آیا با وجود دندان ‌های شیری می‌ توان درمان ارتودنسی انجام داد؟

دندان‌های کج و نامرتب یا فک نامتقارن از جمله ناهنجاری‌هایی هستند که با انجام ارتودنسی درمان خواهند شد. وجود این ناهنجاری‌ها در کودک سبب می‌گردد که نتواند دندان‌های خود را به‌خوبی تمیز کرده و زمینه را برای پوسیدگی دندان‎های دیگر و بیماری‌های لثه فراهم می‌سازد. از جمله مشکلات دیگری که دندان‌های نامرتب برای کودک ایجاد می‌کنند، اعمال فشار اضافه به دندان‌ها و فک برای جویدن غذا است. این مسئله سبب می‌شود که کودک در آینده با مشکلاتی نظیر سردرد، سندرم مفصل گیج‌گاهی، درد گردن و… مواجه گردد. بنابراین ارتودنسی راه ‌حل موثری در بهبود وضعیت دندان‌ها و فک کودکان بوده که از ایجاد ناهنجاری‌های پیچیده در بزرگسالی جلوگیری می‌نماید. باتوجه به آگاهی والدین نسبت به وضعیت کودکان خود، اغلب این سوال در ذهن آن‌ها شکل می‌گیرد که آیا با وجود دندان‌های شیری می‌توان درمان ارتودنسی انجام داد؟ در نتیجه والدین با افزایش آگاهی خود در این زمینه، می‌بایست از دغدغه‌های خود بکاهند و قدم موثری را در بهبود وضعیت فرزندان خود بردارند.

ناهنجاری ‌های دندان‌ ها و فک کودکان شامل چه مواردی می شوند؟

شما به عنوان پدر یا مادر می‌بایست هرگونه تغییر در موقعیت فک یا دندان کودک خود را به منزله یک نشانه در نظر بگیرید و درصدد برطرف ساختن آن مشکلات، اقدامات لازم و به ‌موقعی را انجام دهید. به‌طور کلی مشکلات و ناهنجاری‌هایی که به‌دلیل وجود آن‌ها، کودک به انجام درمان ارتودنسی نیاز پیدا می‌کند شامل یکی از موارد زیر می‌شوند:

  • دندان‌های دائمی کودک به‌صورت کج روییده باشند.
  • وجود فاصله بین دندان‎ها
  • ایجاد فاصله در زمان بستن دهان در دندان‌های جلویی
  • وجود مشکلات بایت (جلوزدگی یا عقب بودن یکی از فکین)
  • مشاهده تنفس دهانی به‌جای تنفس از راه بینی
  • استفاده از شیشه یا مکیدن انگشت بعد از سن ۵ سالگی
  • افتادن زود هنگام یا دیر هنگام دندان شیری
  • هرگونه مشکل در جویدن غذا یا گاز زدن
  • مشکلات و اختلالات در هنگام صحبت کردن
  • مشاهده دندان قروچه کردن کودکان خصوصا شب‌ها
  • شلوغی دندان‌ها یا روییدن آن‌ها در جای نادرست
  • جابه‌جایی فک‌ها یا شنیده شدن صدای کلیک در هنگام جویدن
دندان شیری در ارتودنسی

دندان شیری در ارتودنسی

ریشه مشکلات ارتودنسی کودکان از کجاست؟

اکثر ناهنجاری‌های دهان و دندان که نیاز به ارتودنسی دارند ارثی و برخی از این مشکلات اکتسابی هستند. در بروز ناهنجاری‌های اکتسابی مکیدن انگست، تنفس دهانی، عدم رعایت بهداشت دهانی، بلع غیرطبیعی، زود یا دیر از دست دادن دندان‌های شیری، تغذیه نامناسب و بروز حادثه طبیعی دخیل خواهند بود. گاهی یک مشکل اکتسابی در کنار یک ناهنجاری ارثی شرایط سختی را برای کودک فراهم می‌آورد؛ اما به خاطر داشته باشید که تقریبا اغلب این مشکلات با انجام ارتودنسی قابل حل هستند، در نتیجه جای نگرانی نخواهد بود.

