کشیدن دندان در ارتودنسی

برخی از افرادی که قصد دارند دندان‌های خود را ارتودنسی نمایند، از طرف متخصص ارتودنسی خود با این جمله مواجه خواهند شد که نیاز است یک یا تعدادی از دندان شما کشیده شود. در نگاه اول این جمله کمی ناراحت‌کننده به نظر می‌رسد و سؤالات و ابهامات متعددی را در ذهن فرد ایجاد می‌کند. به همین سبب بهتر است که به توصیه دندانپزشک خود توجه کرده و براساس نظر ایشان، پیش بروید. دانستن نکاتی درباره کشیدن دندان در ارتودنسی می‌تواند از استرس شما بکاهد و انجام مراقبت‌های لازم کمک‌کننده باشد.

ارتودنسی چیست؟

یکی از درمان‌های مربوط به حوزه دندانپزشکی، ارتودنسی نام دارد. شما با طی کردن مراحل این درمان، دندان‌های خود را نظم بخشیده و موقیعت قرارگیری آنها نسبت به یکدیگر را اصلاح می‌کنید. حین انجام این کار از شما انتظار می‌رود تا پس از قرار دادن ابزار مربوطه برای اصلاح فرم و زاویه دندان توسط ارتودنتیست، همکاری‌های لازم را به عمل ‌آورید. در این میان، دندانپزشک پیش از آغاز به کار وضعیت سلامت لثه، دهان و دندان شما را بررسی کرده و در صورت نیاز به ترمیم، به شما اطلاع خواهد داد. حتماً به این نکته توجه داشته باشید که ترمیم دندان پیش از انجام ارتودنسی بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند از افزایش احتمال انواع عفونت و پوسیدگی دندان یا تحلیل لثه در طول درمان ارتودنسی پیشگیری نماید. همچنین در صورت نیاز به کشیدن یک یا چند دندان قبل از شروع فرآیند درمان، دندانپزشک این موضوع را به شما اطلاع خواهد داد.

آیا کشیدن دندان پیش از انجام ارتودنسی، الزامی است؟

امروزه تمام متخصصین ارتودنسی سعی بر این دارند که تا حد امکان از کشیدن دندان‌های بیماران، جلوگیری کنند. در واقع اگر افراد در زمان کودکی، پس از رویش دندان‌های اصلی خود به سراغ انجام این درمان بروند، قطعاً نتیجه مطلوب‌تری را به دست می‌آورند و حتی می‌توان احتمال داد که نیازی به کشیدن هیچ دندانی نداشته باشند. در سنین کودکی دهان و فک در حال رشد هستند و قرارگیری دندان ها در موقعیت صحیح خود راحت تر صورت میگیرد؛ اما با ورود به دوره بزرگسالی، به دلیل اتمام رشد و تکامل دهان، احتمال این‌که نیاز به کشیدن یک یا چند دندان باشد، افزایش می‌یابد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نحوه تمیز کردن پلاک های اینویزیلاین

البته به این نکته نیز توجه کنید که مراجعه به متخصص مجرب بی‌تأثیر نبوده و قطعاً می‌تواند در این باره راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار دهد. ارتودنتیست می‌تواند بهترین کمک و راهنمایی را جهت انجام اقدامات پیش از ارتودنسی ارائه نماید. به همین سبب توصیه می‌شود که تمام اقدامات را به متخصص خود بسپارید و هیچ ‌گونه نگرانی در رابطه با کشیدن یا عدم کشیدن دندان‌ها نداشته باشید. لازم به ذکر است که در شرایطی که در طی درمان ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان باشد، این فضای خالی ایجاد شده در طول پروسه درمان با حرکت دندان ها پر شده و لبخند بیمار اصلاح میگردد.

