بررسی بریس های ارتودنسی سرامیکی

 بریس های سرامیکی شباهت زیادی به بریس های فلزی دارند؛ با این تفاوت که در نوع سرامیکی، از براکت های بی رنگ یا هم رنگ دندان استفاده می شود. این در حالی است که در بریس فلزی، براکت ها و سیم به رنگ طوسی هستند.

بسیاری از افراد، بریس سرامیکی را ترجیح می دهند چون کمتر به چشم می آید. این مزیت بسیار بزرگی است. اگر می خواهید از بریس استفاده کنید اما ظاهر آن در دهان باعث کاهش اعتماد به نفستان می شود، می توانید از بریس سرامیکی استفاده کنید.

بریس سرامیکی معایبی نیز به همراه دارد. در ادامه این مقاله، بیشتر به بریس سرامیکی و ویژگی هایش می پردازیم.

مزایا و معایب بریس های سرامیکی

در این قسمت، مزایا و معایب بریس سرامیکی را نسبت به نوع فلزی بررسی می کنیم.

مزایا

  • بریس های سرامیکی کمتر به چشم می آیند. سرامیک استفاده شده در این ابزار ارتودنسی یا بی رنگ است و یا به رنگ دندان.
  • بریس های سرامیکی، دندان ها را سریع تر از الاینر های شفاف (اینویزیلاین) حرکت می دهند. بین ۱۲ تا ۳۶ ماه طول می کشد تا بریس سرامیکی بتواند دندان های شما را صاف و مرتب کند. در روش استفاده از الاینر های شفاف مانند اینویزیلاین، ۱ سال یا بیشتر زمان لازم است تا فرم دندان ها درست شود. به علاوه، متد استفاده از الاینر های شفاف در موارد شدید غیر هم ترازی و مال اکلوژن (malocclusion) کارایی ندارد.
  • خودتان می توانید رنگ بریس را انتخاب کنید. بریس های فلزی تنها در رنگ طوسی تولید می شوند. اما بریس های سرامیکی می توانند هر رنگی داشته باشند.
  • بریس های سرامیکی اختلالی در عکس برداری ایجاد نمی کنند. بریس های فلزی، سیگنال تست های عکس برداری را به هم می ریزند. بریس های سرامیکی اختلال خیلی کمتری ایجاد می کنند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اینویزیلاین (invisalign) چیست؟

معایب

  • بریس های سرامیکی قیمت بیشتری از بریس های فلزی دارند.
  • ممکن است باعث حساس شدن لثه ها شوند. براکت های بریس سرامیکی بزرگ تر از براکت های فلزی است. به همین خاطر، تمیز کردن براکت ها دشوار تر می شود. اگر مسواک به مینای دندان ها و خط لثه دسترسی خوبی نداشته باشد، به تدریج ورم و عقب رفتگی لثه به وجود می آید.
  • بریس سرامیکی ماندگاری کمتری نسبت به بریس فلزی دارد. احتمال شکستن یا آسیب دیدن بریس های سرامیکی، دو برابر بریس های فلزی است. همچنین، پروسه پاک کردن چسب از روی دندان ها می تواند به مینای صدمه بزند.
  • بریس های سرامیکی، با سرعت کمتری دندان ها را جابه جا می کنند. بریس های سرامیکی ظریف تر هستند و راحت تر دچار آسیب و شکستگی می شوند. به تنظمات بیشتری نیاز دارند. در نتیجه، پروسه صاف و مرتب شدن دندان ها کمی طولانی تر می شود.
  • ممکن است دچار تغییر رنگ بشوند. بند های کشی که براکت ها را به سیم متصل می کنند، به راحتی تغییر رنگ می دهند.
براکت ارتودنسی سرامیکی

براکت ارتودنسی سرامیکی

چه افرادی گزینه مناسبی برای دریافت براکت سرامیکی هستند؟

در صورتی که همه دندان های دائمی تان در آمده باشد و رشد فک کامل شده باشد، می توانید از بریس های سرامیکی استفاده کنید. در این شرایط، دندان ها سریع تر صاف و مرتب می شوند و احتمال شکستن براکت ها کاهش می یابد. اگر می خواهید بریسی که در دهانتان می گذارید، کمتر به چشم بیاید، بریس های سرامیکی گزینه مناسبی برای شما هستند. این بریس های معمولا بی رنگ یا به رنگ دندان هستند. به همین دلیل، افراد کمتری متوجه وجود آن در دهان شما می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی دیمون چیست؟

طول مدت درمان در مقایسه با بریس های فلزی و الاینر های شفاف

حدود ۱ تا ۳ سال طول می کشد تا بریس های سرامیکی دندان ها را صاف و مرتب کنند. درمان با بریس فلزی یا الاینر شفاف ممکن است کمتر طول بکشد. ماندگاری و مقاومت بریس های سرامیکی کمتر است. به همین دلیل، براکت ها باید مدام عوض شوند تا از شکستگی جلوگیری شود.

