جویدن آدامس هنگام استفاده از بریس های ارتودنسی

ممکن است شنیده باشید که در زمان استفاده از بریس های ارتودنسی، نباید آدامس بجوید. واقعیت این است که جویدن آدامس، مزایا و معایبی دارد. برخی دندانپزشکان متخصص ارتودنسی باور دارند که نباید هنگام استفاده از بریس، آدامس جوید. در مقابل، برخی متخصصان این کار را منع نمی کنند.

در ادامه، به درستی یا نادرستی جویدن آدامس در زمان داشتن بریس می پردازیم. همچنین، بهترین نوع آدامس را به شما معرفی می کنیم.

آیا جویدن آدامس هنگام داشتن بریس ارتودنسی، اشکالی دارد؟

صرف نظر از اینکه بریس ارتودنسی دارید یا نه، نباید از آدامس های حاوی قند استفاده کنید. آدامس هایی که حاوی شکر هستند، باعث می شوند باکتری ها روی دندان ها را بپوشانند. پوشیده شدن دندان ها با باکتری، تبعات زیر را به دنبال دارد:

  • پوسیدگی دندان
  • سوراخ شدن دندان (پوسیدگی شدید)
  • بیماری لثه

دندانپزشکان توصیه می کنند از آدامس های بدون قند استفاده نمایید.

امروزه، مواد به کار رفته در ساخت بریس های ارتودنسی تغییر کرده است. سیم های ارتودنسی، انعطاف پذیری بیشتری نسبت به قبل دارند؛ در نتیجه، جویدن آدامس باعث خم شدن آن ها نمی شود. با این حال، بهتر است ابتدا از دندانپزشک در مورد جنس بریس خود سوال کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوامل موثر در هزینه درمان ارتودنسی

اگر بریس دارید و عادت به جویدن آدامس دارید، باید بدانید که این کار مزایا و معایب خاص خود را دارد:

مزایا

  • جویدن آدامس های بدون قند، باعث افزایش ترشح بزاق می شود. بنابراین، اسید هایی که باکتری های پلاک از مواد غذایی می سازند، سریع تر از روی دندان ها شسته می شوند.
  • نتایج تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، نشان می دهد که جویدن آدامس می تواند درد حاصل از گذاشتن بریس در دهان را کاهش دهد. همچنین، محققان دریافتند که آدامس آسیب چندانی به بریس ارتودنسی وارد نمی کند.

معایب

  • امکان این که جویدن آدامس به بریس آسیب بزند، وجود دارد. آدامس چسبناک است و به آسانی میان براکت ها و سیم های بریس گیر می کند.
  • آدامس می تواند سیم های ارتودنسی انعطاف پذیر را نیز خم کند و در نتیجه، از شدت اثرگذاری بریس می کاهد. حتی یک خم کوچک در سیم ممکن است باعث جابه جایی نادرست دندان ها شود. بدین ترتیب، هم ترازی دندان ها به هم می خورد و مدت درمان ارتودنسی افزایش می یابد.
  • هنگام جویدن آدامس، ممکن است ترغیب شوید که بند های کشی بریس را درآورید. این کار می تواند مدت درمان را افزایش دهد.
جویدن آدامس هنگام استفاده از بریس های ارتودنسی

جویدن آدامس هنگام استفاده از بریس های ارتودنسی

آیا جویدن آدامس در زمان استفاده از بریس اینویزیلاین، مشکلی دارد؟

بریس اینویزیلاین (invisalign)، الاینر متحرک شفافی است که برخلاف بریس های معمولی، از براکت ها و سیم ارتودنسی تشکیل نشده است. قبل از خوردن یا آشامیدن باید همواره الاینر (aligner) را از دهان خود خارج کنید. زمانی که اینویزیلاین داخل دهانتان است، آدامس نجوید. هنگام جویدن آدامس، ترشح بزاق افزایش می یابد که می تواند باعث ایجاد لکه بر روی الاینر و حتی دندان ها شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اُپن بایت (open bite) چیست؟

شما می توانید اینویزیلاین را از دهان خود خارج کنید و آدامس بجوید. اما بهتر است تعداد دفعات زیادی این کار را انجام ندهید؛ زیرا:

  • جابه جایی دندان ها به تاخیر می افتد.
  • مدت درمان طولانی می شود.
  • امکان دارد احساس درد به وجود بیاید.

