راهکارهای تسکین درد ارتودنسی

درمان ارتودنسی، یک روش بسیار خوب و رایج برای از بین بردن ناهنجاری‌ها و بهم ریختگی دندان‌ها به حساب می‌آید. داشتن دندان  های صاف و مرتب قطعاً اعتماد به نفس را بالا برده و لبخند زدن را برای فرد خوشایند‌تر و راحت‌تر خواهد کرد. بنابراین انجام ارتودنسی که سبب مرتب شدن دندان‌ها می‌شود بسیار ارزشمند است و با هیچ چیز قابل قیاس نخواهد بود. طبیعی است که در طول درمان مقداری درد را حس کنید؛ اما نگران نباشید زیرا قابل کنترل است و می‌توانید به دنبال راهکارهای تسکین درد ارتودنسی باشید. شما می‌توانید با انجام برخی کارهای ساده این درد اندک را نیز کاهش دهید و در نتیجه دندان‌های صاف و بدون مشکل و لبخندی دلنشین داشته باشید.

 

آیا درمان ارتودنسی درد دارد؟

بسیار طبیعی است که برای روند درمان و اینکه دندان‌ها به سمت جایگاه خودشان حرکت کنند نیاز به فشار داشته باشند. بنابراین طبق این فشاری که در روند درمان وجود دارد نمی‌توان گفت هیچ گونه دردی را شما احساس نمی‌کنید؛ اما قطعاً این دردها موقت بوده و با چند روش ساده درمانی قابل کنترل و کاهش هستند. ممکن است روزهای ابتدایی بعد از انجام ارتودنسی شما کمی درد داشته باشید که آن هم با عمل به  توصیه‌های ارتودنتیست مربوطه می‌توانید برطرف کنید.

برخی افراد حتی تحمل درد در روزهای اول را هم ندارند اما با مراجعه به یک ارتودنتیست خوب و انجام دستورات آن، درمان خوبی خواهید داشت. درمان در مراحل اولیه بسیار راحت‌تر است اما هر چه از زمان مناسب آن بگذرد قطعاً وقت، هزینه و درد بیشتری را باید متحمل شوید.

 تسکین درد ارتودنسی

تسکین درد ارتودنسی

 

علل درد در طول درمان ارتودنسی

همان طور که گفتیم درمان ارتودنسی به دلیل فشارهایی که باید به دندانها وارد شود کمی درد خواهد داشت. آستانه درد هر فرد، سن و سال، میزان استرس، میزان نیرو و فشاری که وارد می‌کنند و… می‌توانند بر روی میزان درد بیمار تأثیرگذار باشند. جریان خون به خاطر ایجاد این تنش و فشاری که وارد می‌شود تغییر کرده و باعث ایجاد التهاب و احساس درد خواهد شد. اثرات روانی، طبق بررسی‌ها و تحقیقاتی که انجام شده است می‌تواند تا حد زیادی روی درک شرایط و همچنین درد ارتودنسی موثر باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا فنر های مارپیچی (کویل اسپرینگ) بریس ارتودنسی دردناک هستند؟

بررسی‌ها و آمار و ارقام نشان می‌دهد که حدود ۹۵% افرادی که ارتودنسی را انجام می‌دهند دردشان در طول ۴ ساعت اول شروع و ۲۴ ساعت در بیشترین شدت است. حال به مختصر برخی از این مواردی که باعث ایجاد درد می‌شوند را برای شما بیان می‌کنیم:

  • به علت عادت نداشتن به بریس‌ها

عادت نداشتن و تازگی سیم و براکت‌ها در درون دهان فرد یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد درد است زیرا قبل از آن هیچ گونه شیء اضافی در دهان وجود نداشته است. همچنین با نصب این سیم‌ها برای اینکه دندان‌ها به موقعیت مناسب خود بازگردند فشاری ایجاد می‌کنند که آن هم با تحریک اعصاب فک سبب احساس درد خواهد شد. بنابراین وجود درد تا چند هفته ابتدایی کاملاً نرمال است؛ اما اگر شدت و مدت آن طولانی‌تر شد می‌توانید از ارتودنیست خود مشورت بگیرید.

