چه کسانی باید از بریس ارتودنسی استفاده کنند؟

بریس های ارتودنسی (braces) برای صاف و مرتب کردن دندان هایی که هم تراز نیستند، استفاده می شوند. اگر شما و فرزندانتان به بریس نیاز دارید، باید بدانید که این پروسه درمانی می تواند پرهزینه و وقت گیر باشد. اما از طرف دیگر، بریس های دندانی در اکثر موارد، بسیار موفق عمل می کنند و با هم تراز کردن دندان ها، لبخند شما را زیبا تر می سازند. علاوه بر زیباسازی لبخند، بریس ها فواید متعددی برای سلامت دهان و دندان دارند.

بریس ارتودنسی معمولا برای کودکان و نوجوانان تجویز می شود اما در سال های اخیر، تعداد افراد بزرگسالی که از بریس استفاده می کنند، افزایش یافته است. امروزه، حدود ۲۰ درصد از کسانی که بریس دندانی دریافت می کنند، بزرگسال هستند.

اگر احساس می کنید که شما یا اعضای خانواده تان ممکن است نیاز به بریس داشته باشید، بهتر است هر چه زود تر به ارتودنتیست مراجعه کنید. درمان ارتودنسی هر چه زود تر شروع شود، بهتر و سریع تر نتیجه می دهد.

چه کسانی باید از ارتودنسی استفاده کنند

چه کسانی باید از ارتودنسی استفاده کنند

نشانه های نیاز شما به درمان ارتودنسی

علائمی وجود دارند که نشانگر نیاز شما به بریس هستند. البته، این نشانه ها بسته به سن و سلامت کلی دندان ها، متغیر هستند. در سال های اخیر، استفاده بزرگسالان از بریس دندانی عادی تر شده است و اکثر افراد نتیجه خوبی دریافت می کنند. تحقیقات انجام شده در گذر سال ها نشان می دهد که به طور کلی، تعداد افرادی که برای هم ترازی دندان هایشان به بریس نیاز دارند، بیشتر از افرادی است که اصلا به بریس نیاز ندارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سوالات رایج در مورد ارتودنسی

از جمله علائمی که نشان می دهد شما به بریس نیاز دارید، می توان موارد زیر را نام برد:

  • دندان های کج و یا متراکم
  • دشواری در نخ دندان کشیدن و مسواک زدن دندان های نامرتب و متراکم
  • گاز گرفتن مکرر زبان
  • قرار نگرفتن دندان های فک بالا و پایین روی یکدیگر در هنگام بسته بودن دهان
  • دشواری در تلفظ برخی صدا ها و آوا ها به دلیل جایگاه نادرست زبان نسبت به دندان ها
  • صدا دار بودن فک در هنگام جویدن و از خواب بلند شدن
  • خستگی بیش از حد فک پس از جویدن غذا
چه کسانی باید از ارتودنسی استفاده کنند

چه کسانی باید از ارتودنسی استفاده کنند

آیا فرزند شما به ارتودنسی نیاز دارد؟

تشخیص این که کودکان به بریس نیاز دارند یا خیر، کار دشواری است. اگر دندان های شیری کودک کج، نا مرتب و متراکم باشند، به احتمال زیاد در آینده به بریس نیاز پیدا خواهد کرد.

از دیگر نشانه هایی که تعیین می کنند کودک به بریس نیاز دارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نفس کشیدن از دهان
  • صدا دار بودن فک
  • گاز گرفتن مکرر زبان و درون گونه ها
  • مکیدن انگشت شست پس از ۲ سالگی
  • تاخیر در افتان دندان های شیری
  • افتادن زود تر از موعد دندان های شیری
  • قرار نگرفتن دندان ها بر روی هم در هنگام بسته بودن دهان
  • تراکم و شلوغی دندان ها

به علاوه، تغذیه نامناسب در زمان نوزادی و خردسالی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و عوامل ژنتیکی نیز می توانند در غیر هم ترازی و نامرتب بودن دندان ها و نیاز پیدا کردن به بریس، تاثیر گذار باشند.

چه کسانی باید از ارتودنسی استفاده کنند

چه کسانی باید از ارتودنسی استفاده کنند

چه زمان باید به ارتودنتیست مراجعه کنید؟

توصیه می شود که همه کودکان تا قبل از ۷ سالگی، حداقل یک بار توسط ارتودنتیست معاینه شوند. هر چه نیاز به بریس زود تر تشخیص داده شود، بهتر است. کودکانی که در ظاهر هیچ مشکلی ندارند و دندان هایشان مرتب و هم تراز است، بهتر است برای اطمینان هر از چند گاهی به ارتودنتیست مراجعه کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیپ بایت (deep bite) چیست؟

بهترین زمان برای گذاشتن بریس دندانی، در هر فرد متفاوت است. در اکثر موارد، درمان با بریس بین سن های ۹ تا ۱۴ سال آغاز می شود. در واقع پس از درآمدن دندان های دائمی، درمان شروع می شود. در برخی افراد، گذاشتن بریس از سنین کودکی امکان پذیر نیست؛ برای مثال، ممکن است فرد به دلیل هزینه بالای درمان یا عدم تشخیص دندان پزشک نتواند در سنین کودکی از بریس استفاده کند.

استفاده از بریس دندانی در هر سنی می تواند ثمربخش باشد. اما این بدین معنی نیست که باید مراجعه به ارتودنتیست و شروع درمان را پشت گوش بیندازید. به یاد داشته باشید که با افزایش سن، فک شما رشد می کند. رشد فک می تواند باعث متراکم شدن و یا فاصله گرفتن دندان ها از هم شود. اگر که مشکل اوربایت (overbite) یا تراکم دندان هایتان را درمان نکنید، خود به خود بهتر نمی شوند. بنابراین، در صورت مشاهده هر گونه مشکل در صاف بودن و هم ترازی دندان ها، به دندان پزشک متخصص مراجعه کنید.

چه راه هایی به جز بریس وجود دارد؟

بریس های فلزی، سرامیکی و نامرئی از رایج ترین ابزار های ارتودنسی مورد استفاده برای صاف و هم تراز کردن دندان ها هستند. یکی دیگر از روش های صاف کردن دندان ها، عمل جراحی است. عمل جراحی، بسته به وضعیت فک و دندان ها می تواند بسیار ساده و یا پیچیده باشد.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، متراکم و شلوغ بودن دندان ها یکی از واضح ترین نشان های نیاز به بریس ارتودنسی است. اما تراکم دندان ها و اوربایت (overbite) تنها نشانه های موجود نیستند. همچنین، این باور که باید صبر کرد تا دندان های دائمی کودک در بیایند و سپس درمان با بریس را آغاز کرد، اشتباه است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بریس اینویزیلاین می تواند فاصله های خالی میان دندان ها را برطرف کند؟

بریس هم می تواند برای دلایل زیبایی استفاده شود و هم برای بهبود سلامت دهان و دندان ها. اگر که نشانه های ذکر شده را در خود یا فرزندانتان مشاهده می کنید، بهتر است به دندان پزشک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code