اینویزیلاین (invisalign) چیست؟

اینویزیلاین، یکی از انواع درمان های ارتودنسی است که بدون استفاده از بریس های فلزی (metal braces)، باعث صاف و مرتب شدن دندان ها می شود. در واقع، اینویزیلاین بریس شفافی است که دندان ها را می پوشاند و به تدریج آن ها را به سمت جایگاه صحیح شان حرکت می دهد. این نوع بریس شفاف است و در دهان ثابت نیست. به همین دلیل، نسبت به بریس های عادی کمتر باعث جلب توجه می شود.

اکثر افرادی که می خواهند از طریق درمان های ارتودنسی، دندان هایی مرتب و صاف داشته باشند، گمان می کنند که استفاده از بریس های فلزی تنها روش است. در حالی که بریس های اینویزیلاین، بدون ایجاد تغییری در ظاهر لبخند فرد، می توانند همین کار را انجام دهند. این بریس ها که در دهان حالتی نامرئی دارند، بدون کاستن از زیبایی لبخند فرد، نحوه قرارگیری دندان ها را تغییر می دهند. مدت درمان با استفاده از بریس های نامرئی ممکن است از بریس های فلزی معمولی کمتر هم بشود.

الاینر براکت اینویزیلاین

الاینر براکت اینویزیلاین

اینویزیلاین از چه جنسی ساخته می شود؟

این ابزار های ارتودنسی از جنس پلاستیکی خاص (BPA-free plastic) هستند. فرد با اینویزیلاین، نسبت به بریس های فلزی، احساس راحتی بیشتری دارد. این الاینر (aligner) های شفاف مخصوص فک هر فرد ساخته می شوند و لبخندی زیبا برای وی می سازند. قبل از شروع درمان با این الاینر ها، دندان پزشک متخصص تمام نکات مورد نیاز را برای بیمار توضیح می دهد و باید ها و نباید های در حین درمان را برای او مشخص می کند.

الاینر براکت اینویزیلاین

الاینر براکت اینویزیلاین

چه کسانی گزینه مناسبی برای این روش درمانی هستند؟

هم نوجوانان و هم بزرگسالان می توانند گزینه مناسبی برای دریافت اینویزیلاین باشند. از این ابزار ارتودنسی برای کاهش فاصله میان دندان های مجاور و هم چنین درمان اوربایت (overbite)، آندربایت (underbite)، اپن بایت (open bite)، کراس بایت (cross bite) و دندان های متراکم و شلوغ استفاده می شود. ارتودنتیست ابتدا باید عکس رادیوگرافی بیمار را مطالعه کند. سپس، دندان پزشک راجع به روش های درمانی مناسب با فرد صحبت می کند و همه چیز را برای او شفاف می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تانگ تراست یا فشار دادن زبان به دندان ها در کودکان و بزرگسالان

الاینر شفاف چگونه ساخته می شود؟

اگر الاینر شفاف به عنوان روش درمانی انتخاب شود، علاوه بر عکس رادیوگرافی باید مدلی سه بعدی از دندان های بیمار تهیه شود.  سپس عکس رادیوگرافی، مدل سه بعدی و عکس های گرفته شده از دندان ها به آزمایشگاه های ساخت اینویزیلاین می روند تا الاینر شفاف، به طور اختصاصی برای بیمار ساخته شود.

الاینر براکت اینویزیلاین

الاینر براکت اینویزیلاین

عملکرد اینویزیلاین چگونه است؟

زمانی که الاینر اختصاصی فرد ساخته شد، بیمار مجددا به کلینیک می آید تا تنظیمات لازم روی ابزار انجام شود. فرد باید به صورت دائمی و تمام مدت اینویزیلاین را در دهان خود داشته باشد و فقط در زمان غذا خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن اجازه دارد آن را از دهان خارج کند. از آنجایی که این بریس ها متحرک هستند، فرد در صورت نیاز می تواند به راحتی الاینر را از دهان خود در بیاورد.

