مراقبت های هفته اول شروع ارتودنسی

امروزه، افراد زیادی به دلایل مختلف از بریس های دندانی (braces) استفاده می کنند؛ به خصوص نوجوانان. برای همین است که افراد زیادی درگیر مشکلات مربوط به بریس هستند. به علاوه، در سال های اخیر تعداد بزرگسالانی که از این ابزار استفاده می کنند، بالا رفته است. یکی از مشکلاتی که در رابطه با آن ها وجود دارد این است که باعث ایجاد درد در دهان می شوند.

بریس ها، برای درمان بسیاری از مشکلات دندانی و فکی به کار برده می شوند. از آنجایی که بریس یک جسم خارجی است که درون دهان قرار می گیرد، کمی احساس ناراحتی و درد طبیعی است. هفته اولی که این وسیله درون دهان قرار می گیرد، احساس درد بیشتر است. پس ازهفته اول، فرد معمولا به وجود این جسم خارجی در دهان خود عادت می کند. انجام یکسری از کار ها نیز می تواند باعث کاهش درد و افزایش حس راحتی شود. در این مقاله به آن ها می پردازیم.

براکت ها چگونه دندان ها را منظم میکنند؟

آشنایی با طرز کار بریس می تواند علت ایجاد درد در هنگام استفاده از آن ها، را برای ما روشن کند. پس از آشنایی با چگونگی عملکرد آن ها، می توان درمانی برای درد ناشی از بریس ها پیدا کرد. یک بریس معمولا از دو بخش زیر تشکیل شده است.

براکت

براکت ها، قطعات فلزی کوچکی هستند که روی هر دندان قرار می گیرند. دندانپزشک متخصص با استفاده از یک چسب غیر سمی، براکت ها را به دندان های بیمار می چسباند. سیم ارتودنسی یا همان آرچ وایر (arch wire) روی این قطعات فلزی قرار می گیرد. این دو قسمت به کمک هم، فشار مستمری را به دندان ها وارد می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نحوه تمیز کردن انواع ریتینر ارتودنسی

آرچ وایر (سیم ارتودنسی)

آرچ وایر، نوع خاصی از سیم انعطاف پذیر است که براکت ها را به هم متصل می کند. این سیم به هر براکت وصل می شود و در آخر به دندان های آسیای بزرگ انتهایی اتصال می یابد. دندانپزشک ارتودنتیست برای نتظیم بریس، آرچ وایر را سفت و یا شل می کند.

بنابراین، بریس همواره در حال وارد کردن فشار به دندان ها است. دندان ها به وسیله این فشار، به جایگاه مورد نظر تغییر مکان می دهند. پس، احساس درد و ناراحتی، مخصوصا در روز های اول استفاده از بریس دندانی کاملا طبیعی است.

مراقبتهای هفته اول ارتودنسی

مراقبتهای هفته اول ارتودنسی

کار هایی که باید در هنگام ترک مطب ارتودنتیست انجام دهید

پس از دریافت بریس، ابتدا موارد زیر را انجام دهید و سپس مطب را ترک کنید:

  • انتهای سیم های ارتودنسی را چک کنید. با زبان و یا انگشت انتهای سیم ها را لمس کنید و مطمئن شوید که به زبان، لثه و داخل گونه آسیب نمی زند و آن ها را زخم نمی کند.
  • هر سوالی را که برایتان پیش آمده، از ارتودنتیست بپرسید و پاسخ ها را خوب به خاطر بسپارید. مطمئن شوید که تمام کار هایی را که باید تا ویزیت بعدی انجام دهید، می دانید؛ مانند استفاده از هدگیر (head gear) و الاستیک.
  • تمام وسایل مورد نیاز را دریافت کنید. از دریافت تمام وسایل مورد نیاز مانند موم (dental wax)، وسایل مخصوص تمیز کردن دهان و دندان بند های الاستیکی، قبل از ترک مطب دندانپزشک اطمینان حاصل کنید.
مراقبتهای هفته اول ارتودنسی

