تانگ تراست یا فشار دادن زبان به دندان ها در کودکان و بزرگسالان

تانگ تراست (tongue thrust) چیست؟

تانگ تراست (tongue thrust) به وضعیتی گفته می شود که در آن، زبان به دندان ها فشار وارد می کند و باعث ایجاد مشکل ارتودنسی به نام اپن بایت (open bite) می شود.

تانگ تراست در کودکان رایج تر است. عوامل مختلفی در ایجاد آن نقش دارند؛ مانند:

  • بلع نادرست
  • آلرژی و حساسیت ها
  • لکنت زبان
فشار دادن زبان به دندان تانگ تراست

فشار دادن زبان به دندان تانگ تراست

تانگ تراست در نوزادان

در نوزادانی که شیر مادر را می خورند و یا از شیشه شیر تغذیه می کنند، تانگ تراست عادی است. با بزرگ شدن نوزاد، رفتار تانگ تراست معمولا به طور خود به خودی از بین می رود. اما استفاده از برخی پستانک ها و همچنین شیر دادن با شیشه شیر برای مدت طولانی، ممکن است تانگ تراست به وجود بیاورد. در این حالت، امکان دارد عادت فشردن زبان به دندان ها تا سال ها در کودک باقی بماند.

عوامل متعددی می توانند در شروع تانگ تراست در دوران نوزادی، نقش داشته باشند:

  • مکیدن انگشتان یا زبان برای مدت طولانی؛ این عادت می تواند در الگوی حرکات زبان تاثیر بگذارد.
  • آلرژی هایی که همراه با التهاب مزمن لوزه ها یا غدد لنفاوی هستند.
  • لکنت یا گیر کردن زبان؛ این اتفاق زمانی رخ می دهد که بافت زیر زبان کوتاه یا فشرده باشد.
  • الگوی خاص بلعیدن به نام بلع معکوس.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع مشکلات دندان که به ارتودنسی نیاز دارند

در کودکان، تانگ تراست زمانی مشخص می شود که هنگام بلع یا صحبت کردن، حرکات رو به جلوی زبان زیاد باشد. در اکثر موارد تانگ تراست، زبان به سمت جلو فشار وارد می کند. در واقع زبان به پشت دندان های جلو، فشار می آورد.

تانگ تراست علائم مشخصی دارد:

  • زبان از بین دندان ها مشخص است. هنگام استراحت، بلع و یا صحبت کردن، نوک زبان از میان دندان ها بیرون می زند.
  • نفس کشیدن با دهان.
  • عدم توانایی بستن کامل لب ها. این مشکل به دلیل ساختار غیرعادی دندان ها پیش می آید. البته در برخی موارد، فقط یک عادت است.
  • اپن بایت (open bite). اپن بایت به وضعیتی گفته می شود که در آن دندان های جلویی فک بالا و پایین، هنگام بسته بودن دهان به یکدیگر نمی رسند.
  • تند، کند و نامرتب غذا خوردن.
  • مشکلات مربوط به تکلم. برای مثال، لکنت زبان و عدم تلفظ صحیح حروف “س” و “ز”.
فشار دادن زبان به دندان تانگ تراست

فشار دادن زبان به دندان تانگ تراست

تانگ تراست در بزرگسالان

اگر تانگ تراست در کودکی کنار گذاشته نشود، ممکن است تا بزرگسالی ادامه پیدا کند. تانگ تراست در بزرگسالی می تواند به دلیل آلرژی های مزمن یا التهاب مزمن لوزه ها و غدد لنفاوی ایجاد شود. اضطراب و استرس نیز، ممکن است در پیدایش این عادت نقش داشته باشند.

