آیا بریس اینویزیلاین می تواند فاصله های خالی میان دندان ها را برطرف کند؟

در این نوشته می خوانید:

اگر بین دندان های شما فاصله وجود دارد، یک یا چند دندان خود را از دست داده اید و یا طی پروسه درمان ارتودنسی دندان شما کشیده شده است، ممکن است راجع به بریس اینویزیلاین و توانایی آن در برطرف کردن فضای خالی میان دندان ها کنجکاو باشید.

بریس های اینویزیلاین (invisalign) می توانند فواصل خالی کمتر از ۶ میلی متر را با ایجاد فشار کافی، ببندند و به آرامی دندان ها را به جایگاه درست خود هدایت کنند. این که اینویزیلاین بتواند فضای خالی ناشی از افتادن دندان را برطرف کند، به اندازه فضای خالی و دلیل ایجاد آن بستگی دارد. ممکن است دندانپزشک برای مرتب شدن دندان ها، یک یا چند دندان شما را بکشد. در مواردی، کشیدن دندان می تواند به بسته شدن فاصله میان دندان ها نیز کمک کند.

همانطور که گفته شد، می توان از الاینر های شفاف (clear aligners) برای بستن فواصل بین دندانی کمتر از ۶ میلی متر کمک گرفت. اگر دندان برای مرتب شدن و هم ترازی سایر دندان ها کشیده نشده باشد و به دلایل دیگری از دست رفته باشد، باید از گزینه های درمانی دیگری مانند روکش، بریج دندان یا ایمپلنت استفاده کرد.

در برخی موارد، استفاده از الاینر های شفاف ممکن است وضعیت دندان ها را بدتر کند. در ادامه این مقاله، به اینویزیلاین و زمان مناسب استفاده از آن بیشتر می پردازیم. به علاوه، فاکتور های موثر در بسته شدن فضاهای خالی میان دندان ها را بررسی می کنیم.

انواع فواصل میان دندان ها که اینویزیلاین می تواند آن ها را برطرف کند

فاصله میان دندان ها در اثر عوامل مختلف ایجاد می شود. اینویزیلاین تنها در برخی از این موارد می تواند درمان مناسبی باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  شلوغی دندان ها و درمان آن

فاصله بین دندان ها به صورت سرتاسری و عمومی

ممکن است بین همه دندان ها یا بیشتر دندان ها، فاصله وجود داشته باشد. اینویزیلاین برای درمان این مشکل بسیار مناسب است. این نوع فاصله میان دندان ها معمولا به صورت ژنتیکی و ارثی اتفاق می افتد. اگر اندازه فک از اندازه دندان ها بزرگ تر باشد، احتمال ایجاد این مشکل افزایش می یابد.

فواصل کوچک تا متوسط میان دندان ها

در این مورد نیز، اینویزیلاین برای درمان مناسب است. ممکن است بین چند دندان فاصله وجود داشته باشد و یا فقط بین دو دندان فاصله کوچکی دیده شود.

درمان فاصله بین دندانی با اینویزیلاین

درمان فاصله بین دندانی با اینویزیلاین

فاصله بین دندان های جلویی

فاصله و فضای خالی بین دندان های جلویی، ممکن است از نظر ظاهری برایتان خوشایند نباشد. خبر خوب این است که الاینر ها (aligners) می توانند فاصله میان دندان ها را از بین ببرند و دندان ها را مرتب نمایند.

عدم رشد صحیح دندان ها در دوران کودکی

ممکن است دندان در زیر لثه ها گیر کرده باشد و یا به هر دلیل، به بیرون لثه رشد نکرده باشد. امکان دارد دندان از دست رفته باشد. همه این موارد می توانند باعث نامرتب شدن دندان ها، شلوغی و اوربایت (overbite) شوند. برای درمان این مورد نیز می توان از بریس های اینویزیلاین کمک گرفت.

کشیدن دندان های اضافی

اگر دندان اضافی داشته باشید، قبل از هر کاری باید آن را بکشید. کشیدن دندان اضافی باعث ایجاد فضای خالی میان دندان ها می شود؛ اما جای هیچ نگرانی نیست. فواصل بین دندان ها به کمک الاینر یا اینویزیلاین از بین خواهد رفت.

