شکستن براکت ارتودنسی و عوارض آن

کسانی که برای مرتب و هماهنگ کردن دندان‌های خود به ارتودنتیست مراجعه می‌کنند باید در نظر داشته باشند که روند درمان ارتودنسی طولانی بوده و نیاز به مراقبت دارد. در واقع مراقبت از دندان‌ها و دستگاه‌های ارتودنسی یکی از ارکان مهم در اثربخشی و پیشرفت پروسه درمانی تلقی می‌شود. عدم مراقبت از براکت ارتودنسی در نتیجه سبب شکسته شدن آن خواهد شد که این امر عوارضی را در پی دارد. از این رو سوالی در ذهن افراد ایجاد می‌شود که شکستن براکت ارتودنسی و عوارض آن چیست؟ آیا قابل جبران خواهد بود یا خیر؟ در صورت شکستن براکت و سیم‌های ارتودنسی چه اقداماتی را باید انجام داد؟ پاسخ به این سوالات می‌تواند بسیاری از مشکلات شما را برطرف کند.

شکستن براکت ارتودنسی به چه معنا است؟

از متداول‌ترین مشکلاتی که برای افراد در طول روند درمان ارتودنسی پیش خواهد آمد شکستن براکت ارتودنسی است که می‌تواند به دلایل گوناگونی این اتفاق رخ دهد. گاهی اوقات، عدم مراقبت بیمار از براکت ارتودنسی خود عامل شکستگی آن‌ها می‌شود که در این صورت باید سریعا به متخصص ارتودنسی مراجعه و آن را ترمیم کنید. شکستن براکت ارتودنسی برای بیماران بسیار عذاب‌آور بوده و همواره تلاش می‌کنند تا از این کار جلوگیری نمایند. قرار دادن غیر اصولی براکت ارتودنسی نیز از دیگر دلایل شکستن سیم ارتودنسی به حساب می‌آید.

عدم رعایت برخی نکات مهم در نصب براکت‌ها و همچنین عدم مراقبت بیمار از براکت ارتودنسی خود از دلایل پر رنگ در شکستن براکت‌ها محسوب می‌شود. شل شدن براکت‌ها، شکستن و در آخر جدا شدن براکت‌های ارتودنسی همگی می‌توانند بر اثر عدم رعایت اصول و مراقبت‌های قبل و بعد نصب براکت ها باشند. حال اگر براکت دندان شما بشکند چه اتفاقی می‌افتد؟ چه کارهایی باید انجام دهیم تا از این امر پیشگیری شود و یا چگونه می‌توانیم آن را کنترل کنیم؟

قطعاً بهترین راه حل برای مواجه نشدن با این مشکل مراجعه به یک ارتودنتیست ماهر و با تجربه برای تجربه یک درمان موفق و همچنین مراقبت از براکت‌ها در دوران درمان است. شما می‌توانید با شناخت عوامل آسیب زننده به براکت دندان‌ها و جلوگیری از شکستن آن‌ها نقش مهمی در سالم نگه داشتن براکت‌ها داشته باشید. در ادامه سعی می‌کنیم درباره نکات مراقبتی و علل شکستن براکت دندان بیشتر صحبت کنیم.

شکستن براکت ارتودنسی

شکستن براکت ارتودنسی

عوارض و مشکلات ناشی از شکست براکت ارتودنسی

کنده شدن یا شکستن براکت ارتودنسی قطعاً یکی از دردسرهای دوران درمان ارتودنسی به حساب می‌آید که در صورت عدم دقت افراد در مراقبت از آن رخ خواهد داد. بنابراین باید مراقبت از براکت‌ها را جدی بگیرید. ممکن است برخی افراد از عواقب و مشکلات شکستن براکت دندان آگاهی زیادی نداشته باشند. مشکلات ناشی از عدم مراقبت براکت دندان می‌تواند موارد زیر را به وجود آورد:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا درمان ارتودنسی در بزرگسالان امکان پذیر است؟

ایجاد زخم های دهانی

به وجود آمدن زخم‌های دهانی یکی از شایع‌ترین عارضه‌هایی است که شکستن براکت ارتودنسی می‌تواند ایجاد کند. لب و زبان فرد بعد از شکسته شدن براکت‌های ارتودنسی در هنگام غذا خوردن و حرف زدن به آن‌ها برخورد کرده و سبب زخم شدن اطراف دهان می‌شوند. ایجاد این زخم‌ها به مرور زمان مشکلات جدی‌تری همچون عفونت‌های دهانی را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر عفونت و دیگر مشکلات جانبی، زخم‌ها به طور کلی در محیط مرطوب دهانی سخت‌تر از محیط خشک بهبود پیدا می‌کنند. زخم‌های موجود در دهان، فرد را بی‌تاب و روند زندگی را برای وی دشوار خواهند کرد.

