باورهای غلط درمورد درمان ارتودنسی

در این نوشته می خوانید:

درمان ارتودنسی یکی از روش های درمانی پر طرفدار برای اصلاح ناهنجاری های دهان و دندان از جمله نامنظم بودن دندان ها و درمان مشکلات مال آکلوژن است. این روش درمانی نسبت به سایر روش های درمانی شناخته شده تر است و از قدمت زیادی نیز برخوردار است، با این وجود باورهای نادرستی درباره این روش درمانی وجود دارد که متاسفانه در میان بسیاری از افراد رایج است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با این باورهای غلط درباره درمان ارتودنسی آشنا شوید.

باورهای غلط درمورد ارتودنسی

باورهای غلط درمورد ارتودنسی

۱)      تنها کودکان می توانند تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند.

گرچه قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی در سنین کودکی و نوجوانی موجب می شود نتایج نهایی در مدت زمان کوتاهتر، با هزینه کمتر و احتمال موفقیت بیشتر حاصل شود، اما بزرگسالان نیز می توانند از روش درمان ارتودنسی برای داشتن دندانهایی ردیف، زیبا و سالم استفاده نمایند.

بنابراین افرادی که در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی بنا به هر دلایلی نتوانسته اند تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند، نباید ناامید باشند و می توانند با خیال راحت اقدام به درمان ارتودنسی کنند. لازم به ذکر است برخی از بزرگسالان که نگران ظاهر خود با وجود براکت های ارتودنسی هستند، همچنان نیازی به نگرانی ندارند، زیرا تنوع روش های درمان ارتودنسی بسیار بالا است و روش هایی مانند الاینرهای اینویزیلاین یا براکت لینگوال ( زبانی) وجود دارند که اصلا در داخل دهان بیماران قابل مشاهده نیستند و در نتیجه بزرگسالان با خیال راحت می توانند از روش درمان ارتودنسی برای اصلاح ناهنجاریهای دندان خود استفاده کنند، بدون آنکه نگران زیبایی ظاهری خود باشند.

باورهای غلط درمورد ارتودنسی

باورهای غلط درمورد ارتودنسی

۲)     از ارتودنسی تنها برای اهداف زیبایی می توان استفاده کرد.

یکی از رایج ترین باورهای نادرست در خصوص درمان ارتودنسی، اهداف استفاده از این روش درمانی است. متاسفانه بسیاری از افراد تصور می کنند تنها کسانی که به دنبال داشتن طرح لبخندی زیبا هستند، باید از درمان ارتودنسی استفاده کنند، این در حالی است که تنها یکی از اهداف درمان ارتودنسی زیبایی است و از این روش درمانی برای اصلاح ناهنجاری های مال اکلوژن و بهبود سلامت دندان ها نیز استفاده می شود. به عنوان مثال، در صورتی که دندان ها روی هم قرار گرفته باشند و دارای بی نظمی شدید باشند، تمیز کردن بین دندان ها دشوار می شود و در نتیجه دندان ها در معرض پوسیدگی قرار می گیرند و حتی لثه ها نیز در معرض عفونت قرار خواهند گرفت. بنابراین تنها یکی از مزیت های درمان ارتودنسی بهبود زیبایی ظاهری دندان ها است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا درمان ارتودنسی در افراد مبتلا به دیابت امکان‌پذیر است؟

۳)    درمان ارتودنسی بسیار پر هزینه است.

هزینه ارتودنسی به خودی خود پر هزینه نیست، بلکه بسته به شدت ناهنجاری ها و تکنولوژی های مورد نیاز برای درمان و مدت زمانی که درمان به طول می انجامد، این هزینه متغیر خواهد بود. لازم به ذکر است خوشبختانه امروزه در بیشتر کلینیک های دندانپزشکی به منظور رفاه حال مردم، برای پرداخت هزینه های درمان ارتودنسی راهکارهای گوناگونی ارائه می شود تا بیماران بتوانند با خیال راحت و بدون داشتن نگرانی و دغدغه در خصوص هزینه های درمان ارتودنسی، از این روش درمانی استفاده نمایند.

باورهای غلط درمورد ارتودنسی

باورهای غلط درمورد ارتودنسی

۴)     درمان ارتودنسی روشی طولانی مدت است.