فضای خالی ناشی از کشیدن دندان های عقل

اگر دندان های عقل به درستی در جای خود قرار نگرفته باشند، بهتر است آن ها را بکشید. طی درمان ارتودنسی، معمولا دندان های عقل کشیده می شوند. این دندان ها وظیفه حیاتی ندارند. بریس اینویزیلاین می تواند فضا های خالی ایجاد شده را برطرف کند.

فواصل بین دندانی ایجاد شده ناشی از عادات غلط

عاداتی مانند مکیدن شست و یا فشردن زبان به پشت دندان ها، می تواند باعث جابه جایی دندان ها و ایجاد فضاهای خالی شود. در واقع، به دندان ها فشار وارد می شود و از جای خود جابه جا می شوند. در چنین مواردی، می توان برای درمان از الاینر ها استفاده کرد. البته قبل از هر چیز، باید عادت غلط ترک شود.

فضای خالی ایجاد شده پس از کشیدن دندان ها

اگر در فک فضای کافی برای جابه جایی و مرتب شدن دندان ها وجود نداشته باشد، کشیدن دندان ها ضروری است. اینویزیلاین، فضای خالی ناشی از دندان های کشیده شده را از بین می برد.

فواصل بین دندانی پس از درمان با بریس ارتودنسی

در مواردی، ممکن است پس از اتمام درمان ارتودنسی با بریس ها، مجددا بین دندان ها فضای خالی به وجود بیاید. در این موارد، باید از بریس اینویزیلاین استفاده کرد.

درمان فاصله بین دندانی با اینویزیلاین

درمان فاصله بین دندانی با اینویزیلاین

انواع فواصل بین دندانی که اینویزیلاین نمی تواند درمان کند

در برخی موارد، اینویزیلاین نمی تواند فواصل بین دندان ها را از بین ببرد:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی

کشیدن چندین دندان

برای درمان شلوغی دندان ها، باید فضای کافی در کمان فک وجود داشته باشد. ممکن است نیاز باشد دو یا چند دندان کشیده شود. در این موارد، اینویزیلاین نمی تواند اثر مطلوبی داشته باشد.

از دست دادن دندان در اثر ضربه

اگر در اثر ضربه به دهان، یک یا چند دندان از دست برود، باید به دندانپزشک جراح مراجعه نمایید. در چنین مواردی، از الاینر ها و اینویزیلاین استفاده نمی شود.

کشیدن دندان ها به علت پوسیدگی

ممکن است به علت ابتلا به بیماری لثه، پوسیدگی یا دیگر بیماری ها، یک یا چند دندان شما کشیده شود. در چنین مواردی نمی توان از اینویزیلاین یا الاینر ها برای درمان استفاده کرد.

فواصل بین دندانی بسیار بزرگ

اگر فاصله ایجاد شده بیشتر از ۶ میلی متر باشد، استفاده از الاینر های شفاف کمکی نخواهد کرد. اگر فضای خالی به دلیل ضربه به دهان یا بیماری ایجاد شده باشد، معمولا از ایمپلنت دندان، روکش یا بریج برای درمان استفاده می شود.

بریس اینویزیلاین چگونه فواصل بین دندان ها را کاهش می دهد؟

در پروسه درمان با اینویزیلاین، چندین ست بریس دریافت خواهید کرد. بریس ها به گونه ای طراحی شده اند که به دندان ها فشار وارد کنند. در نتیجه، پس از مدتی فواصل بین دندان ها بسته می شود. وقتی فشار وارد می شود، تغییراتی در استخوان ها رخ می دهد. به کمک این تغییرات ایجاد شده، دندان ها جابه جا می شوند و فضای خالی به مرور زمان بسته می شود.

یک ست اینویزیلاین به تنهایی نمی تواند فاصله بین دندان ها را برطرف کند. هر یک تا دو هفته، باید ست الاینر عوض شود و از بریس های جدید استفاده شود. به تدریج فضا های خالی میان دندان ها بسته می شود. اما، از بین رفتن فواصل میان دندان ها تنها هدف استفاده از اینویزیلاین نیست. در مواردی، بایت (bite) نیز دچار مشکل است و حالت عادی ندارد. بنابراین، علاوه بر از بستن فواصل میان دندانی، مشکلات بایت نیز باید برطرف شود.

درمان فاصله بین دندانی با اینویزیلاین

درمان فاصله بین دندانی با اینویزیلاین

استفاده از اینویزیلاین برای چه افرادی مناسب است؟

کودکان و همچنین بزرگسالان می توانند از بریس اینویزیلاین استفاده کنند. البته، هر چه درمان در سنین پایین تری آغاز شود، نتیجه بهتر خواهد بود.

