تاثیر ارتودنسی بر تحلیل ریشه دندان

ارتودنسی یکی از اقداماتی است که بسیاری از افراد برای ایجاد ظاهری مناسب برای دندان‌های خود نسبت به انجام آن اقدام می‌نمایند. برخی از افراد نیز نگران عوارض احتمالی ارتودنسی و طول درمان آن هستند و از انجام آن خودداری می‌کنند. به عنوان مثال تحلیل ریشه دندان یکی از مشکلاتی بوده که امکان دارد در طول روند درمان با استفاده از روش ارتودنسی به وجود آید. البته با رعایت نکاتی می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.

تحلیل ریشه دندان چیست؟

تحلیل ریشه دندان یکی از مشکلات شایعی است که امکان دارد در هنگام ارتودنسی برای شما رخ دهد. این مشکل سالیان سال است که سبب نگرانی ارتودنتیست‌ها و بیماران گردیده است. بنابراین برای رفع آن و جلوگیری از این مشکل تحقیقات زیادی صورت پذیرفت. براساس تحقیقات انجام شده اعمال فشار یکی از مهم‌ترین دلایلی بوده که سبب تحلیل ریشه‌ها در اثر ارتودنسی می‌شود. این مشکل می‌تواند در طول ارتودنسی یا پس از آن اتفاق افتد. در صورتی‌که به دندان‌ها فشارهای شدیدو نامتعارفی در طول هفته‌ها یا ماه‌ها وارد گردند، دندان‌ها با تحلیل ریشه روبه‌رو خواهند شد. همچنین تحلیل دندان ممکن است چندین سال پس از ارتودنسی نیز به وجود آید.

آیا ارتودنسی بر تحلیل ریشه دندان اثر می گذارد؟

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که در هنگام ارتودنسی و پس از آن ممکن است رخ دهد، تحلیل ریشه دندان‌ها نام دارد. تحلیل ریشه دندان‌ها در اثر وارد شدن نیرو به صورت مداوم یا منقطع رخ می‌دهد. اگر نیروها به صورت منقطع بر ریشه دندان اعمال گردند، تحلیل ریشه نسبت به حالتی که نیرو به صورت مداوم به ریشه دندان وارد می‌شود، بیش‌تر خواهد بود. بنابراین می‌توان گفت که نیروهای سبک تاثیر کم‌تری نسبت به نیروهای سنگین بر تحلیل ریشه دندان‌ها خواهند داشت.

چه عواملی باعث تحلیل ریشه دندان می شوند؟

همان‌طور که ارتودنسی سبب تحلیل ریشه دندان‌ها می‌شود، برخی مواقع نیز وجود عواملی سبب تشدید تحلیل ریشه‌ها در هنگام ارتودنسی یا پس از آن خواهند شد. آشنایی با این عوامل سبب می‌گردد که بتوانید تا حد قابل ‌توجهی از شدت تحلیل ریشه‌ها جلوگیری کرده تا درمان به راحتی انجام گیرد.

تاثیر ارتودنسی بر تحلیل ریشه دندان

تاثیر ارتودنسی بر تحلیل ریشه دندان

سن فرد

ارتباط مستقیمی میان سن بیمار و تحلیل ریشه دندان در اثر ارتودنسی وجود دارد. براساس تحقیقات انجام شده این مشکل معمولا در افراد بزرگسال بیش‌تر رخ می‌دهد. افراد در بزرگسالی به دلیل کاهش خون‌رسانی به بافت‌های پریودنتال و نازک‌تر شدن سمنتوم بیش از کودکان در معرض تحلیل ریشه دندان در اثر ارتودنسی قرار خواهند داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با ابزار فانکشنال فرانکل

نژاد

از دیگر عواملی که در تحلیل ریشه دندان بسیار تاثیرگذار خواهد بود، می‌توان به نژاد و قومیت افراد اشاره کرد. براساس مطالعات انجام شده آسیایی‌ها کم‌تر از قفقازی‌ها و اسپانیایی‌ها در معرض تحلیل ریشه دندان قرار دارند. این تحقیقات نشان داده‌اند که ریشه دندان‌های قفقازی‌ها و اسپانیایی‌هایی نسبت به ریشه دندان‌های آسیایی‌ها، آمریکایی‌ها و آفریقایی‌ها بلندتر است. به همین دلیل قومیت‌هایی که از دندان‌هایی با ریشه بلند برخوردارند، بیش از قومیت‌های که دارای ریشه‌های دندان کوتاه هستند، در معرض ابتلا به تحلیل ریشه دندان قرار خواهند گرفت.

