آیا بریس اینویزیلاین می تواند شلوغی دندان ها را برطرف کند؟

در این نوشته می خوانید:

ممکن است بخواهید ظاهر ناصاف و شلوغ دندان های خود را تغییر دهید. اما نمی دانید که چه روش و درمان ارتودنسی برای شما مناسب تر است. در میان این روش ها، آیا بریس های اینویزیلاین (invisalign) می توانند شلوغی دندان ها را برطرف کنند؟

بریس های اینویزیلاین توانایی درمان شلوغی دندان ها و مرتب کردن آن ها را دارند. به علاوه، اجزا و تکنیک های جدیدی در سال های اخیر برای اینویزیلاین اختراع شده است. در نتیجه، در حال حاضر می توان از این نوع بریس برای درمان موارد بسیار شدید و حاد نیز استفاده کرد. البته اگر مشکل از استخوان فک شما باشد، امکان دارد دندانپزشک متخصص اقدام به انجام جراحی فک یا کشیدن دندان شما کند و سپس، درمان با اینویزیلاین را برای شما آغاز نماید.

درمان شلوغی دندان ها از پیچیدگی ها و مشکلات متعددی پیشگیری می کند. اما ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که اینویزیلاین چگونه شلوغی دندان ها را درمان می کند؟ پروسه درمانی چقدر طول می کشد؟ آیا درمان با اینویزیلاین بهترین گزینه است؟

در ادامه مقاله، به این موارد می پردازیم.

درمان شلوغی دندان با اینویزیلاین

درمان شلوغی دندان با اینویزیلاین

چه زمان می توان از اینویزیلاین برای درمان شلوغی دندان ها استفاده کرد؟

می توان از بریس اینویزیلاین برای درمان موارد زیر استفاده کرد:

شلوغی خفیف تا متوسط دندان ها

بریس اینویزیلاین برای تصحیح شلوغی خفیف تا متوسط دندان ها بسیار مناسب است. در این موارد، مدت درمان معمولا کوتاه است.

شلوغی دندان های فک بالا یا فک پایین

در مواردی، فقط فک بالا یا فقط فک پایین شلوغ هستند. استفاده از اینویزیلاین در چنین مواردی نیز موثر است. البته، برای اصلاح وضعیت دندان های فک بالا یا پایین، باید بر روی هر دو فک بریس قرار بگیرد. چراکه اگر فقط دندان های یک فک را جابه جا کنیم، مشکلات بایت (bite) شدیدی به وجود می آید و وضعیت دندان ها بد تر می شود.

شلوغی شدید دندان ها

در مواردی که شلوغی دندان ها بسیار شدید است، ممکن است بیمار با خود فکر کند که اینویزیلاین توانایی برطرف کردن مشکل دندان هایش را ندارد. اما، با توجه به تغییراتی که اینویزیلاین در این چند سال داشته است، می تواند برای درمان شلوغی شدید دندان ها هم به کار برود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با ابزار فانکشنال فرانکل

شلوغی دندان ها به همراه اوربایت (overbite)

می توان برای درمان مشکل اوربایت نیز، از بریس اینویزیلاین استفاده کرد. ابتدا، دندانپزشک متخصص باید دندان ها را مرتب و صاف کند و سپس به تصحیح اوربایت بپردازد.

شلوغی دندان ها به همراه کراس بایت (cross bite)

حتی اگر یک دندان در جایگاه صحیح خودش نباشد، ممکن است کراس بایت (cross bite) به وجود بیاید. ممکن است به دلیل کوتاه تر بودن کمان دندان ها همزمان با شلوغی، کراس بایت هم ایجاد شده باشد.

استفاده از اینویزیلاین برای آندربایت و شلوغی دندان ها

آندربایت (underbite) به وضعیتی گفته می شود که دندان های فک پایین در موقعیت جلوتری نسبت به دندان های فک بالا هستند. در برخی افراد، آندربایت و شلوغی دندان ها به طور همزمان وجود دارد. می توان از الاینر های شفاف (clear aligners) نیز برای برطرف کردن این مشکلات استفاده کرد.

