مدت زمان استفاده از نگهدارنده (ریتینر) ارتودنسی

پس از پایان دوره‌ درمانی ارتودنسی نوبت به آن می‌رسد که سیم‌های ارتودنسی را از دهان خارج کرده و از دندان‌هایی صاف و یک‌دست لذت برد؛ اما مسئله‌ای که اهمیت آن می‌تواند از دوره‌ درمان نیز بیشتر باشد، مراقبت‌های پس از ارتودنسی هستند. در صورت عدم رعایت یا بی توجهی در انجام مراقبت‌های  پس از ارتودنسی، از نتیجه مطلوب بی‌نصیب خواهید ماند. به کار بردن ریتینرها یا نگهدارنده‌های ارتودنسی پس از دوره‌ درمان می‌تواند به  به منظم‌تر شدن دندان‌ها و عدم بازگشت آن‌ها کمک نماید.

معرفی ریتینر ارتودنسی

ارتودنسی یک روشی درمانی زیبایی شناخته می‌شود که جهت صاف و یک‌دست کردن دندان‌های نامنظم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در پروسه‌ درمان ارتودنسی می‌بایست نکات بسیاری را مد نظر قرار داد تا  با شکست مواجه نگردد. یکی از مهم‌ترین ابزاری که باید پس از اتمام دوره‌ ارتودنسی از آن استفاده کرد ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی نام دارد. تجربه نشان داده که استفاده از ریتینر پس از ارتودنسی احتمال بازگشت دندان‌ها را به حالت اولیه تقریبا به صفر می‌رساند.

در صورتی که عدم استفاده از ریتینر، احتمال شکست این روش را به میزان ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. نتایج تحقیقات نیز نشان می‌دهد که هرچه ریتینر به مدت طولانی‌تری مورد استفاده قرار گیرد احتمال بازگشت دندان‌ها به حالت قبلی کاهش می‌یابد. ریتینر‌ها به دو نوع ثابت و متحرک دسته‌بندی می‌شوند. نوع ثابت آن‌ها در پشت دندان‌ها به‌وسیله‌ متخصص ارتودنسی نصب می‌گردد؛ اما نوع متحرک حالتی ژله‌ای داشته و بیمار خود می‌تواند آن را به آرامی نصب یا از دهان خارج کند. با ریتینر‌های ثابت به‌راحتی می‌توان به صرف غذا پرداخت؛ اما ریتینرهای متحرک را میتوان پیش از غذا خوردن و مسواک زدن از دهان خارج نمود.

نگهدارنده (ریتینر) ارتودنسی

نگهدارنده (ریتینر) ارتودنسی

چرا باید از ریتینر استفاده کرد؟

دندان‌ها به‌دلیل وجود عوامل مختلفی روی استخوان فک حرکت می‌کنند. این حرکت معمولا پس از شروع درمان ارتودنسی افزایش می‌یابد. باتوجه به فشار وارد شده به دندان‌ها در طول درمان، با خارج کردن سیم‌های ارتودنسی ممکن است دندان‌ها تمایل داشته باشند به حالت اولیه خود بازگردند. با قرار دادن ریتینر توسط ارتودنتیست، می‌توان تا حدود زیادی از بازگشت دندان‌ها به حالت پیشین جلوگیری کرد. این ریتینر‌ها با داشتن قابلیت ارتجاعی، مشکلی را در هنگام صحبت کردن یا تنفس ایجاد نخواهند کرد و همچنین به‌دلیل این‌که پشت دندان‌ها کار گذاشته می‌شوند یا به‌صورت ژله‌ای شفاف هستند به زیبایی و طرح لبخند افراد نیز آسیبی وارد نمی‌کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیپ بایت (deep bite) چیست؟

بازه‌ زمانی استفاده از ریتینر ارتودنسی

پروسه‌ ارتودنسی ممکن است برای بسیاری از افراد کمی ملال‌آور باشد؛ اما با کمی صبر و تحمل می‌توان نتایج بهتری از‌ آن دریافت کرد. به عنوان مثال نصب ریتینر به مدت ۶ ماه بعد از ارتودنسی تا حدود زیادی از نامرتب شدن مجدد دندان‌ها جلوگیری می‌کند. البته این موضوع به شرایط بیمار و میزان مراقبت های وی نیز بستگی دارد.

ممکن است متخصص ارتودنسی با معاینه‌ فرد تصمیم بگیرد که ریتینر به مدت کمتر یا بیشتری روی دندان‌ها قرار داشته باشد. برای این کار ارتودنتیست در ابتدا از دندان‌های شما قالب‌گیری کرده و سپس ریتینر متناسب با فرم فک و ابعاد دندان‌های شما سفارش داده شده و نصب می‌گردد. بعد از گذشت ۶ ماه معمولاً بسیاری از متخصصین توصیه می‌کنند که از ریتینر برای مدتی تنها در هنگام خواب استفاده نمایید تا خیال‌تان از نتیجه‌ کار آسوده باشد.

