ریتینر شفاف یا نگهدارنده اسیکس

ریتینر شفاف یا نگهدارنده اسیکس یک ابزار کاربردی در زمینه درمان های ارتودنسی است. این ابزار برای کابردهای دندانپزشکی ساخته ‌شده و توانایی‌های زیادی دارد. بیماری که به متخصص ارتودنسی مراجعه می‌کند معمولا‍‌ً دارای دندان‌های نامرتب است. متخصص می‌تواند با علمی که از ابزارهای مختلف ارتودنسی دارد، مشکلات و ناهنجاری‌های دهان وو دندان بیمار را حل کند. در این بین ابزاری مانند ریتینر شفاف یا نگهدارنده اسیکس، ابزاری کاربردی برای باعث بهبود وضعیت بیمار می‌باشد. به دلیل شفاف بودن این ریتینر اعتماد به نفس بیمار حین لبخندزدن و صحبت‌کردن حفظ خواهد شد.

ریتینر شفاف چیست؟

دندان‌ها پس از انجام ارتودنسی قابلیت برگشت به حالت اول خود را دارند. متخصص ارتودنسی برای این بیماران انواع مختلفی از ریتینر را تجویز می‌کند، ریتینرهایی که برای ضعیت بیمار مناسب باشد. این نوع از ابزار نگهدارنده، ثابت نیستند و امکان برداشتن و تمیزکردن آن‌ها پس از خارج کردن از دهان وجود دارد. استفاده از ریتینر پس از ارتودنسی کاملاً عادی است و امکان دارد برای هر شخصی توسط متخصص ارتودنسی توصیه شود. ریتینر شفاف یا نگهدارنده اسیکس از پلاستیک شفاف ساخته‌ شده‌اند.

این نوع از ریتینرها مشابه اینویزیلاین‌ها هستند اما با آن‌ها تفاوت‌هایی نیز دارند. بعضی از افراد مایلند هنگام غذاخوردن ریتینر را از دهان خارج نمایند. بهترین ریتینر برای این دسته از افراد، ریتینر متحرک شفاف است که به راحتی از دهان خارج می‌شود. بیماران به شدت روی لبخند خود حساس هستند و ترجیح می‌دهند ابزار درمانی ارتودنسی حین لبخند مشاهده نشود. نگهدارنده‌های شفاف، این نیاز بیماران را به خوبی پاسخ می‌دهد.

فرد بیمار که از این دسته ابزار ارتودنسی استفاده می‌کند هیچ مشکلی در فعالیت‌های روزانه همچون غذاخوردن و رسیدگی به سلامت دهان نخواهد داشت. ریتینر شفاف به راحتی از دهان خارج می‌شود و به بیمار امکان استفاده از مسواک و نخ‌دندان را می‌دهد.

ریتینر شفاف اینویزیلاین

ریتینر شفاف اینویزیلاین

کاربرد ریتینر شفاف یا اسیکس

دندان‌ها پس از ارتودنسی احتیاج به مراقبت دارند تا دوباره به وضعیت قبلی خود بازگشت نداشته باشند. بنابراین هر کسی که ارتودنسی انجام می‌دهد بهتر است که از ابزارهای نگهدارنده همچون ریتینر شفاف یا اسیکس استفاده نمایند. کاربرد ریتینر شفاف یا اسیکس عمدتاً برای بیمارانی است که به تازگی ارتودنسی‌ خود را برداشته‌اند. کاربرد ریتینر با کاربرد براکت متفاوت است. ریتینر حین قرارگیری روی دندان‌ها هیچ دردی را برای بیمار نخواهد داشت. به همین جهت بیشتر بیماران از نگهدارنده اسیکس استقبال می‌نمایند.

ریتینر شفاف اینویزیلاین

ریتینر شفاف اینویزیلاین

ریتینر شفاف مناسب چه افرادی است؟

معمولاً این سؤال را متخصص ارتودنسی به بیماران خود پاسخ می‌دهد؛ اما برای آشنایی افراد و آگاهی از نحوه استفاده ریتینر شفاف می‌توان اطلاعات مربوط را به مشتاقان این ابزار ارتودنسی داد. انسان‌ها مدام در حال تغییر و رشد هستند. دندان‌ها نیز در جای خود مطلقاً ثابت نیستند و در طی زمان کمی دچار جابجایی نسبت به جایگاه اصلی خود میشوند. تمایل دندان ها به بازگشت به موقعیت قبلی خود، بعد از انجام ارتودنسی نیز ممکن است ادامه داشته باشد و فرد باز هم شرایط بی نظمی قبلی را در دندان‌های خود مشاهده کند. افرادی که تماماً دوره درمان با ارتودنسی را پشت‌ سر گذاشته‌اند می‌توانند از ریتینر شفاف استفاده کنند و به تثبیت موقعیت دندان های خود کمک کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جویدن آدامس هنگام استفاده از بریس های ارتودنسی

متخصص ارتودنسی با تجویز استفاده از ریتینر شفاف باعث‌ می‌شود تا دندان‌ها طی مدت مشخص در موقعیت جدید خود ثابت شده و فرد لبخند زیبای خد را تا آخر عمر داشته باشد و از آن لذت ببرد. همچنین بالارفتن سن و عواملی که در طول عمر موجب تغییراتی در نظم دندان می‌شود با ریتینر و نگهدارنده دندان قابل کنترل است. افرادی که از ریتینر شفاف یا نگهدارنده اسیکس استفاده می‌کنند باید در طول درمان خود مدام از این ابزار بهره برند تا نتیجه دلخواه را مشاهده کنند.

