مراقبت از براکت لینگوال و تمیز کردن آن چگونه است؟

دندان‌ها نقش بسیار مهمی در زیبایی چهره دارند. بنابراین مراقبت از دندان‌ها و استفاده از روش‌هایی برای تمیز و مرتب شدن آن‌ها مهم خواهد بود. بسیاری از افراد برای اصلاح بی نظمی دندان‌های خود از ارتودنسی استفاده می‌کنند. درمان ارتودنسی به بهبود ایرادات ظاهری دندان پرداخته و آن‌ها را برطرف می‌نماید. البته ارتودنسی روش‌های متفاوتی داشته که با تشخیص متخصص و با توجه به مشکل دندان‌ها می‌توان از هر یک از آن‌ها استفاده کرد. یکی از روش های درمان ارتودنسی که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، ارتودنسی لینگوال است. در این ارتودنسی مراقبت و تمیز کردن دندان‌ها امر بسیار مهمی محسوب می‌شود.

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال نیز یکی از انواع ارتودنسی بوده که به اندازه ارتودنسی معمولی مرسوم نیست. این ارتودنسی مزایای بسیار زیادی داشته و زیبایی بسیاری به دندان‌های شما و لبخندتان می‌بخشد. البته ارتودنسی لینگوال به ارتودنسی‌های سنتی بسیار شباهت دارد. تنها تفاوت آن‌ها این است که این بریس‌ها در پشت دندان‌ها نصب می‌شوند. همچنین تفاوت‌هایی نیز از نظر تناسب با دندان، دقت و احتیاط در نصب نیز دارند. این بریس‌ها دارای شباهت بسیار زیادی به بریس‌های سنتی هستند.

شباهت آن‌ها با بریس‌های معمولی این بوده که همانند آن‌ها روی دندان قرار می‌گیرند تا ایرادات و کجی دندان را اصلاح کنند. البته ارتودنسی لینگوال تفاوت فاحشی نیز با ارتودنسی معمولی دارد. آنچه سبب تفاوت آن‌ها شده، نامرئی بودن آن‌ها است. در واقع این بریس‌ها به جای آن‌که در قسمت جلویی دندان قرار بگیرند، در پشت دندان قرار گرفته و دیده نمی‌شوند. ارتودنسی لینگوال بیش‌تر مناسب افرادی خواهد بود که برای مدت طولانی ناچار به استفاده از درمان ارتودنسی هسند؛ در این صورت نمایان بودن ابزارهای ارتودنسی، فرد را اذیت نخواهد کرد و دیگران متوجه نمیشوند که شخص تحت درمان ارتودنسی قرار دارد.

ارتودنسی لینگوال از محبوبیت زیادی خصوصا میان بزرگسالان برخوردار است. این ارتودنسی متناسب با دهان و دندان فرد و شکل دندان‌ها طراحی می‌شود. در واقع این روش درمانی با هدف بهبود بی‌نظمی و ایرادات دندان روی آنها نصب می‌گردد. بنابراین ضروری است که براکت‌های لینگوال را به صورت سفارشی استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. از آنجایی‌ که نصب و قرارگیری براکت‌ها و سیم‌ها بسیار مشکل خواهد بود، رعایت تناسب در نصب بریس‌های زبانی با توجه به تبحر ارتودنتیست، اهمیت بسیار زیادی دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مکیدن انگشت کودکان؛ آشنایی با دلایل و مشکلات ناشی از آن

قرارگیری ارتودنسی لینگوال در پشت دندان کار ارتودنتیست را کمی دشوار میکند؛ بنابراین برای قرارگیری صحیح این ابزار ارتودنسی، براکت‌ها به صورت همزمان و با استفاده از بریس‌های سفارشی در محلی مناسب نصب می‌شوند. این در حالی است که در ارتودنسی معمولی بریس‌ها و براکت‌ها به صورت جداگانه روی دندان‌ها قرار خواهند گرفت.