چقدر طول می کشد تا اینویزیلاین فواصل بین دندان ها را برطرف کند؟

معمولا بین ۳ تا ۱۲ ماه طول می کشد تا اینویزیلاین اثر مطلوب را بر روی دندان ها بگذارد. البته، برای برطرف شدن تمام مشکلات ارتودنسی ممکن است حدود ۲۴ ماه زمان نیاز باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع مشکلات دندان که به ارتودنسی نیاز دارند

مدت درمان به اندازه فضای خالی، پیچیدگی مشکل، سن بیمار و دیگر فاکتور ها بستگی دارد. در طول پروسه درمان، چندین ست اینویزیلاین دریافت می کنید. هر ست بریس می تواند حدود ۰٫۲ میلی متر دندان ها را جابه جا نماید. هر یک تا دو هفته باید از ست اینویزیلاین جدید استفاده کنید.

فرض کنید فاصله ۲ میلی متری میان دندان هایتان وجود دارد. برای بستن این فاصله، حدودا سه ماه زمان لازم است. البته در نظر داشته باشید که هر مورد شرایط خاص خود را دارد و متفاوت است. در بیماران جوان تر، ممکن است درمان زودتر به نتیجه برسد. طبیعی است که هرچه مشکل پیچیده تر باشد، مدت درمان نیز افزایش می یابد.

درمان فاصله بین دندانی با اینویزیلاین

درمان فاصله بین دندانی با اینویزیلاین

چرا برای بستن فواصل میان دندان ها بهتر است که از اینویزیلاین استفاده کنید؟

استفاده از اینویزیلاین برای بستن فضاهای خالی میان دندان ها انتخاب مناسب تری نسبت به بریس های عادی است. الاینر های شفاف می توانند به اندازه بریس ها موثر واقع شوند. به علاوه، برخلاف بریس ارتودنسی نیازی به چسباندن الاینر به دندان ها نیست. می توانید هر زمان که خواستید، الاینر را از دهان خود خارج کنید.

الاینر های اینویزیلاین (invisalign aligners) از جنس پلاستیک شفاف هستند. در نتیجه، زمانی داخل دهان قرار می گیرند تقریبا غیرقابل تشخیص می شوند. استفاده از الاینرها بسیار راحت است.

روش های درمانی دیگر برای بستن فواصل میان دندان ها

در مواردی، نمی توان از اینویزیلاین برای بستن فضاهای خالی میان دندان ها استفاده کرد. از جمله دیگر روش های درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بریس ارتودنسی

اگر مشکل ارتودنسی پیچیده و جدی باشد، دندانپزشک ممکن است بریس ارتودنسی را به عنوان روش درمانی به شما پیشنهاد دهد. بریس ها مشکلات ارتودنسی پیچیده را راحت تر و بهتر برطرف می کنند.

ریتینر ها (retainers)

در موارد خفیف که فقط بین دو دندان فاصله وجود دارد، می توان از ریتینر ها کمک گرفت. ریتینر به اندازه بریس یا اینویزیلاین موثر نیست، اما برای موارد خفیف کاملا مناسب است.

ممکن است فواصل بین دندانی به علت مشکل ارتودنسی ایجاد نشده باشند و دلیل دیگری داشته باشند. برای مثال، پوسیدگی دندان ها، کشیدن دندان و ضربه به دهان می توانند باعث ایجاد فاصله میان دندان ها شوند. در این صورت، باید از روش های درمانی زیر استفاده کرد:

  • روکش دندان
  • بریج یا پل دندان
  • ایمپلنت دندان
  • پروتز های متحرک

کلام آخر

اینویزیلاین یا الاینر های شفاف، فواصل بین دندانی را که کمتر از ۶ میلی متر هستند، درمان می کند. در صورتی از اینویزیلاین استفاده می شود که مشکل ارتودنسی وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت باید از ایمپلنت های دندان، بریج و روکش ها کمک گرفت. اگر اندازه فضای خالی بیش از ۶ میلی متر باشد، باید از روش های درمانی دیگر مانند بریس های ارتودنسی استفاده نمایید. دندانپزشک متخصص ارتودنسی پس از معاینه دقیق دندان ها، بهترین روش های درمانی را به شما ارائه می دهد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code