تأخیر در روند درمانی

کند شدن و به تعویق افتادن روند درمان از جدی‌ترین و با اهمیت‌ترین عارضه‌هایی است که شکستن براکت ارتودنسی می‌تواند به همراه داشته باشد. شکستن براکت‌های ارتودنسی در روند درمان و در زمان آن اختلال ایجاد می‌کند. این در حالی است که با شکسته شدن براکت، فرد حدوداً تا ۳ ماه از زمان عادی درمان عقب می‌ماند. گاهی اوقات نیز مراحل قبلی درمان را نیز بی‌اثر کرده و فرد مجبور می‌شود روند درمان را از اول آغاز کند. بنابراین تأخیر در روند درمان بزرگ‌ترین عارضه‌ای است که فرد با شکسته شدن براکت ارتودنسی با آن مواجه می‌شود.

بیشتر شدن هزینه درمان

براکت‌های شکسته شده دیگر قابل استفاده نیستند و مجدداً نیاز به ترمیم خواهند داشت. بنابراین در اثر نصب دوباره براکت ارتودنسی هزینه دیگری را برای نصب مجدد پرداخت می‌کنید. موارد نام برده شده همگی از عوارض ناشی از شکسته شدن براکت ارتودنسی به شمار ‌می‌روند که هر کدام به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار هستند. همچنین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز می‌تواند باعث آسیب رساندن به براکت ارتودنسی و در نهایت شکسته شدن و کنده شدن آن‌ها شود. شکسته شدن براکت ارتودنسی در هر فردی باعث اضافه شدن هزینه ارتودنسی آن و همچنین کند شدن روند درمان شده و در برخی موارد نیز فرد را مجبور به شروع دوباره درمان خواهد کرد.

شکستن براکت ارتودنسی

شکستن براکت ارتودنسی

بعد از شکست براکت به چه اقداماتی نیاز است؟

فرد باید با شروع درمان ارتودنسی از همان اولین جلسه مراقبتهای جانبی آن را نیز رعایت کرده و برای سلامت دهان و دندان و همچنین دستگاه‌های ارتودنسی، تلاش نماید. توصیه و پیشنهاد تمامی متخصصان ارتودنسی به بیمارانی که ارتودنسی انجام می‌دهند، جلوگیری از خوردن غذاهای سفت و چسبنده است. مصرف این گونه غذاها و برخی سهل انگاری‌های دیگر باعث آسیب رسیدن به براکت‌ها و در نتیجه شکستن آن‌ها خواهد شد. علاوه بر این‌ها دلایل گوناگون دیگری وجود دارد که باعث شکستن براکت‌ها می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا در حین درمان ارتودنسی با بریس می توان از مسواک برقی استفاده کرد؟

بنابراین باید تمامی اقداماتی که بعد از شکستگی براکت‌ها لازم است را انجام دهید. اولین قدم بعد از شکستن براکت ارتودنسی تماس با کلینیک ارتودنسی مورد نظر و درخواست یک وقت اورژانسی خواهد بود. شکستن دستگاه های ارتودنسی در برخی موارد بسیار حاد بوده و جزء درمان‌های اورژانسی به شمار می‌رود. شکستن براکت ارتودنسی روند عادی اصلاح ناهنجاری‌های دندان را به تأخیر انداخته و سرعت و شدت درمان را رو به کندی می‌برد. فرد در اولین فرصت بعد از شکسته شدن براکت باید با کلینیک تماس گرفته و مشکل خود را در بیان کند و وقت معاینه بگیرد.

شکستن براکت ارتودنسی

شکستن براکت ارتودنسی

ارتودتیست با معاینه براکت و بررسی وضعیت بیمار میتواند درباره روند درمان تصمیم بگیرد و در بیشتر مواقع براکت شکسته شده را تعویض خواهد کرد. گاهی اوقات نیز بسته به شرایط بیمار امکان دسترسی فوری به متخصص وجود ندارد که در این مواقع کار دشوارتر می‌شود. غذا خوردن و حتی حرف زدن با براکت‌های شکسته منجر به زخم شدن لب و دهان فرد خواهد شد و این خود شرایط را برای بیمار سخت‌تر می‌کند. زخم شدن زبان و دهان فرد در بیشتر مواقع سبب عفونت دهانی می‌شود و فرد را اذیت می‌کند. بنابراین با انجام برخی مراقبت‌ها بعد از شکستن براکت‌ها می‌توانید تا حد زیادی از ایجاد عفونت و زخم‌های دهانی جلوگیری کنید.

