چگونه می توان مدت درمان ارتودنسی را کوتاه تر کرد؟

در این نوشته می خوانید:

یکی از رایج ترین سوالاتی که افراد تحت درمان ارتودنسی می پرسند، این است که درمان چه موقع تمام می شود و چه زمان می توانند بریس ارتودنسی را در بیاورند.

شما می توانید با مراقبت درست از بریس، رعایت بهداشت دهان، داشتن رژیم غذایی مناسب و مراجعه منظم به دندانپزشک متخصص ارتودنسی، مدت درمان را کاهش دهید. در واقع، با رعایت این نکات از آسیب به بریس جلوگیری می کنید و پروسه درمانی سریع تر طی می شود.

استفاده از بریس ارتودنسی (dental brace) ممکن است خیلی راحت نباشد. برای مثال، امکان دارد در هنگام غذا خوردن، خوابیدن و یا در هر ساعتی از روز، کمی احساس درد و ناراحتی داشته باشید. به علاوه، ممکن است کش ها، سیم ها و فنر هایی هم به بریس اضافه شده باشد که درد و ناراحتی را بیشتر می کنند.

چگونه می توان مدت استفاده از بریس ارتودنسی را کاهش داد؟

در این بخش، به ۹ نکته برای کاهش مدت زمان استفاده از بریس ارتودنسی می پردازیم:

برای انجام درمان ارتودنسی به دندانپزشکی متخصص و مجرب مراجعه نمایید

اگر می خواهید نتیجه مطلوبی از درمان ارتودنسی بگیرید، باید به دندانپزشکی متخصص و ماهر مراجعه کنید. در واقع، ارتودانتیکس (orthodontics) یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی است. در این تخصص، به هم ترازی و نظم دندان ها پرداخته می شود. در این راستا، پروسه های متعددی برای بهبود وضعیت فک و ساختار صورت انجام می شود. دندانپزشکی که در این تخصص فعالیت دارد، ارتودنتیست (orthodontist) نامیده می شود.

برای انجام درمان، به دندانپزشک متخصص ارتودنسی ماهر و مجرب مراجعه کنید. در این صورت، می توانید بدون هیچ نگرانی درمان دندان هایتان را به او بسپارید.

از بریس ارتودنسی به خوبی مراقبت کنید تا دچار آسیب نشود

برای مراقبت و نگهداری درست از بریس ارتودنسی، از دستورالعمل های دندانپزشک خود پیروی کنید. در این صورت، بریس شل نمی شود و نمی شکند. هر گونه آسیب به بریس، طول مدت درمان را افزایش می دهد.

کوتاه کردن طول درمان ارتودنسی

کوتاه کردن طول درمان ارتودنسی

به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بدهید

یکی از مهم ترین نکاتی که باید هنگام استفاده از بریس ارتودنسی به آن توجه داشته باشید، بهداشت دهان و دندان است. سلامتی دندان ها تاثیر مستقیمی در نتیجه درمان ارتودنسی دارد. در صورت عدم رعایت بهداشت، ذرات مواد غذایی میان دندان ها و براکت های بریس گیر می کنند. ممکن است این موضوع منجر به بیماری پریودنتال (periodontal disease) یا پوسیدگی دندان ها شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  من باردار هستم، آیا رادیوگرافی پیش از انجام ارتودنسی خطرساز است؟

به همین دلیل، پس از اتمام هر وعده غذایی، باید دندان های خود را به خوبی تمیز کنید. به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. برای تمیز کردن دندان ها از تکنیک های صحیح استفاده کنید تا آسیبی به دندان ها وارد نشود. می توانید از مسواک ها و نخ دندان های مخصوص بریس های ارتودنسی نیز استفاده نمایید.

همچنین، بهتر است که از غذا های سفت و چسبناک بپرهیزید. هنگام تمیز کردن دندان ها باید دقت زیادی داشته باشید، تا آسیبی به بریس وارد نشود. اگر همراه با بریس، از بند های کشی یا فنر نیز استفاده می کنید، باید به بهداشت دهان خود توجه بیشتری داشته باشید.

ممکن است لازم باشد که هنگام غذا خوردن، بند های کشی را از دهان خود خارج نمایید. در این باره با دندانپزشک متخصص مشورت کنید.

غذا هایی را در رژیم خود قرار دهید که آسیبی به بریس نمی رسانند

هنگام استفاده از بریس ارتودنسی، باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید. باید از خوردن برخی غذا ها پرهیز کنید. غذا های نرم، نیمه جامد و مایع را بیشتر مصرف کنید. بدین ترتیب، بریس کمترین آسیب را می بیند. از غذا هایی که به براکت ها (brackets) یا سیم های ارتودنسی (wires) می چسبند، بپرهیزید؛ زیرا تمیز کردن بریس را دشوار می کنند. در بسیاری از موارد، بریس های ارتودنسی در اثر خوردن غذا های سفت می شکنند، شل می شوند و یا از جا در می آیند.

