آشنایی با ابزار فانکشنال فرانکل

امروزه افراد بسیاری را مشاهده می‌کنیم که میان فک‌ها  و دندان های آن‌ها تناسب و هماهنگی به چشم نمی‌خورد و به دنبال روشی موثر برای اصلاح و درمان این عارضه هستند. ارتودنسی فانکشنال در واقع یک روش درمانی همراه با یک‌سری ابزار بوده که با استفاده از آن‌ها می‌توان مشکل عدم هم‌ترازی فک‌ها را برطرف کرد. ابزار فانکشنال فرانکل در واقع یکی از مدل‌های ابزار متحرک ارتودنسی به شمار می‌رود. این ابزار به رشد فک پایین فرد کمک می‌کند و با گذشت زمان به دنبال استفاده از آن، محل قرارگیری فک‌ها اصلاح خواهد شد.

ابزار ارتودنسی فانکشنال فرانکل

ابزار ارتودنسی فانکشنال شیوه‌ای از علم ارتودنسی به حساب می‌آید که در کنار اصلاح موقعیت دندان‌ها، در اصلاح موقعیت فک‌ها نیز نقش خواهد داشت. عدم وجود هماهنگی میان فک‌ها ممکن است مسائل بسیاری را برای شخص در پی داشته باشد. این مدل ارتودنسی شامل دو نوع ثابت و متحرک می‌شود. در مدل ثابت آن، متخصص ارتودنتیست این ابزار را در دهان فرد جایگذاری می‌کند و شخص تا پایان پروسه درمان قادر به خارج کردن آن از دهان نخواهد بود. البته این مسئله از اصلی‌ترین مزایای ارتودنسی فانکشنال ثابت به شمار می‌رود؛ چراکه در این شرایط، بیمار مجبور به همکاری برای پیشبرد پروسه درمان است. در حالی که در مدل متحرک آن شخص می‌تواند ابزار را از دهان خود بیرون بیاورد و موفقیت درمان وابسته به میزان همکاری او خواهد بود.

ابزار ارتودنسی فانکشنال فرانکل

ابزار ارتودنسی فانکشنال فرانکل

کاندیدای مناسب برای ارتودنسی فانکشنال

ارتودنسی فانکشنال کاربردهای بسیاری دارد و به کمک آن می‌توان ناهنجاری‌های فک را اصلاح کرد. در حالت کلی، براساس این‌که فرد در چه وضعیتی به سر می‌برد، در هر سنی این احتمال وجود دارد که فرد به این مدل از ارتودنسی دندان نیاز پیدا کند. مشکلات فکی در زمان کودکی به راحتی به کمک ابزار ارتودنسی فانکشنال قابل درمان هستند.

بعضی از اشخاص بزرگسال با مسائلی همچون سردردهای مزمن مواجه هستند و فک آن‌ها به هنگام خوردن غذا یا حرف زدن، عملکرد مناسبی ندارد و صدای تق تقی ایجاد می‌شود. استفاده از این شیوه درمانی برای این دسته از افراد نیز می‌تواند مفید واقع شود. لازم به ذکر است که عموما کودکان در حال رشد بهترین کاندیداها برای انجام این روش درمانی به حساب می‌آیند. مناسب‌ترین سن برای استفاده از دستگاه ارتودنسی فانکشنال را می‌توان بین سن شش تا چهارده سالگی دانست.

ابزار ارتودنسی فانکشنال فرانکل

ابزار ارتودنسی فانکشنال فرانکل

مزایای ارتودنسی فانکشنال فرانکل

ابزار ارتودنسی فانکشنال فرانکل کاربردهای بسیاری دارد؛ چراکه این ابزار از مزیت‌های بسیاری برخوردار است. پیش از اقدام برای استفاده از آن بهتر است که با مزیت‌های آن آشنا شوید. از جمله مزیت‌های ارتودنسی فانکشنال فرانکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با استفاده از ارتودنسی فانکشنال می‌توان در فک شخص تقارن به وجود آورده و جای مناسبی را برای قرارگیری دندان‌ها فراهم کرد. به این صورت، ساختار صورت اصلاح می‌یابد و طرح لبخند زیبایی خلق می‌شود.
  • با استفاده از ابزار ارتودنسی فانکشنال فرانکل، این شیوه درمانی خوب و تثبیت شده حاصل می‌شود.
  • اختلالات مفصل گیجگاهی فکی را می‌توان به کمک این مدل از ارتودنسی برطرف کرد.
  • در این شیوه درمانی، به ندرت اتفاق خواهد افتاد که دندانپزشک دندان فرد را بکشد.
  • ابزارهای به‌کار گرفته شده در این مدل از ارتودنسی دندان را می‌توان به خوبی پاکسازی کرد.
  • برای مراقبت از ابزارهای ارتودنسی فرانکل کار سختی را در پیش ندارید.
  • این شیوه درمانی، طرح لبخند و زیبایی دندان‌های فرد را بهبود می‌بخشد.
  • استفاده از ابزار ارتودنسی فانکشنال فرانکل حتی در سنین پایین نیز امکان‌پذیر است.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مکیدن انگشت کودکان؛ آشنایی با دلایل و مشکلات ناشی از آن