شکستن براکت ارتودنسی

شکستن براکت ارتودنسی

دلایل شکست براکت ارتودنسی

برای هر فردی می‌تواند بسیار کلافه‌کننده باشد که زمان طولانی را برای درمان ارتودنسی در کلینیک باشد و باز هم با شکستن براکت‌ها،  روند درمان با مشکلاتی روبه رو شود. شناخت از دلایل شکسته شدن براکت‌ها می‌تواند در جلوگیری از به وجود آمدن این عارضه به شما کمک کند. حال برخی از اصلی‌ترین دلایل شکسته شدن براکت‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بریس اینویزیلاین می تواند شلوغی دندان ها را برطرف کند؟

عادت های بد بیمار در طول درمان ارتودنسی

یکی از اساسی‌ترین دلایل شکسته شدن براکت ارتودنسی تکرار کردن عادات بد رفتاری بیمار در دراز مدت است. چگونگی تمیز کردن دندان و بریس‌ها بعد از هر بار میل کردن غذا، خوردن و یا پرهیز از خوردن برخی غذاها و نکات دیگر در زمان درمان ارتودنسی بسیار حائز اهمیت است. استفاده نادرست از خلال دندان، مسواک زدن اشتباه، عدم استفاده درست از نخ دندان، مصرف غذاهای چرب یا چسبنده، و… می‌توانند تأثیر مستقیمی بر روی شکسته شدن براکت‌ها داشته باشند.

عدم قرارگیری درست و اصولی براکت ارتودنسی

قبل از قرار دادن دستگاه ارتودنسی درون دهان و بر روی دندان‌ها باید تمامی شرایط برای ارتودنتیست مساعد باشد تا در حین درمان توسط براکت‌ها دچار مشکل نشوند. متخصصان حرفه‌ای و ماهر در ابتدای کار و قبل از شروع درمان از تمامی جهات وضعیت دهان و دندان بیمار را مورد بررسی قرار می‌دهند. استفاده از چسب‌های مقاوم، تغییر و جابه‌جایی مداوم براکت‌ها برای نصب، تمیز کردن دندان پیش از نصب براکت‌ها، عدم توجه به مشکلات احتمالی و… می‌تواند در موفقیت یا شکست درمان توسط براکت ارتودنسی موثر باشد.

چگونگی وضعیت دندان ها و تأثیر آن بر روی براکت ها

ضعیف بودن مینای برخی از دندان‌ها و یا مشکلات دیگر مربوط به دندان و لثه‌ها مانند بیماری های پریودنتال می‌توانند عامل بسیار مهمی برای شکسته شدن براکت ارتودنسی محسوب شوند. همچنین برخی از دندان‌ها به دلیل دارا بودن جنس نامناسب، مانع از اتصال مناسب براکت‌ها به دندان‌ها خواهند شد. حال اگر دندانپزشک شما تجربه کافی را در این زمینه نداشته باشد و وضعیت بیمار را کنترل نکند خود می‌تواند عامل اثرگذار در شکست براکت تلقی شود.

شکستن براکت ارتودنسی

شکستن براکت ارتودنسی

جمع  بندی…

ارتودنسی دندان از جمله شیوه‌های پرطرفدار در مرتب و هماهنگ کردن دندان‌ها محسوب می‌شود. دقت داشته باشید که روند درمان ارتودنسی زمان بر و نیاز به مراقبت و صبر و حوصله دارد. همان طور که روند درمان و انجام دادن ارتودنسی توسط یک ارتودنتیست ماهر اهمیت دارد، به همان میزان مراقبت در حین درمان نیز حائز اهمیت است. شکسته شدن براکت دندان از جمله عوارض و مشکلاتی است که فرد می‌تواند با آن مواجه شود. راه‌های گوناگونی همچون چکاپ وضعیت دهان و دندان بیمار قبل از شروع درمان، کنار گذاشتن برخی عادت‌های بد غذایی و… برای جلوگیری از شکستگی وجود دارد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code