آیا درمان ارتودنسی در بزرگسالان امکان پذیر است؟

بسیاری از افراد جامعه بر این باور هستند که ارتودنسی درمانی است که برای کودکا ن و نوجوانان کاربرد دارد و میتوانند به کمک آن لبخند زیباتری را تجربه کنند؛ اما واقعیت آن است که امروزه استفاده از درمان ارتودنسی در بین بزرگسالان نیز بسیار رایج شده و آنها به کمک روش های مختلف این درمان، اعتماد به نفس خود را افزایش داده و لبخند دلخواه خود را شکل میدهند.

نقش سن در درمان ارتودنسی

در درمان ارتودنسی سن پارامتری است که کمترین محدودیت را بر درمان ایفا میکند، در حقیقت این که شخصی به دلیل سن بخواهد از درمان ارتودنسی منصرف شود به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست؛ هرچند این نکته را نیز باید در نظر گرفت که برای درمان موفق ارتودنسی لازم است که فرد از سلامت دهان و دندان مناسبی برخوردار باشد و دچار مشکلات حاد لثه نباشد. بنابراین لازم است که فرد بزرگسال پیش از آغاز به درمان ارتودنسی با متخصص خود مشورت کرده و سابقه های پزشکی خود را نیز با او در میان بگذارد و سپس با نظر او بهترین روش درمانی را برای برطرف نمودن ناهنجاری های دهان و دندانی و مشکلات فکی خود برگزیند. اگر فرد بزرگسال قبل از درمان ارتودنسی به بیماری پریودنتال و مشکلات لثه مبتلا باشد لازم است حتما پیش از شروع ارتودنسی نزد جراح لثه رفته و فرآیند درمانی را انجام دهد و سپس اقدام به درمان ارتودنسی نماید.

ارتودنسی در بزرگسالان

ارتودنسی در بزرگسالان

ارتودنسی در بزرگسالان به چه صورت قابل انجام است؟

امروزه بر خلاف گذشته، طیف وسیعی از مراجعین به ارتودنتیست ها را بزرگسالان تشکیل میدهند و بر خلاف گذشته افراد پی برده اند که ارتودنسی نه تنها میتواند جنبه های زیبایی خارق العاده ای داشته باشد، بلکه میتواند مشکلات و ناهنجاری های فکی و دهانی را نیز بهبود بخشد و با اصلاح طرح لبخند، احساس بهتری به فرد منتقل کرده و لبخندی جذاب تر را رقم بزند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بریس های دندانی می توانند باعث لقی و افتادن دندان ها شوند؟

ارتودنسی بزرگسالان از چه جهاتی حائز اهمیت است؟

اولین انگیزه افراد بزرگسال برای شروع درمان ارتودنسی، اصلاح لبخند و برطرف نمودن عیوب ظاهری آن است. نظم دندان ها پس از درمان ارتودنسی سبب میشود که فرد ناچار نباشد در جمع های دوستانه، خانوادگی یا کاری لبخند خود را پنهان کرده و بدین شکل در مراودات اجتماعی خود میتواند با اعتماد به نفس بیشتری عمل کرده و موفقیت های بیشتری را نیز در پی داشته باشد. اصلاح فرم لبخند همچنین باعث میشود که المان های مختلف صورت، همسویی و تناسب بهتری با هم داشته باشند، به طوری که پس از درمان، اطرافیان فرد احساس میکنند که فرم لب ها، گونه ها و همچنین بینی فرد دچار تغییر شده و چهره ای جذاب تر را مشاهده میکنند.

ارتودنسی در بزرگسالان

ارتودنسی در بزرگسالان

اما همان طور که پیش از این نیز ذکر شد، ارتودنسی تنها یک درمان زیبایی نیست؛ مهم ترین مزیت درمان ارتودنسی اصلاح ساختار دندان ها و برطرف نمودن ناهنجاری های فکی است. وقتی فرد بیمار از دندان هایی نامرتب و به هم ریخته برخوردار است در تکلم دچار مشکل شده و احتمال سایش دندان ها روی هم و آسیب به مینای دندان نیز افزایش می یابد. علاوه بر آن، نامرتبی دندان ها سبب میشود فرد در هنگام مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به درستی موفق به تمیز کردن همه نواحی دندان ها نشود و بنابراین ذرات غذایی به درستی از لا به لای دندان ها پاکسازی نشده و همین امر احتمال پوسیدگی های دندانی و بیماری لثه را افزایش میدهد. بنابراین ارتودنسی نه تنها میتواند لبخند فرد را دلنشین تر کند، بلکه پوسیدگی های دندانی را نیز میتواند به حداقل برساند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایا و معایب ریتینر ثابت ارتودنسی

