انجام فعالیت‌های ورزشی در طول درمان ارتودنسی

 برخی از افراد، به فعالیت‌های سنگین ورزشی و رزمی علاقه دارند و به انجام این ورزش‌ها مشغول هستند. همچنین برخی دیگر قبل از انجام ارتودنسی به یادگیری یک حرفه ورزشی پرداخته‌اند. ارتودنسی و ورزش با یکدیگر در ارتباط بوده و پس از انجام ارتودنسی در دنبال کردن برخی ورزش ها باید مراقب بود. همچنین در حین انجام ارتودنسی پرداختن به برخی از ورزش‌ها بلامانع است و خطری برای بیمار و دندان‌ها ایجاد نمی‌کند. ورزش‌های مجاز و غیرمجاز کدام هستند و اگر مجبور به انجام ورزش‌های غیرمجاز شویم، آیا راهکاری برای رفع خطرات وجود دارد؟ پاسخ به‌تمامی این سؤالات بسیار مهم بوده که با آگاهی از آن‌ها می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد.

فعالیت ورزشی در دوران ارتودنسی

 ورزش بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی بسیاری از افراد است. ازآنجایی‌که مدت درمان ارتودنسی طولانی بوده، نمی‌توان ورزش و انجام فعالیت‌های ورزشی را نادیده گرفت و تمرینات ورزشی را ترک کرد. این افراد تمایل دارند تا در کنار ورزش حرفه‌ای خود، از لبخندی زیبا و اثربخش نیز بهره‌مند شوند؛ اما با انجام ارتودنسی می‌توان همچنان بسیاری از ورزش‌ها دنبال کرده و بدون بروز هیچ‌گونه مشکلی به انجام آن‌ها پرداخت. در برخی دیگر از ورزش‌ها لازم است تا از راهکارهایی به‌منظور جلوگیری از واردآمدن آسیب به ارتودنسی دندان کمک گرفت.

 ورزش در طول ارتودنسی

ورزش در طول ارتودنسی

آیا در طول درمان ارتودنسی محدودیتی برای حرکات ورزشی وجود دارد؟

 انجام ارتودنسی با یک‌سری محدودیت‌ها همراه است. این محدودیت‌ها ناچیز بوده که جهت رسیدن هرچه سریع‌تر به نتیجه مطلوب مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای مثال رعایت رژیم غذایی یکی از این محدودیت‌ها است؛ به این صورت که اگر برخی از مواد خوراکی را که مصرف کنید، امکان واردآمدن آسیب به براکت‌ها و قسمت‌های مختلف ابزارهای ارتودنسی وجود خواهد داشت. دررابطه‌با ورزش و فعالیت‌های ورزشی نیز چنین امری صادق بوده و برای جلوگیری از واردآمدن آسیب به دندان و ابزارهای ارتودنسی نمی‌توان برخی از ورزش‌ها را دنبال کرد؛ اما انجام برخی از ورزش‌ها که به ساختار ارتودنسی لطمه‌ای وارد نمی‌کنند مجاز خواهد بود.

 ورزش در طول ارتودنسی

ورزش در طول ارتودنسی

انواع ورزش‌های مجاز و غیرمجاز در طول درمان ارتودنسی

 قبل از شروع ارتودنسی و در زمان مشاوره، باید این موضوع با ارتودنتیست مربوطه در میان گذاشته شود. دندان‌پزشک بااطلاع از این موضوع می‌تواند شما را راهنمایی کرده و نکات لازم و ضروری را به شما آموزش دهد. ازآنجایی‌که این نکات در روند درمان شما تأثیر مستقیمی خواهند داشت، بهتر است تا آن‌ها را جدی بگیرید. در حالت کلی ورزش‌های مجاز و غیرمجاز به شرح زیر هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  استفاده از خمیردندان سفیدکننده حین درمان ارتودنسی با بریس، اینویزیلاین و ریتینر