مواردی که نیاز به کشیدن دندان دارند

ممکن است برای باز شدن جای بیشتر در فک و هم تراز شدن دندان ها، نیاز باشد دندان تان را بکشید. البته، راه های دیگری به جز کشیدن دندان برای حل این مشکل وجود دارد. در این باره می توانید با دندانپزشک متخصص مشورت کنید.

درمان شلوغی دندان با اینویزیلاین

درمان شلوغی دندان با اینویزیلاین

بریس اینویزیلاین چگونه شلوغی دندان ها را برطرف می کند؟

بریس اینویزیلاین با وارد کردن فشار به دندان ها باعث رفع شلوغی آن ها می شود. بریس باعث جابه جایی دندان ها و صاف و مرتب شدن آن ها می شود. ممکن است به طور کامل با مفهوم شلوغی دندان ها آشنا نباشید. هنگامی که دندان ها روی همدیگر قرار می گیرند و بخشی هایی از یکدیگر را می پوشانند، به معنی شلوغی و تراکم بالای دندان ها است. این مشکل در بسیاری از افراد وجود دارد.

شلوغی دندان ها معمولا به این دلیل اتفاق می افتد که استخوان فک فضای کافی برای قرارگیری همه دندان ها را ندارد. همچنین، افتادن زودهنگام دندان های شیری یا تاخیر در رویش دندان های دائمی می تواند سبب ایجاد این مشکل شود. در چنین حالتی، دندان ها در جای اصلی خود قرار نمی گیرند و به جهات مختلف می چرخند و کج می شوند.

برخی اوقات، عادات بد دهانی مانند مکیدن انگشت شست و یا فشار دادن زبان به پشت دندان ها می تواند باعث نامرتب شدن دندان ها شود. هدف از انجام درمان، بازگرداندن دندان ها به جایگاه صحیح خودشان است.

در درمان ارتودنسی با اینویزیلاین، بریس روی هر دو فک بالا و پایین و قرار می گیرد. اینویزیلاین به صورت اختصاصی برای فک و دندان های شما طراحی می شود. دندانپزشک، قالبی از دهان شما تهیه می کند و بریس از روی آن طراحی و ساخته می شود. همچنین، عکس رادیوگرافی دهان شما در طراحی پروسه درمان ارتودنسی کمک کننده است.

باید حدود ۲۲ تا ۲۳ ساعت در روز، از اینویزیلاین استفاده کنید تا نتیجه مطلوب قابل مشاهده شود. از تمامی دستورات و نکاتی که دندانپزشک متخصص به شما آموزش داده است، پیروی کنید تا مشکلی در روند درمان رخ ندهد.

به تدریج، با فشاری که اینویزیلاین به دندان ها و استخوان فک شما وارد می کند، شلوغی دندان ها برطرف می شود. زمانی که به استخوان فک نیرویی وارد می شود، در ساختمان استخوان تغییراتی به وجود می آید که از آن ها تحت عنوان مکانیسم های استئوکلاستیک (osteoclastic) و استئولبلاستیک (osteoblastic) یاد می شود. در این مکانیسم ها، یک سمت استخوان تجزیه می شود و در سمت دیگر، بافت استخوانی جدید شکل می گیرد. در نتیجه، دندان ها می توانند به آرامی در داخل استخوان فک حرکت کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  حالت ‌های مختلف رویش دندان عقل

هر یک یا دو هفته، باید از الاینر های جدید استفاده نمایید تا روند جابه جایی دندان ها کند نشود. ممکن است در هر بار تعویض اینویزیلاین ها، اجزائی به آن اضافه یا کم شود.

