آیا ارتودنسی باعث بوی بد دهان می شود؟

امروزه برخی از افراد‌ به دلایل مختلف دندان‌های خود را ارتودنسی می‌کنند تا از لبخندی زیباتر برخوردار شوند. در برخی از مواقع افراد‌ی که برای این کار اقدام کرده‌اند، ممکن است با بوی دهان خود مواجعه شوند. بوی بد دهان در هنگام ارتودنسی به دلایل بسیاری مانند مسواک نزدن دندان‌ها در هنگام ارتودنسی، سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب، عدم بهداشت صحیح ابزار ارتودنسی و… بستگی دارد. ارتودنسی دندا‌ن‌ها به روش‌های متفاوتی صورت می‌گیرد که ضروری است افراد طی دوره درمان، جدا از نوع روش درمانی، مراقبت‌های بهداشتی را به‌خوبی رعایت کنند تا بوی بد دهان آنها و اطرافیان را آزار ندهد..

عواملی که در ارتودنسی باعث بوی بد دهان می شوند.

امروزه برخی از افراد‌ از نامرتبی دندان‌های خود رنج می‌برند و به همین سبب برای انجام ارتودنسی اقدام کرده تا بتوانند این مشکل را به‌راحتی برطرف سازند؛ عدم شناخت کافی از جزئیات طول درمان ممکن است بوی بد دهان را در این افراد در پی داشته باشد که این موضوع ربطی به خود درمان ارتودنسی ندارد و به عوامل دیگری وابسته است. عواملی که پس از انجام ارتودنسی باعث بد بو شدن دهان می‌شوند که به شرح زیر هستند.

۱. سیگار کشیدن

در واقع انجام ارتودنسی به تنهایی نمی‌تواند باعث بوی بد دهان شود و ممکن است با سیگار کشیدن، مصرف الکل، قهوه و… این اتفاق رخ دهد. سیگار کشیدن علاو‌ه‌بر این‌که روی تنفس افراد تاثیر بسیار‌ی می‌گذارد، سبب خشک شدن دهان نیز می‌گردد، به همین دلیل اکثر افرادی که سیگار می‌کشند از بوی بد دهان خود رنج می‌برند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر ارتودنسی در بهبود مشکلات گوارشی

۲. مصرف از غذا‌های نامناسب

مصرف برخی از مواد غذایی مانند سیر، پیاز، غذا‌های فست فودی، غذا‌های چسبناک و… سبب ایجاد بوی بد دهان می‌گردد. رژیم غذایی نامناسب در دوران ارتودنسی علاوه ‌بر ایجاد بوی بد دهان‌، ممکن است باعث آسیب بریس‌های ارتودنسی و افزایش احتمال پوسیدگی دندان ها نیز ‌شود.

۳. عدم استفاده از نخ دندان

برخی از افراد زمانی که از ارتودنسی بهره‌مند هستند، از استفاده از نخ دندان اجتناب می‌ورزند و از انجام دادن آن صرف ‌نظر می‌کنند. در واقع اکثر افراد در این بازه زمانی تنها از مسواک استفاده می‌نمایند؛ البته استفاده از مسواک نیز بسیار مهم بوده؛ اما در مواقعی ممکن است برخی از ذرات غذایی بین دندان ها با مسواک خارج نشوند و در نهایت به پوسیدگی دندان‌ها و عفونت لثه منجر شوند. در نتیجه بهتر است به‌طور منظم بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده نمایید.

۴. عدم استفاده از مسواک

مسواک زدن یکی از مهم‌ترین کار‌ها برای محافظت از دندان‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان به شمار می‌رود. اگر از بوی بد دهان خود رنج می‌برید، بهتر است در طول روز چندین بار از مسواک استفاده کنید و در مواقعی که فکر می‌کنید دندان‌هایتان به مسواک زدن بیشتر‌ی نیاز دارند، آن را با متخصص ارتودنسی خود در میان بگذارید تا با مشکل‌های دیگر‌ی روبه‌رو نشوید.

برخی از افراد تصور می‌کنند که استفاده از مسواک‌هایی با فرچه‌های سفت به دندان‌های آنها کمک بسیار‌ی می‌کند و بوی بد دهان را کاملاً از بین می‌برد؛ اما استفاده از چنین مسواک‌هایی به دندا‌ن‌ها و مینا‌ی آنها آسیب بسیاری وارد می‌کند. در نتیجه بهتر است برای رفع بو‌ی دهان از مسواک‌هایی با فرچه‌های نرم و همجنین مسواک های مخصوص ارتودنسی استفاده نمایید و با بهداشت مناسب دهان و دندان خود، مانع از بوی بد دهان در طول درمان ارتودنسی شوید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نحوه تمیز کردن پلاک های اینویزیلاین

۵. عدم مصرف مواد‌ حاوی هیدارته

در هنگام استفاده از بریس‌های ارتودنسی، بهتر است از موادی که دارای هیدارته بیشتر‌ی هستند، استفاده کنید؛ چراکه ممکن است آب دهان برخی از افراد با کشیدن سیگار به سرعت خشک شود و از تولید بزاق دهان جلوگیر‌ی کند و این سبب ایجاد بوی بد دهان خواهد شد. به همین دلیل بهتر است از آب زیاد استفاده نمایید تا بدن شما دچار کم آبی نشود و دچار بوی بد دهان ناشی از خشکی دهان نشوید.