با توجه به اینکه در روش درمانی ارتودنسی، با استفاده از تجهیزات پیشرفته، دندان ها به سمت جایگاه صحیحشان هدایت می شوند، بنابراین این روش ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد. پیچیدگی درمان، شدت ناهنجاری ها و انتخاب نوع روش درمانی ارتودنسی و همچنین میزان تخصص و تجربه متخصص ارتودنسی در طول مدت درمان نقش دارد. بنابراین ممکن است روش درمان ارتودنسی برای یک بیمار چندماه زمان ببرد و برای یک بیمار دیگر چند سال به طول بیانجامد. لازم به ذکر است، صبور بودن و متعهد بودن یکی از شروط لازم برای موفقیت درمان ارتودنسی است.

۵)    براکت های ارتودنسی دردناک هستند.

براکت های ارتودنسی به خودی خود دردناک نیستند، بلکه حضور این براکت ها به خصوص انواع سنتی آن ها که فلزی هستند، در داخل دهان می تواند برای بیماران در روزهای  ابتدایی درمان آزاردهنده باشد. مسئله ای که موجب بروز درد در هنگام استفاده از براکت های ارتودنسی می شود، اعمال فشار توسط این براکت ها به دندان ها به منظور جابجا کردن آن ها و هدایتشان به سمت موقعیت صحیح است. در صورتی که بیماران نگران این احساس درد و ناراحتی باشند نیز می توانند از دیگر روش های درمان ارتودنسی با صلاحدید متخصص ارتودنسی استفاده کنند، که درد و ناراحتی کمتری به دنبال خواهد داشت.

باورهای غلط درمورد ارتودنسی

باورهای غلط درمورد ارتودنسی

۶)     استفاده از براکت ها در کودکی تضمین کننده مرتب ماندن دندان ها در بزرگسالی خواهد بود.

قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی در سنین کودکی و استفاده از براکت ها برای داشتن نتایج درمانی بلند مدت نیازمند مراقبت های خاصی است. مهم ترین مراقبت بعد از درمان ارتودنسی استفاده از ریتینر برای تثبیت نتایج درمان ارتودنسی است. در صورتی که بیمار پس از درمان ارتودنسی از ریتینرها استفاده نکند، ممکن است دندان ها مجددا به جایگاه نادرست ابتدائی خود بازگردند و وقت و هزینه های بیمار به هدر برود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اُپن بایت (open bite) چیست؟

۷)    در طول درمان ارتودنسی نیازی به مراجعه به متخصص ارتودنسی نخواهد بود.

متاسفانه عده ای بر این باورند که پس از قرارگیری براکت های ارتودنسی روی دندان ها، دیگر نیازی به مراجعه به متخصص ارتودنسی نخواهد بود. این باور کاملا غلط است. بیمار باید در طول درمان ارتودنسی به طور کامل زیر نظر متخصص ارتودنسی باشد تا متخصص میزان پیشرفت درمان را بررسی کند و در صورت نیاز براکت ها را مجددا تنظیم نماید. همچنین سلامت دهان و دندان بیمار در طول درمان ارتودنسی نیز باید به طور مرتب بررسی شود تا از بروز پوسیدگی در دندان ها و عفونت در لثه های بیمار جلوگیری شود.

باورهای غلط درمورد ارتودنسی

باورهای غلط درمورد ارتودنسی

۸)    دندانپزشکان عمومی نیز می توانند درمان ارتودنسی انجام دهند.

این یک ریسک بزرگ محسوب میشود و انتخاب اشتباه ناشی از آن میتواند منجر به مشکلات لثه و حتی از دست دادن دندان ها گردد. نتایج موفقیت آمیز درمان ارتودنسی وابسته به تخصص، مهارت و تجربه متخصص ارتودنسی است و بیماران حتما باید به یک متخصص ارتودنسی با تجربه برای دریافت خدمات ارتودنسی مراجعه کنند.

۹)     تنها روش درمان ارتودنسی استفاده از براکت های سنتی فلزی است.

