آشنایی با مال اکلوژن کلاس ۲

آیا تا به حال هنگام قرار دادن دندان‌هایتان روی یکدیگر متوجه جلو یا عقب بودن فک بالا و پایین خود یا به اصطلاح عدم تراز آن‌ها شده‌اید؟ می‌دانید داشتن دندان‌های صاف، مرتب و یک‌دست تا چه اندازه می‌تواند بر زیبایی چهره شما تاثیر بگذارد؟ به نظر شما افرادی که دچار مشکلات فک و دندان هستند چطور می‌توانند آن‌ها را درمان کرده و به لبخندی جذاب دست یابند؟

همان طور که می‌دانید دندان یکی از مهم‌ترین اجزای صورت است که تاثیر به‌سزایی بر زیبایی ظاهر هر شخص دارد. از این رو نامنظم بودن آن‌ها می‌تواند علاوه بر تأثیر منفی در زیبایی، مشکلات متعددی را در دهان ایجاد نماید. یکی از مشکلاتی که اغلب افراد از بدو تولد با آن مواجه هستند عدم قرارگیری صحیح دندان‌ها روی یکدیگر یا به اصطلاح مال اکلوژن است که این مشکل خود به چند دسته تقسیم‌ می‌شود. برای آشنایی بیشتر با مال کلوژن و دسته‌بندی‌های آن بهتر است در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

نحوه قرار گرفتن صحیح دندان ها روی یکدیگر چگونه است؟

اگر برای شما نیز این پرسش پیش آمده که نحوه قرار گرفتن صحیح دندان‌ها روی یکدیگر چگونه است و تحت چه شرایطی دچار مال اکلوژن می‌شوید؛ باید گفت که اگر چه گاهی ظاهر دندان‌های شما مرتب و منظم به نظر می‌رسند؛ اما هنگام قرارگیری روی یکدیگر متوجه خواهید شد که دندان‌های فک بالا و پایین به‌ خوبی روی یکدیگر تراز نشده که این نشان از عقب یا جلو بودن فک‌ها از یکدیگر است. اگر می‌خواهید بدانید که دچار مال اکلوژن شده‌اید یا خیر، می‌بایست در حالت عادی دندان‌های خود را روی یکدیگر قرار داده و اگر دندان‌های پایینی به وسیله دندان‌های بالایی کمی پوشیده شده و دندان‌های مولر بالا و پایین کاملا روی یکدیگر قرار گرفته باشند؛ یعنی فک و دندان‌های شما کاملا سالم بوده و اکلوژن یا هم‌تراز هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع محافظ های دهانی

انواع مختلف مال اکلوژن

به طور کلی مال اکلوژن‌ها براساس میزان ناهم‌ترازی فک و دندان‌های هر شخص به سه دسته تقسیم‌ می‌شوند که عبارتند از:

  • مال اکلوژن کلاس ۱
  • مال اکلوژن کلاس ۲
  • مال اکلوژن کلاس ۳

در این خصوص لازم است بدانید که در میان انواع مختلف مال اکلوژن‌ها، مال اکلوژن کلاس ۲ یکی از شایع‌ترین مشکلات دندان و فک بوده که افراد برای درمان آن به کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه می‌نمایند و در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

مال اکلوژن کلاس دو

مال اکلوژن کلاس دو

مال اکلوژن کلاس ۲ چیست؟

ناهنجاری یا مال اکلوژن کلاس ۲ به حالتی گفته می‌شود که فرد در آن از ناهنجاری فک بالا و پایین رنج می‌برد. اگر چه در حالت طبیعی فک بالا می‌بایست در حدود ۲ میلی‌متر جلوتر از فک پایین باشد؛ اما عموما در مال اکلوژن کلاس ۲ فک بالا به صورت غیرطبیعی بسیار جلوتر از فک پایین بوده و چهره فرد را از نیم‌رخ به صورت محدب نشان می‌دهد. مال اکلوژن کلاس ۲ که به اصطلاح اوربایت یا اورجت نیز نامیده می‌شود خود به دو دسته زیر تقسیم‌ می‌گردد:

