آشنایی با مال اکلوژن کلاس ۳

می‌دانید تعریف زیبایی در علم دندانپزشکی داشتن دندان‌هایی صاف، یک دست و هم‌تراز است؟ به نظر شما چند درصد افراد دندان‌های هم‌تراز داشته و این تعریف روی آن‌ها صدق می‌کند و چند درصد به دلیل نامرتبی و ناهم‌ترازی دندان‌های خود اعتمادبه‌نفسشان را از دست داده‌اند؟ آیا تاکنون عبارت مال اکلوژن به گوشتان خورده است؟

اگر تا به حال برای اقدامات مختلف دندانپزشکی خود ساعاتی را در کلینیک‌های دندانپزشکی در انتظار نشسته باشید قطعا افراد بسیاری را خواهید دید که برای درمان ناهنجاری‌های فک و دندان به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند. مال اکلوژن اصطلاحی است که به عدم قرارگیری صحیح دندان‌ها روی یکدیگر و نقصان در فکین گفته می‌شود. از آنجایی که این ناهنجاری یکی از اختلالات شایع در تمامی رد‌ه‌های سنی است، بنابراین برای جلوگیری از عوارض و پیامدهای آن لازم است تا هر چه سریع‌تر روند درمان آغاز گردد. برای آشنایی بیشتر با مال اکلوژن ۳، دسته‌بندی‌ها و نحوه درمان آن بهتر است در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

نحوه قرارگیری صحیح دندان ها روی یکدیگر

اگر می‌خواهید بدانید که نحوه قرارگیری صحیح دندان‌ها روی یکدیگر چگونه است یا اینکه شما نیز دچار مال اکلوژن هستید یا خیر لازم است تا در حالت عادی با بستن دهان، دندان‌های خود را روی یکدیگر قرار داده و نحوه قرارگیری دندان‌هایتان روی هم را بررسی نمایید. در حالت طبیعی می‌بایست هنگام بستن دهان دندان‌های بالا کمی جلوتر از دندان‌های پایینی قرار داشته و به عبارتی دندان‌های مولر بالا دندان‌های مولر پایینی را اندکی همپوشانی کنند. اگر پس از این کار، دندان‌های شما طبق این توضیحات روی یکدیگر قرار گرفت یعنی شما دندان‌هایی هم‌تراز داشته که در دسته اکلوژن‌ها قرار می‌گیرند. در غیر این صورت چنانچه دندان‌هایتان برخلاف آنچه گفته شد، روی یکدیگر تراز نشوند؛ یعنی فکین شما در موقعیت صحیح قرار نداشته و جلوتر یا عقب‌تر از حالت طبیعی هستند.

مال اکلوژن و انواع آن

همان ‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم مال اکلوژن یکی از اختلالاتی است که بسیاری از افراد برای درمان آن به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این اختلال ابتدا لازم است تا درک درستی از این عبارت داشته باشید. عبارت مال اکلوژن از دو کلمه اکلوژن به معنای قرارگیری صحیح فک‌ها و دندان‌ها روی یکدیگر به طوری که هم‌پوشانی درستی با هم داشته و تراز باشند و کلمه مال نیز به معنای برهم خوردن این همپوشانی و هم‌ترازی ساخته است. بدین صورت افرادی که دچار شلوغی دندان‌ها یا بیرون‌زدگی، جلوزدگی یا عقب‌زدگی فک و دندان‌های خود هستند از مشکل مال اکلوژن رنج می‌برند. جالب است بدانید که مال اکلوژن‌ها را بر اساس میزان ناهم‌ترازی در سه دسته تقسیم‌بندی می‌کنند که عبارتند از:

  • مال اکلوژن کلاس ۱
  • مال اکلوژن کلاس ۲
  • مال اکلوژن کلاس ۳
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا درمان ارتودنسی در بزرگسالان امکان پذیر است؟

مال اکلوژن کلاس ۳ یکی از رایج‌ترین انواع ناهنجاری‌های فک و دندان‌ها است که در اینجا بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

