مشکلات لثه در طول دوران ارتودنسی و راه‌ های مقابله با آن

بسیاری از افرادی که برای درمان مشکلات دندانی تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرند در زمان استفاده از براکت‌های ارتودنسی؛ به دلیل دشوار بودن رعایت بهداشت دهان و دندان دچار مشکلاتی مربوط به لثه می‌شوند. در برخی از مواقع در زمان استفاده از براکت ارتودنسی، لثه ملتهب شده و متورم شدن لثه یکی از مشکلاتی است که فرد با آن مواجه می‌گردد. این براکت‌ها که سطح وسیعی از دندان را پوشش می‌دهند از جنس فلز یا سرامیک هستند که با چسبی خاص روی دندان‌ها قرار گرفته که همین امر سبب شده تا تمیز کردن دندان‌ها چالش‌برانگیز گردد. اگر برای اولین بار از براکت‌ها روی دندان استفاده می‌کنید اندکی حساسیت طبیعی خواهد بود.

مشکلات لثه و نشانه‌ های آن

مشکلات لثه عموماً مربوط به التهاب و خونریزی می‌شوند. در واقع التهاب لثه می‌تواند به دلیل تجمع پلاک روی سطح دندان باشد. براکت‌ها و سیم ارتودنسی یک فضای مناسبی را برای تشکیل باکتری‌ها فراهم می‌آورند؛ به همین دلیل زمانی‌که تجهیزات ارتودنسی در دهان مورد استفاده قرار می‌گیرند احتمال به وجود آمدن پلاک‌های سطح دندان افزایش یافته و به دلیل این‌که باکتری‌ها در نواحی دندان تجمع می‌کنند احتمال بروز مشکلات لثه و همچنین متورم و ملتهب شدن آن وجود دارد.

ملتهب شدن لثه نشان‌دهنده وجود باکتری در آن خواهد بود. این مشکلات لثه دارای نشانه‌هایی هستند که با دانستن این نشانه‌ها می‌توان پی به بروز آنها برد. مشکلات لثه از جمله بیماری‌های دهان و دندان محسوب می‌شود که باید در کم‌ترین زمان ممکن به درمان آن اقدام گردد. بیماری‌های لثه پس از مرور زمان، موجب تحلیل رفتن بافت لثه شده و درمان آن مشکلات و هزینه‌های زیادی را در بر خواهد داشت.

از آنجایی که سلامت لثه در زیبایی لبخند هر فرد تأثیر بسزایی دارد؛ وجود بیماری‌های لثه در مرحله اول باعث به وجود آمدن ظاهری نامناسب در فرد خواهد شد. در حال حاضر با پیشرفت علم دندانپزشکی بسیاری از بیماری‌هایی که مربوط به لثه می‌شوند تحت درمان قرار می‌گیرند یکی از رایج‌ترین مشکلات لثه خونریزی لثه بوده که دارای نشانه‌های بارزی است. در قسمت زیر مشکلات لثه و همچنین نشانه‌های آن‌ را بیان می‌کنیم.

مشکلات لثه در ارتودنسی

مشکلات لثه در ارتودنسی

خونریزی لثه

به‌طور کلی می‌توان گفت که خونریزی لثه به عنوان یک بیماری شناخته می‌شود. همچنین می‌توان خونریزی لثه را به عنوان یک زنگ هشدار یا نشانه‌ای از یک بیماری دانست. عموماً خونریزی لثه به دلیل التهاب به وجود می‌آید که در لثه رخ داده است. این التهاب می‌تواند بسیار خفیف یا بسیار شدید باشد؛ بسیاری از التهاباتی که در مرحله ابتدایی هستند به دلیل سهل‌انگاری و درمان نشدن به موقع وضعیت حادی پیدا می‌کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  شکستن براکت ارتودنسی و عوارض آن

زمانی‌که خونریزی لثه پیشرفت می‌کند بیمار شاهد خونریزی‌های مکرر در ناحیه‌ لثه خواهد بود. لثه ملتهب یک محیط بسیار مناسب برای رشد باکتری‌ها به حساب می‌آید. رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها در نهایت منجر به بروز عفونت می‌گردد. عفونت لثه باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد که در واقع می‌توان گفت زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های دهان و دندان عفونتی است که در ناحیه لثه به وجود آمده؛ به عنوان مثال پلاک تشکیل شده روی دندان به واسطه عفونت و التهابی بوده که در لثه ایجاد گردید.