ریتینر شفاف اینویزیلاین

ریتینر شفاف اینویزیلاین

روش استفاده از ریتینر شفاف

روش استفاده از ریتینر شفاف توسط متخصص ارتودنسی به بیمار توضیح داده می‌شود. بیمار باید نهایت سعی خود را در اجرای درست و دقیق نکاتی که متخصص تذکر می‌دهد، داشته باشد. تمام این نکات در جهت زیبایی و حفظ جایگاه منظم دندان‌های بیمار کنار یکدیگر توصیه می‌شوند. علاوه بر این موارد اگر بیمار حین استفاده از ریتینر شفاف به درستی عمل نکند امکان دارد به لثه آسیب وارد کند. بنابراین بیماران باید به دقت به نکاتی که ارتودنتیست آن‌ها بیان کرده است عمل کنند. اجرای درست روش استفاده از ریتینر شفاف در راستای قرارگیری درست دندان‌ها بسیار اهمیت دارد.

متخصص ارتودنسی برای هر بیمار باتوجه به وضعیت وی، روش استفاده از نگهدارنده اسیکس را آموزش می‌دهد. شرایط هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است و نمی‌توان برای همه آن‌ها یک روش استفاده را توصیه کرد. ارتودنتیست با توجه به معاینه و وضعیت بیمار استفاده از ریتینر را در شب یا روز توصیه می‌کند. همچنین ممکن است به بیماران گفته شود بیش از ۸ ساعت در روز از این ابزار استفاده کنند.

ریتینر شفاف اینویزیلاین

ریتینر شفاف اینویزیلاین

چگونه از نگهدارنده اسیکس مراقبت کنیم؟

نگهدارنده اسیکس فوق‌العاده حساس است؛ از همین جهت نحوه نگهداری آن‌ها بسیار اهمیت دارد. این نگهدارنده‌ها به واسطه جنسی که دارند نباید در معرض گرمای شدید قرار بگیرند. همیشه ریتینرهای خود را با آب ولرم بشویید اما توجه داشته باشید آب جوش موجب آسیب ‌دیدن آن می‌شود. مسواک‌ زدن به تنهایی می‌تواند نگهدارنده اسیکس را تمیز کند. برخی افراد از شوینده‌های شیمیایی برای میکروب‌زدایی این ابزار استفاده می‌کنند که اصلاً توصیه نمی‌شود. خصوصاً قرص‌های پاک‌کننده شیمیایی که موجب خراب ‌شدن ریتینر خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوامل موثر در هزینه درمان ارتودنسی

برای تمیزکردن نگهدارنده اسیکس می‌توانید از دهان‌شویه مناسب استفاده کنید. برای انجام این کار مقدار مناسبی از دهان‌شویه را با مقدار کمی آب ولرم ترکیب‌کرده و ریتینر را درون محلول قرار دهید. توجه داشته باشید که زمان قرارگیری ریتینر در محلول نباید بیش از حد باشد. استفاده از دهان‌شویه به نگهدارنده بویی مطبوع و خوب می‌بخشد. الکل به ترکیبی که ریتینر از آن ساخته‌ شده است، آسیب می‌رساند. پس توجه داشته باشید که محلول شما فاقد الکل باشد. ریتینر باید در روز یک بار تمیز شود تا میکروب‌ها در آن رشد نکنند.

ریتینرهای پلاستیکی و شفاف به مدت طولانی در دهان قرار می‌گیرند و امکان فرسودگی آن‌ها وجود دارد. این نگهدارنده‌ها از ۶ ماه تا چند سال عمر می‌کنند؛ اما در صورت آسیب ‌دیدن آن‌ها، باید تعویض شوند. اگر با رعایت تمام این موارد باز هم ریتینر کدر شد یا نشانه‌های فرسوده‌ شدن را در آن مشاهده کردید، با ارتودنتیست خود در میان بگذارید. در صورتی که نگهدارنده اسیکس شما به خوبی تمیز نشده باشد طی مدت زمان کمی طعم و بوی نامطبوعی خواهد داشت. همچنین در صورت تمیز‌ نکردن آن، رشد باکتری‌ها و میکروب‌های مضر در دهان با استفاده از ریتینر بیشتر خواهد شد.

ریتینر شفاف اینویزیلاین

ریتینر شفاف اینویزیلاین

کلام آخر

ریتینر شفاف یا نگهدارنده اسیکس می‌تواند برای بیماران نقشی اساسی را داشته باشد، چرا که این وسیله در بیشتر ساعات شبانه ‌روز توسط بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریتینر شفاف با ویژگی‌های ظاهری خوبی که دارد موجب رضایت بیماران پس از درمان ارتودنسی می‌شود. همچنین عملکرد این ابزار در زمینه تثبیت نتایج ارتودنسی کاملاً اثبات شده است. بیمارانی که پس از ارتودنسی از نگهدارنده اسیکس استفاده کرده‌اند دیگر نگران بازگشت دندان‌ها و بی‌نظمی آن‌ها نیستند. رعایت بهداشت دهان حین بهره‌ بردن از ریتینر شفاف در نگهداری از این وسیله، مفید خواهد بود و عمر آن را افزایش می‌دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز درباره اکسپندر یا وسیع کننده کام
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code