هزینه درمان با اینویزیلاین چقدر است؟

هزینه نهایی درمان ارتودنسی به شدت مشکل دندان های شما و مدت زمان مورد نیاز برای درمان بستگی دارد.

درمان شلوغی دندان با اینویزیلاین

درمان شلوغی دندان با اینویزیلاین

چقدر طول می کشد تا اینویزیلاین شلوغی دندان ها را برطرف کند؟

مدت زمان درمان در هر مورد متفاوت است. به طور متوسط، حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می کشد تا شلوغی دندان ها برطرف شود. در این حین، الاینر های شفاف مشکلات مربوط به شلوغی و نا مرتب بودن دندان ها را رفع می کنند و در نهایت لبخندی زیبا به شما تحویل می دهند. البته، در مواردی که نامرتبی دندان ها بسیار خفیف باشد، زمان کمتری برای درمان لازم است.

از آنجایی که دندان ها تمایل به بازگشت به جایگاه اولیه خود دارند، پس از اتمام دوره درمان با بریس اینویزیلاین، باید حدود ۳ تا ۶ ماه از ریتینر (retainer) استفاده کنید.

چرا اینویزلاین گزینه مناسبی برای درمان شلوغی دندان ها است؟

روش های متعددی برای رفع شلوغی دندان ها وجود دارد. در این قسمت، به مزایای استفاده از اینویزیلاین برای درمان این مشکل می پردازیم.

اینویزیلاین متحرک است

برخلاف بریس ارتودنسی، اینویزیلاین روی دندان ها نمی چسبد و می توانید در صورت نیاز، آن را از دهان خود خارج کنید. البته، برای دریافت نتیجه مطلوب، اینویزیلاین باید در بیشتر ساعات روز در دهان باقی بماند.

راحتی زیاد

اینویزیلاین از جنس پلاستیک است، در نتیجه به گونه ها و لثه های شما آسیبی نمی رساند. همچنین، در روز های نخست استفاده از آن، احساس درد و ناراحتی شدیدی نخواهید داشت.

ظاهر رضایت بخش

از آنجایی که اینویزیلاین شفاف است، کسی متوجه وجود آن در دهان شما نمی شود. بنابراین، اعتماد به نفس شما آسیبی نمی بیند.

نگهداری آسان

می توانید به راحتی، بریس اینویزیلاین را تمیز کنید. به علاوه، نیازی به پرهیز غذایی وجود ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که ۲۲ ساعت در روز اینویزیلاین را در دهان خود نگه دارید.

رعایت بهداشت دهان

در زمان استفاده از اینویزیلاین، می توانید به راحتی بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید. هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، اینویزیلاین را از دهان خود خارج می کنید. در نتیجه، مشکلی در پروسه تمیز کردن دندان ها پیش نمی آید.

درمان شلوغی دندان با اینویزیلاین

درمان شلوغی دندان با اینویزیلاین

چرا باید به فکر درمان شلوغی دندان ها باشید؟

اگر شلوغی دندان ها به موقع درمان نشود، ممکن است مشکلات زیر به وجود بیاید:

  • تجمع پلاک و تارتار
  • دشواری در تمیز نگه داشتن دندان ها
  • افزایش احتمال پوسیدگی دندان ها
  • حساس شدن دندان ها
  • افزایش احتمال ابتلا به بیماری های لثه
  • درد فک در موارد شدید
  • دشواری در جویدن غذا ها
  • افزایش احتمال شکستگی دندان

آیا اینویزیلاین به تنهایی برای درمان شلوغی دندان ها کافی است؟

در  برخی موارد، برای برطرف کردن شلوغی دندان ها باید از درمان های ترکیبی کمک گرفت:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  شکستن براکت ارتودنسی و عوارض آن

شلوغی دندان ها به همراه کوچک بودن فک

در برخی موارد، شلوغی دندان ها آنقدر شدید است که اینویزیلاین به تنهایی برای درمان کافی نیست. این اتفاق زمانی رخ می دهد که اندازه فک کوچک تر از حالت طبیعی باشد. در چنین مواردی، باید قبل از استفاده از اینویزیلاین، جراحی فک انجام شود.

