غذا خوردن در هفته اول پس از گذاشتن بریس ارتودنسی

در روز های نخست گذاشتن بریس ارتودنسی، احساس درد و ناراحتی کاملا عادی است. یکی از مهم ترین مسائل در اولین هفته پس از گذاشتن بریس ارتودنسی، غذا هایی است که می توانید مصرف کنید. در چند روز اول بهتر است غذا های نرم را در رژیم خود قرار دهید. بدین ترتیب، راحت تر به وجود بریس ارتودنسی در دهان خود عادت می کنید. می توانید غذا هایی مانند نان، سبزیجات پخته، ماست، سوپ، پاستا یا پودینگ را مصرف کنید. باید توجه داشته باشید که انتخاب غذا های نامناسب می تواند منجر به آسیب به بریس ارتودنسی شود.

در این مقاله، غذا هایی که مصرف آن ها در هفته نخست پس از گذاشتن بریس مشکلی ندارد، می پردازیم.

لیست غذا هایی که می توانید در هفته اول پس از گذاشتن بریس مصرف کنید

  • انواع سوپ
  • تخم مرغ آب پز
  • پوره سیب زمینی
  • ماست
  • پنیر
  • برنج
  • نودل
  • موز
  • سوفله
  • پودینگ
  • کیک های نرم
  • خورشت
تغذیه در دوران ارتودنسی

تغذیه در دوران ارتودنسی

چرا رژیم غذایی هفته اول مهم است؟

افرادی که به تازگی بریس ارتودنسی دریافت می کنند، معمولا احساس درد و ناراحتی دارند. براکت ها (brackets)، سیم ها (wires) و دیگر بخش های بریس ممکن است بافت های داخل دهان را ملتهب کنند. به علاوه، بریس می تواند جویدن و گاز زدن را کمی دشوار کند. به مرور زمان این مشکلات حل می شوند؛ اما بهتر است در چند روز نخست، فشار بیشتری به بافت های دهان وارد نشود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات لثه در طول دوران ارتودنسی و راه‌ های مقابله با آن

زمانی که دندانپزشک متخصص ارتودنسی بریس را در دهان شما قرار می دهد، برای چسباندن براکت ها به دندان هایتان از چسب یا ماده خاصی استفاده می کند. چسبیدن کامل براکت ها به دندان ها زمان می برد. در هفته نخست، ممکن است این چسب هنوز کاملا سفت نشده باشد. بنابراین، مصرف غذا های نامناسب می تواند باعث آسیب به بریس شود. همچنین، در چند روز نخست ممکن است دندان درد داشته باشید و دندان هایتان حساس شده باشند. در این شرایط، باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.

پس از گذاشتن بریس ارتودنسی، باید تقریبا هر ماه برای تنظیم مجدد به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک بریس را سفت تر و سفت تر می کند تا دندان ها به حالت مطلوب برسند. پس از هر بار تنظیم بریس، احساس درد در دهان و دندان ها طبیعی است. اگر در این شرایط غذا های نامناسب بخورید، درد بیشتر خواهد شد.

چرا غذا خوردن با بریس ارتودنسی دردناک است؟

ممکن است هنگام غذا خوردن با بریس ارتودنسی، احساس درد داشته باشید. دلیل آن می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • انتخاب غذاهای نامناسب
  • در نخستین روز های گذاشتن بریس، فشار مضاعفی به دندان ها وارد می شود. این فشار در زمان غذا خوردن تشدید می شود.

اگر غذا های مناسبی را در رژیم غذایی خود قرار دهید، حس درد سریع تر از بین خواهد رفت.

تغذیه در دوران ارتودنسی

تغذیه در دوران ارتودنسی

نکاتی که در اولین هفته گذاشتن بریس باید به یاد داشته باشید

با رعایت این نکات، می توانید احساس درد و ناراحتی ناشی از گذاشتن بریس را کاهش دهید:

تمرکز کنید و بر افکار خود مسلط باشید

اوایل درمان ارتودنسی با بریس می تواند دردناک و دشوار باشد. برای پشت سر گذاشتن این مرحله، بهتر است به نتیجه نهایی درمان فکر کنید. در این صورت، به یاد می آورید که ارزشش را دارد. به علاوه، درمان ارتودنسی بسیار پر هزینه است.

در حین درمان، ممکن است نتوانید بعضی از غذا های مورد علاقه خود را بخورید؛ زیرا امکان دارد بریس آسیب ببیند. به علاوه، باید توجه ویژه تری به بهداشت دهان و دندان هایتان داشته باشید. اگر حتی یکبار از توصیات دندانپزشک سرپیچی کنید، امکان دارد بریس ارتودنسی آسیب ببیند. بنابراین، گذاشتن بریس نیاز به مراقبت همیشگی دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه در مورد ارتودنسی فانکشنال باید بدانید

بنابراین، برای شروع درمان ارتودنسی باید آمادگی ذهنی داشته باشید تا بتوانید سختی های آن را تحمل کنید.