  • مال اکلوژن کلاس ۲ نوع یک: در این نوع مال اکلوژن کلاس ۲ بیمار اختلاف قابل توجهی بین فک بالا و پایین خود دارد که بدین خاطر از اورجت زیاد رنج می‌برد. اگر به چهره افرادی که در دسته مال اکلوژن کلاس ۲ نوع یک قرار می‌گیرند نگاه کنید، متوجه خواهید شد که فک و دندان‌های بالای آن‌ها به میزان بسیار چشم‌گیری جلوتر از فک و دندان‌های پایینی قرار دارند و این شخص می‌بایست هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام نماید.
  • مال اکلوژن کلاس ۲ نوع دو: در مال اکلوژن کلاس ۲ نوع دو عموما دندان‌های جلویی فک بالا به صورت عمودی یا به طرف عقب قرار داشته و بیمار دچار دیپ بایت شدید است. اگر چه در این نوع مال اکلوژن بی‌نظمی در دندان‌های فک بالا و دیپ بایت کاملا واضح بوده؛ اما به آن دلیل که دندان‌های جلویی به صورت عمودی و به سمت عقب قرار دارند، تفاوت بین دو فک کمتر جلب توجه می‌کند.
مال اکلوژن کلاس دو

مال اکلوژن کلاس دو

عوامل بروز مال اکلوژن کلاس ۲

اگر چه عموما دندانپزشکان مال اکلوژن کلاس ۲ را یک ناهنجاری وراثتی می‌دانند؛ اما نمی‌توان از دیگر عوامل محیطی و عادات غلط که منجر به بروز این ناهنجاری و تغییر شکل در ساختار دندان‌ها و دو فک می‌شوند چشم‌پوشی کرد. برخی از این عوامل به شرح زیر هستند:

  • ژنتیک
  • مکیدن انگشتان در دوران کودکی
  • رشد بیش از حد فک بالا و عدم رشد کافی در فک پایین
  • وارد شدن ضربه یا ضرباتی که موجب آسیب به نظم و ترتیب دندان و دو فک می‌شوند.
  • شکستگی شدید فک
  • وجود تومورهایی در دهان و فک
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  منظور از ارتودنسی پیشگیری چیست؟

روش های درمان مال اکلوژن کلاس ۲

اکنون که با مال اکلوژن کلاس ۲ آشنا شده‌اید لازم است بدانید که درمان این ناهنجاری یکی از مهم‌ترین درمان‌هایی است که در کلینیک‌های دندانپزشکی انجام می‌شود. همچنین باید در نظر داشته باشید که برای دستیابی به نتیجه بهتر و سریع‌تر بهترین زمان برای درمان مال اکلوژن کلاس ۲ سنین قبل از بلوغ است؛ چرا که در این دوران می‌توان به راحتی با استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی فک بالا را به عقب و فک پایین را به جلو هدایت نمود.

در غیر این صورت اگر ناهنجاری فک کلاس ۲ به بعد از بلوغ موکول شود، می‌بایست برای تصحیح دو فک و تغییر در موقعیت آن‌ها علاوه بر ارتودنسی، جراحی فک نیز انجام گیرد که این خود ممکن است مشکلاتی را در پی داشته باشد. با این وجود اگر برای درمان مال اکلوژن کلاس ۲ به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید چند روش برای درمان را به شما پیشنهاد خواهد داد که عبارتند از:

  • کشیدن یک یا چند دندان برای درمان شلوغی و ازدحام دندان‌ها
  • تجویز ارتودنسی ثابت برای تغییر در موقعیت دندان‌ها
  • تجویز ارتودنسی متحرک برای تصحیح وضعیت دو فک
  • انجام جراحی برای تغییر شکل فک
مال اکلوژن کلاس دو