بیماری و داروها

بیماری‌های سیستمیک و داروها از دیگر عوامل مهمی هستند که موجب تحلیل ریشه دندان می‌شوند. افرادی که دارای بیماری‌های سیستم ایمنی، آلرژی و آسم هستند، بیش از سایر افراد در معرض تحلیل ریشه دندان قرار دارند. آسم سبب می‌گردد که فشار زیادی روی ریشه دندان به وجود آید.

تاثیر ارتودنسی بر تحلیل ریشه دندان

تاثیر ارتودنسی بر تحلیل ریشه دندان

تشخیص تحلیل ریشه دندان چگونه است؟

تحلیل ریشه دندان علائمی به همراه دارد که ممکن است برخی مواقع این علائم غیر قابل مشاهده باشند. از آنجایی که تشخیص زود هنگام این مشکل می‌تواند برای درمان آن بسیار موثر واقع گردد، باید به صورت منظم تصاویر رادیوگرافی تهیه شود. به همین دلیل است که برای بررسی در طول دوره درمان ارتوپانتوگرام مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته گاهی با وجود چنین تصاویری تشخیص درست این مشکل به سختی صورت می‌پذیرد.

چگونگی اثرگذاری براکت ها روی ریشه دندان ها

در هنگام درمان با روش ارتودنسی براکت‌ها روی دندان قرار می‌گیرند. براکت‌ها به دندان‌ها فشار وارد کرده و سیستم ایمنی بدن را برای تولید آنزیم تحریک می‌کنند. این آنزیم‌ها موجب بروز التهاب شده که در نهایت به تغییر وضعیت استخوان می‌انجامند. با تغییر وضعیت استخوان‌ها قسمتی از استخوان‌ها در یک سمت نرم شده و سمت دیگر آن سخت می‌شود. بنابراین شما شاهد جابجایی دندان‌ها خواهید بود. البته چنین اتفاقاتی پس از ارتودنسی کاملا طبیعی بوده و در بسیاری از افراد رخ می‌دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چه کسانی باید از بریس ارتودنسی استفاده کنند؟

 هنگامی‌که دندان‌ها جابجا می‌شوند، شاهد تغییراتی بر طول و شکل آن‌ها خواهیم بود. البته فقط ۸ درصد این تغییرات با چشم تشخیص داده می‌شوند. برخی از افراد نیز بیش از سایرین مستعد تحلیل ریشه دندان در طول درما ارتودنسی هستند.

بهترین جایگزین براکت دندان برای جلوگیری از تحلیل ریشه دندان چیست؟

استفاده از براکت در صورتی که زیر نظر متخصص ارتودنسی مجرب صورت نگیرد در بیش‌تر مواقع سبب تحلیل ریشه دندان می‌گردد. همچنین امروزه استفاده از الاینر اینویزیلاین رواج بسیاری پیدا کرد. الاینر اینویزیلاین نسبت به براکت‌ها در این خصوص عملکرد بهتری خواهند داشت. از براکت‌های ثابت می‌توان برای ناهنجاری ها و بی نظمی های شدید دندانی استفاده کرد در صورتی که بهتر است برای بی نظمی های جزئی از الاینرهای شفاف استفاده شود.

آیا می توان از تحلیل ریشه دندان ناشی از ارتودنسی پیشگیری کرد؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که قصد دارید به ارتودنسی دندان بپردازید، حتما این سوال برای شما پیش آمده  که آیا می‌توان تحلیل ریشه دندان را پیشگیری و یا آن را درمان کرد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که از تحلیل ریشه دندان‌ها زیر نظر یک متخصص ارتودنسی مجرب تا حد زیادی میتوان جلوگیری کرد.