از غذا هایی که می توانند به بریس آسیب برسانند، بپرهیزید

پس از گذاشتن بریس، باید به رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشید. باید از خوردن غذا های چسبناک وسفت بپرهیزید. اگر به برنامه غذایی خود توجه نکنید، ممکن است بریس ارتودنسی شل شود و یا سیم های ارتودنسی قطع شوند.

بهتر است از خوردن غذاهای زیر بپرهیرید:

  • آجیل
  • پاپ کورن
  • آبنبات های سفت
  • یخ
  • نان خشک و سفت
  • ته دیگ
  • آدامس

انتخاب رژیم غذایی مطابق با درمان ارتودنسی

غذا هایی را انتخاب کنید که پس از اتمام وعده غذایی، به راحتی از میان دندان ها تمیز شوند. بهتر است غذا های نرم، بدون قند و غیر چسبناک را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا آسیبی به بریس وارد نشود.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با بریس کمی دشوار است. خوردن این گونه غذا ها، تمیز نگه داشتن دندان ها را آسان تر می کند.

از نوشیدنی های اسیدی و شیرین بپرهیزید

نوشیدنی های اسیدی به مینای دندان ها آسیب می رسانند و باعث تغییر رنگ دندان ها می شوند. به علاوه، نوشیدنی های اسیدی و شیرین تجمع پلاک در دهان را تسریع می کنند. در نتیجه، احتمال پوسیدگی دندان ها نیز افزایش می یابد. بنابراین، بهتر است نوشیدنی هایی مانند نوشابه را کمتر مصرف کنید.

تکنیک جویدن با بریس ارتودنسی

نباید به دندان هایتان بیش از حد فشار وارد کنید. اگر می خواهید غذا هایی مانند همبرگر یا پیتزا بخورید، ابتدا آن را به قطعات کوچک تر تقسیم کنید تا مجبور نشوید دهان خود را خیلی باز کنید. بدین صورت، جویدن غذا نیز راحت تر می شود.

با دندانپزشک خود مشورت کنید. ممکن است حتی گاز زدن و جویدن میوه برای بریس مضر باشد. در این صورت، می توانید آب میوه ها یا پوره آن ها را مصرف کنید. برای جلوگیری از آسیب به بریس ارتودنسی، باید با تکنیک صحیح غذا ها را بجوید. همانطور که گفته شد، باید غذا را به قطعات کوچک تقسیم کنید و به آرامی آن را بجوید. سعی کنید ماده غذایی را با دندان های عقبی بجوید؛ چراکه دندان های قوی تری هستند. پس از اتمام هر وعده غذایی، باید دندان ها را کاملا تمیز کنید.

تغذیه در دوران ارتودنسی

تغذیه در دوران ارتودنسی

رژیم غذایی در روز اول پس از گذاشتن بریس

در یک یا دو روز اول، بهتر است از غذا های نرم و مایعات استفاده کنید. زیرا چسبی که براکت ها را به دندان ها چسبانده است، هنوز به طور کامل خشک نشده است. به علاوه، در روز های نخست معمولا احساس درد دارید. خوردن غذا های نرم تر از بد تر شدن حس درد جلوگیری می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با ابزار فانکشنال فرانکل

چه زمان می توانید به رژیم غذایی عادی بازگردید؟

۵ تا ۷ روز پس از گذاشتن بریس، می توانید کم کم به رژیم غذایی عادی خود بازگردید. البته، تا زمانی که از بریس استفاده می کنید، باید از غذا های سفت، چسبناک و خیلی شیرین بپرهیزید.

اگر دندان درد دارید، بهتر است چه غذا هایی را مصرف کنید؟

ممکن است پس از گذاشتن بریس، تا چند روز دندان درد داشته باشید. با هر بار تنظیم مجدد بریس نیز، معمولا این اتفاق می افتد. در این حالت، باید به دندان های خود استراحت بدهید. در غیر این صورت، شدت درد افزایش می یابد. بهتر است از غذا های نرم نر و مایعات استفاده کنید تا فشاری به دندان ها وارد نشود.

اگر دندان هایتان حساس شده اند، باید چه غذاهایی بخورید؟

پس از گذاشتن بریس، در بعضی افراد دندان ها به سرما و گرما حساس می شوند. در این صورت، از غذا هایی استفاده کنید که باعث ایجاد درد نمی شوند.

کلام آخر

به طور کل، هفته نخست پس از گذاشتن بریس ارتودنسی بسیار مهم است؛ چراکه باید برخی عادات خود را تغییر دهید. در این مدت باید به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید. در غیر این صورت، بریس ممکن است دچار شکستگی شود و یا شل شود. عدم مراقبت صحیح از بریس باعث طولانی تر شدن مدت درمان می شود.

توصیه می شود از تمام دستور العمل های دندانپزشک متخصص ارتودنسی پیروی کنید تا در این پروسه، مشکلی برای شما به وجود نیاید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code