از آن جایی که بریس های سرامیکی راحت تر دچار شکستگی می شوند، پروسه درمانی معمولا طولانی تر است.

ماندگاری و مقاومت بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی مقاومت کمتری نسبت به بریس های فلزی دارند. به طور کلی، استحکام فلز از سرامیک بیشتر است. اگر ورزش های رزمی انجام می دهید یا هر گونه فعالیتی که می تواند سلامت دهان شما را به خطر بیندازد، بریس های فلزی می توانند گزینه مناسب تری برای شما باشند.

آیا بریس های سرامیکی تغییر رنگ می دهند؟

براکت های بریس سرامیکی به راحتی تغییر رنگ نمی دهند. اما بند های کشی که آن ها را به سیم ارتودنسی متصل می کنند، به تدریج رنگ شان عوض می شود. برای جلوگیری از تغییر رنگ بند ها، موارد زیر را رعایت کنید:

  • بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. با تمیز کردن دندان ها، ذرات غذای باقی مانده در دهان از بین می روند و احتمال تغییر رنگ بند ها کاهش پیدا می کند.
  • از نوشیدنی ها و غذا هایی که تغییر رنگ ایجاد می کنند، بپرهیزید. گوجه، شراب، قهوه، چای، نوشابه یا موادی مثل سس کچاپ و خردل می توانند باعث تغییر رنگ بند ها و دندان ها شوند.
  • سیگار نکشید. کشیدن سیگار، به تدریج باعث زرد شدن دندان ها و بخش های مختلف بریس می شود.
  • از خمیر دندان های سفید کننده استفاده نکنید. عوامل سفید کننده، رنگ قسمت های قابل دید دندان را تغییر می دهند اما بخشی از دندان که در زیر براکت است، به رنگ قبلی باقی می ماند.
  • به طور منظم به دندانپزشک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. ارتودنتیست براکت ها و بند های تغییر رنگ یافته را عوض می کند و تنظیمات لازم را انجام می دهد.
براکت ارتودنسی سرامیکی

براکت ارتودنسی سرامیکی

چه رنگ هایی می توانید برای بریس انتخاب کنید؟

می توانید رنگ هر یک از بخش های بریس سرامیکی را به دلخواه انتخاب کنید. قسمت های مختلف بریس عبارتند از:

  • براکت ها. براکت ها به دندان ها می چسبند و معمولا سفید رنگ هستند.
  • آرچ وایر ها. این سیم ها بر روی دندان ها قرار می گیرند. براکت ها را به یکدیگر متصل می کنند و از همین طریق به دندان ها فشار می آورند تا صاف و مرتب شوند. آرچ وایر ها معمولا به رنگ نقره ای، سفید یا بی رنگ هستند.
  • بند های کشی. بند های الاستیکی به قلاب های روی براکت ها متصل می شوند و آرچ وایر را در جای خود ثابت نگه می دارند. می توانید هر رنگی را برای بند های کشی انتخاب کنید چون تنوع رنگی بالایی دارند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های هفته اول شروع ارتودنسی

کلام آخر

همانطور که در مقاله گفته شد، اگر می خواهید کسی متوجه بریس در دهانتان نشود، بریس سرامیکی گزینه مناسبی است. بریس های سرامیکی مقاومت کمتری نسبت به بریس های فلزی دارند و مدت درمان با آن ها، طولانی تر است. بریس های سرامیکی معمولا قیمت بالاتری دارند و زود تر دچار تغییر رنگ می شوند.

با دندانپزشک متخصص در مورد انتخاب بریس های سرامیکی یا فلزی مشورت کنید. امکان دارد یکی از این دو نوع، انتخاب بهتری برای شما باشد و دندان هایتان را سریع تر مرتب کند. دندانپزشک تمام اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code