سوالات رایج در مورد ارتودنسی

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی یا ارتودنتیکس (orthodontics) شاخه ای تخصصی از دندان پزشکی است که بر روی تصحیح وضعیت و عملکرد دندان ها و فک تمرکز می کند. در درمان ارتودنسی، معمولا یک وسیله یا ابزار در دهان قرار می گیرد تا با وارد کردن فشار، وضعیت دندان ها و فک را تغییر دهد.

مشکلات ارتودنسی به چه دلیل ایجاد می شود؟

در اکثر مواقع، مشکلات ارتودنسی به صورت ارثی هستند. در واقع اگر والدین فرد، دندان هایی با وضعیت غیرعادی داشته باشند، فرزندان خانواده نیز، به احتمال زیاد، از مشکلات ارتودنسی رنج می برند. در مواقعی، مشکلات ارتودنسی در اثر وقوع یک تصادف ایجاد می شوند. اگر به صورت ضربه ای وارد شود و یا فرد به بیماری دندان دچار شود، به درمان ارتودنسی نیاز پیدا خواهد کرد. همچنین، مکیدن انگشت شصت در کودکی و استفاده بیش از حد از پستانک می تواند باعث غیر هم ترازی دندان ها شود.

سوالات رایج ارتودنسی

سوالات رایج ارتودنسی

به غیر از زیبا تر کردن لبخند، درمان ارتودنسی چه فوایدی دارد؟

درمان ارتودنسی، علاوه بر زیبا تر کردن لبخند، فواید بسیار دیگری نیز دارد. ممکن است اصطلاح «مال اکلوژن» به گوش تان خورده باشد. مال اکلوژن بدین معنی است که هنگامی که دهان بسته است و دو فک روی هم قرار می گیرند، دندان ها در جایگاه صحیح خود قرار ندارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوامل موثر در برگشت ارتودنسی و بینظمی دوباره دندان

مال اکلوژن خفیف، بسیار رایج است و معمولا مشکلی ایجاد نمی کند. در مقابل، مال اکلوژن شدید می تواند بر نحوه خوردن غذا و صحبت کردن تاثیر بگذارد. به علاوه، غیر هم ترازی دندان ها احتمال آسیب رسیدن به فک و دندان ها را افزایش می دهد. دندان های نامرتب، رعایت بهداشت دهان را نیز سخت تر می کند. به همین دلیل، افرادی که دارای مشکل مال اکلوژن هستند، از بوی بد دهان رنج می برند. در این افراد، بیماری های لثه و پوسیدگی دندان نیز بیشتر دیده می شود.

روند درمان چگونه است؟

رایج ترین نوع درمان ارتودنسی، بریس دندانی (dental braces) است. از این وسیله برای تصحیح جایگاه و زاویه دندان ها استفاده می شود. بریس ها انواع مختلفی دارند؛ مانند بریس های ثابت (fixed braces) و الاینرهای شفاف (aligners).

سوالات رایج ارتودنسی

سوالات رایج ارتودنسی

بریس (braces) یا براکت ارتودنسی چیست؟

بریس دندانی، یکی از انواع وسایل مورد استفاده در درمان ارتودنسی است. انواع مختلفی از بریس ها وجود دارد که عبارتند از:

  • بریس شفاف
  • بریس سرامیکی
  • بریس لینگوال
  • بریس نامرئی
  • بریس فلزی

آیا ارتودنسی در ورزش کردن، نواختن ساز و آواز خواندن مشکلی ایجاد می کند؟

در ابتدا، استفاده از بریس ممکن است در نواختن ساز های بادی و یا ورزش های رزمی مشکل ایجاد کند. اما به مرور زمان و با سازگاری دهان و بریس، این مشکل برطرف می شود. توصیه می شود در هنگام انجام ورزش های رزمی، از محافظ دهان (mouth guard) استفاده شود.

ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان درمان به وضعیت دندان های هر فرد بستگی دارد. برای بعضی افراد فقط شش ماه و برای بعضی دیگر از ۱ تا ۲ سال طول می کشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوامل موثر در هزینه درمان ارتودنسی

آیا ارتودنسی درد دارد؟

خیر؛ درمان های ارتودنسی معمولا بدون درد هستند. البته در مراحل مختلف درمان، ممکن است احساس درد و ناراحتی گذرایی برای فرد ایجاد شود. هنگامی که ارتودنتیست بریس ها را تنگ تر می کند و یا الاینر های جدید را در دهان فرد قرار می دهد، کمی احساس درد طبیعی است و پس از مدتی از بین می رود. برای کاهش احساس درد می تواند از مسکن ها نیز استفاده کرد.

سوالات رایج ارتودنسی

سوالات رایج ارتودنسی

آیا ارتودنسی برای کودکان لازم است؟

بله؛ هر چه درمان زود تر آغاز شود، بهتر است چراکه ارتودنتیست مشکل احتمالی را خیلی زود تشخیص می دهد و درمان را شروع می کند. توصیه می شود که کودکان بین ۷ تا ۱۱ سال، حداقل یک بار چکاپ ارتودنسی شوند. در صورت نیاز، دندان پزشک متخصص خیلی زود درمان مقدماتی را آغاز می کند و بدین گونه، از به وجود آمدن مشکلات شدید مال اکلوژن که به درمان ارتودنسی طولانی نیاز دارند، جلوگیری می شود.

آیا حتما باید از براکت فلزی استفاده کنیم؟

خیر؛ بریس فلزی از موثر ترین روش های درمانی است اما با پیشرفت تکنولوژی، روش های جدید تری نیز ابداع شده است؛ مانند اینویزیلاین (invisalign). روش های نو، به خصوص برای نوجوانانی که ظاهر بریس فلزی را نمی پسندند، بسیار مناسب هستند.

آیا در طول ارتودنسی، باید به دندان پزشک نیز مراجعه کنیم؟

بله؛ در طول مدت درمان، فرد باید به طور منظم به دندان پزشک مراجعه کند و چکاپ های منظم انجام دهد. با انجام این کار، دندان ها تمیز و سالم باقی می مانند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا امکان ارتودنسی دندان ایمپلنت شده وجود دارد؟

تمیز کردن دندان ها با وجود براکت چگونه است؟

بله؛ این مسئله بسیار مهم است. اگر در طول پروسه درمان، از دندان ها به بهترین شکل نگهداری نشود، نتیجه دلخواه از درمان گرفته نمی شود.

سوالات رایج ارتودنسی

سوالات رایج ارتودنسی

در طول درمان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

  • پس از خوردن هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • بهتر است از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. همچنین، درباره استفاده از دهانشویه های فلوراید با دندان پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر برای غذا خوردن، ریتینر را از دهان خود خارج می کنید، حتما مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و بعد ریتینر را دوباره در دهان بگذارید. بهتر است ریتینر را در محفظه مخصوص خودش قرار دهید تا دچار صدمه نشود.
  • ریتینر را با مسواک مرطوب تمیز کنید. همچنین، می توان محلول های شست و شوی ریتینر استفاده کرد. تحت هیچ شرایطی، وسیله را آب جوش و یا ماشین ظرفشویی قرار ندهید.
  • در طول مدت درمان، از غذاهایی که قند بالایی دارند، پرهیز کنید؛ چراکه باعث رشد بیشتر باکتری در دهان و تجمع پلاک (plaque) می شوند.
  • از غذاهای چسبناک مانند کارامل، آدامس و پاستیل و غذاهای سفت مثل آبنبات، آجیل و یخ بپرهیزید. همچنین از غذاهایی که در میان دندان ها و بریس گیر می کنند، دوری کنید.
  • چکاپ های دوره ای دندان پزشکی را فراموش نکنید. بهتر است هر شش ماه یکبار برای تمیز کردن و جرم گیری، به دندان پزشک معتمد خود مراجعه کنید.

در این مقاله توضیحات مختصری درباره درمان ارتودنسی داده شد. برای کسب اطلاعات بیشتر و پاسخ سوالات خود می توانید به دندان پزشک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code