مال اکلوژن کلاس ۳

مال اکلوژن کلاس ۳

مال اکلوژن کلاس ۳

ناهنجاری یا مال اکلوژن کلاس ۳ به حالتی گفته می‌شود که در آن فک بالا و پایین با یکدیگر هماهنگ نیستند. در این ناهنجاری به جای قرار‌گیری فک بالا در حالت طبیعی دو میلی‌متر جلوتر از فک پایین، فک بالا عقب‌تر یا فک پایین جلو‌تر از آن یا ترکیبی از هر دو حالت رخ می‌دهد. در صورتی که فردی دچار ناهنجاری مال اکلوژن کلاس ۳ باشد هنگامی که به چهره او نگاه کنید نیم رخ او را به صورت مقعر خواهید دید و در هنگام صحبت کردن نیز دندان‌های جلویی فک پایین او بسیار جلوتر از فک بالا قرار دارند که این موضوع جلوه خوبی روی چهره نخواهد داشت. همین امر یکی از مهم‌ترین دلایلی است که گفته می‌شود مال اکلوژن‌ها تاثیر منفی بسزایی روی زیبایی و اعتمادبه‌نفس افراد خواهند گذاشت و به همین دلیل درمان این مشکل یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که کلینیک‌های ارتودنسی به آن می‌پردازند.

عوامل بروز ناهنجاری کلاس ۳

اگر چه عموما متخصصین ارتودنسی مال اکلوژن کلاس ۳ را یک نوع ناهنجاری ارثی و ژنتیکی می‌دانند که از نسل‌های قبل به بعد منتقل می‌شود، اما گاهی برخی از عوامل محیطی نیز می‌توانند موجب تشدید این ناهماهنگی بین فک‌ها شوند که به شرح زیر هستند:

  • آسیب یا ضربه شدید به فک و دندان‌ها
  • استفاده از شیشه شیر و پستانک پس از ۳ سالگی
  • مکیدن انگشتان دست به صورت مکرر
  • عادت به دندان قروچه
  • رشد بیش از حد فک پایین و کوچک ماندن فک بالا
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ارتودنسی تک فک امکان پذیر است؟

علائم مال اکلوژن کلاس ۳

از آنجایی که مال اکلوژن‌ها بیشتر یک ناهنجاری ارثی هستند؛ بنابراین چنانچه در بین نزدیکان خود افرادی را دارید که با این مشکل مواجه شده‌اند، لازم است بدانید که در صورت مشاهده علائم زیر شما نیز دچار مال اکلوژن کلاس ۳ شده‌اید و می‌بایست هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام نمایید.

  • تغییر در ساختار صورت و مقعر به نظر رسیدن حالت آن در نیم رخ
  • مشکل در جویدن یا گاز گرفتن مواد غذایی
  • ساییده شدن دندان‌ها روی یکدیگر به صورت غیر طبیعی
  • گاز گرفتن قسمت‌های داخلی گونه یا زبان به صورت مکرر
  • تنفس از دهان به جای بینی
  • ایجاد مشکل در تکلم و ادای کلمات
  • عدم هم‌ترازی در فک و دندان‌ها
مال اکلوژن کلاس ۳

مال اکلوژن کلاس ۳

درمان مال اکلوژن کلاس ۳

به جرئت می‌توان گفت درمان مال اکلوژن کلاس ۳ یکی از پیچیده‌ترین درمان‌هایی است که در کلینیک‌های دندانپزشکی انجام می‌شود؛ چراکه عوامل مختلفی چون شدت اختلال و سن و شرایط بیمار نقش مهمی در روند درمان خواهند داشت. اگر چه اصولا بهترین زمان برای دستیابی به نتیجه بهتر و سریع‌تر برای درمان مال اکلوژن سنین قبل از بلوغ است، اما در خصوص درمان مال اکلوژن کلاس ۳ گاهی ارتودنتیست بر اساس شدت ناهنجاری درمان را به پس از سن رشد و هنگامی که رشد فک متوقف شده باشد موکول می‌کند. در این حالت گاهی دندانپزشک قصد دارد تا با انجام جراحی در کنار درمان ارتودنسی، مشکل جلو‌زدگی فک پایین را برطرف نماید و بدین منظور بیمار می‌بایست از سن بلوغ عبور کرده باشد.

