تاثیر ارتودنسی در بهبود مشکلات گوارشی

ارتودنسی یکی از روش‌های موثر برای درمان انواع مشکلات فک و دندان است. از انواع مشکلات دندان که ارتودنسی راه درمانی مناسبی برای آن‌ها محسوب می‌شود می‌توان به ناهنجاری فک و دندان، کج بودن دندان، فاصله بین دندان‌ها، اپن بایت، دیپ بایت و سایر اختلالات بایت و قرینه نبودن دندان‌ها اشاره کرد. علاوه بر این، ارتودنسی با برطرف ساختن برخی از مشکلات دندان‌ها سبب هضم بهتر غذا نیز شده و تاثیر مثبتی بر سلامت گوارش انسان می‌گذارد.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی یکی از روش‌های درمانی برای دندان‌ها است که تاثیر بسیاری بر بهبود مشکلات گوارشی خواهد داشت. از ارتودنسی اغلب برای درمان ناهنجاری‌های دندان‌ها و تاثیر مثبت آن بر زیبایی دندان استفاده می‌شود. ارتودنسی یکی از روش‌های درمانی برای کاهش پوسیدگی دندان‌ها و انواع بیماری لثه به شمار می‌رود و سبب تصحیح ناهنجاری فک و دندان شما خواهد شد.

ارتودنسی انواع مختلفی دارد. از انواع درمان ارتودنسی می‌توان به ارتودنسی متحرک، ارتودنسی ثابت، ارتودنسی با کمک بریس های سرامیکی، ارتودنسی نامرئی و غیره اشاره کرد. به‌طور کلی زمان استفاده از ابزارهای ارتودنسی‌ برای درمان کامل مشکلات فک و دندان، بر اساس میزان مشکلات فک و دندان های فرد از حدود ۲ تا ۵ سال متغیر خواد بود.

دندان ها چگونه باعث ایجاد مشکلات گوارشی می ‌شوند؟

ارتودنسی تنها روش درمانی برای ناهنجاری‌های دهان، دندان و فک نیست؛ بلکه تاثیر مثبتی بر بهبود مشکلات گوارشی برجای خواهد گذاشت. در برخی از مواقع حالت فک و دندان به‌گونه‌ای است که عمل جویدن غذا و هضم آن به‌خوبی صورت نمی‌پذیرد و سبب ایجاد برخی از مشکلات گوارشی می‌گردد. ارتودنسی با درمان مشکلات دندان و فک باعث عضم بهتر غذا و بهبود مشکلات گوارشی خواهد شد. اگر دندان‌های شما به یکی از حالت‌های زیر مبتلا باشد، می‌توانید برای انجام ارتودنسی اقدام نمایید.

  • اختلالات بایت: اختلال بایت شامل حالت های مختلفی میباشد و نوع و میزان این عارضه میتواند متفاوت باشد. برای نمونه در اختلال از نوع دیپ بایت هم‌پوشانی دندان‌های پیشین بالا و پایین بیش از حد استاندارد است. در حالت کلی دندان‌های پیشین شما می‌بایست حداقل ۲ الی ۳ میلی‌متر هم‌پوشانی داشته باشند و تجاوز از این میزان می‌تواند باعث جویده نشدن صحیح غذا شده و برخی از مشکلات گوارشی را برای شما به وجود ‌آورد. همچنین هم‌پوشانی بیش از حد دندان‌ها به علت دشواری رعایت بهداشت دهانی سبب پوسیدگی دندان ها می‌گردد و آسیب زیادی به لثه‌های شما و بافت آن وارد می‌کند.
  • وجود فضای خالی بین دندان‌ها: در برخی از مواقع فاصله بین دندان‌ها بیش از حد است. اگر بین دندان‌ها فضای خالی و فاصله زیادی وجود داشته باشد، باعث عدم جویدن صحیح مواد غذایی خواهد شد.
  • قرینه نبودن دندان: برای این‌که آگاهی یابید که از دندان‌هایی قرینه برخوردار هستید یا خیر، لبخند بزنید. اگر هنگام لبخند زدن دندان‌های شما قرینه نبود، در نتیجه شما نیاز به ارتودنسی خواهید داشت. قرینه نبودن دندان‌ها تاثیر منفی بر زیبایی فرد می‌گذارد و همچنین سبب ایجاد مشکلات گوارشی به دلیل اختلال در جویدن صحیح نیز خواهد شد.
  • کج بودن دندان: یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر وضعیت گوارشی فرد، کج بودن دندان‌ها است که تاثیر منفی بر سلامت دستگاه گوارشی خواهد داشت. کج بودن دندان باعث عدم جویدن درست غذا شده و هضم مواد غذایی را دشوار می‌نماید. این مشکل تاثیرات منفی همانند پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه‌ای و لق شدن دندان را نیز در پی دارد.
تاثیر ارتودنسی در بهبود مشکلات گوارشی

