چگونه می‌توان طول درمان با ارتودنسی را کوتاه کرد؟

ارتودنسی یکی از روش‌های دیرینه برای رفع مشکلات بی نظمی دندان ها و اختلالات فکی است. بهترین سن برای انجام ارتودنسی کودکی و نوجوانی به‌شمار می‌آید زیرا هنوز فرم استخوان‌ فک به خوبی شکل نگرفته است و با قرار دادن ابزارهای ارتودنسی می‌توان در شکل گیری درست دندان‌ها نقش موثری داشت. البته به دلیل ظاهری که ابزار ارتودنسی برای دندان‌ها و لبخند ایجاد می‌کند بسیاری از افراد برای برداشتن آن لحظه شماری می‌کنند و مایلند که هر چه زودتر بریس‌ها را در بیاورند تا هم نتیجه کار را ببینند و هم از مراقبت‌های ارتودنسی خلاص شوند. به همین دلیل ارتودنتیست ها معمولا راه‌هایی را برای کاهش طول درمان به مراجعه کنندگان پیشنهاد می‌کنند که آگاهی از آن‌ها کمک شایانی به تسریع دوره درمان خواهد داشت.

مزیت‌های تسریع درمان با ارتودنسی

مزیت‌های تسریع درمان با ارتودنسی

مزیت‌های تسریع درمان با ارتودنسی

ممکن است با خود بگویید که چرا باید دوره‌ی درمان با ارتودنسی را کوتاه کرد؟ بسیاری از افراد به دلیل مراقبت‌های طاقت فرسای درمان ارتودنسی مایلند که هر چه سریع‌تر بریس‌های ارتودنسی را خارج کنند.

علاوه‌بر این موضوع، جلوه‌ای که ارتودنسی روی دندان‌ها ایجاد می‌کند برای بسیاری از افراد ناخوشایند است و مایلند که دندان‌های خود را از دید دیگران مخفی نگه دارند. همچنین بسیاری از افراد به دلیل حس کنجکاوی دوست دارند هر چه سریع‌تر نتیجه کار را ببینند و از دندان‌های مرتب خود و لبخند زیبایشان لذت ببرند. خوشبختانه امروزه ترفند‌ها و متد‌های خاصی برای کاهش زمان ارتودنسی وجود دارد که به وسیله‌ی متخصصین ارتودنسی اجرا می‌شود و در بسیاری از مواقع موفقیت آمیز نیز هست.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوامل موثر در هزینه درمان ارتودنسی

روش‌های کاهش طول دوره درمان با ارتودنسی

آنچه که در تسریع دوره‌ی درمان با ارتودنسی اهمیت زیادی دارد سرعت حرکت دندان‌ها است. این موضوع به میزان زیادی به نوع دندان‌های افراد بستگی دارد و متخصص نمی‌تواند با دیدن دندان‌ها تشخیص دهد که سرعت حرکت‌ آن‌ها چقدر است. تنها راهی که می‌توان در پیش گرفت این است که پس از قرار دادن سیم‌های ارتودنسی با مراجعه‌های مرتب به ارتودنتیست در مورد حرکت دندان‌ها نظر وی را جویا شوید. همچنین برخی از عوامل هستند که ممکن است متخصص ارتودنسی از آن‌ها در جهت تسریع درمان استفاده کنند.

مراقبت‌های ویژه ارتودنسی را جدی بگیرید.

مراقبت‌های ویژه ارتودنسی را جدی بگیرید.

مراقبت‌های ویژه ارتودنسی را جدی بگیرید.

مراقبت‌های ارتودنسی طیف بسیار وسیعی دارند. هر چند که یک ارتودنتیست ماهر شما را با این مراقبت‌ها به طور کامل آشنا خواهد کرد ولی باید بدانید که نکات ساده‌ای هستند که عمل کردن به آن‌ها بسیار مفید و تاثیر گذار است. در زیر به گزیده‌ای از این مراقبت‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • رعایت بهداشت دهان و دندان با استفاده از مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و دهانشویه
  • عدم خوردن خوراکی‌های سفت و چسبناک مانند تخمه آفتابگردان، پسته، پاستیل، آدامس، پاپ کورن، پفک و هویج.
  • استفاده از مسواک‌های بین دندانی، مخصوص تمیز کردن لابه‌لای دندان‌ها
  • کنار گذاشتن عادت‌های اشتباه مانند ناخن جویدن، خودکار جویدن، یخ خوردن و مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار.
  • استفاده از ریتینر بعد از خارج کردن براکت های ارتودنسی

ویزیت متناوب ارتودنسی را فراموش نکنید

یک نکته‌ی مهم در مورد بسیاری از افرادی که برای ارتودنسی اقدام می‌کنند این است که نباید به توصیه‌ متخصصین ارتودنسی دیگر به دوستان و آشنایانی که ارتودنسی قرار داده‌اند دقت کنند و همان توصیه‌ها را برای خود نیز اجرا ‌نمایند! این موضوع بسیار اشتباه است. دندان، فک، نحوه و جهت حرکت دندان‌های هر فرد مختص به خود اوست و این موضوع عمومیت ندارد. بهتر است هر ماه با مراجعه به متخصص ارتودنسی، سیم، براکت و بریس‌های خود را به خوبی چک کنید و در صورت نیاز آن‌ها را به خوبی تنظیم نمایید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  باورهای غلط درمورد درمان ارتودنسی

از ابزار ارتودنسی جانبی به توصیه متخصص ارتودنسی استفاده کنید

هر چند که استفاده از ابزارهای جانبی ارتودنسی در کنار بریس ها سختی‌های خاص خود را دارد ولی بهتر است با کمی صبر و حوصله این دوره را سپری کرد تا نتایج ارتودنسی دلخواه شما باشد.

