استفاده از خمیردندان سفیدکننده حین درمان ارتودنسی با بریس، اینویزیلاین و ریتینر

اگر در دهان خود بریس ارتودنسی دارید و دندان هایتان دچار تغییر رنگ شده اند، ممکن است به فکر استفاده از محصولات سفید کننده مانند خمیردندان های مخصوص بیفتید. اما سوال اینجا است که آیا می توان در حین پروسه درمان با بریس ارتودنسی، از محصولات سفید کننده دندان استفاده کرد؟

برای برطرف کردن تغییر رنگ های جزئی و لکه های کم رنگ دندان ها، می توانید خمیردندان های سفید کننده را به کار ببرید. برخلاف دیگر محصولات سفید کننده، خمیردندان رنگ بریس را تغییر نمی دهد و به آن آسیبی نمی رساند. همچنین، باعث چند رنگ شدن دندان ها نمی شود؛ چراکه خمیردندان تنها بر روی خارجی ترین لایه دندان ها اثر می کند. البته، خمیردندان سفید کننده بر لکه های عمیق تاثیر چندانی نمی گذارد.

در برخی موارد، استفاده از خمیردندان های سفید کننده در زمان قرار داشتن بریس ارتودنسی در دهان، می تواند باعث غیریکنواخت شدن رنگ دندان ها شود. بهتر است قبل از استفاده از این محصولات، با دندانپزشک متخصص مشورتی داشته باشید. در ادامه این مقاله، به روش های سفید کردن دندان ها حین پروسه درمان ارتودنسی و خطرات آن ها بیشتر می پردازیم.

خمیردندان سفیدکننده در ارتودنسی

خمیردندان سفیدکننده در ارتودنسی

خمیر دندان سفید کننده چیست و کارایی آن چگونه است؟

خمیر دندان سفید کننده، چگونه باعث سفیدی دندان ها می شود؟ تفاوت بین خمیردندان های معمولی و خمیردندان های سفید کننده ترکیبات سازنده آن ها است. خمیردندان سفید کننده حاوی مواد ساینده و جلادهنده بیشتری است. خمیر دندان عادی، لکه های کم رنگ سطح دندان ها را از بین می برد و رسوبات به جای مانده بر روی دندان ها را پاک می کند.

قبل از پرداختن به تاثیر خمیردندان سفید کننده بر دندان ها در هنگام استفاده از بریس، بهتر است کارایی آن را بر روی دندان های عادی و بدون بریس بررسی کنیم. مواد شیمیایی مانند سیلیکا که در خمیردندان های سفیدکننده وجود دارد، لایه خارجی دندان ها را به آرامی می ساید و تمیز می کند. در نتیجه، مدتی پس از استفاده از این خمیردندان ها، دندان هایتان روشن تر و درخشان تر می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  حالت ‌های مختلف رویش دندان عقل

البته، خمیردندان ها به اندازه دیگر محصولات سفید کننده مانند ژل ها و چسب ها قوی نیستند. خمیردندان فقط لکه های سطحی را از بین می برد. در واقع، مواد داخل خمیردندان با مینای دندان وارد واکنش می شوند و بدین طریق، لکه ها از بین می روند.

از طرفی، دیگر محصولات سفید کننده که قوی تر هستند، به مینا و عاج دندان نفوذ پیدا می کنند و لکه های داخلی و خارجی را از بین می برند.

برخی خمیردندان های سفیدکننده حاوی کوارین آبی (blue covarine) هستند که خطای دید ایجاد می کند و باعث می شود دندان ها کمی روشن تر به نظر بیایند. این خمیردندان ها معمولا نمی توانند رنگ طبیعی دندان ها را تغییر دهند. فقط لکه های ایجاد شده در اثر کشیدن سیگار یا نوشیدن شراب قرمز، چای یا قهوه از بین می روند.