کوچک بودن دندان ها

اگر یک یا چند دندان کوچک باشند، نمی توان از الاینر های شفاف برای جابه جایی آن ها استفاده کرد.

چرخش بسیار زیاد دندان ها

هنگامی که دندان ها شلوغ و متراکم هستند، ممکن است در سر جای خود بچرخند و از موقعیت طبیعی خود خارج شوند. در درمان به کمک اینویزیلاین، میزان چرخش دندان ها بسیار مهم است.

اگر چرخش دندان در سر جای خود بیش از ۲۰ درجه باشد، ممکن است الاینر نتواند آن را صاف کند.

کج شدن شدید دندان ها

هنگامی که دندان ها نامرتب و شلوغ هستند، ممکن است به سمت جلو یا عقب خم شوند. اگر دندان بیشتر از ۴۵ درجه کج شود، ممکن است اینویزیلاین نتواند وضعیت دندان را اصلاح کند.

دندان فرو رفته یا بیش از حد بیرون زده

اگر دندان ها کامل از لثه خارج نشده باشند و یا بیش از حد از بافت نرم دهان خارج شده باشند، استفاده از الاینر شفاف کارایی خاصی نخواهد داشت.

موارد پیچیده

اگر علاوه بر شلوغی دندان ها مشکلات ارتودنتیک دیگری هم وجود داشته باشد، پروسه درمان کمی پیچیده تر می شود. دندانپزشک متخصص در این باره شما را راهنمایی می کند.

شلوغی دندان ها به همراه جابه جایی خط میانی دندان ها

در افرادی که دندان های شلوغی دارند، ممکن است خط میانی دندان ها نیز جابه جا شده باشد. به طور معمول، محل تقاطع دندان های فک بالا و پایین در میانه صورت است. اگر این خط میانی بیش از ۲ میلی متر به راست یا چپ جابه جا شده باشد، معمولا نباید از الاینر های شفاف برای درمان استفاده کرد.

شلوغی دندان ها پس از انجام درمان های ارتودنسی دیگر

ممکن است در افرادی که یک پروسه درمانی دندانپزشکی را به پایان رسانده اند، دندان ها حالت شلوغ و متراکم پیدا کنند. برای مثال، در صورت وجود بریج (dental bridge) یا دیگر پروتز های دندان، اینویزیلاین نمی تواند موثر واقع شود.

درمان شلوغی دندان با اینویزیلاین

درمان شلوغی دندان با اینویزیلاین

روش های درمانی دیگر برای شلوغی شدید دندان ها

اگر دچار مشکلات استخوانی باشید، برای برطرف کردن شلوغی دندان هایتان نیاز به انجام جراحی خواهید داشت. در برخی موارد نیز، باید برای مدتی از بریس های ارتودنسی استفاده شود.

اگر در سنین رشد دندان ها متراکم و شلوغ باشند، باید از هدگیر (headgear) و اکسپندر های فک (jaw expanders) برای درمان کمک گرفت.

اکسپندر های فک یا کام، فک را باز تر می کنند و بدین ترتیب، فضای کافی برای همه دندان ها به وجود می آید و شلوغی برطرف می شود.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، اینویزیلاین در اکثر موارد می تواند شلوغی دندان ها را از بین ببرد و درمان کند. در این پروسه درمانی، بر روی فک پایین و بالا بریس قرار می گیرد و دندان ها به تدریج به جایگاه صحیح خود نقل مکان می کنند.

در برخی موارد شدید ممکن است قبل از استفاده از اینویزیلاین، نیاز به انجام جراحی و یا کشیدن دندان باشد. به طور کلی، پس از مراجعه به دندانپزشک متخصص، بهترین روش درمانی برای شما انتخاب می شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code