استفاده از هدگیر ارتودنسی

استفاده از هدگیر ارتودنسی

استفاده از هدگیر ارتودنسی

هدگیر وسیله‌ای است که روی سر شما قرار می‌گیرد و برای کسانی که سرعت حرکت دندان‌های آن‌ها پایین است یا دندان‌های خیلی نا‌مرتبی دارند استفاده می‌شود. این ابزار، جزو ابزارهای ارتودنسی خارج دهانی محسوب شده و با ایجاد نیروی کششی در قسمت های پیشین دندان ها، باعث کنترل بهتر سرعت رشد فک در کودکان و نوجوانان میشود. استفاده منظم از این ابزار میتواند باعث تسریع نتایج درمان ارتودنسی و کوتاهی دوره درمان شود. هدگیر معمولا برای کودکانی که استخوان فک آن‌ها نیز در حال شکل گیری است نتایج رضایت بخش‌تری را به دنبال دارد.

استفاده از کش‌های ارتودنسی

این نوع کش‌ها از جنس پلاستیک‌های قابل ارتجاعی هستند که به صورت بی رنگ و رنگی وجود دارند. زاویه این کش‌ها بسته به نوع تجویز متخصص متفاوت است و معمولا برای دندان‌های عقب‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهتر است این کش‌ها را در طول شبانه روز به جز هنگام غذا خوردن بر روی دندان‌ها قرار دهید. جالب است بدانید که این کش‌ها نیز برای کودکانی که هنوز استخوان فک آن‌ها رو به رشد است نتایج بهتری خواهد داشت.

رژیم غذایی ارتودنسی

رژیم غذایی ارتودنسی

رژیم غذایی ارتودنسی

در طول درمان ارتودنسی، علاوه بر رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان، لازم است که فرد در رژیم غذایی خود نیز مراقبت های لازم را داشته باشد. خوردن خوراکی‌های سفت و چسبناک مانند تخمه آفتابگردان، پسته، پاستیل، آدامس، پاپ کورن، پفک و هویج میتواند درمان ارتودنسی را با تهدید های جدی  رو به رو سازد. این خوراکی ها ممکن است به بریس های ارتودنسی چسبیده و باعث کنده شدن آنها از دندان ها شوند و یا ممکن است باعث شکستن ابزارهای ارتودنسی شوند. این موضوع نه تنها شما را متحمل هزینه بیشتر درمان میکند، بلکه طول درمان ارتودنسی را نیز افزایش خواهد داد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تانگ تراست یا فشار دادن زبان به دندان ها در کودکان و بزرگسالان

سوالات متداول

  • طول درمان با ارتودنسی چقدر است؟

طول درمان بستگی به شلوغی دندان‌ها و همچنین سن افراد دارد. هر چه سن و شلوغی دندان‌ها کمتر باشد مدت زمان درمان ارتودنسی کمتر است. به طور معمول این دوره حدود ۱ سال تا سه سال طول می‌کشد.

  • چرا تسریع درمان با ارتودنسی اهمیت دارد؟

به دلیل مراقبت‌های طاقت فرسای ارتودنسی و همچنین احتمال آسیب به  دندان‌ها در بلند مدت در صورت عدم رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان، افراد مختلف به دنبال تسریع زمان درمان ارتودنسی هستند؛ هرچند این موضوع باید به صورت علمی و تنها با نظر متخصص و به شکل اصولی صورت گیرد تا نتایج درمان موفقیت آمیز باشد.

  • چگونه طول درمان با ارتودنسی را کاهش دهیم؟

با مراجعه مرتب به متخصص ارتودنسی، رعایت مراقبت‌های بهداشتی لازم، استفاده از رژیم غذایی مناسب ارتودنسی، استفاده از ابزارهای جانبی ارتودنسی زیر نظر متخصص و استفاده از ریتینر بعد از درمان، همگی در کوتاه کردن دوره ارتودنسی موثر هستند.

کلام آخر

هر چند که ارتودنسی یکی از درمان‌های زیبایی طولانی مدت دندان‌پزشکی محسوب می‌شود ولی نتایج آن شگفت انگیز است. با کمی صبر و تحمل و به کار بردن توصیه‌ها و اقدامات مناسب دندان‌پزشکی می‌توان این پروسه را با موفقیت به اتمام رساند. نکته‌ی حائز اهمیت در این میان، انتخاب ارتودنتیست ماهر است که در مورد جنس دندان‌ها، سن بیمار، نوع به هم ریختگی دندان‌ها، انتخاب بهترین روش درمانی و موارد دیگر اشراف داشته باشد و بتواند درمان ارتودنسی را به گونه‌ای انجام دهد که کم‌ترین آسیب را به دندان‌ها وارد کند و بتواند طول درمان ارتودنسی را نیز کوتاه نماید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code