ورزش‌های مجاز درطول درمان ارتودنسی

 ورزش‌های مجاز به سلامت دهان و دندان‌ها و همچنین اجزای ارتودنسی لطمه و آسیبی وارد نمی‌کنند و انجام آن‌ها در طول درمان ارتودنسی بلامانع خواهند بود. این ورزش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پیاده‌روی و دویدن آهسته
  • پینگ پونگ و بدمینتون
  • دوچرخه‌سواری با سرعت نسبتاً کم
  • فوتبال در سطوح آماتور
  • شنا
  • والیبال در سطوح آماتور
  • بدنسازی آهسته
  • هاکی در سطح آماتور
  • یوگا و پیلاتس
  • ورزش‌های تعادلی و مقاومتی

ورزش‌های غیرمجاز درطول درمان ارتودنسی

 ورزش‌های غیرمجاز بسیار حساس هستند و باید از انجام آن‌ها صرف‌نظر کرد. معمولاً در این نوع از ورزش‌ها شاهد واردآمدن ضربه یا فشار زیاد به دهان هستیم که این امر علاوه بر واردآوردن آسیب به ارتودنسی، احتمال پاره شدن دهان و خونریزی را نیز به همراه خواهد داشت؛ چراکه ممکن است سیم‌ها جدا شده و به داخل لب یا دیگر قسمت‌ها وارد شوند. این ورزش‌ها شامل بسکتبال، سوارکاری، جودو، اسکیت، بوکس، فوتبال آمریکایی، تکواندو، راگبی در سطوح بالا، اسکی، کاراته، ورزش های رزمی، ژیمناستیک، هاکی در سطوح بالا، والیبال در سطوح بالا، اسنوبرد و… می‌شوند که باید از آن‌ها دوری کرد و آن‌ها را کنار گذاشت.

 ورزش در طول ارتودنسی

ورزش در طول ارتودنسی

راهکار محافظت از دندان‌ها در صورت انجام ورزش چیست؟

 اگر بنا بر دلایلی می‌بایست به انجام ورزش‌های غیرمجاز بپردازید، می‌توانید از محافظ دهان استفاده نمایید. محافظ دندان از واردآمدن آسیب به دندان‌ها جلوگیری می‌کند و این وسیله نقش ضربه‌گیر را دارد. استفاده از محافظ دندان برای بیمارانی که ورزش‌های غیرمجاز مخصوصاً ورزش‌های تماسی را انجام می‌دهند بسیار ضروری است. این ورزش‌های تماسی شامل والیبال، بوکس، فوتبال، راگبی و… در سطوح بالا و پیشرفته می‌شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه می‌توان طول درمان با ارتودنسی را کوتاه کرد؟

 برای قراردادن محافظ دهان می‌توان از انگشتان دست خود کمک گرفت. این محافظ‌ها کاملاً هم‌اندازه دندان‌ها هستند که می‌بایست در زمان قراردادن آن‌ها روی دندان‌ها، از جایگاه درست آن‌ها و پوشاندن کامل دندان‌ها اطمینان حاصل کنید. استفاده از محافظ بسیار راحت است و باید آن را بسیار آرام روی دندان‌ها خود قرار داد.

 ورزش در طول ارتودنسی

ورزش در طول ارتودنسی

انواع محافظ دندان

 محافظ دندان که به‌منظور جلوگیری از واردآمدن ضربه به دندان‌ها و ابزارهای ارتودنسی استفاده می‌شود، انواع مختلفی داشته که به شرح زیر هستند.