اگر تغییر رنگ دندان ها ناشی از مشکل در لایه های زیرین دندان باشد، باید از محصولات قوی تری استفاده کرد. البته، پیش از هر چیزی باید با دندانپزشک مشورت نمایید.

خمیردندان سفیدکننده در ارتودنسی

خمیردندان سفیدکننده در ارتودنسی

حین پروسه ارتودنسی، چه زمانی استفاده از خمیردندان سفید کننده بلامانع است؟

بریس ارتودنسی، بخشی از سطح دندان ها را می پوشاند. در صورت استفاده از محصولات سفید کننده، فقط بخش های قابل رویت که در زیر بریس نیستند، سفید می شوند. در نتیجه، زمانی که بریس برداشته می شود، رنگ دندان ها غیر یکنواخت به نظر می آید. برطرف کردن غیریکنواختی رنگ دندان ها کمی دشوار است.

محصولات سفیدکننده قوی تر مانند ژل ها و چسب ها علاوه بر پاک کردن لکه ها، ساختار دندان را نیز تغییر می دهند. بین همه این محصولات، خمیردندان سفیدکننده خطر کمتری برای دندان ها دارد؛ فقط لکه های سطحی را از بین می برد و ساختار دندان ها را تغییر نمی دهد.

اگر به مدت حدود ۶ هفته از خمیردندان سفید کننده استفاده کنید و در این مدت توجه کافی به بهداشت دهان و دندان داشته باشید، نتایج خوبی خواهید گرفت. برای مشاهده اثر محصولات سفیدکننده باید صبور باشید. البته، اگر بهداشت دهان را رعایت نکنید و دوباره از مواد غذایی رنگ زا بیش از حد استفاده نمایید، لکه ها دوباره در سطح دندان ها پدید می آیند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش ارتودنسی در بهبود تنفس دهانی کودک

یکی از مزایای خمیردندان سفید کننده، قیمت مناسب آن است. به علاوه، هنگام استفاده از آن لازم نیست نگران تغییر رنگ بریس ارتودنسی باشید.

روش استفاده از خمیردندان سفید کننده

مانند هر خمیردندان دیگری، باید دو بار در روز از آن استفاده کنید. باید حداقل ۲ دقیقه برای تمیز کردن دندان هایتان وقت بگذارید. بهتر است از مسواک با موهای نرم استفاده کنید و با ملایمت دندان ها را تمیز کنید. مسواک زبر یا محکم مسواک زدن می تواند به دندان های شما آسیب برساند.

برای دریافت نتیجه مطلوب، باید به بهداشت دهان و دندان توجه ویژه ای داشته باشید. محصولات سفیدکننده لکه هایی را که در اثر کشیدن سیگار، نوشیدن شراب، قهوه و دیگر نوشیدنی ها ایجاد شده است، از بین می برند. اما مصرف مجدد این مواد غذایی و نوشیدنی ها باعث تغییر رنگ مجدد دندان ها می شود.

کشیدن سیگار و جویدن تنباکو باعث ایجاد لکه های عمیق تری در دندان ها می شود. اگر این عادات را ترک نکنید، خمیردندان سفید کننده و دیگر محصولات نمی توانند کمک خاصی به شما بکنند.

باید به طور منظم دندان های خود را مسواک بزنید. همیشه از محصولات سفیدکننده ای استفاده کنید که دندانپزشک متخصص آن را تایید می کند.

خمیردندان سفیدکننده در ارتودنسی

خمیردندان سفیدکننده در ارتودنسی

در حین پروسه ارتودنسی، چه زمانی نباید از محصولات سفیدکننده استفاده کنید؟

خمیردندان سفید کننده تاثیری بر لکه های داخلی و عمیق تر ندارد. بهتر است تا زمان برداشتن بریس ارتودنسی، برای از بین بردن لکه های عمیق اقدام نکنید؛ زیرا امکان دارد رنگ دندان های شما غیریکنواخت شود. از آنجایی که شرایط دندان های هر فرد متفاوت است، بهتر است در این باره با دندانپزشک متخصص مشورت کنید.

