واترجت چیست و چه کاربردی در درمان ارتودنسی دارد؟

اگرچه استفاده از مسواک در دو نوبت می‌تواند تضمین کننده سلامت دندان‌های شما تا حد زیادی باشد اما همواره باید برای از بین بردن پلاک‌های دندانی و بقایای غذایی که در زیر دندان‌ها و لثه‌ها قرار دارد به سراغ استفاده از نخ دندان یا واترجت‌ها بروید. استفاده از نخ دندان برای کسانی که لثه آن‌ها حساس شده باشد مضر بوده و باعث افزایش حساسیت می‌شود. بنابراین دستگاه‌های واترجت جایگزین مناسبی برای استفاده از نخ دندان است. در ادامه می‌خواهیم اطلاعاتی را درباره اینکه واترجت چیست و چه کاربردی در درمان ارتودنسی دارد در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

واترجت چیست؟

امروزه دندان‌پزشکان معتقدند که حفظ سلامت دهان و دندان اهمیت بسیاری در سلامت هر فرد دارد. چرا که عدم رسیدگی به دندان‌ها و پوسیدگی دندان و بیماری لثه موجب می‌شود تا افراد در معرض بیماری‌هایی مانند سکته مغزی، قلبی، دیابت، بیماری‌های تنفسی و سرطان قرار گیرند. در این میان پرسشی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان همیشه دندان‌های سالم و زیبا داشت؟

واترجت دستگاه تمیز کننده دندان و لثه با استفاده از فشار آب است که امروزه در تمامی دندان‌پزشکی‌ها و برخی منازل استفاده می‌شود. به طور کلی واترجت را می‌توان نوعی نخ دندان دهان با استفاده از آب دانست. با استفاده از دستگاه واترجت می‌توان هرگونه جرم، میکروب و مواد غذایی که در میان دندان‌ها و لثه‌ها باقی می‌ماند را از میان برد. همان‌ طور که می‌دانید نقاطی در دهان هر فرد وجود دارد که نمی‌توان با استفاده از مسواک و نخ دندان آن‌ها را تمیز کرد. از این رو استفاده از واترجت می‌تواند به خوبی آن نقاط را تمیز کرده و باکتری‌ها را از اعماق لثه‌ها خارج نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سوالات رایج در مورد ارتودنسی

طبق تحقیقات صورت گرفته، استفاده از واترجت در بهداشت دندان و دهان نسبت به مسواک و نخ دندان تاثیر دو برابری دارد. چرا که با استفاده از واترجت می‌توان بیش از ۹۰ درصد، جرم و پلاک‌های دندانی را از بین برد. واترجت‌ها علاوه بر تمیز کردن دندان‌ها، لثه‌ها را نیز ماساژ می‌دهند که این کار به بهبود سلامت آن‌ها کمک می‌کند. همچنین پس از مدتی استفاده از این دستگاه شما می‌توانید تنفسی تازه و طولانی‌تر را تجربه نمایید.

واترجت در درمان ارتودنسی

واترجت در درمان ارتودنسی

واترجت مناسب چه افرادی است؟

برای از بین بردن پلاک‌ها و جرم های دندانی به چند دسته از افراد توصیه می‌شود تا به جای استفاده از نخ دندان از واترجت استفاده کنند.

  • افرادی که لثه‌های حساس داشته یا بیماری‌های دهان و دندان دارند.
  • کسانی که کامپوزیت یا لمینت انجام داده‌اند و می‌بایست فضای بین لثه و روکش را کاملا تمیز کنند.
  • افرادی که ارتودنسی ثابت داشته و به خاطر سیم و براکت‌ها نمی‌توانند به سادگی از نخ دندان استفاده نمایند.
  • کسانی که از بریج و پروتز ثابت استفاده می‌کنند.
  • آن‌هایی که دندان مصنوعی غیر قابل جداسازی دارند.
واترجت در درمان ارتودنسی

واترجت در درمان ارتودنسی

مزایای واترجت

برای استفاده از واترجت ابتدا لازم است تا از مزایای آن آگاه شوید که شامل موارد زیر می‌شوند:

استفاده آسان

استفاده از دستگاه واترجت بسیار آسان بوده و تمامی افراد می‌توانند به راحتی و در کم‌ترین زمان تمامی دندان‌ها و لثه‌های خود را پاکسازی کنند. نکته‌ای که باید در هنگام استفاده از دستگاه واترجت در نظر داشته باشید این است که می‌بایست پیش از روشن کردن دستگاه آن را در داخل دهان بگذارید و به آرامی حرکت دهید. همچنین اگر می‌خواهید در استفاده از دستگاه واترجت بیشترین نتیجه را دریافت کنید بهتر است که کار پاکسازی را از دندان‌های پشتی شروع کرده و آهسته به سمت دندان‌های جلویی بروید.

بهبود بیماری های لثه و پریودنتال

افرادی که خون‌ریزی لثه و بیماری‌های لثه دارند می‌بایست روزانه از مسواک و نخ دندان استفاده نمایند تا این گونه با از بین بردن پلاک و جرم دندان‌ها با التهابات لثه مقابله کنند. بدین خاطر این افراد می‌توانند با استفاده مداوم از دستگاه واترجت از شر بیماری‌های پریودنتال و التهابات لثه خلاص شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه نکات ریتینر هاولی

از بین بردن پلاک دندان

تشکیل پلاک‌ها به صورت مداوم روی دندان‌ها منجر به پوسیدگی و از بین رفتن دندان‌ها می‌شود. از این رو علاوه بر مسواک می‌بایست از واترجت‌ها در حذف پلاک‌های دندان کمک گرفت تا این دستگاه با فشار آب و ضرباتی قدرتمند باکتری‌ها و پلاک‌های دندان را به طور کلی از بین ببرد.

