آیا حین درمان ارتودنسی می توان از ابزارهای موسیقی استفاده کرد؟

دوست‌داران موسیقی هنگامی که نیازمند انجام ارتودنسی هستند در ابتدا از متخصص این سوال را مطرح خواهند کرد که آیا در حین ارتودنسی ‌با وجود سیم و براکت‌ها امکان استفاده از ابزارهای موسیقی وجود دارد؟ آیا وجود سیم‌ها و براکت‌ها در کار موسیقی اختلال ایجاد می‌کند؟ چگونه بعد از انجام ارتودنسی فعالیت موسیقی را باید انجام داد؟ در ابتدا نیاز است تا بررسی کنید که بریس‌ها به چه میزان بر توانایی شما در ارتباط با کار کردن با ابزار موسیقی تاثیر می‌گذارند. در روزهای ابتدایی ممکن است با دردهایی مواجه شوید، خصوصا در استفاده از ترومپ. یکی از راه‌های موثر استفاده از موم ارتودنسی است؛ موم ارتودنسی به‌گونه ای طراحی شده که لبه‌های بریس‌ها را نرم کرده و از تحریک لثه‌ها جلوگیری نماید.

ارتباط بین ارتودنسی و آواز خواندن

حتما می‌دانید که برخی از افراد به علت داشتن دندان‌های نامرتب نمی‌توانند بعضی از کلمات را به‌درستی ادا کنند و این موضوع توانسته بر صدا و همچنین نحوه حرف زدن، جویدن، عملکرد فک، ظاهر صورت و… آن‌ها تاثیر بگذارد. برای برطرف شدن این چنین مشکلات دندان‌پزشک انجام ارتودنسی را پیشنهاد می‌دهد. هنگامی که مشکلات دندان شما برطرف شوند و دندان‌هایی صاف و یک‌دست داشته باشید بهتر می‌توانید کلمات را ادا کرده و به‌دنبال آن بهتر می‌توانید آواز بخوانید و از ابزار موسیقی بهره بگیرید. بدون شک زمانی قدرت بیان و تکلم شما بهبود یابد نحوه آواز خواندن و در نتیجه استفاده از ابزار موسیقی شما نیز با پیشرفت روبه‌رو خواهد شد.

آیا با وجود ارتودنسی کار با ابزار موسیقی ممکن است؟

در بسیاری از موارد با وجود ارتودنسی می‌توان همچنان با ابزارهای موسیقی کار کرد؛ اما اعمال برخی از تغییرات و توجهات لازم است که به شرح زیر هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  قبل ‌وبعد از درمان ارتودنسی بی نظمی شدید دندان

نوع ابزار موسیقی: برخی از ابزارهای موسیقی، مانند برخی از سازهای بادی و استریم (برای مثال ویولن یا ساکسوفون) نیازمند قرارگیری دهان و لب در نقاط خاصی هستند. این ممکن است نیاز به تنظیمات خاص و هماهنگی با ارتودنسی داشته باشد.

نوع درمان ارتودنسی: برخی از ابزار های ارتودنسی‌، مانند براکت‌ها و سیم‌های فلزی، ممکن است مانع دسترسی دقیق به برخی از ابزارهای موسیقی شوند. در این موارد، می‌توانید با تغییرات کوچکی در نحوه نواختن ابزار و هماهنگی با ارتودنتیست خود، کار با ابزار موسیقی را ادامه دهید.

توجه به راهنمایی پزشک: هرگاه به ارتودنسی نیاز داشته باشید، مهم است که با ارتودنتیست خود مشورت کنید و نیازهای خاص خود را با او بررسی نمایید. متخصص ارتودنسی می‌تواند شما را در رابطه با نحوه برخورد با ابزارهای موسیقی و تغییرات مورد نیاز حین درمان ارتودنسی راهنمایی کند.

درمان ارتودنسی و فعالیت موسیقی

درمان ارتودنسی و فعالیت موسیقی

چگونه با وجود ارتودنسی از سازهای موسیقی استفاده کنیم؟

بعد از نصب سیم و براکت‌ها مدت زمان تمرین خود را افزایش دهید.

هنگامی که سیم و براکت‌ها روی دندان مستقر شدند برای این‌که بتوانید روال عادی قبل از ارتودنسی را طی کنید، می‌بایست مدت زمان انجام تمرین برای استفاده از آلات موسیقی را افزایش دهید. ناگفته نماند که بعد از قرارگیری براکت و سیم روی دندان‌ها، به مدت یک الی دو هفته احساس می‌کنید که یک جسم اضافی در دهان‌ شما قرار دارد و تا زمانی که به آن عادت می‌کنید باید دردی که به دندان‌ها و لب‌های شما وارد می‌شود را تحمل نمایید.

در زمان مقرر به ارتودنتیست خود مراجعه کنید.

برای این‌که از روند بهبود دندان‌های خود اطلاع یابید، باید طی زمان مقرر به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید و همچنین با وی در رابطه با استفاده از ابزار موسیقی مشورت نمایید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  قبل ‌وبعد از درمان ارتودنسی اصلاح شیب دندان

سطح سیم و براکت‌ها را با موم بپوشانید.

