مسواک زدن نادرست هنگام استفاده از بریس ارتودنسی

هنگامی که دندانپزشک متخصص ارتودنسی بریس را در دهان شما قرار می دهد، بر اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان تاکید می کند. حال، اگر هنگام استفاده از بریس، دندان هایتان را به درستی مسواک نزنید، چه اتفاقی می افتد؟

مضرات مسواک زدن نادرست هنگام استفاده از بریس ارتودنسی به مراتب بیشتر از حالت عادی است. هنگام استفاده از بریس، پلاک (plaque) و تارتار (tartar) سریع تر تجمع پیدا می کنند و پوسیدگی دندان، التهاب لثه، تغییر رنگ دندان ها و لق شدن آن ها زود تر اتفاق می افتد. باید دو بار در روز، هر بار به مدت حداقل یک دقیقه مسواک بزنید تا از وقوع این مشکلات جلوگیری شود.

در ادامه، به اثرات مسواک زدن نادرست بر دندان ها، در زمان استفاده از بریس ارتودنسی بیشتر می پردازیم.

مسواک زدن حین ارتودنسی

مسواک زدن حین ارتودنسی

اثرات مسواک نزدن هنگام استفاده از بریس ارتودنسی

اثرات مسواک نزدن و مسواک زدن نادرست در زمان استفاده از بریس ارتودنسی، عبارتند از:

۱٫افزایش تجمع پلاک و باکتری

زمانی که غذا می خورید، ذرات مواد غذایی روی سطح دندان ها می چسبند. پس از گذاشتن بریس ارتودنسی، مواد بیشتری بین دندان ها و براکت ها و سیم های ارتودنسی گیر می کنند. اگر این مواد از روی دندان ها پاک نشوند، به تدریج پلاک در اطراف دندان ها تجمع پیدا می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دلایل برای زرد شدن دندان ها در زمان استفاده از بریس ارتودنسی

باکتری های متعددی در دهان حضور دارند. برخی از آن ها مفید هستند و برخی دیگر، مسئول ایجاد بیماری های دندان و لثه هستند. زمانی که پلاک و مواد غذایی به دام افتاده، از روی دندان ها پاک نمی شوند، باکتری های بیماری زا سریع تر رشد می کنند و پلاک روی دندان ها به وجود می آید.

معمولا در مراحل اولیه تشکیل پلاک متوجه آن نمی شوید. اما پس از مدتی، لایه ای ضخیم از پلاک روی دندان ها دیده می شود. با گذشت زمان، پلاک به تارتار تبدیل می شود. تارتار، ظاهری زرد یا طوسی رنگ دارد و سفت است.

هنگام استفاده از بریس، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان دشوار تر است. بنابراین، پلاک با سرعت بیشتری تشکیل می شود. پلاک و باکتری تجمع یافته می توانند به دندان ها و لثه ها آسیب وارد کنند. همچنین، تجمع پلاک بر روی دندان ها ظاهر خوبی ندارد.

۲٫پوسیدگی دندان ها

همانطور که گفته شد، مسواک نزدن یا مسواک زدن نادرست باعث تسریع تجمع پلاک می شود. در نتیجه، احتمال پوسیدگی دندان ها نیز افزایش می یابد. باکتری ها از قند و کربوهیدرات ذرات غذایی داخل دهان استفاده می کنند و اسید تولید می کنند. اسید تولید شده، به مینای دندان ها آسیب می رساند. به تدریج دندان ها پوسیده می شوند و حتی ممکن است سوراخ بشوند.

زمانی که دندان هایتان را به خوبی تمیز می کنید، پلاک کمتری در دهان باقی می ماند. در نتیجه، اسید کمتری تولید می شود و مینای دندان ها آسیب کمتری می بیند. هنگامی که از بریس ارتودنسی استفاده می کنید، باید با دقت بیشتری دندان هایتان را تمیز کنید. در غیر این صورت، دندان های شما خیلی سریع دچار پوسیدگی می شوند.

۳٫التهاب لثه ها

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان هنگام استفاده از بریس، برای لثه ها نیز مشکل ایجاد می کند. مسواک زدن نادرست باعث تجمع پلاک روی دندان ها، مخصوصا در اطراف خط لثه، می شود. در نتیجه، احتمال التهاب لثه ها یا همان ژینژیویت (gingivitis) افزایش می یابد. از علائم ژینژیویت می توان به درد و خون ریزی لثه ها اشاره کرد. اگر پروسه درمان به موقع شروع نشود، مشکلات جدی ایجاد می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نحوه تمیز کردن انواع ریتینر ارتودنسی

۴٫لق شدن دندان ها

در مواردی که ژینژیوت به موقع درمان نمی شود و بهداشت دهان مورد توجه قرار نمی گیرد، پریودنتیت (periodontitis) ایجاد می شود. در پریودنتیت، بافت نرم اطراف دندان ها التهاب شدید پیدا می کند. در نتیجه، دندان ها لق می شوند و حتی ممکن است بیفتند.