نگهدارنده (ریتینر) ارتودنسی

نگهدارنده (ریتینر) ارتودنسی

در زمان نصب ریتینر ارتودنسی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

مطمئناً قرار دادن یک شئ در دهان در مدت زمانی طولانی، مقداری شما را آزرده خواهد کرد. در روزهای ابتدایی قرار دادن ریتینر در دهان ممکن است احساساتی نظیر افزایش بزاق دهان، مشکل در تکلم یا کمی حالت تهوع داشته باشید که این امر کاملا طبیعی است. غدد بزاقی موجود در دهان به ریتینر پاسخ داده و وجود آن را مانند یک خوراکی در نظر می‌گیرند؛ اما با گذشت زمان ترشح بزاق کمتر شده و همچنین شما نیز به وجود این روکش پلاستیکی عادت خواهید کرد. لازم است که در زمان قرارگیری ریتینر به توصیه‌های زیر دقت داشته باشید.

  • در هنگام نصب ریتینر متحرک از خوردن غذا و هر نوع نوشیدنی به غیر از آب پرهیز کنید.
  • در روز حتما حداقل یک‌بار از نخ دندان و دوبار از مسواک استفاده کنید.
  • استفاده از دهانشویه‌ در دوره‌ درمان به‌دلیل دشواری نظافت ریتینرهای ثابت ضروری است.
  • جویدن آدامس و خوردن خوراکی‌های چسبناک مانند پاستیل، خرما و پفک ممنوع است.
  • نظافت ریتیرهای ژله‌ای می‌بایست به‌صورت روزانه انجام گیرد. پس از شست‌وشو لازم است تا با استفاده از یک برس کوچک خارج و داخل ریتینر را به‌خوبی تمیز نمایید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکاتی که افراد تحت درمان ارتودنسی باید قبل از سفر به آن ها توجه داشته باشند.

سوالات متداول

ریتینر ارتودنسی در چه زمانی باید روی دندان قرار گیرد؟

پس از اتمام پروسه‌ ارتودنسی لازم است تا ریتینر ثابت در پشت دندان‌ها و متحرک روی همه‌ دندان‌ها به مدت حداقل ۶ ماه قرار بگیرد.

قیمت ریتینر ارتودنسی چقدر است؟

قیمت ریتینر ثابت از متحرک بیشتر است. ریتینرهای پلاستیکی معمولاً از دوام خوبی برخوردار بوده و قیمت آن‌ها نیز بالا نیست. البته این هزینه به همراه هزینه‌های دیگر ارتودنسی از بیمار دریافت می‌گردد.

جنس ریتینر ارتودنسی متحرک چیست؟

ریتینرهای متحرک معمولاً از جنس پلاستیک با قابلیت ارتجاعی و اکریل هستند که در پشت دندان‌های پیشین نصب می‌شوند.

آیا می‌توان ریتینر ارتودنسی را از دندان‌ها جدا کرد؟

ریتینر‌های ارتودنسی به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم‌ می‌شوند. نوع ثابت معمولاً فلزی بوده و به پشت دندان‌ها نصب می‌شود. نوع متحرک نیز به دو دسته‌ هاولی و پلاستیکی (شفاف) تقسیم می‌گردد. نوع متحرک را می‌توان به‌راحتی به دندان‌ها نصب کرده یا از دهان خارج نمود.

چرا باید از ریتینر ارتودنسی استفاده کرد؟

احتمال حرکت کردن دندان‌ها در فک و برگشت به موقعیت قبل از درمان پس از برداشت سیم‌های فلزی ارتودنسی زیاد است. با قرار دادن ریتینر می‌توان تا حدود زیادی از این معضل جلوگیری نمود.

سخن پایانی

حتما در اطراف خود کسانی را دیده‌اید که در پروسه‌ درمانی ارتودنسی قرار دارند یا شاید شما نیز آن را تجربه کرده باشید. این دوره درمان نیاز به هزینه، زمان و مراقبت بسیاری داشته تا افراد به نتیجه‌ دلخواه خود دست یابند. بسیاری از افراد از نتیجه کار رضایت دارند و برخی نیز ناراضی هستند. هرچند که یک ارتودنتیست ماهر می‌تواند با تبحر خاص خود، شما را در رسیدن به دندان‌هایی ایده‌آل یاری دهد؛ اما این موضوع به مراقبت و رعایت نکات لازم پس از ارتودنسی نظیر استفاده منظم از ریتینر ارتودنسی  توسط شما نیز بستگی دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایا و معایب ریتینر ثابت ارتودنسی
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code