تاثیر ارتودنسی بر تحلیل ریشه دندان

تاثیر ارتودنسی بر تحلیل ریشه دندان

 تحلیل ریشه دندان معمولا هنگامی رخ می‌دهد که دندان‌ها با سرعت بسیار زیادی جابجا گردند. بنابراین متخصص ارتودنسی با کنترل سرعت جابجایی دندان‌ها و اعمال فشار مناسب به آنها می‌تواند به پیشگیری از تحلیل ریشه دندان کمک بسیاری نماید. علاوه ‌بر رعایت موارد اشاره شده باید قبل و در طول درمان تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس از دندان‌ها گرفته شود. در این صورت ارتودنتیست می‌تواند از وضعیت دندان‌ها آگاهی داشته باشد و به سرعت متوجه تحلیل ریشه‌ها شود. پس از انجام مراحل اشاره شده شاهد بهبود وضعیت و توقف تحلیل ریشه‌ها خواهید بود.

مراقبت های لازم برای جلوگیری از تحلیل ریشه دندان پس از ارتودنسی

اگر از آن دسته افرادی هستید که به شدت نسبت به تحلیل ریشه دندان‌های خود پس از ارتودنسی نگرانی دارید، بهتر است پیش از اقدام به درمان با متخصص ارتودنسی مشورت کنید. مشورت با یک متخصص ارتودنسی مجرب هنگامی بسیار اهمیت خواهد داشت که اعضای خانواده شما نیز با این مشکل مواجه شده باشند. همچنین مراجعه منظم به ارتودنتیست برای اطمینان از عدم قرارگیری فشار نامتعارف روی دندان‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه نمایید.

تاثیر ارتودنسی بر تحلیل ریشه دندان

تاثیر ارتودنسی بر تحلیل ریشه دندان

 شما باید به طور منظم براساس خواسته ارتودنتیست عکس‌برداری‌های لازم را انجام دهید تا وضعیت دندان‌های شما کنترل شود. در این صورت متخصص ارتودنسی عکس فعلی شما را با عکس قبلی مطابقت می‌دهد تا متوجه تغییرات عکس گردد. اگر درد یا حساسیت شدیدی در دندان‌های خود احساس کردید، باید به سرعت به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. در بسیاری از مواقع تحلیل ریشه دندان‌ها با درد یا حساسیت شدیدی روبه‌رو خواهد بود. در صورتی که به صورت منظم به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید، می‌توانید میزان تحلیل ریشه دندان‌ها را به حداقل برسانید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا درمان ارتودنسی در افراد مبتلا به دیابت امکان‌پذیر است؟

سوالات متداول

در هنگام مشاهده تحلیل ریشه دندان پس از ارتودنسی چه اقدامی باید انجام داد؟

اگر در هنگام ارتودنسی تحلیل ریشه دندان را مشاهده کردید، باید روند ارتودنسی به مدت ۶ ماه متوقف شود. در این صورت مشکلات به وجود آمده در اثر تحلیل ریشه باید درمان گردند.

چه داروهایی برای درمان تحلیل لثه ارتودنسی تجویز می‌شوند؟

استفاده از داروهای ضدالتهابی نظیر تتراسایکیلین‌ها و داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی برای کاهش تحلیل ریشه دندان بسیار موثر خواهند بود؛ هرچند مصرف هر نوع دارویی باید زیر نظر متخصص ارتودنسی صورت گیرد.

تاثیر ارتودنسی بر تحلیل ریشه دندان

تاثیر ارتودنسی بر تحلیل ریشه دندان

سخن پایانی

در اکثر مواقع درمان ارتودنسی در صورتی که زیر نظر متخصص نباشد با تحلیل ریشه دندان همراه خواهد بود. بنابراین در طول درمان عکس‌برداری از دندان ها به صورت منظم امری ضروری بوده تا روند تحلیل ریشه کنترل و درمان شود. در صورت تحلیل ریشه ارتودنتیست با تجویز داروهایی به درمان این مشکل می‌پردازد. آن‌چه که بسیار اهمیت دارد این است که به صورت منظم برای معاینه به دندانپزشکی مراجعه نمایید تا از افزایش تحلیل ریشه جلوگیری شده و مشکلات ناشی از آن کاهش یابند. البته علاوه‌ بر موارد گفته شده مراجعه نزد ارتودنتیستی مجرب می‌تواند به شما کمک کند تا از تحلیل ریشه دندان پیشگیری کنید. عمل به توصیه‌های ارتودنتیست و عکس‌برداری رادیوگرافی برای نتیجه‌گیری بهتر کاملا ضروری هستند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code