آیا امکان ارتودنسی دندان ایمپلنت شده وجود دارد؟

بیمارانی که برخی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند و دندان‌های آنها ظاهری نامرتب دارند؛ لازم است که برای دستیابی به دندان‌هایی یکدست از اردتودنسی و ایمپلنت دندانی استفاده کنند. برای افرادی که از ایمپلنت‌های دندانی برخوردارند؛ اما هنوز به درمان ارتودنسی نیازمند هستند، یکی از نگرانی‌های طبیعی آنها سازگاری ایمپلنت‌ها با بریس‌ها است؛  اینکه آیا با وجود ایمپلنت دندان، امکان ارتودنسی دندان ها وجود دارد؟ اما این موضوع به شرایط بیمار وابسته دارد. بریس‌ها برای تمامی سنین مناسب هستند و می‌توانند مشکلات خفیف تا پیچیده دندان‌های نامرتب را تغییر دهند. جهت کسب اطلاع در این زمینه می‌بایست با روش های ایمپلنت و ارتودنسی و جزئیات هریک آشنایی داشته باشید.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌های دندانی برای جایگزینی دندان‌هایی که به‌دلیل آسیب یا پوسیدگی از دست رفته‌اند، طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. ایمپلنت‌ها از یک پایه تیتانیومی تشکیل شده‌اند که دندانپزشک آن را برای جایگزینی دندان از دست رفته، در فک قرار می‌دهد. سپس با یک روکش ایمپلنت (قسمت قابل مشاهده دندان) که مانند یک دندان معمولی عمل می‌کند، آن را می‌چسباند. در واقع، ایمپلنت‌های دندانی از نظر ظاهر مانند دندان‌های معمولی به نظر می‌رسند.

هنگامی که ایمپلنت‌های دندانی در موقعیت خود قرار می‌گیرند، نباید حرکت کنند؛ اما متاسفانه دندان‌های طبیعی چندان مطیع نیستند  و امکان جابجایی یا متمایل شدن آنها به سمت خاصی وجود دارد. دندان‌ها به دلایل زیادی می‌توانند جابه‌جا شوند که برخی از آنها شامل مواردی چون افزایش سن، تمایل طبیعی آنها به حرکت به سمت فضای خالی دندانی، عادات غلط دهانی و غیره می‌شوند. برای بسیاری از بیماران، بریس‌ها یک راه حل واضح را برای این مشکل ارائه می‌دهند.

 ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

مزایای استفاده از ایمپلنت دندان

امروزه یکی از روش‌های مطمئن برای جایگذاری دندان‌های از دست رفته، استفاده از ایمپلنت دندانی است؛ زیرا این روش یک درمان کم‌تهاجمی محسوب می‌شود. از مزایای ایمپلنت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیبایی لبخند
  • بهبود در گفتار بیمار
  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • بهبود سلامت دهان و دندان
  • روشی کم‌تهاجمی
  • شباهت ایمپلنت به دندان‌های طبیعی
  • بهبود شرایط غذا خوردن
 ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

ارتودنسی چیست؟

نحوه قرار گرفتن دندان‌ها روی یکدیگر، تاثیر بسزایی بر سلامت دهان و دندان دارد. با استفاده از تکنیک ارتودنسی بی نظمی های دندانی را برطرف کرده و در نتیجه رعایت بهداشت دهان و دندان راحت تر شده، سایش بین دندان ها کمتر میشود و احتمال ابتلا به بیماری های لثه، دندان قروچه و پوسیدگی های دندانی کمتر میشود. درمان‌های متداول اردتونسی شامل ارتودنسی متحرک و ارتودنسی ثابت است که هریک با ابزارها و متدهای متنوعی بر اساس شرایط بیماری انجام میگیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  منظور از ارتودنسی سریع چیست؟ آیا واقعیت دارد؟

آیا در صورت از دست دادن دندان می توان از ارتودنسی استفاده کرد؟

اگر بیمار دندان‌های خود را از دست داده باشد، ارتودنتیست‌ها چند گزینه برای درمان آنها پیشنهاد می‌دهند. در برخی از موارد، ممکن است بتوان از بریس برای بستن شکاف بین دندان ها استفاده کرد که توسط دندان از دست رفته ایجاد شده است. این ممکن است یک گزینه عالی برای بیمارانی باشد که در حال حاضر با ازدحام بیش از حد دندان ها در فضای فک سروکار دارند.

در برخی از موارد، از درمان ارتودنسی برای ظم بخشیدن به سایر دندان ها استفاده میشود و فضایی مطلوب در دهان بیمار برای کاشت ایمپلنت دندانی فراهم میگردد؛ در این شرایط ایمپلنت و ارتودنسی به صورت مکمل یکدیگر به طراحی لبخند بیمار کمک مینمایند.

 ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

ارتودنسی قبل از ایمپلنت دندان

اگر به دو روش درمانی ارتودنسی و ایمپلنت دندان نیاز دارید، معمولاً توصیه می‌شود که در ابتدا بریس‌ها را نصب نمایید. به این دلیل که ایمپلنت در هنگام قرار گرفتن نمی‌تواند مانند یک دندان معمولی حرکت کند. ایمپلنت در فک ثابت می‌شود و فاقد رابط‌هایی است که امکان تراز مجدد دندان را فراهم می‌سازند. برای بسیاری از بیماران، ممکن است به درمان ارتودنسی نیاز باشد تا فضای کافی برای دندان جدید به وجود آید و ریشه دندان‌های مجاور در موقعیت‌های صحیح حرکت کند.