دندان شیری در ارتودنسی

دندان شیری در ارتودنسی

بهترین سن برای شروع معاینات ارتودنسی در کودکان چه سنی است؟

از نظر متخصصین ارتودنسی بهترین سن برای مراجعه به متخصص جهت معاینات سن ۷ سالگی خواهد بود. در این سن که سن طلایی معاینات ارتودنسی شناخته می‌شود، برخی از دندان‌های شیری هنوز در دهان کودک وجود دارند و فاصله زیادی تا رویش دندان‌های دائمی باقی مانده است. ارتودنتیست با انجام معاینات اولیه مشکلات و ناهنجاری‌هایی اعم از نامرتبی دندانی، نوع ناهنجاری فکی و شلوغی دندان‌ها را مورد بررسی قرار داده و باتوجه به جنسیت و سن کودک زمان آغاز درمان را برای وی مشخص می‌نماید. مشکلات دهان و دندان کودک تعیین می‌کنند که ارتودنتیست می‌بایست از چه ابزارهایی جهت اعمال نیرو و تغییر مکان دندان‌ها و فک بهره بگیرد.

دندان شیری در ارتودنسی

دندان شیری در ارتودنسی

آیا با وجود دندان ‌های شیری متخصص درمان ارتودنسی را آغاز می‌ کند؟

سن انجام ارتودنسی و قرار دادن تجهیزات مناسب در دهان کودک، کاملا به شرایط دهان و دندان کودک شما بستگی دارد. معمولا ارتودنتیست با بررسی وضعیت دهان و دندان کودک و ناهنجاری‌های موجود، تا رویش تمام دندان‌های دائمی درمان ارتودنسی را به تعویق می‌اندازد؛ اما در برخی از مواقع باتوجه به شرایط خاص کودک و وجود مشکلات شدید ممکن است عدم انجام ارتودنسی مانعی در رویش صحیح دندان‌های دائمی کودک باشد. در این شرایط انجام زود هنگام درمان ارتودنسی کاملا لازم و ضروری خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادت های دهانی اشتباه کودکان که باید اصلاح شوند

ضرورت درمان ارتودنسی با وجود مشکلات زیر از سوی ارتودنتیست مشخص می‌شود، در این شرایط است که شروع فرآیند ارتودنسی به ‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه کمک می‌کند تا دندان‌های کودک در موقعیت صحیح خود رشد نمایند و از ناهنجاری‌های فکی، شلوغی و نامرتبی دندان‎های دائمی جلوگیری به عمل آید.

  • بیرون‌زدن دندان‌ها از فک
  • هرگونه ناهنجاری فکی
  • کراس بایت
  • شلوغی و روی یکدیگر قرار گرفتن دندان‌ها
دندان شیری در ارتودنسی

دندان شیری در ارتودنسی

ارتودنسی دندان ‌های شیری به‌ چه صورت انجام می شود؟

بعد از بررسی‌ها و معاینات کاملا تخصصی، ارتودنتیست تعیین می‌نماید که درمان ارتودنسی کودک درمان پیشگیرانه باشد یا کودک می‌بایست از تجهیزاتی مانند بریس استفاده کند. به‌طور کلی هدف متخصص تمرکز بر سلامت دندان‌ها و لثه کودک است. در ارتودنسی پیشگیرانه، مجموعه اقداماتی انجام می‌گیرند که سبب می‌گردند تا رشد فک و صورت کودک در جهت رویش صحیح دندان‌های دائمی انجام شود. برای رسیدن به این هدف متخصص از ابزار و تکنیک‌های خاصی استفاده می‌کند و از نامرتبی و شلوغی دندان‌های دائمی در دهان کودک در آینده جلوگیری خواهد کرد.

براساط تحقیقات انجام شده تنها ۱۰ درصد از کودکان در سن ۷ تا ۸ سالگی نیاز به اقدامات پیشگیرانه دارند، برای این آمار کم، انجام درمان‌های پیشگیرانه مزیت‌های قابل ‌توجهی به شمار می‌رود. در این سن هنوز در داخل دهان کودک شما دندان‌های شیری به چشم می‌خورند؛ اما نگران نباشید. در ارتودنسی پیشگیرانه تمرکز زیادی بر دندان‌های شیری کودک انجام می‌گیرد؛ چراکه دندان‌های شیری به‌ عنوان فضا نگهدارنده برای دندان‌های دائمی عمل می‌کنند.