پیشنهاد می‌کنیم در صورتی‌که هرگونه خونریزی در لثه مشاهده کرده‌اید حتماً آن را با متخصص لثه در میان بگذارید؛ تا اگر خونریزی یک نشانه از بیماری‌های لثه است در کم‌ترین زمان ممکن دندانپزشک به درمان آن اقدام کند. از بارزترین نشانه‌های مشکلات و بیماری‌های لثه، خونریزی آن به شمار می‌رود که به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به وجود می‌آید.

ژنژیونت

ژنژیونت یکی از بیماری‌های لثه به حساب می‌آید که در واقع به دلیل وجود پلاک لثه ایجاد می‌شود؛ در صورتی‌که برای مدتی مسواک زدن را متوقف کنید جرم‌های بسیار سفیدی را روی لثه مشاهده خواهید کرد. این جرم‌ها از عوامل تشکیل‌دهنده پلاک لثه به شمار می‌روند.

به بیان دیگر زمانی‌که فرد اقدام به مسواک زدن می‌کند یا از محلول شستشوی دهان و دندان استفاده می‌نماید باعث جلوگیری از به وجود آمدن جرم‌های روی لثه می‌شود. در صورتی‌که جرم‌های روی دندان و لثه پاکسازی نشده باشند به مرور زمان باعث ایجاد یک جرم اضافی روی لثه شده که این جرم اضافی برای همیشه روی دندان و لثه باقی خواهد ماند و در نهایت منجر به بیماری ژنژیونت می‌گردد.

این بیماری دارای نشانه‌هایی است که با بررسی و دقت می‌توان به آن پی برد. یکی از مشخص‌ترین نشانه‌های وجود این بیماری، ظاهر ناخوشایند لثه و همچنین خونریزی در آن است. در صورتی‌که متوجه جرم روی لثه شده‌اید و پی بردید که این جرم‌ها به صورت ثابت روی لثه باقی مانده‌اند؛ حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید تا بتوانید مانع از بروز این بیماری شوید.

پریودنتیت

از بیماری‌های حاد لثه که در ابتدا باعث تحلیل رفتن لثه می‌شود پریودنتیت نام دارد. در واقع این بیماری در وهله اول اقدام به تحلیل لثه می‌کند و سپس باعث تحلیل استخوان نگهدارنده دندان خواهد شد. می‌توان گفت یکی از نشانه‌های این بیماری این است که در صورتی‌که فرد به این بیماری مبتلا باشد متوجه لق شدن دندان گشته و در صورت درمان نکردن آن موجب از دست رفتن دندان خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز درباره اکسپندر یا وسیع کننده کام

در صورتی‌که در مراحل ابتدایی تشخیص این بیماری انجام شود می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد. نکته مهم در رابطه با این بیماری این است که در صورت پیشرفت این بیماری متأسفانه دندان‌ها از دست خواهند رفت؛ بنابراین بسیار مهم بوده که پیش از پیشرفت بیماری‌های لثه اقدام به درمان آن‌ها نمایید.

به‌طور کلی نشانه‌های بیماری لثه می‌تواند تغییر رنگ در لثه یا التهاب در آن باشد. همچنین لق شدن یا افتادن دندان‌ها و درد طولانی مدت در لثه از نشانه‌های بیماری لثه به شمار می‌روند. در برخی از مواقع فرد بیمار طعم ناخوشایندی در دهان را احساس خواهد کرد. همچنین تولید بزاق بیش از حد معمول، تحلیل رفتن لثه و احساس خارش در لثه می‌تواند از دلایل بروز بیماری‌های لثه به حساب آید.

توجه داشته باشید حساس شدن لثه در حین نوشیدن مواد غذایی گرم و سرد و بوی بد و دائمی دهان از دیگر نشانه‌های بیماری لثه است. در صورتی‌که هر کدام یا چندین مورد از نشانه‌های بیماری لثه را مشاهده کردید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه نمایید.

مشکلات لثه در ارتودنسی

مشکلات لثه در ارتودنسی

دلایل مشکلات لثه در زمان ارتودنسی

در زمان ارتودنسی ممکن است مشکلات متعددی برای لثه به وجود می‌آیند. تحلیل لثه یکی از مشکلاتی است که در زمان ارتودنسی به وجود می‌آیند. این اتفاق به علت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و همچنین سلامت لثه بروز پیدا خواهد کرد.

