آیا در حین درمان ارتودنسی با بریس می توان از مسواک برقی استفاده کرد؟

پس از شروع درمان ارتودنسی با بریس (braces) ممکن است نگران بهداشت دهان خود باشید. در عین حال، نمی خواهید که به بریس خود آسیبی برسانید. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا می توانید از مسواک برقی برای تمیز کردن دندان هایتان استفاده کنید یا نه؟

استفاده از مسواک برقی در حین درمان ارتودنسی مانعی ندارد. تا زمانی که تکنیک های صحیحی را برای تمیز کردن دندان هایتان به کار ببرید، بریس آسیبی نمی بیند. بسیاری از دندانپزشکان متخصص ارتودنسی، استفاده از مسواک برقی در حین درمان ارتودنسی را پیشنهاد می کنند. به طور کلی، مسواک برقی بهتر از مسواک عادی دندان ها را تمیز می کند.

در این مقاله به این موضوع بیشتر می پردازیم.

اگر بریس ارتودنسی دارید، چرا بهتر است که از مسواک برقی استفاده کنید؟

قبل از پرداختن به اهمیت استفاده از مسواک برقی در زمان داشتن بریس ارتودنسی، ابتدا بهتر است به اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان در حین درمان ارتودنسی بپردازیم.

درمان ارتودنسی معمولا برای افرادی انجام می شود که دندان های نامرتب و غیر هم تراز دارند. مشکلات ارتودنسی رعایت بهداشت دهان را نیز دشوار تر می کنند. در مواردی، دندان های آنقدر شلوغ و متراکم هستند که نمی توان به درستی میان آن ها را تمیز کرد. گذاشتن بریس بر روی دندان ها نیز می تواند اثری مشابه داشته باشد و حفظ بهداشت را سخت تر کند.

براکت ها و سیم ها روی دندان ها قرار می گیرند و مکانی مناسب برای تجمع پلاک و ذرات مواد غذایی به وجود میاورند. با استفاده از مسواک عادی نمی توان همه پلاک و ذرات غذا را پاک کرد. بنابراین به مرور زمان ممکن است دندان ها دچار حساسیت، پوسیدگی و تغییر رنگ شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش ارتودنسی در بهبود تنفس دهانی کودک

مسواک های برقی به صورت تخصصی برای پاک کردن ذرات مواد غذایی بر جای مانده و پلاک (plaque) طراحی شده اند.

استفاده از مسواک برقی در ارتودنسی

استفاده از مسواک برقی در ارتودنسی

مزایای استفاده از مسواک برقی

در این قسمت، به برخی از مزایای استفاده از مسواک برقی می پردازیم:

تکنیک های خاص تمیز کردن دندان ها

موهای سر مسواک برقی به صورت تخصصی طراحی شده اند و نحوه حرکت سر مسواک نیز، کاملا حساب شده است. هنگامی که مسواک برقی را روشن می کنید، مسواک در هر دقیقه بیش از هزار بار حرکت می کند. مسواک عادی این حرکات را ندارد و باید با نیروی دست آن را تکان داد.

موهای سر مسواک برقی می لرزند و حرکات دورانی ایجاد می کنند. بدین طریق، پلاک و ذرات مواد غذایی تجمع یافته بر روی دندان ها، لثه و بریس به راحتی پاک می شود. برخی مسواک های برقی، قابلیت انجام انواع مختلفی از حرکات دورانی را دارند. ممکن است موهای مسواک همگی به یک سمت بچرخند و یا توانایی چرخش در جهات مختلف را داشته باشند. حتی ممکن است موهای مسواک حرکات ضربانی داشته باشند.

تمیز کردن بخش های دور از دسترس دهان

مسواک های برقی قابلیت های زیادی دارند. حرکت دورانی آن ها برای تمیز کردن بخش های دور از دسترس دهان بسیار مناسب است و مواد غذایی تجمع یافته و پلاک به طور کامل از این نواحی پاک می شوند. موقعیت قرار گیری برخی دندان ها، رعایت بهداشت دهان را دشوار می کند. برای مثال، نامرتب و کج بودن دندان ها ممکن است دسترسی مسواک به برخی نواحی دهان را کاهش دهد. در چنین مواردی، مسواک برقی عملکرد بسیار بهتری در تمیز کردن دندان ها دارد.

از بین بردن ذرات مواد غذایی تجمع یافته

هنگام استفاده از مسواک عادی باید با فشار و حرکت دست، ذرات تجمع یافته را از روی دندان ها پاک کرد. بنابراین اگر فشار دست کافی نباشد و یا حرکت دست در جهت نادرستی باشد، ذرات تجمع یافته پاک نمی شوند.

همچنین، هنگام استفاده از مسواک معمولی نمی تواند سرعت حرکت موهای سر مسواک را کنترل کنید. حتی در برخی موارد، فشار زیاد به مسواک می تواند سبب آسیب به دندان ها و بریس ارتودنسی شود.