مراقبتهای هفته اول ارتودنسی

استفاده از موم برای جلوگیری از ایجاد زخم

براکت ها به گونه ای طراحی شده اند تا کمترین میزان ناراحتی و درد را ایجاد کنند. با این حال، در روز های اول، تماس مکرر براکت ها با بخش داخلی لب و گونه می تواند زخم هایی را به وجود بیاورد. به مرور زمان، پوست بخش داخلی دهان ضخیم تر و مقاوم تر می شود. در مدتی که هنوز پوست به اندازه کافی ضخیم نشده، می توان از موم برای جلوگیری از ایجاد زخم استفاده کرد. ارتودنتیست معمولا موم را در اختیار بیمار قرار می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه می توان مدت درمان ارتودنسی را کوتاه تر کرد؟

استفاده از دارو های مسکن

همانطور که گفته شد، بریس یک جسم خارجی است که در درون دهان قرار می گیرد. این یک تغییر برای بدن است و ممکن است سازگاری با این تغییر برای بدن دشوار باشد. به خصوص در هفته اول، دندان ها و لثه ها به فشار مستمری که روی آن ها وجود دارد، عادت ندارند. ممکن است لثه ها دچار التهاب و درد شوند. خبر خوب این است که بدن، در نهایت پس از چند هفته، کاملا با بریس سازگاری پیدا می کند. برای راحتی بیشتر می توان در این بازه، از داروهای مسکن استفاده کرد.

پرهیز از غذاهای خیلی سرد یا گرم

در هفته اول، امکان دارد لثه ها کمی ملتهب باشند. این بدین معنی است که گردش خونی بیشتری در لثه ها وجود دارد. گردش خون بیشتر، باعث ازیاد حساسیت نسبت به دما می شود. برای جلوگیری از وارد کردن شوک (shock) به لثه های حساس، بهتر است از غذا های گرم و سرد پرهیز شود. در هفته اول توصیه بر این است که غذا، در دمای اتاق، خورده شود.

مراقبتهای هفته اول ارتودنسی

مراقبتهای هفته اول ارتودنسی

احساس خود درباره ارتودنسی را با ارتودنتیست در میان بگذارید

دندانپزشک با تنظیم سیم ارتودنسی، میزان فشار وارد شده به دندان ها و لثه ها را تعیین می کند. بسیار مهم است که برای درمان های ارتودنسی به دندانپزشکی معتمد و با تجربه مراجعه کنیم. در این صورت به کار او بیشتر اطمینان داریم. اما نباید فراموش کنیم که ارتودنتیست هم ممکن است به اشتباه، بریس را بیش از حد سفت و یا شل کند. اگر چنین اتفاقی افتاد، بیمار باید حس خود را با دندانپزشک در میان بگذارد تا تنظیمات بریس را تصحیح کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر ارتودنسی بر تحلیل ریشه دندان

غذاهای نرم بخورید

اصلی ترین توصیه، داشتن صبر و ملایمت در هفته اول است. در این زمان، دهان در حال عادت کردن به یک جسم خارجی است. پس، ازیاد حساسیت دندان ها و لثه ها طبیعی است. امکان دارد جویدن برای فرد سخت باشد. ممکن است غذاهایی که قبلا نرم به نظر می آمدند، مانند استیک و نان، پس از گذاشتن بریس خیلی سخت جویده شوند. بهتر است در چند روز اول از غذاهای نرم مانند سوپ، برنج و یا سیب زمینی آب پز استفاده شود.

مراقبتهای هفته اول ارتودنسی

مراقبتهای هفته اول ارتودنسی

استفاده از مسواک نرم

پس از گذاشتن بریس، باید به تمیز نگه داشتن دندان ها توجه ویژه ای داشت. بهتر است پس از خوردن هر وعده غذایی دندان ها را مسواک زد. وجود بریس در دهان،  احتمال گیر کردن ذرات غذا و تجمع پلاک را افزایش می دهد. با حفظ بهداشت دهان ودندان می توان از عفونت های احتمالی جلوگیری کرد. برای مسواک زدن، بهتر است از مسواکی با موهای نرم استفاده کرد چراکه لثه ها و دندان ها حساس تر هستند.

کلام آخر

برای راحتی بیشتر در زمان استفاده از بریس، باید توصیه هایی که در این مقاله گفته شد را به خاطر سپرد و انجام داد. در صورتی که پس از مدتی احساس درد و ناراحتی همچنان ادامه دارد، باید با ارتودنتیست تماس گرفت و از او راهنمایی خواست. اما در اکثر موارد، پس از هفته اول، درد از بین می رود. برای تحمل درد ناشی از بریس باید به نتیجه کار، که داشتن دندان هایی زیبا است، فکر کرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code