کاربردهای ارتودنسی فانکشنال

ارتودنسی فانکشنال کاربردهای بسیاری دارد و برای رفع عیوب بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ردیف کردن دندان‌ها، درمان انسداد مجاری تنفسی و درمان مشکلات فکی نمونه‌هایی از آن هستند. از جمله کاربردهای ارتودنسی فانکشنال می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ارتودنسی فانکشنال در راستای ردیف کردن دندان‌ها به‌کار گرفته می‌شود و با استفاده از آن می‌توان لبخند زیبا و دلنشین را رقم زد.
  • در کودکانی که با مسائل فکی مواجه هستند، ارتودنسی فانکشنال گزینه خوبی برای درمان این نوع ناهنجاری‌ها به حساب می‌آید.
  • ارتودنسی فانکشنال در راستای درمان انسداد مجاری تنفسی نیز به‌کار گرفته می‌شود.
  • در جهت سلامت استخوان‌های صورت، گردن و استخوان‌های میان گردن و فک نیز این مدل ارتودنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع دستگاه های ارتودنسی فانکشنال

دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال انواع مختلفی دارند و در دو مدل ثابت و متحرک دیده می‌شوند. ارتودنتیست مناسب‌ترین مدل را براساس یک‌سری ویژگی‌ها برای فرد در نظر می‌گیرد. در واقع نوع دستگاه ارتودنسی به وضعیت بیمار، نوع و شدت ناهنجاری وابسته است. از انواع دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دستگاه هربست: از مدل‌های ثابت دستگاه ارتودنسی می‌توان به نوع هربست اشاره کرد. ارتودنتیست این ابزار را روی قوس درونی دهان قرار می‌دهد و در جهت درمان اوربایت شدید به‌کار گرفته می‌شود.
  2. دستگاه مارا: این دستگاه در جلو بردن فک بیمار نقش دارد.
  3. تویین بلاک: با کمک تویین بلاک می‌توان رشد فک پایین را بهبود بخشید و ناهنجاری اورجت را اصلاح کرد.
  4. اکتیویتور: اگر میان فک‌های شما تناسب و هماهنگی وجود ندارد، ارتودنتیست به شما استفاده از ابزار اکتیویتور ارتودنسی را توصیه خواهد کرد. این دستگاه انواع مختلفی دارد.
  5. بایوتینور: بایوتینور در افزایش میزان رشد فک پایین نقش دارد و به کمک آن می‌توان اوربایت را درمان کرد.
  6. فانکشنال متحرک فرانکل: این نوع از ابزار ارتودنسی در واقع یکی از مدل‌های متحرک ارتودنسی فانکشنال به حساب می‌آید و با استفاده از ابزار فانکشنال متحرک فرانکل رشد فک پایین شخص تحریک می‌شود. به این صورت، فضای کافی برای قرارگیری دندان‌های دائمی به وجود می‌آید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا دندان های عقل بر بریس های دندانی تاثیر می گذارند؟

ابزار فرانکل دارای مدل‌های متنوعی است و هر یک از آن‌ها برای منظور خاصی به‌کار گرفته می‌شوند. در حالت‌ کلی، از مدل‌های مختلف ابزار ارتودنسی فانکشنال فرانکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرانکل یک: به کمک فرانکل یک، مال اکلوژن کلاس یک و دو اصلاح می‌شود.
  • فرانکل دو: فرانکل دو گزینه خوبی جهت درمان مال اکلوژن کلاس دو و دسته‌های یک و دو به حساب می‌آید.
  • فرانکل سه: فرانکل سه در جهت درمان مال اکلوژن کلاس سه به‌کار گرفته می‌شود.
  • فرانکل چهار: به کمک فرانکل چهار می‌توان ناهنجاری اوربایت را درمان کرد.
  • فرانکل پنج: بعضی از اشخاص در زمینه زاویه فک بالا و پایین خود با مسائلی مواجه هستند. با استفاده از فرانکل پنج می‌توان به خوبی این مسئله را برطرف کرد.