  • محافظ دهان آماده: این نوع از محافظ‌ها در داروخانه‌ها موجود بوده و بدون نسخه قابل خریداری هستند که از پلاستیک نرم تهیه شده‌اند؛ اما بهتر است از این نوع محافظ استفاده نکنید؛ چراکه در حین استفاده از آن امکان ایجاد ناراحتی و درد وجود دارد.
  • محافظ دهان سفارشی: بهترین نوع محافظ‌های دندان هستند که دقیقاً سایز دندان‌های شما ساخته می‌شوند. با قالب‌گیری از دهان، این محافظ‌ها به‌صورت اختصاصی برای دندان‌های شما ساخته شده و در برابر ضربه و سایش مقاومت بالایی را از خود نشان می‌دهند.
  • محافظ دندان بویل‌اند بایت: این نوع از محافظ‌ها نیز در داروخانه موجود هستند؛ اما در دمای محیط حالت سفت داشته و می‌بایست آن‌ها را داخل آب جوش قرار داد تا یک محافظ نرم به وجود آید. سپس باید آن‌ها را درون دهان گذاشته تا شکل دندان را به خود بگیرند. با سردشدن مجدد آن، شکل دندان‌ها حفظ خواهد شد.

نکات مهم و کلیدی انجام ورزش در طول درمان ارتودنسی

 در طول درمان ارتودنسی برای انجام برخی از ورزش‌ها نکات مهمی وجود دارند که اگر این نکات مهم و اساسی را مدنظر قرار دهید، یک روند درمانی مناسبی را طی خواهید کرد.

  • حتماً از محافظ دهان استفاده کنید.
  • می‌توانید از دیگر ابزار محافظتی برای جلوگیری از ضربه استفاده کنید که از جمله آن‌ها می‌توان به کلاه ایمنی و محافظ صورت اشاره کرد.
  • در زمان انجام فعالیت و ورزش احتیاط کنید و ریسک‌کردن را کنار بگذارید.
  • اگر در هنگام انجام فعالیت دچار مشکل شده‌اید، خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید و به مطب ارتودنتیست خود مراجعه کرده یا با اورژانس تماس بگیرید.
 ورزش در طول ارتودنسی

ورزش در طول ارتودنسی

سوالات متداول

 از سؤالات مهم و اساسی دررابطه‌با فعالیت‌های ورزشی در طول درمان ارتودنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •  آیا محافظ دندان را باید عوض کرد؟
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل بروز درد در طول درمان ارتودنسی

 بله؛ بهتر است هرچند وقت یک‌بار محافظ دندان خود را عوض کرده تا از خاصیت آن‌ها کاسته نشود و بتوانند با مقاومت بالایی از دندان‌ها محافظت کنند.

  •  آیا قراردادن محافظ دندان ضروری است؟

 بله؛ اگر به انجام ورزش‌های پرخطر مشغول هستید، می‌بایست از محافظ دندان استفاده کنید تا به دهان و دندان و همچنین بریس‌ها آسیبی وارد نشود.

  •  به جزء محافظ دهان از چه وسایل دیگری می‌توان استفاده کرد؟

 علاوه بر محافظ دهان می‌توان از کلاه ایمنی و محافظ صورت نیز کمک گرفت.

  •  آیا می‌توان بدون نسخه دندانپزشک محافظ دهان را تهیه کرد؟

 بله؛ دو نوع محافظ دندان بویل‌اند بایت و محافظ دهان آماده را می‌توان بدون نسخه ارتودنتیست از داروخانه تهیه کرد.

 ورزش در طول ارتودنسی

ورزش در طول ارتودنسی

سخن پایانی

 برخی از افراد بنا بر دلایلی نمی‌توانند ورزش خود را کنار بگذارند و آن را رها کنند. ورزش‌هایی نظیر اسکیت، فوتبال پیشرفته، ژیمناستیک، هاکی، والیبال پیشرفته و… از جمله ورزش‌های غیرمجاز در طول درمان ارتودنسی به‌حساب می‌آیند و در صورت انجام آن‌ها مشکلات بسیاری برای شما به وجود خواهند آمد؛ اما انجام برخی از ورزش‌ها نظیر والیبال و فوتبال مقدماتی، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری آهسته یا متوسط، پینگ پونگ و… بلامانع خواهد بود. اگر مجبور به انجام ورزش‌های پرخطر هستید می‌توانید از محافظ دهان استفاده کنید که در برابر ضربه و فشار مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code