دندان ها، معمولا از بریس های ارتودنسی (braces) یا الاینر ها (aligners) برای مدتی استفاده می شود. مدت زمانی که باید از بریس یا الاینر استفاده کنید به هدف از درمان، رفتار ها و عادات شما بستگی دارد.

توصیه می شود از تمام دستورالعمل های دندانپزشک متخصص ارتودنسی پیروی کنید و هنگام استفاده از بریس، به بهداشت دهان توجه بیشتری داشته باشید. رعایت این موارد، اثرگذاری درمان دندانپزشکی را بیشتر می کند.

چقدر طول می کشد تا بریس ارتودنسی اثر خود را بگذارد؟

معمولا بین  ۱ تا ۳ سال طول می کشد تا بریس اثر مطلوب را بر دندان ها بگذارد. البته، مدت درمان به شرایط شما بستگی دارد و می تواند از میانگین بیشتر یا کمتر باشد. از جمله مواردی که در مدت زمان استفاده از بریس تاثیر دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میزان کج و متراکم بودن دندان ها

از دلایلی که ممکن است باعث شود از بریس استفاده کنید، می توان به متراکم و شلوغ بودن دندان ها، کج بودن آن ها و وجود فضای خالی میان دندان ها اشاره کرد. در صورتی که دندان های شما یکی از این مشکلات را دارد، باید سریعا نسبت به درمان آن اقدام کنید. عدم درمان به موقع این موارد، ممکن است باعث پوسیدگی دندان ها، بروز بیماری لثه و فرسایش مینای دندان شود.

طول مدتی که برای درمان این مشکلات از بریس استفاده می کنید، به شدت آن ها بستگی دارد. برای مثال، ممکن است برای هم تراز کردن دندان هایتان نیاز باشد یکی از دندان ها را بکشید  تا کمی از تراکم آن ها کم شود.

بایت (bite)

به نحوه قرارگیری دندان های فک بالا و پایین روی یکدیگر در زمانی که دهان بسته است، بایت (bite) گفته می شود. ممکن است بایت شما، درست تباشد. در چنین حالتی، باید درمان ارتودنسی را آغاز کنید. مشکلاتی که ممکن است در بایت وجود داشته باشند، عبارتند از:

  • اپن بایت (open bite)
  • دیپ بایت (deep bite)
  • آندربایت (underbite)
  • کراس بایت (cross bite)
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ارتودنسی تک فک امکان پذیر است؟

درمان مشکلات بایت با بریس ارتودنسی، زمان بیشتری نسبت به درمان غیر هم ترازی های ساده دندان ها نیاز دارد.

پروسه درمانی بریس ارتودنسی

ارتودنسی چقدر طول میکشد

انواع بریس ها

انواع مختلفی از درمان های ارتودنسی وجود دارد. هر یک از روش های درمانی به مدت زمان متفاوتی برای اثر گذاری نیاز دارد.

  • بریس های فلزی. در این بریس ها، براکت هایی به دندان ها متصل می شوند و سیم ارتودنسی از براکت ها عبور می کند. دندانپزشک متخصص ارتودنسی، هر چند هفته، این سیم ها را تنظیم می نماید تا دندان ها به بهترین شکل جابه جا شوند. از بریس فلزی معمولا زمانی استفاده می شود که مشکل دندان ها یا فک نسبتا شدید است.
  • الاینر های شفاف. این ابزار ارتودنسی، متحرک و شفاف است. هر چند هفته، با تغییر مکان دندان ها در دهان، باید از الاینر جدید استفاده کرد. می توانید برای تمیز کردن الاینر، آن را از دهان خارج کنید. البته، برای اینکه الاینر تاثیر خود را بگذارد، باید تا جای ممکن در دهان باشد. اگر مطابق دستور العمل دندانپزشک، الاینر را به اندازه کافی در دهان نگذارید، طول پروسه درمانی افزایش می یابد. اگر هدف از درمان، پر کردن جای دندان کشیده شده است، الاینر نمی تواند گزینه مناسبی باشد.
  • بریس های لینگوال. این بریس های فلزی به پشت دندان ها چسبانده می شوند. شدت اثرگذاری این بریس ها، مانند بریس های فلزی و الاینر های شفاف است. از آن جایی که بریس های لینگوال پشت دندان ها قرار می گیرند، افراد دیگر متوجه حضور آن ها در دهان نمی شوند.

ابزار های ارتودنسی اضافی

در درمان ارتودنسی، ممکن است علاوه بر بریس از ابزار های دیگر هم استفاده شود. استفاده از ابزار های اضافی می تواند طول پروسه درمان را کاهش دهد. از جمله ابزار های اضافی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بند های کشی. این بند های کشی به بریس ها متصل می شود.
  • اکسپندر های کام (palatal expanders). این اکسپندر ها در سقف دهان قرار می گیرند و با فشار ملایمی که وارد می کنند، باعث گسترش فک می شوند. اکسپندر ها را معمولا برای کودکان در حال رشد تجویز می کنند. استفاده از اکسپندر ها باعث می شود برای مدت کمتری به بریس نیاز پیدا کنید.
  • هدگیر (headgear). ابزار ارتودنسی است که روی سر و صورت قرار می دهید (معمولا در شب). اگر مشکل دندان ها و فک شما پیچیده باشد، هدگیر به بریس ارتودنسی متصل می شود. معمولا برای کسانی تجویز می شود که در سنین رشد هستند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ریتینر شفاف یا نگهدارنده اسیکس

نظرات و برنامه های شما

با دندانپزشک متخصص ارتودنسی در مورد خواسته ها و انتظارات خود صحبت کنید. اگر رخداد مهمی در پیش رو دارید، ممکن است دندانپزشک بتواند برنامه درمانی را مطابق آن تغییر دهد. به یاد داشته باشید که حتی اگر ظاهر فک و دندان هایتان اصلاح شده است، امکان دارد مشکلات نهانی وجود داشته باشد. بنابراین، باید به توصیات دندانپزشک عمل کنید.