ممکن است دندانپزشک انجام بلیچینگ (bleaching) را به شما پیشنهاد دهد. بلیچینگ، پروسه تخصصی سفید کردن دندان ها است. در این فرآیند، از محصولات سفید کننده تخصصی تر و قوی تری استفاده می شود. اگر دندان های حساسی دارید یا لثه های شما تحلیل رفته است، نباید از خمیردندان های سفیدکننده استفاده کنید؛ ممکن است وضعیت دندان هایتان بدتر شود.

به طور کلی، نباید برای مدت طولانی از خمیردندان های سفیدکننده استفاده کرد. پس از مدتی، دندان ها حساس می شوند. حتی ممکن است احتمال ایجاد لکه بر روی دندان ها افزایش پیدا کند؛ زیرا مواد ساینده داخل خمیردندان باعث ضعیف شدن دندان می شوند. استفاده طولانی مدت از این محصولات احتمال پوسیدگی دندان را نیز افزایش می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پستانک ارتودنسی و مزایای آن نسبت به پستانک عادی

حتی اگر از خمیردندان سفیدکننده استفاده کنید، پس از برداشتن بریس باید برای تمیز کردن تخصصی دندان هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا استفاده از خمیردندان سفید کننده اجباری است؟

خیر؛ استفاده از محصولات سفید کننده حین پروسه درمان ارتودنسی الزامی نیست. می توانید از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده کنید. فلوراید از فعالیت باکتری ها، تجمع پلاک، تغییر رنگ دندان ها و پوسیدگی جلوگیری می کند.

اگر روی دندان ها لکه ایجاد شده باشد، باید فورا از محصولات سفیدکننده استفاده کرد؟

اول از همه، نیازی به نگرانی نیست. دندانپزشک می تواند پس از برداشتن بریس ارتودنسی، لکه های دندان هایتان را از بین ببرد. مهم تر از استفاده از محصولات سفیدکننده، رعایت بهداشت دهان و دندان و جلوگیری از تجمع پلاک (plaque) است.

به طور کلی، استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید بهتر از خمیر دندان های سفیدکننده است. نمی توان بدون آسیب به دندان ها، برای مدت طولانی از محصولات سفیدکننده استفاده کرد.

خمیردندان سفیدکننده در ارتودنسی

خمیردندان سفیدکننده در ارتودنسی

هنگامی که ریتینر دارید، آیا استفاده از خمیردندان سفیدکننده مانعی دارد؟

هنگامی که از ریتینر ها (retainers) استفاده می کنید، کاربرد خمیردندان های سفیدکننده هیچ مانعی ندارد. البته، بهتر است در این باره نیز با دندانپزشک متخصص مشورت نمایید. اما به طور کلی، خمیردندان هیچ آسیبی به ریتینر وارد نمی کند و در عملکرد آن مشکلی به وجود نمی آورد.

می توانید با داشتن اینویزیلاین (invisalign)، از خمیردندان سفید کننده استفاده کنید؟

استفاده از خمیردندان سفیدکننده هیچ مانعی ندارد زیرا می توانید برای مسواک زدن، الاینر را از دهان خود خارج کنید. در نتیجه، مواد خمیردندان نمی توانند اثر مخربی بر اینویزیلاین داشته باشند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، در حین پروسه درمان ارتودنسی میتوانید برای از بین بردن لکه های سطحی و خفیف از خمیردندان های سفیدکننده کمک بگیرید. خمیردندان معمولا آسیبی به دندان ها و بریس نمی رساند. اما در صورتی که لکه های روی دندان هایتان پررنگ و عمیق هستند، بهتر است برای از بین بردن آن ها به دندانپزشک مراجعه نمایید. همچنین، قبل از استفاده از هر یک از محصولات سفیدکننده بهتر است با دندانپزشک متخصص ارتودنسی مشورتی داشته باشید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code