عملکرد دستگاه ارتودنسی فانکشنال

دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال مدل‌های متنوعی دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توان ناهنجاری‌های فکی را درمان و اصلاح کرد. به کمک این ابزارها، شاهد ایجاد تغییراتی در نوع عملکرد ماهیچه‌ها و عضلات فک هستیم. در اصل به کمک این دستگاه، ناهنجاری‌های استخوانی برطرف خواهند شد. این ابزار عضلات و ماهیچه‌های فک پایین را تحت فشار قرار می‌دهد و همین عامل باعث می‌شود که آن‌ها در جهت درستی هدایت شده و رشد نمایند. آثار استفاده از این ابزار در نیم‌رخ فرد نمایان می‌شوند. لازم به ذکر است که در صورت رعایت نکات ذکر شده توسط ارتودنتیست و دستورالعمل‌ها، شخص پس از مدتی شاهد نتایج درخشانی خواهد بود.

هزینه ارتودنسی فانکشنال فرانکل

امروزه افراد بسیاری برای رفع عیوب دندانی از ارتودنسی فانکشنال کمک می‌گیرند. هزینه نهایی ارتودنسی فانکشنال فرانکل همچون دیگر درمان‌ها به عوامل بسیاری همانند محیط درمانی، وضعیت بیمار، نوع و طول درمان بستگی دارد. همچنین از دیگر عوامل موثر می‌توان به درمان تک فک یا دو فک، متخصص ارتودنسی، میزان تجربه وی و… اشاره کرد. شخص می‌بایست به کلینیک مراجعه کند تا توسط متخصص معاینه شود. تنها در این صورت است که دندانپزشک می‌تواند هزینه احتمالی را برای فرد تخمین بزند.

ابزار ارتودنسی فانکشنال فرانکل

ابزار ارتودنسی فانکشنال فرانکل

سوالات متداول

۱٫     پروسه ارتودنسی فانکشنال چقدر به طول می‌انجامد؟

ارتودنسی فانکشنال عموماً وضعیت فک‌ها را اصلاح کرده و آن‌ها را تراز می‌کند. این پروسه بین شش تا دوازده ماه به طول می‌انجامد. البته مدت زمان درمان به عواملی همچون نوع و شدت ناهنجاری نیز وابسته است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه در مورد ارتودنسی فانکشنال باید بدانید

۲٫     آیا ارتودنسی فانکشنال فرانکل لزوما برای همه افراد روشی کاربردی خواهد بود؟

قطعیت و تضمینی برای این درمان وجود ندارد. استفاده از مدل متحرک ارتودنسی فانکشنال همچون فرانکل، به همکاری فرد با این پروسه درمانی نیاز خواهد داشت. فرد باید به صورت منظم این دستگاه را به‌کار گیرد؛ در غیر این صورت، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

۳٫     آیا امکان غذا خوردن برای کسانی که از ابزار فانکشنال فرانکل استفاده می‌کنند، وجود دارد؟

عموما توصیه ارتودنتیست بر این است که در طول به‌کارگیری این ابزار، تنها مایعات مصرف شوند و به هنگام غذا خوردن فرد باید دستگاه را از دهان خود خارج کند.

۴٫     آیا استفاده از ابزار فانکشنال فرانکل سبب ایجاد حس درد می‌شود؟

به‌کارگیری ابزار فانکشنال فرانکل همچون دیگر ابزار ارتودنسی تاحدی احساس درد و ناراحتی را به دنبال خواهد داشت. پس از این‌که چند روز بگذرد، این احساس درد و ناراحتی برطرف خواهد شد؛ چراکه استفاده از این ابزار برای فرد تبدیل به عادت شده است.‌

سخن پایانی

ناهنجاری‌های فکی از مسائل مهمی به شمار می‌روند که امروزه افراد بسیاری با آن مواجه هستند. یکی از ابزارهای رایج برای برطرف کردن ناهنجاری‌های فکی را می‌توان ابزار فانکشنال فرانکل دانست. این ابزار کمک می‌کند تا فک‌ها در موقعیت درست خود قرار بگیرند. ابزار فانکشنال فرانکل علاوه‌بر بهبود وضعیت فک‌ها، در رفع مسائل جویدن، تکلم و تنفس نیز نقش دارد. بنابراین این ابزار گزینه ایده‌آلی برای افرادی خواهد بود که با این ‌چنین مسائل مواجه هستند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code