۵٫تغییر رنگ دندان ها

اگر دندان هایتان را به خوبی مسواک نزنید، دچار تغییر رنگ می شوند. تجمع پلاک و تارتار باعث ایجاد لکه روی دندان ها می شود و به تدریج دندان ها زرد یا قهوه ای به نظر می آیند. هنگامی که دندان پوسیده می شود، لکه های سفید یا خاکستری روی آن پدید می آید. به مرور زمان، این لکه ها تیره و تیره تر می شوند.

مصرف غذا ها و نوشیدنی های اسیدی و شیرین نیز، باعث تغییر رنگ دندان ها می شود. به همین دلیل، اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید، رنگ دندان ها تغییر پیدا می کند.

۶٫بوی بد دهان

اگر پلاک و ذرات غذا در دهان باقی بمانند، باکتری ها فرآیند تخمیر را آغاز می کنند. در نتیجه این فرآیند، اسید و پلاک تولید می شود که هر دو در ایجاد بوی بد دهان نقش دارند. در نتیجه، مسواک زدن نادرست، به خصوص در زمان استفاده از بریس ارتودنسی، باعث بوی بد دهان می شود.

مسواک زدن حین ارتودنسی

مسواک زدن حین ارتودنسی

روش درست مسواک زدن در زمان استفاده از بریس ارتودنسی

هنگام استفاده از بریس، باید توجه بیشتری به بهداشت دهان و دندان داشته باشید. برای تمیز کردن دندان ها به روش صحیح، به نکات زیر توجه کنید:

۱٫حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.

برای جلوگیری از بیماری ها و مشکلات گفته شده، باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. توصیه می شود پس از اتمام هر وعده غذایی، دندان های خود را با مسواک تمیز کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا کسانی که روکش دندان، بریج یا ونیر دارند، می توانند از بریس ارتودنسی استفاده کنند؟

۲٫از مسواک برقی یا مسواک نرم استفاده کنید.

زمانی که بریس داخل دهانتان است، باید از مسواک نرم استفاده کنید تا آسیبی به بریس وارد نشود. به علاوه، هنگام تمیز کردن دندان ها نباید فشار زیادی وارد کنید. مسواک برقی در پاک کردن پلاک و ذرات غذا از روی دندان ها بهتر عمل می کند.

۳٫از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید.

هنگام استفاده از بریس، باید از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید. فلوراید از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می نماید و تشکیل پلاک را کند تر می کند. البته، هنگام استفاده از محصولات حاوی فلوراید باید دقت داشته باشد. استفاده از محصولات نامناسب در زمان استفاده از بریس می تواند باعث لک شدن دندان ها شود.

۴٫باید حداقل دو دقیقه دندان هایتان را مسواک بزنید.

تمیز کردن سطوح همه دندان ها و بریس، حدودا دو دقیقه طول می کشد.

۵٫هنگام استفاده از بریس ارتودنسی، باید دندان هایتان را به روش صحیح مسواک بزنید.

برای جلوگیری از آسیب به بریس و تمیز کردن کامل دندان ها، باید از تکنیک های صحیح برای مسواک زدن استفاده کنید.

۶٫پس از خوردن یا نوشیدن، دهان خود را با آب بشویید.

اگر پس از هر وعده غذایی، دهان خود را با آب بشویید، ذرات غذا و پلاک تا حد زیادی از روی دندان ها پاک می شود. مواد باقی مانده نیز، راحت تر با مسواک از بین می روند.

مسواک زدن حین ارتودنسی

مسواک زدن حین ارتودنسی

۷٫حداقل یکبار در روز نخ دندان بکشید.

می توانید از نخ دندان های مخصوص برای تمیز کردن بریس ارتودنسی استفاده کنید. بهتر است قبل از مسواک زدن، نخ دندان بکشید. هنگام استفاده از بریس، کشیدن نخ دندان اجباری است؛ زیرا مسواک به تمام سطوح دندان ها دسترسی ندارد.

کلام آخر

اگر بریس ارتودنسی دارید و مسواک نمی زنید، احتمال ایجاد التهاب لثه، پوسیدگی دندان، لق شدن و تغییر رنگ دندان افزایش می یابد. به همین دلیل، باید همواره به بهداشت دهان و دندان توجه ویژه داشته باشید تا از این مشکلات جلوگیری شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code