البته ناگفته نماند که با این وجود گاهی دندانپزشک پس از بررسی‌های لازم روی ناهنجاری کلاس ۳ تشخیص می‌دهد که مشکل اصلی، کوچکی فک بالا یا جلو‌زدگی فک پایین بوده و می‌توان در سنین پیش از بلوغ با استفاده از ابزارهای ارتودنسی، فک پایین را به سمت عقب و با استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی فک بالا را به سمت جلو هدایت و در جای مناسب قرار داد. از این رو توصیه می‌شود تا حتما کودکان خود را پیش از سن ۷ سالگی نزد یک متخصص ارتودنسی برده تا در صورت مشاهده علائم اولیه مال اکلوژن با درمان‌هایی ساده بتوان این ناهنجاری را برطرف کرد.

راه های جلوگیری از بروز مال کلوژن کلاس ۳

با وجود آنکه در بیشتر مواقع نمی‌توان به طور کلی مانع از بروز مال اکلوژن کلاس ۳ شد اما می‌توان با انجام راهکارهایی از تشدید آن جلوگیری کرد که برخی از این اقدامات به شرح زیر هستند:

  • ممانعت کودکان از مکیدن انگشتان دست
  • محدود کردن کودکان پس از سن ۲ سالگی در استفاده از شیشه شیر یا پستانک
  • استفاده از گاردها و محافظ‌های دندان
  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مراجعه مرتب به دندانپزشک برای چکاپ‌های دوره‌ای به خصوص در سنین پیش از بلوغ برای پیشگیری از درمان‌های پیچیده در آینده
مال اکلوژن کلاس ۳

مال اکلوژن کلاس ۳

سوالات متداول

  1. آیا عدم درمان مال اکلوژن کلاس ۳ عوارض خاصی به همراه دارد؟
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا در حین درمان ارتودنسی با بریس می توان از مسواک برقی استفاده کرد؟

به طور کلی عدم درمان به موقع تمامی انواع مال اکلوژن‌ها می‌تواند عوارض مختلفی چون پوسیدگی دندان، التهابات لثه و دهان، تغییر در ساختار صورت و مشکل در تکلم و جویدن را ایجاد نمایند.

  1. مال اکلوژن کلاس ۳ چگونه درمان می‌شود؟

برای درمان مال اکلوژن کلاس ۳ ابتدا ارتودنتست میزان مشکل در عدم هماهنگی و هم‌ترازی فک و دندان‌ها را به طور دقیق بررسی می‌کند. حال با توجه به سن و شرایط بیمار چنانچه مشکل خفیف باشد آن را به واسطه ارتودنسی درمان خواهد کرد و اگر ناهنجاری خیلی شدید باشد در کنار ارتودنسی، جراحی فک را نیز ضروری می‌بیند.

  • آیا ابتلا به مال اکلوژن کلاس ۳ موجب سردرد می‌شود؟

از آنجایی که هر نوع ناهنجاری و ناهماهنگی فکی استرس و همچنین فشار بسیاری به مفصل گیجگاهی فک و دندان‌ها وارد می‌کند، بنابراین طبیعی است که فرد با علائمی چون سردرد، درد فک و صورت مواجه شود.

مال اکلوژن کلاس ۳

مال اکلوژن کلاس ۳

سخن پایانی

امروزه کلینیک‌های دندانپزشکی مملوء از افرادی هستند که برای حفظ زیبایی چهره خود و درمان ناهنجاری مال اکلوژن به آنجا مراجعه می‌کنند. مال اکلوژن کلاس ۳ عارضه‌ای است که به ناهماهنگی فکین روی یکدیگر و جلو بودن دندان‌های پایین نسبت به بالا گفته می‌شود. اگر چه اغلب دندانپزشکان این ناهنجاری را ارثی و ژنتیکی می‌دانند اما لازم است بدانید که برخی از شرایط محیطی مانند استفاده بیش از حد کودکان از شیشه شیر، پستانک و مکیدن انگشتان دست یا وارد شدن ضربه به صورت و فک از جمله عوامل محیطی هستند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. برای درمان مال اکلوژن کلاس ۳ ابتدا متخصصین ارتودنسی معاینات لازم را انجام داده و سپس بر اساس میزان ناهنجاری و شرایط بیمار درمان‌هایی چون انجام ارتودنسی، جراحی فک یا هر دو مورد در کنار یکدیگر را پیشنهاد می‌دهند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code