تغییرات مربوط به استخوان فک معمولا به زمان بیشتری نیاز دارند. برداشتن زودهنگام بریس ممکن است پیشرفت صورت گرفته در درمان را  به هم بزند.

رژیم غذایی

هنگام استفاده از بریس ارتودنسی یا دیگر ابزار ها، بهتر است برخی غذا ها را مصرف نکنید. دندانپزشک در ابتدای درمان، یک لیست از موادی را که باید از آن ها پرهیز کنید، در اختیارتان قرار می دهد. اگر از این دستورالعمل ها پیروی نکنید، ممکن است پروسه درمانی طولانی تر شود.

غذا های چسبناک، سخت و سفت ممکن است باعث شکستن بریس شوند. هر گونه اختلالی که در ابزار ارتودنسی ایجاد شود، می تواند مدت درمان را افزایش دهد.

سبک زندگی

سعی کنید در پروسه درمانی ارتودنسی نقش فعالی داشته باشید تا از طولانی تر شدن پروسه جلوگیری کنید. می توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • برای تنظیم بریس، به صورت منظم به دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید.
  • برای استفاده صحیح از الاینر های شفاف یا دیگر ابزار ها، از دستورالعمل دندانپزشک پیروی کنید.
  • هر شش ماه یکبار، برای تمیز کردن و جرم گیری دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر ورزش خاصی انجام می دهید، با دندانپزشک خود در مورد استفاده از محافظ دهان (mouth guard) مشورت کنید. بدین ترتیب، هنگام ورزش آسیبی به دندان های شما وارد نمی شود.

پروسه درمانی بریس ارتودنسی

ارتودنسی چقدر طول میکشد

باید ها و نباید ها

برای راحت تر کردن پروسه درمانی، همیشه از دستور العمل های دندانپزشک متخصص پیروی کنید. در این قسمت به برخی باید ها و نباید هایی که دندانپزشکان مطرح می کنند، می پردازیم.

باید ها

  • دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید؛ ترجیحا بعد از هر وعده غذایی.
  • حداقل روزی یک بار نخ دندان بکشید.
  • می توانید هر از چندگاهی دهان خود را با دهانشویه شست و شو دهید.
  • برای تنظیمات ابزار ارتودنسی، به صورت منظم به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین، برای جرم گیری و تمیز کردن دندان ها، حداقل ۲ بار در سال به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  • دستورالعمل های استفاده از الاینر، بند های کشی، اکسپندر و هد گیر را به خوبی مطالعه کنید.
  • اگر بریس شما دچار شکستگی شد، سریعا به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با ابزار بایونیتور ارتودنسی

نباید ها

  • از خوردن غذا های چسبناک، سفت یا حاوی قند بالا، بپرهیزید.
  • تا جای ممکن، نوشیدنی های گازداری که قند زیادی دارند، مصرف نکنید.
  • به هیچ وجه سعی نکنید که خودتان بریس شکسته را تعمیر کنید.

مزایای استفاده از بریس های ارتودنسی چیست؟

بریس های ارتودنسی مزایای فراوانی دارند:

  • دندان ها را هم تراز و لبخند را زیبا تر می کنند.
  • نحوه جویدن و بلعیدن را تصحیح می کنند.
  • باعث صاف و مرتب شدن دندان ها می شوند.
  • از ایجاد پوسیدگی، بیماری لثه و مشکلات فکی پیشگیری می کنند.
  • باعث بهبود برخی مشکلات مربوط به تکلم می شوند؛ زیرا غیر هم ترازی دندان ها می تواند در تکلم تاثیر منفی داشته باشد.
  • اعتماد به نفس افزایش پیدا می کند.
پروسه درمانی بریس ارتودنسی

ارتودنسی چقدر طول میکشد

چه زمان باید به دندانپزشک مراجعه کنید؟

در طول دوره درمان، هر گونه مشکلی را که برای دندان هایتان پیش آمد، با دندانپزشک متخصص در میان بگذارید. اگر احساس درد یا ناراحتی دارید و یا بریس دچار مشکلی شده است، دندانپزشک خود را مطلع کنید. هر بار که بریس مجددا تنظیم می شود، کمی احساس درد طبیعی است. اما اگر درد شدیدی را تجربه کردید که با گذر زمان بهتر نشد، به ارتودنتیست گزارش دهید.

اگر در دندان ها، فک یا دیگر بخش های دهان، تغییرات غیر عادی ایجاد شده است، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، برای هم تراز کردن دندان ها و فک از بریس های ارتودنسی و دیگر ابزار ها استفاده می شود. طول پروسه درمان می تواند بین چند ماه تا چند سال متغیر باشد. مدت درمان را عوامل متعددی تعیین می کنند که در مقاله به آن ها پرداخته شد. در مورد پروسه درمان خود، با دندانپزشک متخصص صحبت کنید. تا جای ممکن، از دستورالعمل های او پیروی کنید. در این صورت، ممکن است مدت درمان نیز کاهش پیدا کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code