واترجت در درمان ارتودنسی

واترجت در درمان ارتودنسی

تمیز کردن اطراف براکت ها با واترجت

برای افرادی که براکت ارتودنسی و بریس دارند، تمیز کردن دندان کاری بسیار چالش برانگیز است. چرا که عدم رفع پلاک در این نواحی می‌تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش داده و بیماری‌های لثه را برای فرد به وجود آورد. این افراد می‌بایست برای از بین بردن پلاک اطراف براکت‌های خود از دستگاه واترجت که سه برابر موثرتر از نخ دندان عمل می‌کند، استفاده نمایند.

بهداشت بیشتر

در استفاده از نخ دندان همواره باید توجه داشته باشید که قسمت‌های تمیز آن را وارد دهان نمایید. چون در غیر این صورت ممکن است تمامی نواحی دندان آلوده شود. از این رو استفاده از دستگاه واترجت این نگرانی را برطرف کرده و جریان آب شیرینی که در آن برقرار است به طور مداوم باکتری‌ها را دفع می‌کند.

موثر در تمیز کردن ایمپلنت ها، بریج و روکش دندان

برای کسانی که ایمپلنت انجام داده‌اند بهداشت دهان و دندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا نواحی اطراف ایمپلنت محل تجمع باکتری‌ها خواهد بود و عدم رعایت بهداشت در این نواحی و وجود هرگونه بیماری فعال می‌تواند منجر به شکست ایمپلنت‌ها شود. در این خصوص واترجت‌ها گزینه‌ای مناسب جهت تمیز کردن ایمپلنت‌ها، بریج و تاج هستند.

تاثیر واترجت در بهداشت دوران ارتودنسی

عموما افراد در طول درمان ارتودنسی چالش‌های زیادی را برای پاکسازی و نظافت دندان خود پشت سر خواهند گذاشت. وجود سیم‌کشی موجب می‌شود تا پروسه پاکسازی دندان‌ها و لثه‌ها سخت‌تر انجام شود. بنابراین باکتری‌ها در این مکان پتانسیل بیشتری برای رشد و تکثیر خواهند داشت که غفلت از آن‌ها می‌تواند پوسیدگی دندان‌ها و التهابات لثه را به همراه داشته باشد. بهترین وسیله برای تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌ها برای افرادی که ارتودنسی انجام داده‌اند، دستگاه واترجت خواهد بود. می‌توان آن را جایگزین نخ دندان‌های ویژه‌ای که احتیاج به دقت و تلاش بسیار دارند، کرد.

واترجت در درمان ارتودنسی

واترجت در درمان ارتودنسی

روش استفاده صحیح از واترجت

اگرچه هر یک از دستگاه‌های واترجت روش خاص خود را دارند و برای استفاده از آن می‌بایست ابتدا بروشور مختص به آن را مطالعه کرد، اما برخی موارد در تمامی آن‌ها یکسان است که عبارتند از:

  • تیپ مخصوص را روی هولدر قرار داده و سپس مخزن آب دستگاه را با آب گرم پر کرده و در دستگاه قرار دهید.
  • دستگاه واترجت را روشن کرده و فشار آب را به دلخواه تنظیم کنید.
  • سر خود را به سمت سینک خم نمایید و سپس تیپ مخصوص را در دهان خود قرار داده و دستگاه را روشن کنید.
  • فشار را از کم به زیاد به گونه‌ای تنظیم کنید که دندان‌ها و فاصله بین آن‌ها به طور کامل شست‌وشو داده شوند.
  • برای نتیجه بهتر لازم است تا کار را از دندان‌های خلفی شروع کرده و پس از تمام شدن هر ناحیه آهسته به سمت دندان‌های جلو حرکت کنید.
  • هنگامی که تیپ به فضای بین‌ دندانی می‌رسد لازم است تا مکث بیشتری نمایید تا جریان آب ناحیه امبراژور را به طور کامل تمیز کند.
  • پس از اتمام کار می‌بایست دستگاه را خاموش کرده و تیپ را مطابق دستورالعمل شرکت سازنده تمیز نمایید.
واترجت در درمان ارتودنسی

واترجت در درمان ارتودنسی

سخن پایانی

اگر می‌خواهید همواره دندان‌های سالم، تمیز و دهانی خوش بو داشته باشید بهتر است تا به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنید. با توجه به توصیه دندان‌پزشکان برای رسیدگی به سلامت دندان‌ها، تنها مسواک زدن کافی نیست. بنابراین می‌بایست از نخ دندان یا واترجت نیز برای از بین بردن پلاک‌های دندان و باکتری‌ها و مواد غذایی باقی‌مانده در میان دندان‌ها استفاده کرد. در اینجا سعی بر آن داشتیم تا اطلاعات مورد نیاز درباره اینکه واترجت چیست و چه کاربردی در درمان ارتودنسی دارد و مزایا و روش کار با دستگاه را برای شما بیان نماییم.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با مال اکلوژن کلاس 1
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code