ارتودنسی بعد از ایمپلنت دندان

با این حال، گاهی اوقات ممکن است کاشت ایمپلنت دندان قبل از شروع درمان ارتودنسی منطقی‌تر باشد. اگر دندان‌های اطراف ایمپلنت برای درمان ارتودنسی هدف قرار نگرفته‌اند، بهتر است ایمپلنت را قبل از بریس قرار دهید. علاوه‌بر این اگر نیاز باشد که ایمپلنت دندانی به عنوان یک نقطه لنگر عمل نماید تا بتوان نیروهای مناسب را برای تغییر موقعیت دندان‌های دیگر اعمال کرد، بیمار احتمالاً قبل از قرار دادن بریس‌ها، ایمپلنت را انجام دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  باورهای غلط درمورد درمان ارتودنسی

با افزایش سن، دندان‌ها به‌طور طبیعی بیشتر به سمت جلوی دهان یا فضای خالی از دندان متمایل می‌شوند. در این صورت ممکن است در طول زمان با ظاهر نامناسب ایمپلنت مواجه گردید. اگر ایمپلنت در مقایسه با سایر دندان‌ها به‌درستی قرار گیرد، می‌توان از بریس‌ها برای حرکت دندان‌ها در اطراف آن استفاده کرد. اگر ایمپلنت شما در بهترین موقعیت قرار نداشته باشد، پس از اینکه بقیه دندان‌های شما در یک راستا قرار گرفته‌اند، ظاهری نامناسب پیدا می‌کند.

 ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

ایمپلنت برای کمک به درمان ارتودنسی

ایمپلنت‌ها به‌دلیل ماندگاری که دارند می‌توانند برای تسریع یا بهبود اثربخشی درمان ارتودنسی به عنوان لنگر برای ابزار  ارتودنسی مورد استفاده قرار گیرند. در این مورد، دستگاهی روی پایه ایمپلنت نصب شده و پس از اتمام درمان برداشته می‌شود و با یک روکش دندان با ظاهر طبیعی جایگزین می‌گردد. دستگاه‌های انکوریج موقت یا TAD، لنگرهای تیتانیومی کوچکی هستند که برای کمک به حرکت سریع‌تر و کارآمدتر دندان که تا حد امکان برای بیمار راحت‌تر است، استفاده می‌شوند.

پیچ‌های ریز به‌صورت کم عمق در قسمت بیرونی فک در بین دندان‌ها قرار می‌گیرند. TADS می‌تواند به حرکت دندان‌هایی که به‌خوبی حرکت نمی‌کنند یا باید در مسیری دشوار حرکت داده شوند، کمک نماید. همان‌طور که از نام آن پیداست، آنها موقتی هستند؛ معمولاً در طول چند ماه از درمان در جای خود باقی می‌مانند و سپس برداشته می‌شوند. عملکرد آنها در جهت ایجاد یک نقطه ثابت بوده تا دندان‌های دیگر بتوانند در اطراف آن حرکت کنند.

 ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

ارتودنسی دندان ایمپلنت شده

سوالات متداول

چه کسانی باید قبل از ایمپلنت از ارتودنسی استفاده کنند؟

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انجام فعالیت‌های ورزشی در طول درمان ارتودنسی

در پاره ای از موارد، با وجود از دست رفتن دندان، به دلیل بی نظمی های دندانی، فضای مناسبی برای کاشت دندان وجود ندارد و لازم است ابتدا با درمان ارتودنسی و منظم شدن وضعیت دندان ها، فضای لازم برای کاشت دندان فراهم و سپس ایمپلنت دندانی صورت گیرد.

مزایای استفاده از ایمپلنت دندان چیست؟

با استفاده از ایمپلنت می‌توانید فضای دندان‌های از دست رفته را پر کنید که همین عامل باعث بهداشت دهان و دندان، لخند زیباتر، افزایش اعتمادبه‌نفس، راحتی بیشتر در غذا خوردن و لبخندی جذاب تر می‌شود.

چه کسانی می‌توانند از ارتودنسی استفاده کنند؟

افرادی که دندان‌های نامرتبی دارند یا دندان‌های بالایی آنها روی دندان‌های زیرین قرار می‌گیرند، دارای اختلال بایت و وضعیت نامناسب فک ها نسبت به یکدیگر هستند می‌توانند از ارتودنسی استفاده کنند.

سخن پایانی

امروزه افرادی که بنابر دلایلی دندان‌های خود را از دست داده‌اند و بی نظمی های دندانی ظاهر لبخند آنها را نازیبا کرده است، به‌دنبال دستیابی به دندان‌هایی یکدست و مرتب هستند که برای این منظور می‌توانند از ایمپلنت دندان و ارتودنسی استفاده کنند. توجه داشته باشید که ایمپلنت دندان همانند دندان‌های طبیعی بوده؛ اما به هیچ عنوان از محل قرارگیری خود حرکت نمی‌کند. این موضوع که آیا استفاده از ارتودنسی برای دندان‌های ایمپلنت شده امکان‌پذیر است یا خیر، با وضعیت دندان‌ها و شرایط بیمار و صلاحدید متخصص بستگی دارد. معمولا در صورتی که دندان‌های شما نیاز به مرتب شدن دارند؛ بهتر است در ابتدا از بریس‌های ارتودنسی استفاده کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code