کشیدن دندان در ارتودنسی

کشیدن دندان در ارتودنسی

با انجام چه اموری می‌ توان تا حد ممکن از کشیدن دندان جلوگیری کرد؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در زمینه دندانپزشکی، روش‌هایی نوین و جدید در حیطه ارتودنسی به وجود آمده‌اند که با کمک آن‌ها می‌توان تا حد ممکن از کشیدن دندان حین انجام ارتودنسی، جلوگیری نمود. اولین روش که سبب جلوگیری از کشیدن دندان می‌شود، تراشیدن دندان‌ها نام دارد. کاربرد این روش در مواقعی است که عدم تقارن و شکل نامناسب دندان، مربوط به بزرگ بودن بیش از حد و اندازه دندان باشد. طریقه انجام این روش بدین شکل خواهد بود که با استفاده از ابزار مختلف تاج دندان را باریک کرده و می‌تراشند. در نتیجه با انجام این کار، بخشی از سطح محیطی دندان گرفته شده و به هیچ عنوان نیازی به کشیدن آن نیست.

سیستم دیمون، یکی از روش‌های تراز کردن و زیباسازی طرح لبخند است که با انجام آن در بسیاری از موارد، دیگر نیازی به کشیدن دندان نبوده و به راحتی پس از گذر از این مرحله، می‌توان بریس‌های ارتودنسی را نصب نمود.

الاینر اینویزیلاین یا ارتودنسی نامرئی امروزه هواداران مختص به خود را دارد. این روش همانند تراز کننده ای مناسب برای دندان‌ها عمل کرده و می‌تواند جانشین خوبی برای استفاده از بریس‌های قدیمی باشد. انجام این روش هیچ‌گونه محدودیت سنی نداشته و امکان استفاده از آن بنابر دستور ارتودنتیست، برای تمامی سنین ممکن خواهد بود. ارتودنسی نامرئی به علت افزایش نسبی فضای فک و ایجاد فضای کافی برای قرار گرفتن دندان، تا حد امکان از کشیدن آن جلوگیری می‌کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا داشتن بایت نرمال اهمیت دارد؟

پالاتال اکسپندر که نام دیگر آن وسیع‌کننده کام است، از دیگر موارد رایج جهت جلوگیری از کشیدن دندان به شمار می‌رود. این روش را مخصوص کودکان و نوجوان می‌دانند؛ چرا که در این سنین رشد فک به طور کامل انجام نشده و امکان رشد آن وجود دارد. با افزایش فضای فک بیمار، این امکان در اختیار سایر دندان‌ها قرار خواهد گرفت که به رشد طبیعی خود ادامه داده و به صورت منظم، صاف و یکدست کنار یکدیگر قرار گیرند و نیازی به کشیدن دندان برای بازکردن فضای دندانی نباشد.

کشیدن دندان در ارتودنسی

کشیدن دندان در ارتودنسی

کدام دندان ‌ها را نمی‌ توان به جهت اقدامات پیش از ارتودنسی کشید؟

پس از بررسی‌های لازم و مشاهده عکس OPG دندان توسط دندانپزشک، موارد این چنینی تشخیص داده خواهند شد. توجه داشته باشید که هیچ یک از دندان‌های جلویی نباید کشیده شوند. پس از گذر از این قسمت و رسیدن به دندان‌های ۴ به بعد، می‌بایست تک تک آن‌ها مورد بررسی قرار گیرند. در این میان اگر دندانی سالم بود، امکان کشیدن آن وجود نداشته و می‌بایست دندانی انتخاب گردد که تا حد امکان دچار ایراد بوده یا با کشیدن آن، فضا برای حرکت سایر دندان ها و ایجاد لبخند دلنشین فراهم میگردد.

کشیدن کدام دندان در اولویت قرار دارد؟

به منظور حفظ ظاهر دهان و دندان، انتخاب کشیدن دندان باید به درستی توسط متخصص ارتودنسی شما بررسی شود. در اولویت اول دندان‌های پر شده، آبسه کرده، پوسیده و دارای روکش مورد بررسی قرار می‌گیرند. در صورت وجودو نیاز به کشیدن دندان برای فرآیند ارتودنسی، این گونه دندان‌ها بنابر تشخیص دندانپزشک کشیده خواهند شد. اگر در فردی دندان خراب وجود نداشت، معمولا به دندان‌هایی مراجعه می‌کنند که در بخش نهایی قوس دهان قرار گرفته و حذف آن را الزامی می‌دانند. از نکات حائز اهمیت حین انجام این فرآیند می‌بایست به حفظ قرینه بودن دندان‌ها اشاره کرد.