از جویدن آدامس های حاوی قند در هنگام استفاده از اینویزیلاین بپرهیزید

زمانی که از اینویزیلاین یا هرگونه الاینر دیگری استفاده می کنید، آدامس های حاوی قند نجوید. اگر ذره کوچکی از این آدامس ها در الاینر گیر بیفتد، سرعت رشد باکتری ها بر روی دندان ها افزایش می یابد و احتمال پوسیدگی و سوراخ شدن دندان ها بیشتر می شود.

جویدن آدامس هنگام استفاده از بریس های ارتودنسی

جویدن آدامس هنگام استفاده از بریس های ارتودنسی

اگر آدامس به بریس ارتودنسی چسبید، باید چه کنید؟

اگر قطعه ای از آدامس به بریس ارتودنسی چسبید، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. با استفاده از مسواکی نرم، آدامس را تا جای ممکن از روی بریس پاک کنید. البته، نباید بیش از حد به بریس فشار وارد کنید؛ چراکه ممکن است به براکت ها یا سیم های ارتودنسی آسیب وارد شود.
  2. با استفاده از نخ دندان، بقایای آدامس را از روی بریس پاک کنید.
  3. با ملایمت، دوباره دندان هایتان را مسواک بزنید.
  4. دهان خود را با دهانشویه یا محلول آب و نمک، به خوبی شست و شو دهید.
  5. دندانپزشک خود را مطلع سازید. اگر باز هم آدامسی بر روی بریس باقی ماند، به دندانپزشک خود خبر دهید. دندانپزشک به صورت تخصصی بریس را تمیز می کند و آسیب هایی را که به براکت ها و سیم ها وارد شده، برطرف می نماید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  قبل ‌وبعد از درمان ارتودنسی بی نظمی دندان

چه  زمان باید به دندانپزشک متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید؟

اگر به بریس شما آدامس چسبید، دندانپزشک خود را مطلع سازید. حتی اگر همه آدامس را جدا کردید، به او خبر دهید. امکان دارد آدامس سیم ها را کمی جابه جا کرده باشد؛ بدون اینکه شما متوجه شوید. بنابراین، ارتودنتیست باید دوباره بریس را تنظیم نماید تا مشکلی در روند درمان ایجاد نشود.

در صورتی که موارد زیر پیش آمدند، سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • اگر احساس می کنید سیم ارتودنسی بریده است و یا دارد به گونه شما فشار می آورد.
  • اگر فشاری به لثه هایتان وارد می شود و لثه ها متورم و حساس شده اند.
جویدن آدامس هنگام استفاده از بریس های ارتودنسی

جویدن آدامس هنگام استفاده از بریس های ارتودنسی

چگونه از چسبیدن آدامس به بریس جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق، نجویدن آدامس است. اگر هم که می خواهید آدامس بجوید، پس از وعده های غذایی و فقط برای چند دقیقه این کار را انجام دهید. بهتر است از آدامس های بدون قند استفاده کنید. پس از جویدن آدامس، آب بنوشید تا احتمال پوسیدگی دندان کاهش پیدا کند. به یاد داشته باشید که با محافظت از بریس، در واقع از دندان های خود مراقبت می کنید. هر کاری که باعث آسیب به بریس ارتودنسی شود، می تواند مدت درمان را افزایش دهد.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، جویدن آدامس ممکن است به بریس ارتودنسی آسیب وارد کند. اما از آن طرف، مزایایی هم دارد. فقط به یاد داشته باشید که باید از آدامس های حاوی قند پرهیز کنید. اگر بریس یا الاینر متحرک دارید، به طور کلی بهتر است کمتر آدامس بجوید. توصیه می شود در این باره با دندانپزشک خود مشورت کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code