همچنین بسیاری از بزرگسالان به انواع مشکلات مال اکلوژن نظیر اپن بایت، اوربایت، کراس بایت، اورجت و غیره دچار هستند، این ناهنجاری ها میتوانند مانع از قرارگیری درست دو فک روی هم و همچنین تراز دندان های فک بالا و پایین شوند و سایش دندان ها روی همدیگر را نیز افزایش میدهند. درمان ارتودنسی با بهره گیری از ابزارهای مختلف، این ناهنجاری ها را اصلاح کرده و از درد فک، سردرد و گردن درد ناشی از این اختلال جلوگیری کرده و مشکلاتی نظیر آپنه خواب و دندان قروچه را نیز بهبود میبخشد.

ارتودنسی بزرگسالان و کودکان چه تفاوتی باهم دارند؟

کودکان و نوجوانان همچنان در سن رشد بوده و بنابراین استخوان فک و وضعیت فکی آنها همچنان در حال تغییر بوده و از انعطاف کافی برخوردار است، بنابراین ارتودنتیست میتواند راحت تر با بهره گیری از روش های ارتودنسی ثابت یا متحرک و ابزارهایی نظیر وسیع کننده کام، به هم ریختگی های دندانی را اصلاح کرده و با باز شدن فضای فکی، دندان ها را به سمت جایگاه صحیح آنها هدایت نماید. این در حالی است که در بزرگسالان رشد فکی کامل شده و در پاره ای از موارد برای درمان ناهنجاری های فکی ارتودنتیست ناچار است از جراحی فک نیز کمک بگیرد. این امر نشان میدهد که معمولا طول درمان ارتودنسی در بزرگسالان بیشتر از کودکان بوده و در نتیجه هزینه بیشتری را نیز شامل خواهد شد.

ارتودنسی در بزرگسالان

ارتودنسی در بزرگسالان

ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی بزرگسالان

ارتودنسی در افراد بزرگسال ممکن است از نظر ابزارهای مورد استفاده کمی نسبت به ارتودنسی کودکان متفاوت باشد. بیشتر افراد بزرگسال به دلیل شرایط شغلی و شرکت در جمع های خانوادگی و دوستانه تمایلی به دیده شدن براکت ها و ابزارهای ارتودنسی خود توسط دیگران ندارند و این عامل میتواند انگیزه افراد را برای شروع ارتودنسی تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین در بزرگسالان معمولا از ابزارهای جایگزینی نظیر براکت سرامیکی، ارتودنسی لینگوال و الاینرهای شفاف برای درمان بهره گرفته میشود. این ابزارها به نوعی نامرئی بوده و در نگاه اول روی دندان های فرد جلب توجه نمیکنند و شاید کسی از اطرافیان اصلا متوجه درمان ارتودنسی نگردد. استفاده از این روش های درمانی جایگزین نه تنها سهولت این درمان را در سنین بالاتر در پی داشته است، بلکه اشتیاق آنها در شروع سریع تر درمان را رقم زده و تعداد بیشتری از بزرگسالان به سمت ارتودنسی کشیده میشوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه می توان مدت درمان ارتودنسی را کوتاه تر کرد؟

سخن پایانی

برخلاف تصور عموم مردم، درمان ارتودنسی در بزرگسالان نه تنها غیر ممکن نیست، بلکه امروزه افراد زیادی به دلیل شرایط شغلی و اجتماعی خود به سمت این درمان کشیده میشوند که بتوانند به وسیله آن لبخند خود را اصلاح کرده و با اعتماد به نفس بیشتری در جمع حضور یابند. ارتودنسی در بزرگسالان نه تنها به عنوان یک روش زیبایی شناخته میشود، بلکه اصلی ترین هدف آن درمان اختلالات فکی و دندانی، نظم بخشیدن به دندان ها، برطرف کردن مال اکلوژن و کمک به بهبود تکلم و تسهیل در بهداشت دهانی و دندانی افراد است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code