مال اکلوژن کلاس دو

چگونه می توان از بروز مال اکلوژن کلاس ۲ پیشگیری کرد؟

با وجود اینکه عوامل ژنتیکی و وراثتی تاثیر به‌سزایی در بروز مال اکلوژن کلاس ۲ دارند؛ اما می‌توان با رعایت برخی موارد از تشدید یا بروز آن تا حدی جلوگیری نمود که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • مراجعه به موقع و حدالامکان در سنین پایین به یک متخصص ارتودنسی در صورت مشاهده علائم مال اکلوژن کلاس ۲
  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • استفاده از محافظ و گارد دندان در هنگام ورزش
  • محدود کردن استفاده از پستانک یا بطری شیشه شیر در کودکان
  • جلوگیری از مکیدن انگشت کودک بعد از سنین دو سالگی
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با مال اکلوژن کلاس ۳

علائم مال اکلوژن کلاس ۲

اگر می‌خواهید بدانید که علائم مال اکلوژن کلاس ۲ چیست تا در صورت مشاهده آن‌ها به دندانپزشک مراجعه نمایید، باید گفت که علائم این ناهنجاری همانند دیگر دسته‌بندی‌های مال اکلوژن بوده و برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • تغییر در ساختار صورت و محدب به نظر رسیدن آن
  • مشکل در ادای کلمات
  • مشکل در جویدن یا گاز زدن مواد غذایی
  • تنفس از راه دهان به جای بینی
  • گاز گرفتن قسمت داخلی گونه یا زبان به صورت مکرر
  • ساییده شدن غیرطبیعی دندان‌ها روی یکدیگر
  • عدم هم‌ترازی دندان‌ها و دو فک
مال اکلوژن کلاس دو

مال اکلوژن کلاس دو

سوالات متداول

  • چطور می‌توانیم از بروز مال اکلوژن کلاس ۲ جلوگیری نماییم؟

حتما شنیده‌اید که همواره پیشگیری بهتر از درمان است. از این رو بهترین راه برای جلوگیری از بروز مال اکلوژن‌ کلاس ۲ که ارثی نیست، محدود کردن کودکان در استفاده از پستانک و شیشه شیر و مراجعه منظم به دندانپزشک برای چکاپ خواهد بود.

  • آیا مال اکلوژن‌ کلاس دو باعث سردرد می‌شود؟

یکی از عوارض شایع در هنگام بروز مال اکلوژن کلاس ۲ یا همان جلو زدگی فک بالا یا پایین سردرد است که به دلیل بروز مشکلات در مفصل گیج‌گاهی فکی و تحلیل آن ایجاد می‌شود.

  • درمان مال اکلوژن کلاس ۲ چقدر طول می‌کشد؟

از آنجایی که طول درمان مال اکلوژن کلاس ۲ رابطه مستقیمی با میزان و شدت عارضه ناهم‌ترازی فک، زمان تشخیص و سن اقدام برای درمان دارد، بنابراین میانگین درمان آن بین یک تا دو سال تخمین زده شده است.

سخن پایانی

اگر به کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه کرده باشید قطعا بیماران بسیاری را دیده‌اید که جهت درمان مال اکلوژن کلاس ۲ به این مرکز مراجعه نموده‌اند. مال اکلوژن کلاس ۲ عارضه‌ای است که به کج و هم‌تراز نبودن دندان‌های بالا نسبت به دندان‌های پایین، جلو بودن فک بالا و عقب ماندگی فک پایین گفته می‌شود. از جمله نشانه‌های آن می‌توان به تغییر در ظاهر فک و صورت و محدب به نظر رسیدن در نیم‌رخ، باز ماندن دهان و تنفس دهانی، مشکل در گفتار و احساس درد هنگام جویدن غذا اشاره کرد. برای درمان این عارضه دندانپزشکان درمان‌هایی چون ارتودنسی، جراحی فک، تغییر شکل در بهم‌ ریختگی دندان‌ها و… را پیشنهاد می‌دهند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code