در صورت وجود ناهنجاری‌های فکی مانند عقب ‌بودن فک بالا، متخصص از فیس ماسک ارتودنسی برای برطرف ساختن این مشکل استفاده می‌کند. این اقدام در سن ۷ تا ۸ سالگی از تکامل یک ناهنجاری فکی شدید در بزرگسالی جلوگیری خواهد کرد.

دندان شیری در ارتودنسی

دندان شیری در ارتودنسی

سوالات متداول

تجهیزات ارتودنسی چه مدت می‌بایست در دهان کودک باقی بماند؟

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بند ارتودنسی چیست و چه کاربردی در ارتودنسی دارد؟

زمان قرار گرفتن ابزار ارتودنسی باتوجه به میزان رشد و شدت مشکل کودک، کاملا متفاوت است. معمولا کودکان باید ۲ تا ۳ سال این ابزار را تحمل نمایند. دقت داشته باشید که در این فاصله زمانی رعایت بهداشت دهان و دندان و معاینات دندانپزشکی می‌بایست مرتبا و به موقع انجام گیرند.

آیا به تعویق انداختن معاینات ارتودنسی بعد از افتادن کامل دندان‌های شیری درست است؟

اگر قصد داشته باشید که معاینات ارتودنسی را تا پایان ریزش دندان‌های شیری کودک به تاخیر بیندازید، ممکن است برخی از ناهنجاری‌های دهان و دندان کودک شما شدیدتر شوند و درمان وی سخت ‌تر گردد. به‌ عنوان مثال اصلاح موقعیت فک‌ها بعد از سن رشد اغلب نیاز به انجام جراحی دارد و این پروسه بسیار سخت، دردناک و البته پرهزینه خواهد بود.

دلیل نامرتبی دندان‌ها در کودکان چیست؟

یکی از دلایل شلوغی و نامرتبی دندان‌ها در کودکان افتادن زودتر از موعد یا کشیدن دندان‌های شیری است؛ زیرا دندان‌های شیری به ‌عنوان فضا نگهدارنده عمل می‌کنند تا دندان دائمی کودک شما دقیقا در محل مناسب خود رویش یابد. اگر به هر علتی کودک زودتر از موعد دندان‌های شیری خود را از دست داد، متخصص از فضا نگهدارنده به ‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه استفاده می‌نماید.

سن ایده‌آل در انجام ارتودنسی کودکان چه سنی است؟

سن ۱۰ تا ۱۴ سالگی ایده‌آل‌ترین سن برای انجام ارتودنسی دندان‌ها به ‌حساب می‌آید؛ چراکه در این سن رشد دندان‌های دائی به ‌پایان رسیده و بافت نرم استخوانی آن‎ها هنوز به درمان ارتودنسی پاسخ می‌دهد. البته به تاخیر انداختن درمان ارتودنسی تا این سن در شرایطی مجاز خواهد بود که دندان‌ها یا فک کودک شرایط خطرناک و دردسرسازی برای دندان‌های دائمی ایجاد نکنند.

دندان شیری در ارتودنسی

دندان شیری در ارتودنسی

سخن پایانی

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با انواع ریتینر (نگهدارنده) ارتودنسی

مشکلات دهان و دندان نیازمند رسیدگی سریع و اقدامات درمانی جدی هستند؛ چراکه عدم درمان این نوع از ناهنجاری‌ها سلامت عمومی بدن فرد را به خطر می‌اندازد و در آینده درمان وی را با مشکلاتی مواجه می‌سازد. انجام معاینات ارتودنسی کودک خود را حتما در ۷ سالگی انجام دهید. در پاسخ به این سوال که آیا با وجود دندان‌های شیری می‌توان درمان ارتودنسی انجام داد؟ باید گفت بله؛ درمان زود هنگام و البته به موقع در ‌صورت وجود برخی از ناهنجاری‌ها، می‌بایست بسیار سریع آغاز گردد؛ حتی اگر دندان شیری در دهان کودک وجود داشته باشد. این اقدام به والدین کمک می‌کند تا از بروز مشکلات شدیدتر در آینده جلوگیری کرده و درمان کودک خود را با هزینه‌های کمتری به انجام برسانند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code