مراقبت از براکت لینگوال

مراقبت از براکت لینگوال

مراقبت از براکت لینگوال چگونه است؟

از آنجایی ‌که براکت‌های ارتودنسی در پشت دندان قرار می‌گیرند، مراقبت از آن‌ها کمی دشوارتر از ارتودنسی معمولی به نظر می‌رسد. مشاهده و دسترسی به براکت‌ها در پشت دندان بسیار دشوار خواهد بود. اگر این کار با حوصله انجام پذیرد، می‌توانید بدون این‌که آسیبی به براکت‌ها وارد کنید، به مراقبت از آن‌ها بپردازید. مراقبت از دندان ها در طول ارتودنسی لینگوال اصولی دارد که توجه به موارد زیر بسیار ضروری است:

  • پس از هر وعده غذایی استفاده از مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید. مسواک و نخ دندان به تمیز کردن شکاف میان دندان‌ها پرداخته و مانع از باقی ماندن مواد غذایی در آن‌ها می‌شود.
  • در هنگام استفاده از براکت لینگوال، از مسواک‌ها و نخ دندان‌های مخصوص ارتودنسی استفاده نمایید. مسواک‌ها و نخ دندان‌های ارتودنسی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کوچک‌ترین آسیبی به براکت ها وارد نکنند. البته هر یک از این مسواک‌ها به شکلی گوناگون و با هدفی متفاوت تولید گردیده‌اند. به عنوان مثال اگر قصد دارید به تمیز کردن فضای بین براکت‌ها و سطح دندان بپردازید، بهترین مسواک، مسواک بین دندانی است.
  • پس از ارتودنسی، دندان‌ها حساسیت بسیار زیادی پیدا می‌کنند. بنابراین باید از خوردن غذاهای سفت و شکستن آجیل با دندان خودداری نمایید تا از آسیب به براکت نیز جلوگیری شود.
  • استفاده از دهانشویه‌های مخصوص نیز می‌تواند مانع از پوسیدگی دندان‌ها شده و سلامت دندان‌ها در دوران ارتودنسی را تضمین کند.
مراقبت از براکت لینگوال

مراقبت از براکت لینگوال

با براکت لینگوال چگونه باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد؟

پس از نصب براکت لینگوال شاید برای شما سوال پیش آید که مراقبت از براکت لینگوال و تمیز کردن آن چگونه است؟ چگونه می‌توان با وجود این براکت، بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد؟ شما باید پس از هر وعده غذایی و ۳ بار در روز، دندان‌های خود را مسواک بزنید. از آنجایی‌ که دسترسی به این براکت‌ها دشوار بوده، این کار باید با حوصله و دقت کافی انجام گیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با ابزار فانکشنال فرانکل

همچنین پس از مصرف شکلات، شیرینی، بستنی و… باید بلافاصله دندان‌ها را مسواک زد. البته می‌توانید در چنین مواقعی به جای استفاده از مسواک، از دهانشویه مناسب نیز بهره ببرید. قند موجود در چنین مواد غذایی بسیار مضر بوده و موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

در هنگام استفاده از براکت لینگوال قبل از خواب حتما مسواک بزنید. مسواک زدن پیش از خوابیدن امری بسیار مهم است. در هنگام خواب و با وجود بسته بودن دهان، باکتری‌ها فرصت بسیار مناسبی برای رشد و پوسیدگی دندان‌ها دارند. بنابراین بسیار توصیه شده که پیش از خواب باید دندان‌ها را مسواک زد. پس از گذشت مدتی خمیردندان خود را عوض کنید. عوض نکردن خمیردندان موجب می‌گردد که باکتری‌ها نسبت به آن مقاوم شده و سبب پوسیدگی دندان‌های شما شوند. بهتر است از خمیردندان‌های حاوی فلوراید استفاده نمایید. فلوراید موجود در این خمیردندان‌ها مانع از پوسیدگی دندان خواهند شد.

جایگزین مناسب برای خمیر دندان

اگر در محلی بوده‌اید که به خمیردندان دسترسی نداشته‌اید برای ضدعفونی کردن دهان و دندان‌ها می‌توانید از آب و نمک استفاده کنید. نمک خاصیت ضدعفونی‌کننده داشته و باکتری‌های مضر و میکروب‌ها را از بین می‌برد. همچنین استفاده از آب و نمک سبب سفید شدن دندان‌ها خواهد شد.