  • تغییر در جریانات خون

یکی دیگر از دلایل ایجاد درد در هنگام درمان ارتودنسی تغییرات در جریان خون خواهد بود و آن هم به خاطر فشاری است که براکت‌ها به دندان‌ها وارد می‌کنند. علاوه بر آن سایر عوامل خارجی همچون قرار گرفتن براکت و سیم‌ها در محیط دهان و آسیب رساندن به بافت دهان از دیگر دلایل به شمار می‌روند. گاهی اوقات نیز بافت نرم لثه‌ها و دهان به وجود این دستگاه‌ها حساسیت نشان می‌دهند و از رو باعث وجود درد می‌شوند.

  • آسیب رساندن براکت‌ها به بافت نرم دهان

اوایل انجام ارتودنسی ممکن است نصب براکت‌ها سبب خراش و ایجاد زخم در دهان نمایند در واقع بافت نرم دهان با وجود این دستگاه‌ها حساس می‌شوند. بنابراین این درد کاملاً طبیعی خواهد بود و باید در جلساتی که برای کنترل به ارتودنتیست مراجعه می‌کنید، به تنظیم برکت‌ها نیز بپردازید.

 تسکین درد ارتودنسی

تسکین درد ارتودنسی

راه های کنترل درد ارتودنسی

درد ارتودنسی در هفته‌های اول بسیار طبیعی است و جای هیچ نگرانی نخواهد بود؛ اما باز هم می‌توانید از روش‌های ساده برای کاهش درد استفاده کنید. برخی از این راه کارها به شرح زیر هستند:

استفاده از داروهای بی حس کننده دهان

استفاده از داروهای بی‌حسی دهان و دندان می‌تواند یک گزینه موثر و اثر بخش و در عین حال بی‌ضرر برای کاهش درد ارتودنسی باشد. داروهای بی‌حسی را می‌توانید با سر انگشتان و یا به کمک مقداری پنبه روی دندان‌ها و لثه خود بمالید. علاوه بر کاهش درد، داروهای بی‌حسی میزان حساسیت دندان و لثه‌ها را نیز کم می‌کنند.

 تسکین درد ارتودنسی

تسکین درد ارتودنسی

ماساژ دادن ملایم لثه ها

یکی دیگر از روش‌هایی که ممکن است درد شما را کاهش دهد ماساژ دادن لثه‌ها با سر انگشتان خواهد بود. انجام دادن این کار به کمک مقداری یخ می‌تواند دو تیر و یک نشان باشد در کنار کاهش درد باعث کم شدن التهاب لثه‌ها نیز می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا امکان انجام ارتودنسی در دوران بارداری وجود دارد؟

آب یخ بنوشید

اگر کمپرس یخ در دسترس ندارید می‌توانید برای کاهش درد از آب یخ استفاده کنید.

کمپرس یخ

التهاب اطراف دندان و دهان با قرار دادن کمپرس یخ کاهش پیدا کرده و باعث بی‌حسی آن می‌شود در نتیجه درد را کم می‌کند. بنابراین کمپرس یخ را در قسمت خارجی دهان خود به آرامی قرار دهید و در همان مکان نگه دارید تا باعث کاهش درد ارتودنسی شود.

 تسکین درد ارتودنسی

تسکین درد ارتودنسی

مسکن ها

برای آرام کردن درد ارتودنسی نیازی نیست از مسکن‌های خیلی قوی استفاده کنید. بنابراین با مشورت ارتودنتیست خود می‌توانید از داروهای مسکن مناسب برای کاهش درد مصرف نمایید.

موم ارتودنسی

اگر به دنبال یک ماده بسیار خوب و محافظت ‌کننده از بافت نرم دهان خود می‌گردید موم ارتودنسی بهترین گزینه خواهد بود. بریس  و براکت‌ها بعد از اینکه درون دهان قرار داده می‌شوند ممکن است باعث خراش و یا آسیب به بافت شوند؛ بنابراین موم ارتودنسی می‌تواند به عنوان محافظت‌کننده عمل کند.

شما می‌توانید بسته به ناحیه‌ای که بریس‌ها به آن آسیب می‌رسانند از موم ارتودنسی استفاده کنید. همچنین از بابت مواد تشکیل‌ دهنده آن هم خیال‌تان راحت باشد زیرا هیچ گونه مواد سمی و مضر در ساخت آن به کار نرفته است. توجه داشته باشید که به هنگام غذا خوردن و یا مسواک زدن موم ارتودنسی را از دهان خود خارج کنید.

 تسکین درد ارتودنسی

تسکین درد ارتودنسی

آب نمک

شستن دهان و قرقره کردن با مخلوط آب و نمک می‌توانید یکی دیگر راه‌های ساده برای کاهش درد و ضدعفونی کردن محیط داخل دهان باشد.