متاسفانه بیشتر افراد تصور می کنند براکت های فلزی و سنتی تنها روش درمانی ارتودنسی هستند، اما امروزه روش های گوناگونی برای درمان ارتودنسی ارائه شده است که شامل ارتودنسی شفاف یا نامرئی، براکت های لینگوال یا زبانی، براکت های متحرک و … می شود که متخصص ارتودنسی بسته به ناهنجاری های دهان و دندان و شرایط بیمار، یکی از این روش ها را برای درمان او انتخاب می کند.

باورهای غلط درمورد ارتودنسی

باورهای غلط درمورد ارتودنسی

۱۰)   در طول درمان ارتودنسی دیگر نمی توان غذاهای لذیذ و خوشمزه خورد.

پس از قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی، بیمار باید مراقب سلامت براکت ها و دهان و دندان خود باشد و به این منظور باید از مصرف غذاهای سفت، چسبناک و ترد خودداری کند. با این وجود این به این معنا نیست که بیمار نمی تواند دیگر غذاهای مورد علاقه اش را بخورد، بلکه می تواند غذاهای ترد و سفت را به قطعات کوچک تقسیم کند تا مانع آسیب رسیدن به براکت ها شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بریس اینویزیلاین می تواند فاصله های خالی میان دندان ها را برطرف کند؟

۱۱)   براکت ها در دستگاه های الکترونیکی تداخل ایجاد می کنند.

یکی از باورهای نادرست درباره براکت های ارتودنسی این است که می تواند مثل سیگنال های رادیویی روی دستگاه های الکترونیکی نویز ایجاد کند که این یک باور کاملا نادرست است.

باورهای غلط درمورد ارتودنسی

باورهای غلط درمورد ارتودنسی

۱۲)  کودکان تنها پس از رشد دندان های دائمی می توانند تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند.

متخصصین ارتودنسی توصیه می کنند که بهترین زمان برای مراجعه به متخصص ارتودنسی در حدود سنین هفت الی نه سالگی است. در این سنین متخصص ارتودنسی می تواند مشکلات دهان و دندان کودکان را تشخیص دهد و از پیشرفت آن ها جلوگیری کند. همچنین نرم بودن استخوان فک و دندان ها موجب می شود تا دندان ها راحت تر و سریع تر به سمت جایگاه صحیحشان هدایت شوند.

۱۳) در هربار مراجعه به متخصص ارتودنسی، سیم براکت ها تعویض می شود.

باور نادرست دیگری که وجود دارد، تعویض سیم های براکت ها در هر بار مراجعه به متخصص ارتودنسی است. این در حالی است که متخصص ارتودنسی در هر بار قرار ملاقات، وضعیت سلامت دهان و دندان بیمار را بررسی می کند و در صورت نیاز ممکن است، سیم براکت ها را تنگ تر کند و تنها در برخی مواقع که مشکلی وجود داشته باشد، نیاز به تعویض سیم براکت ها خواهد بود.

باورهای غلط درمورد ارتودنسی

باورهای غلط درمورد ارتودنسی

۱۴)  دندان های عقل، نتایج درمان ارتودنسی را به هم می ریزد.

عده ای از بیماران نگران این باورند که دندان های عقل در صورت رشد، نتایج درمان ارتودنسی را خراب می کنند. این کاملا نادرست است. متخصص ارتودنسی پیش از اقدام به درمان ارتودنسی، وضعیت دهان و دندان بیمار را بررسی می کند و در صورتی که دهان بیمار فضای کافی برای رشد دندان های عقل را نداشته باشد، قبل از اقدام به درمان ارتودنسی، دندان های عقل با جراحی از داخل دهان بیمار خارج می شوند.

۱۵) در طول درمان ارتودنسی نمی توان ورزش کرد.

با وجود این باور نادرست که در طول درمان ارتودنسی نمی توان ورزش کرد، محافظ های دهان و دندان به این هدف طراحی شده اند که از دندان ها در طول درمان ارتودنسی در مقابل ورود ضربه و آسیب خوردن، محافظت شود.

سخن نهایی

اکنون که با باورهای نادرست در مورد درمان ارتودنسی آشنا شدید، دیگر می توانید با خیال راحت اقدام به درمان ارتودنسی کنید. تنها نکته حائز اهمیت مراجعه به یک متخصص آگاه و با تجربه برای انجام درمان ارتودنسی است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code