دندان‌ها هنگام ارتودنسی حساسیت بسیار بیشتری نسبت به حالت عادی دارند. در صورت رعایت نکردن بهداشت ممکن است لکه‌های سفیدی روی دندان‌های شما ایجاد شوند. همچنین احتمال داشته عدم رعایت بهداشت موجب تورم و خون‌ریزی لثه‌ها گردد. پس از ارتودنسی لازم است که شما به دفعات مکرر و تعیین شده نزد دندانپزشک و متخصص ارتودنسی خود رفته تا چکاپ دندان‌ها و براکت‌ها صورت پذیرد.

مراقبت از براکت لینگوال

مراقبت از براکت لینگوال

آموزش نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در طول درمان با براکت پشت دندانی (لینگوال)

دندان‌ها در هنگام ارتودنسی حساسیت بسیار بالایی دارند. بنابراین مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در این دوران باید با نهایت دقت و ظرافت انجام گیرد. در هنگام استفاده از براکت پشت دندانی یا لینگوال باید از مسواک نرم و متناسب با دندان‌ها برای مسواک زدن استفاده کنید. هنگام استفاده از مسواک به براکت‌ها بسیار توجه کرده و مسواک را با فشار زیاد روی آن‌ها نکشید. در هنگام استفاده از مسواک، تمامی نقاط دندان از جمله محل قرارگیری براکت‌ها را به خوبی تمیز نمایید تا مواد غذایی میان آن‌ها قرار نگیرند. مسواک را به صورت دورانی روی بریس‌ها چرخانده و هر براکت را ۳۰ ثانیه مسواک بزنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بریس لینگوال: ارتودنسی مخفی از پشت دندان ها

 قرارگیری مسواک در زاویه‌ای درست بسیار اهمیت دارد. در هنگام مسواک زدن تاج دندان‌ها را در نظر داشته و مسواک را به صورت عمودی روی دندان‌ها بکشید. در نهایت مسواک را عقب و جلو برده و به صورت دورانی روی دندان‌ها را تمیز کنید. با وجود این کار هیچ مواد غذایی میان شکاف دندان‌ها باقی نخواهد ماند. در مرحله آخر نیز می‌توانید لثه و زبان خود را با استفاده از مسواک به آرامی تمیز نمایید.

مراقبت از براکت لینگوال

مراقبت از براکت لینگوال

سوالات متداول

– دهانشویه چه نقشی در بهداشت دندان‌ها در دوران ارتودنسی دارد؟

ترکیبات موجود در دهانشویه‌ها آنتی باکتریال بوده و می‌توانند با ضدعفونی کردن دندان و دهان از التهاب و خون‌ریزی لثه جلوگیری کنند. دهانشویه‌ها می‌توانند مواد غذایی که با مسواک از بین نرفته‌اند را از بین ببرند.

– در هنگام ارتودنسی هر چند وقت یکبار باید مسواک را عوض کرد؟

از آنجایی ‌که دندان‌ها در دوران ارتودنسی حساسیت بسیار بالایی دارند و بیشتر در معرض پوسیدگی قرار میگیرند، پس از گذشت ۳ ماه حتما نسبت به تعویض مسواک خود اقدام کنید.

– ارتودنسی لینگوال برای چه افرادی انتخاب مناسبی است؟

این ارتودنسی برای افرادی مناسب است که به بهداشت دندان‌های خود بسیار اهمیت می‌دهند و نمیخواهند اطرافیان آنها متوجه درمان ارتودنسی آنها شوند.

 – درمان با استفاده از ارتودنسی لینگوال چقدر طول خواهد کشید؟

طول درمان ارتودنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد اما به‌طور میانگین درمان ارتودنسی ممکن است از چند ماه تا ۲ سال طول بکشد.

نتیجه گیری

اگر از آن دسته افرادی هستید که به مرتب بودن دندان‌ها بسیار اهمیت می‌دهید؛ و نمی‌خواهید که براکت ارتودنسی روی دندان‌های شما دیده شود، استفاده از ارتودنسی لینگوال بهترین انتخاب خواهد بود. در هنگام استفاده از این روش ارتودنسی، رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت‌های بهداشتی بسیار اهمیت دارد. در این مقاله به مراقبت از این ارتودنسی و پاسخ به سوال مراقبت از براکت لینگوال و تمیز کردن آن چگونه است پرداختیم. با رعایت نکات بهداشتی دندان‌هایی زیبا و سالم خواهید داشت.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code