علائم تانگ تراست در بزرگسالان مشابه کودکان است. برخی علائم، خیلی مشخص نیستند و به آسانی تشخیص داده نمی شوند. برخی افراد، فقط در هنگام خواب زبان خود را به دندان ها می فشارند. علاوه بر علائم ذکر شده، امکان دارد صورت افرادی که در بزرگسالی عادت تانگ تراست را دارند، حالت کشیده پیدا کند. زیرا این افراد نمی توانند دهان خود را به خوبی بسته نگه دارند و بلع عادی داشته باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ابزار ارتودنسی فانکشنال مارا و کاربرد آن

به علاوه، بزرگسالانی که زبان خود را به دندان هایشان فشار می دهند، ممکن است زبان بلند تری داشته باشند. به علاوه، اپن بایتی که در اثر تانگ تراست ایجاد می شود می تواند هنگام غذا خوردن، مشکلاتی را ایجاد کند. اگر دندان های جلویی فک بالا و پایین به یکدیگر نرسند، گاز زدن برخی غذا ها دشوار می شود. برای مثال، ممکن است فرد نتواند با دندان های جلویی خود کاهو یا گوشت را گاز بزند.همچنین، غذا می تواند از فضای بین دندان های جلو به بیرون راه پیدا کند.

تانگ تراست چگونه تشخیص داده می شود؟

افراد متخصص مختلفی می توانند تانگ تراست را تشخیص دهند:

  • پزشکان عمومی
  • پزشکان متخصص اطفال
  • دندانپزشکان
  • دندانپزشکان متخصص ارتودنسی

برای مثال، دندانپزشک نحوه صحبت کردن و بلعیدن شما را بررسی می کند. برای ارزیابی الگوهای بلع، فرد متخصص لب پایین را نگه می دارد تا بتواند نحوه بلعیدن کودک را مشاهده کند. در واقع، دندانپزشک یا پزشک می خواهند موقعیت زبان در هنگام بلع را ببینند.

آیا تانگ تراست می تواند مشکلات دیگر هم ایجاد کند؟

اگر تانگ تراست به موقع درمان نشود، مشکلات دندانی متعددی به وجود می آید. زمانی که زبان به سطح پشتی دندان ها نیرو وارد می کند، فشار وارد شده می تواند دندان های جلو را به سمت خارج حرکت دهد. بدین ترتیب، فضای خالی میان دندان های جلویی فک بالا و پایین ایجاد می شود که به آن اپن بایت می گوییم.

عدم درمان تانگ تراست، در بلند مدت مشکلاتی در تکلم ایجاد می کند؛ مانند لکنت زبان. همچنین، ممکن است شکل صورت تغییر کند و کشیده تر شود.

فشار دادن زبان به دندان تانگ تراست

فشار دادن زبان به دندان تانگ تراست

روش درمان

درمان تانگ تراست در کودکان و بزرگسالان مشابه است. یکی از روش های درمانی، قرار دادن ابزار ارتودنسی به نام تانگ کریب (tongue crib) در سقف دهان است. این ابزار، به مرور زمان اپن بایت را برطرف می کند. در مواردی، بزرگسالان علاوه بر تانگ کریب، درمان های ارتودنسی دیگری را نیز دریافت می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  موم ارتودنسی کاربرد و آموزش نحوه استفاده

به طور کلی، استفاده از ابزار های ارتودنسی، روش درمانی موثری است. می توانید با دندانپزشک خود در مورد بهترین روش درمانی مشورت کنید.

ممکن است پزشک بخواهد مشکلات مربوط به آلرژی و یا نفس کشیدن را حل کند. با برطرف شدن این مشکلات، ممکن است تانگ تراست نیز از بین برود. ممکن است کودک به گفتار درمانی نیاز پیدا کند. بدین صورت، مشکلات تکلمی که در اثر تانگ تراست ایجاد شده بودند، از بین می روند.

اگر شما یا فرزند شما، بیماری زمینه ای دارید که با تانگ تراست مرتبط است، ابتدا باید بیماری را درمان کنید و سپس به سراغ برطرف کردن تانگ تراست بروید.

کلام آخر

تانگ تراست کاملا قابل درمان است. اگر دستورالعمل های فرد متخصص را به خوبی دنبال کنید، عادت فشردن زبان به دندان ها در شما از بین می رود. اگر بیماری زمینه ای شما باعث تانگ تراست شده باشد، ابتدا باید نسبت به درمان بیماری زمینه ای اقدام نمایید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code