مشکلات لثه در ارتودنسی

مشکلات لثه در ارتودنسی

ایجاد لکه ‌های سفید روی دندان و لثه

یکی دیگر از مشکلاتی که در طول درمان ارتودنسی ممکن است برای فرد به وجود آید، تشکیل لکه‌های سفید روی دندان است. به این دلیل که پس از انجام ارتودنسی به علت نصب براکت روی دندان و توجه نداشتن به بهداشت دندان‌ها و تمیز کردن براکت‌ها، امکان پرورش باکتری‌ها و میکروب‌ها در اطراف براکت وجود دارد؛ لذا این باکتری‌ها موجب به وجود آمدن التهاب در لثه و لکه های سفید روی دندان ها خواهند شد.

مشکلات لثه در ارتودنسی

مشکلات لثه در ارتودنسی

ابزار ارتودنسی چه نقشی در مشکلات لثه دارند؟

درمان ارتودنسی می‌تواند در ظاهر لبخند فرد تأثیر بسزا و مستقیمی داشته باشد، ولی باید توجه نمود در صورتی‌که بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی رعایت نشود، ابزاری که تحت عنوان ابزار ارتودنسی برای درمان مورد استفاده قرار میگیرد می‌تواند موجب بروز مشکلاتی برای لثه گردند. در واقع بسیاری از تجهیزات ارتودنسی که در دهان قرار می‌گیرند می‌توانند به عنوان محل مناسبی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها به حساب آیند. به همین دلیل لازم است تا در طول دوران درمان ارتودنسی بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید؛ چرا که در غیر این صورت، ابزار ارتودنسی می‌تواند باعث بروز التهاب و همچنین عفونت در لثه شود.

مشکلات لثه در ارتودنسی

مشکلات لثه در ارتودنسی

چگونه می ‌توان مشکلات لثه در طول ارتودنسی را درمان کرد؟

بسیاری از مشکلات لثه در درجه خفیف تا متوسط می‌توانند در طول درمان ارتودنسی به وجود آیند. این مشکلات به‌طور کلی بسیار نگران‌کننده نبوده و تا یک هفته پس از برداشتن براکت‌ها می‌توانند برطرف گردند. اما تشخیص و درمان زود هنگام مشکلات لثه سبب می‌گردد تا در روند درمانی و همچنین سلامتی لثه‌ها مشکلی ایجاد نشود. در حقیقت پس از تکمیل طول دوره ارتودنسی، لثه‌ها نیز در زیبایی لبخند تأثیر بسزایی دارند. بنابراین باید به سلامت لثه‌ها نیز توجه نمود. در زمان درمان ارتودنسی احتمال التهاب خفیف در لثه‌ها وجود داشته اما معمولا با رعایت توصیه های متخصص ارتودنسی، این التهاب خفیف طی یک هفته به‌طور کامل برطرف خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مکیدن انگشت کودکان؛ آشنایی با دلایل و مشکلات ناشی از آن

سؤالات متداول

آیا التهاب لثه‌ای که در طول دوران درمان ارتودنسی به وجود می‌آید جای نگرانی دارد؟

خیر. معمولا التهاب جزئی که در درمان ارتودنسی برای برای لثه‌ها به وجود می‌آید در طول مدت یک هفته به‌طور کامل برطرف خواهد شد.

آیا ابزار ارتودنسی باعث ایجاد مشکلات لثه می‌شوند؟

استفاده از ابزار ارتودنسی به این دلیل که فضای مناسبی را برای رشد باکتری‌ها به وجود می‌آورد؛ می‌تواند باعث بروز برخی از مشکلات لثه شود که با رعایت بهداشت دهان و دندان برطرف خواهد شد.

آیا مشکلات لثه در زمان ارتودنسی برای همه به وجود می‌آیند؟

با توجه به دشواری رعایت بهداشت دهان و دندان مشکلات لثه به‌صورت بسیار خفیف ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود آیند؛ هرچه بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی بهتر رعایت شود، احتمال بروز مشکلات لثه نیز در این دوران کمتر خواهد بود.

کلام پایانی

در زمان درمان ارتودنسی احتمال بروز برخی از مشکلات برای لثه وجود دارد. به همین منظور زمانی‌که درمان ارتودنسی آغاز می‌گردد به دلیل استفاده از ابزاری که در دهان قرار می‌گیرند مکان و فضای مناسبی برای رشد باکتری‌ها به وجود خواهد آمد. با رشد باکتری‌ها احتمال بروز التهاب در لثه بیشتر می‌شود؛ اما با رعایت بهداشت دهان و دندان و با رعایت دستورالعمل‌هایی که متخصص ارتودنسی برای این منظور بیان می‌کند می‌توان از بروز مشکلات لثه جلوگیری کرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code