با مصرف غذا های مناسب، از آسیب به بریس جلوگیری می کنید. در نتیجه، مدت درمان کمتر می شود. برخی از غذا هایی که مصرف آن ها بلامانع است؛ عبارتند از: ماست، سوپ، پاستا، سبزیجات پخته، میوه های نرم و غیره.

ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر دندان هایمان را خیلی خوب تمیز کنیم، می توانیم غذا های سفت و چسبناک را مصرف کنیم؟ جواب بسیار ساده است. تمیز کردن ذرات مواد غذایی چسبیده به بریس، بسیار دشوار است و ممکن است نتوانید به صورت کامل این کار را انجام دهید. در نتیجه، اگر به خوردن غذا های سفت و چسبناک ادامه دهید، احتمال پوسیدگی دندان هایتان افزایش می یابد. همچنین، امکان دارد لثه هایتان آسیب ببینند. به همین دلیل، برای تسریع روند درمان بهتر است از این نوع غذا ها بپرهیزید. برخی از غذا هایی که بهتر است مصرف نکنید، عبارتند از: آبنبات، پاپ کورن، آجیل، نان پیتزا، گوشت سفت و غیره.

به علاوه، توصیه می شود که هنگام غذا خوردن، دهان خود را خیلی باز نکنید؛ چراکه ممکن است به مرور زمان فنر ها یا بند های کشی کارایی خود را از دست بدهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جویدن آدامس هنگام استفاده از بریس های ارتودنسی

به طور منظم به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید

طی دوره درمان ارتودنسی، باید به طور منظم به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. برای کوتاه تر شدن دوره درمانی، باید مدام تحت نظر دندانپزشک باشید. در هر بار ویزیت، دندانپزشک بریس را مجددا تنظیم می کند تا دندان ها به درستی جابه جا شوند. اگر به موقع نزد دندانپزشک نروید، حرکت دندان ها متوقف می شود.

از تمام دستورالعمل های دندانپزشک متخصص ارتودنسی پیروی کنید

از زمان شروع درمان ارتودنسی تا آخرین روز، باید مطابق دستورالعمل های دندانپزشک عمل کنید تا نتیجه مطلوبی بگیرید. با رعایت این نکات، مدت درمان کوتاه تر می شود.

کوتاه کردن طول درمان ارتودنسی

کوتاه کردن طول درمان ارتودنسی

استفاده از اجزای متحرک بریس را فراموش نکنید

برای صاف و مرتب کردن دندان ها، علاوه بر بریس باید از اجزای دیگری مانند سیم ها، فنر ها و بند های کشی نیز استفاده کنید. برخی از آن ها به صورت ثابت بر روی بریس قرار می گیرند و برخی دیگر متحرک هستند. باید در استفاده از اجزای متحرک دقت زیادی داشته باشید و آن ها را فراموش نکنید. برای مثال، هنگام استفاده از بند های کشی، باید هر چند ساعت آن ها را تعویض کنید.

بند های کشی و فنر ها باعث می شوند فشار مضاعفی به دندان ها وارد شود. بنابراین امکان دارد استفاده از آن ها کمی دردناک باشد. در این صورت، باید همچنان به استفاده از آن ها ادامه دهید. برای بدست آوردن نتیجه مطلوب، هر یک از اجزای بریس نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.

اگر به طور منظم از اجزای متحرک بریس استفاده نکنید، طول مدت درمان افزایش می یابد. به علاوه، اگر مطابق دستورات دندانپزشک بند های کشی را به کار نبرید، درد بیشتری را احساس خواهید کرد.

نمی توان برای کوتاه تر کردن مدت درمان ارتودنسی، فشار بیش از حد به دندان ها وارد کرد

معمولا باید به مدت ۱ تا ۲  سال، از بریس ارتودنسی استفاده کنید. برای کوتاه تر کردن این دوره، نمی توان فشار وارد بر دندان ها را بیش از حد افزایش داد. برای فشار وارد کردن به دندان ها، باید فاکتور های متعددی را بررسی کرد. در نهایت، بریس باید فشاری بهینه و معقول به دندان ها وارد کند. در غیر این صورت، دندان ها آسیب می بینند. فشار بهینه، در عین حال که باعث حرکت دندان ها می شود، آسیبی به آن ها وارد نمی کند.

اگر مطابق دستورات دندانپزشک از اجزای متحرک بریس، مانند بند های کشی، استفاده نکنید، فشار کمتری به دندان ها وارد می شود. در نتیجه، درمان ارتودنسی طولانی تر می شود.