اگر چندین دندان شما با توجه به دستور ارتودنتیست نیاز به کشیدن داشت، اصلاً نگران نباشید و سعی کنید استرس به علت عدم وجود دندان را از خود دور سازید؛ چرا که جای خالی آن موقتی بوده و با پیشروی فرآیند درمان پر شده و لبخند بیمار اصلاح میگردد.

کشیدن دندان در ارتودنسی

کشیدن دندان در ارتودنسی

نکات مهم حین کشیدن دندان برای درمان ارتودنسی

از آنجایی که بافت دندان، یک بخش مهم و حیاتی برای سلامت هر فرد به حساب می‌آید، طریقه حفظ و نگهداری آن بسیار مؤثر و مهم است. به علت نازک بودن غلاف استخوانی مجاور با دندان، احتمال دارد که گاهی اوقات پس از کشیدن دندان، این ناحیه و بافت آن تحلیل روند. اگر با رویداد این اتفاق، این امر کنترل نشود؛ می‌تواند  مشکلات زیان‌ باری را به وجود آورد. در نتیجه می‌بایست اقدامات لازم صورت پذیرند تا از ادامه‌دار بودن آن جلوگیری گردد. اگر دندانپزشک صلاح بداند، می‌تواند پس از کشیدن دندان برای حفظ و نگهداری صحیح از بافت آن و غلاف استخوانی، عملی تحت عنوان پیوند استخوان انجام دهد. با این‌کار دیگر به علت عدم وجود دندان، لثه تحلیل نرفته و دچار مشکل نمی‌شود.

کشیدن دندان در ارتودنسی

کشیدن دندان در ارتودنسی

سوالات متداول

  • پس از گذشت چه زمانی از کشیدن دندان، پروسه ارتودنسی آغاز می‌شود؟
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تانگ تراست یا فشار دادن زبان به دندان ها در کودکان و بزرگسالان

پس از تشخیص ارتودنتیست برای کشیدن دندان مورد نظر، می‌توان درمان ارتودنسی را آغاز نمود؛ چرا که نصب براکت‌های ارتودنسی پس از کشیدن دندان هیچ مانعی نداشته و می‌توان فوراً به جهت انجام آن اقدام کرد.

  • آیا سن فرد نیز برای انجام ارتودنسی مؤثر است؟

قطعاً بله؛ اگرچه درمان ارتودنسی در سنین مختلف امکان پذیر است، اما هرچه فرآیند درمان از سنین کمتر آغاز شود موجب سهولت روند درمان و کاهش هزینه ها خواهد شد.

  • آیا با انجام ارتودنسی، امکان آسیب به بافت استخوان فک وجود دارد؟

از آنجایی که بافت استخوان زنده بوده و وظیفه نگهداری و حفاظت از دندان را برعهده دارد، انتظار می‌رود اگر با روشی اصولی و مناسب به درمان ارتودنسی پرداخته نشود، بافت آن دچار آسیب شده و تحلیل رود. در نتیجه مراجعه به یک متخصص ارتودنسی با تجربه میتواند از مشکلات احتمالی درمان جلوگیری نماید.

سخن پایانی

از آنجایی که بررسی نیاز به کشیدن دندان یکی از مسائل مهم حین انجام ارتودنسی است، انتظار می‌رود که متخصص ارتودنسی، معاینات لازم را به طور کامل انجام داده و سپس نظر نهایی خود را اعلام کند. کاربرد و علت وجود این مرحله از کار بدین دلیل است که فضای کافی در قوس بالا و پایین دهانی وجود ندارد. همین موضوع سبب می‌گردد که تمام دندان‌ها فضای کافی برای رشد و نمو در دهان نداشته و در پاره ای از موارد و بنا بر صلاحدید متخصص، نیاز به کشیدن یک یا تعدادی از آن‌ها باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code