بهترین راه در هنگام وجود ارتودنسی برای کار با ساز، استفاده از موم ارتودنسی است. بدون شک سازهای بادی باعث ایجاد فشار روی لب‌های شما خواهند شد و اگر براکت‌ها با موم پوشانده نشوند سبب تحریک لب‌های شما می‌گردند. در نتیجه قبل از شروع فعالیت خود از موم استفاده کنید.

درمان ارتودنسی و فعالیت موسیقی

درمان ارتودنسی و فعالیت موسیقی

تنفس و هواگیری را تمرین کنید.

قطعا اگر دوست‌دار موسیقی و سازهای دهانی هستید باید بدانید که استفاده از این سازها نیاز به نفس زیادی دارد؛ و برای افرادی که ارتودنسی کرده‌اند بیشتر خود را نشان خواهد داد و باید شرایط جدیدی را برای تنفس خود هنگام استفاده از ساز ایجاد کنید.

روال قبلی خود را بعد از ارتودنسی تغییر دهید.

قطعا ارتودنسی دائمی نبوده و نهایتا بعد از گذشت ۲ سال این براکت‌ها و سیم‌ها از دهان خارج خواهند شد؛ اما طی این مدت به علت وجود یک‌سری ابزار جدید در دهان باید روش جدیدی را برای کار با ابزار موسیقی در پیش بگیرید.

درمان ارتودنسی و فعالیت موسیقی

درمان ارتودنسی و فعالیت موسیقی

آیا امکان تغییر روش ارتودنسی برای راحتی کار با ابزار موسیقی وجود دارد؟

افرادی که در حیطه موسیقی مشغول به فعالیت هستند و نمی‌توانند از موسیقی جدا شوند، انجام ارتودنسی با براکت و سیم باعث ایجاد فاصله بین موسیقی و فرد خواهد شد؛ به همین دلیل فرد باید قبل از شروع ارتودنسی این موضوع را با ارتودنتیست خود در میان بگذارد. همچنین باید به‌جای براکت از الاینر اینویزیلاین یا دیگر روش های ارتودنسی متحرک استفاده کنند. این نوع ابزارها، مستقیم روی دندان قرار می‌گیرند و قابل جدا سازی از دندان هستند و هیچ‌گونه مانعی برای انجام فعالیت‌های موسیقی ایجاد نخواهد کرد.

درمان ارتودنسی و فعالیت موسیقی

درمان ارتودنسی و فعالیت موسیقی

آیا بسته شدن فاصله بین دندان ها در آواز خواندن اثر دارد؟

بسته شدن فاصله بین دندان‌ها در آواز خواندن تاثیرگذار خواهد بود. در استفاده صحیح از حرکات زبان و دهان در آواز، بسته شدن فاصله بین دندان‌ها مهم است. این تاثیر می‌تواند بر قدرت و کیفیت صدا و تلفظ صحیح واژه‌ها تاثیرگذار باشد. هم ترازی دندان‌ها، به صحیح بودن آواز و صدای تولید شده توسط شما کمک می‌کنند. در نتیجه، تغییرات در آن‌ها ممکن است پارامترهای صدای شما را تحت تاثیر قرار دهند.

درمان ارتودنسی و فعالیت موسیقی

درمان ارتودنسی و فعالیت موسیقی

سوالات متداول

بعد از پایان دوره درمان ارتودنسی، چه کارهایی را برای شروع کار با ابزارهای موسیقی باید انجام داد؟

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جویدن آدامس هنگام استفاده از بریس های ارتودنسی

همان‌طور که در آغاز درمان زمان لازم بوده که به براکت‌ها عادت کنید ،پس از باز شدن براکت‌ها نیز می‌بایست به آن عادت کرده تا بدون هیچ مشکلی نوازندگی را انجام دهید.

چه راهکارهایی برای افرادی که در روزهای ابتدایی انجام ارتودنسی در هنگام کار با ابزار موسیقی با درد مواجه هستند وجود دارد؟

  • بهتر است پس از نصب سیم‌ها و براکت‌ها مدت زمان تمرین خود را افزایش دهید.
  • در زمان تعیین شده به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.
  • سیم‌ها و براکت‌ها را با موم ارتودنسی بپوشانید.
  • به تمرین تنفس بپردازید.

سخن پایانی

بین ارتودنسی و استفاده از آلات موسیقی یک رابطه مستقیم وجود دارد. برخی از افراد به علت نامرتب بودن دندان‌ها گاها در ادای کلمات، جویدن و… با مشکل روبه‌رو می‌شوند و در پی این مشکلات فرد در استفاده از ابزار موسیقی نیز با مشکل مواجه خواهد شد و راه نجات از این موضوع انجام ارتودنسی است. حال ممکن است برخی از افراد در استفاده از برخی آلات موسیقی در روزهای ابتدایی با مشکلاتی مواجه گردند که در این خصوص راهکارهایی همچون افزایش زمان تمرین، استفاده از موم ارتودنسی، تمرین تنفس و هواگیری وجود دارند. ناگفته نماند انجام ارتودنسی نیز خود نیاز به زمان دارد؛ اما دیگر پس از پایان دوره درمان شما از مشکلات قبلی رهایی پیدا خواهید کرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code