  1. عدم استفاده از خوشبو‌کننده‌های دهان

تا پایان زمان ارتودنسی، افراد نمی‌توانند از آدامس‌ ها و آبنبات های خوشبو‌کننده استفاده کنند؛ چراکه احتمال چسبیدن آن ها به براکت ارتودنسی، شکستن براکت ها و در نتیجه کنده شدن و آسیب رسیدن به آن زیاد است و این امر خود میتواند به تداوم بوی بد دهان در افراد کمک کند.

بوی بد دهان در ارتودنسی

بوی بد دهان در ارتودنسی

چگونه بوی بد دهان را در هنگام ارتودنسی از بین ببریم؟

همان طور که ذکر شد، بسیاری از افراد‌ی که در هنگام ارتودنسی دچار بو‌ی بد دهان می‌شوند، دچار رنجش و خجالت خواهند شد. برای‌ برطرف ساختن بوی بد دهان در هنگام ارتودنسی روش‌های بسیار‌ی وجود دارند که برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند.

۱. بهتر است که تمامی ابزار‌های ارتودنسی که روی دندان‌های شما قرار دارند را همواره پاکیزه نگهدارید؛ چراکه یکی از اصلی‌ترین مکان‌هایی است که ذرات غذا در آنجا تجمع می‌یابند.

۲. با استفاده از مسواک مخصوص ارتودنسی فواصل بین دندانی و براکت ارتودنسی را تمیز کنید تا بوی بد دهان به‌طور کامل از بین برود.

۳. استفاده منظم از مسواک را فراموش نکنید؛ به این منظور که بتوانید مواد غذایی را به‌طور کامل از میان دندان‌ها بیرون کشیده و از ایجاد بو‌ی بد دهان در طول ارتودنسی جلوگیری نمایید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات لثه در طول دوران ارتودنسی و راه‌ های مقابله با آن

۴. استفاده مداوم از نخ دندان بعد از هر وعده غذایی بسیار مهم است؛ چراکه با گیر کردن برخی از مواد غذایی در میان دندان‌ها یا بریس‌ها، با بوی بد دهان مواجه خواهید شد.

۶. در طول ارتودنسی یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه بیشتر‌ی داشته باشید، رعایت بهداشت دهان و دندان است. اگر این نکات به‌خوبی رعایت شوند هرگز در طول ارتودنسی با بو‌ی بد دهان مواجه نخواهید شد.

سوالات متداول

آیا در طول ارتودنسی  افراد می‌توانند از دهانشویه استفاده کنند؟

در طول ارتودنسی برخی از افراد به‌دنبال رفع بوی بد دهان خود هستند؛ اما در طول زمان ارتودنسی نمی‌توانند از آدامس‌های جویدنی استفاده کنند. در همین راستا برای خوشبو کردن دهان خود و جلوگیر‌ی از بوی بد دهان، می‌توانند از دهانشویه‌های مناسب استفاده نمایند.

آیا تمامی افرادی که ارتودنسی انجام می‌دهند، با بوی بد دهان مواجه می‌شوند؟

در واقع انجام ارتودنسی به تنهایی، تاثیری بر بو‌ی بد دهان نخواهد داشت؛ اما در طول ارتودنسی اگر بهداشت دهان و دندان خود را به‌خوبی رعایت نکنید، دچار بوی بد دهان خواهید شد.

بوی بد دهان در ارتودنسی

بوی بد دهان در ارتودنسی

سخن پایانی

ارتودنسی دندان، روشی موثر در رفع اختلالات فکی، بی نظمی های دندانی و اصلاح طرح لبخند افراد است. با همه مقبولیتی ک این روش درمانی دارد، اما برخی افراد با تصور بوی بد دهان در طول درمان ارتودنسی، از انجام آن اجتناب میکنند. لازم به ذکر است که درمان ارتودنسی هیچ تاثیری در بوی بد دهان افراد ندارد؛ بلکه عدم رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان در طول این دوره درمان میتواند منجر به پوسیدگی دندان و بوی بد دهان گردد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code