مراقب باشید بریس ارتودنسی صدمه فیزیکی نبیند

باید از دندان ها، دهان و بریس ارتودنسی در برابر آسیب های فیزیکی، محافظت کنید. هر گونه آسیب به دهان می تواند باعث طولانی تر شدن درمان ارتودنسی شود. هنگام ورزش، مراقب دندان ها و بریس خود باشید. برای جلوگیری از آسیب، می توانید از محافظ های دهان (mouth guard) استفاده نمایید.

کوتاه کردن طول درمان ارتودنسی

کوتاه کردن طول درمان ارتودنسی

مدت درمان ارتودنسی معمولا چقدر است؟

درمان ارتودنسی معمولا بین ۱ تا ۲ سال طول می کشد. اگر نکات گفته شده را رعایت کنید، این زمان کمتر می شود. البته، طول مدت درمان به شدت مشکل دندان های بیمار بستگی دارد. به همین دلیل، مدت استفاده از بریس در اشخاص مختلف، متفاوت است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مقایسه الاینر اینویزیلاین و براکت فلزی

اگر نکات زیر در مورد شما صدق می کند، مدت درمان ارتودنسی برای شما کوتاه تر خواهد بود:

  • مشکل دندان ها و فک شما خیلی شدید نیست.
  • لثه ها و استخوان هایتان کاملا سالم هستند.
  • با دقت از دستورات دندانپزشک متخصص پیروی می کنید.
  • مراقب هستید که آسیبی به بریس وارد نشود.
  • غذا های سفت و چسبناک را کمتر مصرف می کنید.
  • به طور منظم به دندانپزشک متخصص مراجعه می کنید.

کوتاه تر کردن مدت زمان استفاده از بریس ارتودنسی همراه با بند های کشی

معمولا در پایان درمان ارتودنسی، برای مدتی باید از بند های کشی (rubber bands) استفاده کنید. می توانید با رعایت نکاتی، مدت زمان استفاده از آن ها را کاهش دهید.

به طور منظم از بند های کشی استفاده نمایید

می توانید برای غذا خوردن و تمیز کردن دندان ها، بند های کشی را از دهان خود خارج کنید. اما در سایر اوقات، باید در دهان قرار بگیرند.

پس از هر وعده غذایی، بند های کشی را عوض کنید

بند های کشی از جنس الاستیک هستند؛ به همین دلیل، بند ها طول عمر زیادی ندارند و باید ۳ تا ۴ بار در روز تعویض شوند. بهتر است پس از هر وعده غذایی، از بند کشی جدیدی استفاده کنید. اگر بند ها را به موقع عوض نکنید، فشار کافی به دندان ها وارد نمی شود.

خودسرانه از بند های کشی اضافه استفاده نکنید

برای جابه جایی دندان ها، باید فشاری بهینه به آن ها وارد کرد. فشار بیش از حد به دندان ها فقط منجر به آسیب می شود. در نتیجه، نباید به صورت خود سر از تعداد بند های کشی بیشتری استفاده کنید.

بدون مشورت با دندانپزشک، بند کشی نخرید

بند های کشی انواع مختلفی دارند. دندانپزشک با توجه به نیاز دندان های شما، نوع بند کشی را انتخاب می کند. بنابراین، فقط از بند های کشی استفاده کنید که دندانپزشک تایید کرده است. استفاده از بند های کشی نامناسب می تواند به دندان ها صدمه بزند.

دهان خود را خیلی باز نکنید

هنگام خوردن ساندویچ یا برگر، دهان خود را خیلی زیاد باز نکنید؛ زیرا ممکن است بند های کشی آسیب ببینند. می توانید غذای خود را به تکه های کوچک تر تقسیم کنید تا مشکلی پیش نیاید.

برای استفاده از بند های کشی، از دستورات دندانپزشک پیروی کنید

همیشه از دستورالعمل های دندانپزشک متخصص پیروی کنید.

کوتاه کردن طول درمان ارتودنسی

کوتاه کردن طول درمان ارتودنسی

کلام آخر

با رعایت نکات گفته شده می توانید مدت درمان ارتودنسی را تا حدی کاهش دهید. البته باید توجه داشته باشید که وضعیت دندان های هر شخص منحصر بفرد است و درمان ارتودنسی در هر فرد متفاوت است. به طور کلی، هنگام استفاده از بریس ارتودنسی، رژیم غذایی متناسب داشته باشید، به خوبی دندان ها و بریس را تمیز کنید و مراقب باشید بریس آسیب نبیند. به علاوه، باید با دقت از دستورات دندانپزشک پیروی کنید. با انجام این کار ها، درمان ارتودنسی سریع تر پیش می رود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code