غذاهای نرم

خوردن غذاهای نرم و آبکی مخصوصاً در هفته‌های اول درمان ارتودنسی بسیار مهم است. همچنین پرهیز از غذا و خوراکی‌های سفت و سخت می‌تواند در روند بهبودی و کاهش درد کمک‌ کننده باشد.

سوالات متداول

  • بعد از انجام ارتودنسی درد ناشی از آن آیا بر روی زندگی عادی روزمره اختلالی ایجاد خواهد کرد؟

قطعاً وجود درد ارتودنسی روند عادی زندگی روزمره را در اوایل کمی متفاوت‌تر خواهد کرد اما باید این را در نظر داشت که این درد موقتی است. افرادی که ارتودنسی انجام می‌دهند باید تا مدتی در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنند و از خوردن غذاهای سفت نیز اجتناب نمایند. هر انسان عاقلی این را می‌پذیرد که قطعاً انجام هر درمان دندانی مستلزم تحمل یک سری دردها خواهد بود. بسته به شرایط شدت دردی که افراد مختلف تجربه می‌کنند کم و زیاد است. همچنین اگر با این دید نگاه کنید که این احساس درد به جهت حرکت دندان‌ها به موقعیت مناسب هستند و در نهایت شما دندانی صاف و لبخندی زیبا خواهید داشت هیچ گاه نمی‌تواند آزاردهنده باشد.

  • مسواک زدن می‌تواند باعث کاهش یا افزایش درد ارتودنسی شود؟
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل بروز درد در طول درمان ارتودنسی

رعایت بهداشت دهان و دندان در هر شرایطی حتی زمانی که از درمان ارتودنسی استفاده نکرده‌اید باید در انجام آن کوتاهی نشود. طبیعی است که مسواک زدن در اوایل نصب براکت‌ها کار آسانی نباشد و یا باعث ایجاد درد شود اما استفاده از آن الزامی است. عفونت لثه و اطراف دندان و سایر بیماری‌های دهان و دندان می‌تواند بر اثر رعایت نکردن بهداشت دهانی برای بیمار به وجود بیاید.

  • اگر درد ارتودنسی در کودکان از چند روز بیشتر شود باید چه اقدامی انجام دهند؟

اگر بیمار یک کودک است و نمی‌تواند کوچک‌ترین دردها را هم تحمل کند بعد از گذشت چند روز می‌توانید به دندانپزشک مراجعه و از او مشورت بگیرید. ارتودنتیست می‌تواند با انجام معاینات و عکس برداری‌های اشعه ایکس این روند را دقیق‌تر بررسی کند و نتیجه را اعلام کند. بیشتر مواقع مسکن‌های ضعیف و کم ضرر را برای کودک شما تجویز می‌کنند تا سبب کاهش درد شود. همچنین از موم ارتودنسی نیز برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بافت دهانی نیز می‌توانید استفاده نمایید.

  • آیا شدت درد در تمام بیمارانی که ارتودنسی انجام می‌دهند یکسان است؟

هر فرد آستانه درد متفاوتی دارد به همین خاطر نمی‌توان به طور قطع گفت که هر فردی بعد از ارتودنسی به یک میزان مشخص درد خواهد کشید. همچنین موارد همچون: میزان فشاری که به دندان‌ها وارد می‌شود، سن، میزان آستانه درد و… می‌توانند بر روی میزان درد اثرگذار باشند.

 تسکین درد ارتودنسی

تسکین درد ارتودنسی

جمع بندی

ارتودنسی از جمله درمان‌های حیطه علم دندانپزشکی به شمار می‌رود. افراد زیادی هستند که تحت شرایط محیطی، ارثی و یا تصادف دچار ناهنجاری و نامنظمی در چینش دندان‌هایشان شده‌اند. بنابراین در چنین شرایطی این بیماران می‌توانند از روش درمانی ارتودنسی استفاده کنند. همان طور که می‌دانید هر درمانی که برای دندان انجام شود با مقداری درد همراه خواهد بود و این یک امر کاملاً طبیعی است. بنابراین درد ارتودنسی در چند هفته اول عادی خواهد بود و شما می‌توانید با روش‌های ساده به کاهش درد کمک کنید. استفاده از کمپرس یخ، مصرف مسکن، آب نمک، خوردن غذاهای نرم و… از جمله روش‌هایی برای کاهش درد هستند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code