استفاده از اینویزیلاین بسیار راحت است و برای فرد مشکلی ایجاد نمی کند. الاینر روی دندان ها قرار می گیرد. بیمار، هر ست(جفت) از الاینر ها را به مدت دو هفته استفاده می کند و پس از دو هفته، ست جدید جایگزین می شود. در ابتدا، بریس به طور بسیار محکم و سفتی دور دندان ها قرار می گیرد. با این کار، اینویزیلاین می تواند خیلی آرام دندان ها را حرکت دهد. با گذشت چند روز، دندان ها در محل مورد نظر قرار می گیرند و از میزان سفت بودن الاینر کاسته می شود. باید از هر ست، به مدت دو هفته استفاده کرد. در این مدت، دندان ها و لثه با جایگاه جدید خود سازگاری پیدا می کنند. اگر زود تر از دو هفته، از ست جدید استفاده شود، روند درمانی به هم می خورد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوامل موثر در برگشت ارتودنسی و بینظمی دوباره دندان

فرد باید هر شش هفته یکبار به ارتودنتیست خود مراجعه کند. دندان پزشک متخصص، در هر بار ویزیت، وضعیت الاینر و روند درمانی را کنترل می کند. در صورت نیاز، تنطیمات جدیدی بر روی اینویزیلاین صورت می گیرند.

استفاده از الاینر های شفاف چه حسی دارد؟

از دلایل محبوبیت بریس های اینویزیلاین؛ راحتی استفاده از آن ها است. فراموش نکنیم که هدف از انجام درمان، حرکت دندان ها به جایگاه صحیح شان است. بنابراین، کمی حس ناراحتی و درد طبیعی است. احساس دردی که بر اثر فشار بریس به دندان ها به وجود آمده، پس از مدتی از بین می رود. در صورتی که فرد احساس درد و ناراحتی شدیدی دارد، بهتر است هر چه سریع تر با دندان پزشک خود تماس بگیرد.

پروسه درمان چقدر طول می کشد؟

پروسه درمان ارتودنسی با اینویزیلاین معمولا یک سال طول می کشد اما زمان دقیق آن به عوامل متعددی بستگی دارد و برای هر فرد متفاوت است. به همین دلیل، زمان مورد نیاز برای درمان هر فرد، پس از تهیه عکس و معاینه تخمین زده می شود.

الاینر براکت اینویزیلاین

الاینر براکت اینویزیلاین

مزایای اینویزیلاین نسبت به بریس فلزی معمولی

برخی از مزایای الاینر شفاف نسبت به بریس های عادی عبارت است از:

  • اینویزیلاین شفاف است و به همین دلیل بسیاری حتی متوجه وجود آن در دهان فرد نمی شوند.
  • در درمان به وسیله الاینر های شفاف، دندان ها با دقت و ظرافت بیشتری حرکت می کنند و جا به جا می شوند.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان در حین درمان با اینویزیلاین آسان تر است. در زمان غذا خوردن، مسواک زدن و یا نخ دندان کشیدن می توان الاینر شفاف را از دهان خارج کرد.
  • استفاده از اینویزیلاین به مراتب راحت تر از بریس های فلزی است. به علاوه، بریس های شفاف باعث ایجاد التهاب و حساسیت در دندان ها و لثه نمی شوند.
  • کسانی که از بریس های فلزی استفاده می کنند، برای تنظیم و تعویض سیم ها تعداد دفعات بیشتری به دندان پزشک مراجعه می کنند. استفاده از اینویزیلاین از تعداد دفعات ویزیت دندان پزشکی می کاهد. هم چنین، پروسه درمانی نیز کوتاه تر می شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایا و معایب الاینر اینویزیلاین یا شفاف چیست؟

پس از اتمام پروسه درمان چه اتفاقی می افتد؟

پس از اتمام هر گونه درمان ارتودنسی، استفاده از ریتینر (retainer) توصیه می شود. ریتینر دندان ها را در سر جای خود نگه می دارد و از حرکت تدریجی آن ها به سمت محل قبلی خود، جلوگیری می کند. اگر جایگاه دندان ها تغییر کند، ممکن است استفاده دوباره از الاینر، برای مدتی کوتاه، لازم باشد. ارتودنتیست در مورد نوع ریتینر مورد نیاز هر فرد تصمیم می گیرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code