تاثیر ارتودنسی در بهبود مشکلات گوارشی

آیا ارتودنسی تاثیر مثبتی بر سلامت گوارشی می‌ گذارد؟

یکی از سوالاتی که همواره برای بسیاری از افراد مطرح می‌گردد، درمان مشکلات گوارشی از طریق ارتودنسی است. بسیاری از مشکلات گوارشی به‌دلیل عدم هضم غذا به وجود می‌آیند. اگر دندان‌های شما به یکی از مشکلت ذکر شده در بخش های قبلی دچار باشند، ارتودنسی با برطرف ساختن این مشکلات، تاثیر مثبتی بر سلامت گوارش شما خواهد داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:   آیا حین درمان ارتودنسی می توان از ابزارهای موسیقی استفاده کرد؟

اگر دندان‌های شما در حالتی قرار داشته باشند که نتوانید عمل جویدن غذا را به‌خوبی انجام دهید و غذا به‌راحتی هضم نشود، مشکلات گوارشی به وجود خواهند آمد؛ اما ارتودنسی با درمان مشکلات دندانی می‌تواند دندان‌هایی منظم را به شما هدیه داده و مشکلات گوارشی را کاهش دهد.

تاثیر ارتودنسی در بهبود مشکلات گوارشی

تاثیر ارتودنسی در بهبود مشکلات گوارشی

نشانه‌ های ضرورت انجام ارتودنسی برای دندان ‌ها

انجام ارتودنسی مزایا و فواید زیادی روی دندان‌ها دارد. علاوه‌بر تاثیر ارتودنسی بر زیبایی دندان‌ها و بهبود ظاهر و چهره فرد، بر سلامت گوارش نیز تاثیرگذار است. ارتودنسی باعث بهبود عملکرد جویدن و همچنین هضم بهتر غذا می‌شود. در صورت برخورداری از برخی از شرایط زیر، می‌بایست برای انجام ارتودنسی اقدام نمایید:

  • درمان دندان‌های نامنظم و کج
  • کمتر کردن فاصله‌های بین دندان‌ها
  • تاثیر بر درمان مشکلات گوارشی ناشی از عدم توانایی صحیح جویدن
  • درمان مشکلات فکی
  • درمان شلوغی دندان ها

تاثیر مثبت ارتودنسی بر هضم بهتر غذا

بهم‌ریختگی دندان‌های قطعا تاثیر منفی بر هضم غذا خواهد داشت. زمانی که دندان‌ها روی یکدیگر قرار نمی‌گیرند و از ناهنجاری‌هایی برخوردار هستند، این باعث می‌شود که عمل جویدن غذا به‌خوبی صورت نپذیرد. اگر هضم غذا به‌درستی انجام نگیرد، سبب بروز برخی از مشکلات گوارشی خواهد شد. ارتودنسی با درمان مشکل ناهنجاری دندان و فک، به هضم هرچه بهتر غذا کمک می‌کند.

تاثیر ارتودنسی در بهبود مشکلات گوارشی

تاثیر ارتودنسی در بهبود مشکلات گوارشی

مزایای ارتودنسی

بسیاری از افراد در این اندیشه هستند که ارتودنسی تنها برای زیبایی دندان‌ها کاربرد دارد؛ اما اینچنین نبوده و ارتودنسی علاوه‌بر زیبایی ظاهری دندان و تاثیر مثبت بر اعتمادبه‌نفس افراد، یک روش درمانی برای برطرف ساختن انواع مشکلات دندان و فک به حساب می‌آید. ارتودنسی همچنین همان گونه که ذکر شد تاثیر مثبتی بر سلامت گوارش دارد. این روش درمانی زیبایی با رفع مشکلات مربوط به دندان‌ها باعث هضم بهتر غذا شده و از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند. برخی دیگر از مزایای ارتودنسی شامل موارد زیر می‌شوند.

  • عملکرد طبیعی و مناسب دندان‌ها
  • فواید ارتودنسی بر سلامت گوارش و سلامت دندان‌ها
  • برطرف نمودن مشکل کجی و بی نظمی دندان ها
  • درمان انواع مال اکلوژن
  • کمک به رشد فک و دندان ها در وضعیت صحیح
  • کاهش احتمال پوسیدگی دندان ناشی از دشواری رعایت بهداشت دهانی
  • افزایش اعتماد‌به‌نفس در افراد
  • تاثیر مثبت بر زیبایی ظاهری
  • برطرف شدن مشکلات گوارشی
تاثیر ارتودنسی در بهبود مشکلات گوارشی

تاثیر ارتودنسی در بهبود مشکلات گوارشی

سخن پایانی

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز درباره اکسپندر یا وسیع کننده کام

امروزه ارتودنسی یکی از روش‌های درمانی برای برطرف ساختن انواع مشکلات فک و دندان است. در برخی از مواقع بنابر وجود برخی از مشکلات دندان، هضم غذا به‌خوبی صورت نمی‌پذیرد و این امر سبب ایجاد برخی از مشکلات گوارشی خواهد شد. ارتودنسی با رفع مشکلات دندان‌ها، باعث برطرف شدن مشکلات گوارشی و تاثیر مثبت بر سلامت گوارش می‌شود. اگر به انجام این نوع روش درمانی علاقه‌مند هستید می‌توانید به یک متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code