مسواک برقی می تواند بدون ایجاد آسیب، دندان ها را عمیق تر تمیز کند. فقط باید مسواک را بر روی ناحیه مورد نظر و در جهت درست قرار دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کشیدن دندان در ارتودنسی

پاک کردن موثر پلاک

نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که مسواک برقی می تواند پلاک را بیشتر و موثر تر پاک کند. از بین بردن پلاک (plaque) بسیار مهم است؛ زیرا تجمع آن می تواند باعث ایجاد بیماری لثه، حساس شدن دندان ها، پوسیدگی و تغییر رنگ دندان ها شود. باکتری به کمک ذرات مواد غذایی و پلاک موجود در دهان، اسید تولید می کند و از این طریق به دندان ها و لثه آسیب می رساند.

خود مسواک می تواند به عنوان راهنما و سنسور فشار و زمان عمل کند

مسواک برقی قابلیت های زیادی دارد و می تواند در حفظ برنامه ای منظم برای تمیز کردن دندان ها به عنوان راهنما برای شما عمل کند. مسواک های برقی دارای تایمر هستند و با تنظیم آن می توانید برای مدت کافی دندان هایتان را تمیز کنید.

باید حداقل برای دو دقیقه دندان هایتان را مسواک بزنید. می توانید تایمر مسواک را برای این کار تنظیم کنید. می توانید برای تمیز کردن دقیق تر تمام دندان ها، دهان خود را به چهار بخش مساوی تقسیم کنید و برای مسواک زدن هر بخش، زمان مشخصی را تعیین کنید. این قابلیت مخصوصا برای کودکان کاربرد دارد.

به علاوه، برخی مسواک های برقی سنسور فشار هم دارند. اگر خیلی محکم دندان های خود را مسواک بزنید، مسواک به شما اخطار می دهد. در نتیجه، احتمال آسیب به دندان ها و بریس ارتودنسی کاهش پیدا می کند.

احتمال آسیب به دندان ها و بریس کاهش می یابد

مسواک برقی فشار بیش از حدی به دندان ها وارد نمی کند و به گونه ای طراحی شده است که کمترین آسیب را به دندان ها و بریس ارتودنسی برساند. می توانید مطابق میل خود، مسواک را تنظیم کنید تا اثر دلخواه را بر دندان ها داشته باشد. مسواک برقی با حرکات دورانی که دارد، دندان ها را عمیق تر و بهتر تمیز می نماید.

در نتیجه، با استفاده از مسواک برقی می توانید بسیار راحت تر بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید.

استفاده از مسواک برقی در ارتودنسی

استفاده از مسواک برقی در ارتودنسی

تنظیمات مختلف برای تمیز کردن بهتر دندان ها

واقعیت این است که استفاده از مسواک برقی احتمال آسیب به دندان ها و بریس را کاهش می دهد. مسواک برقی تنظیمات و حالات مختلفی دارد و برای تمیز کردن تخصصی تر دندان هایتان می توانید مسواک را بر روی حالت مورد علاقه خود تنظیم کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با مال اکلوژن کلاس 1

استفاده آسان

استفاده از مسواک برقی به مراتب آسان تر از مسواک معمولی است. برای تمیز کردن دندان ها با مسواک برقی، لازم نیست دست خود را به جلو و عقب حرکت دهید. فقط کافی است دسته مسواک را نگه دارید و در دهان روی محل مناسب بگذارید. خود مسواک باقی کار را انجام می دهد. مسواک برقی برای کودکان نیز گزینه بسیار مناسبی است و آن ها بهتر می توانند تکنیک های مسواک زدن را انجام دهند.

به علاوه، ممکن است برخی افراد به آرتروز دست مبتلا باشند و نتوانند دستان خود را به درستی حرکت دهند. مسواک برقی برای چنین افرادی، لازم است.

استفاده از مسواک برقی در ارتودنسی

استفاده از مسواک برقی در ارتودنسی

مسواک برقی شارژی یا باطری دار

دو دسته مسواک برقی در بازار موجود است. دسته ای از آن ها شارژی هستند و دسته دیگر باطری دارند. تفاوت های زیاد دیگری نیز بین انواع مسواک های برقی وجود دارد. باید به دقت آن ها را بررسی کنید و با توجه به وضعیت دندان هایتان، بهترین مدل را تهیه نمایید.

انواع سری های مسواک برقی

همراه با هر مسواک برقی، چندین سری مسواک ارائه می شود. باید بسته به وضعیت سلامتی دندان هایتان، سر مورد نظر را انتخاب کنید.

دیگر قابلیت ها

صرف نظر از این که از مسواک معمولی استفاده می کنید یا برقی، باید هر چند ماه مسواک خود را عوض کنید. در مورد مسواک های برقی، فقط باید سری مسواک را عوض کنید. برخی مسواک های برقی این موضوع را سر موقع به شما یادآوری می کنند. نیازی به عوض کردن پایه مسواک نیست. می توانید سر های مسواک را از داروخانه ها تهیه کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، در حین درمان ارتودنسی بهتر است برای تمیز کردن دندان هایتان از مسواک برقی استفاده کنید. مسواک برقی هم احتمال آسیب به دندان ها و بریس را کاهش می دهد و هم پلاک و ذرات مواد غذایی را بهتر از بین می برد.

توصیه می شود که حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. به علاوه، در زمان استفاده از بریس ارتودنسی باید توجه بیشتری به عادات غذایی خود داشته باشید. به یاد داشته باشید که در حین پروسه درمان ارتودنسی باید توجه بیشتری به بهداشت دهان بکنید تا به مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه دچار نشوید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code