آیا درمان ارتودنسی طول عمر دندان‌ ها را افزایش می ‌دهد؟

یکی از اولین شاخه‌های علم دندانپزشکی که با هنر ترمیم تناسب میان صورت و دندان‌ها درهم آمیخته شده‌ ارتودنسی نام دارد. قرار دادن بریس روی دندان‌ها از دیرباز در بین افراد به‌خصوص نوجوانان بسیار رواج داشته است؛ اما هدف از این کار چیست؟ ارتودنسی در واقع با نگهداشتن دندان‌ها در کنار یکدیگر سبب مرتب شدن آن‌ها و همچنین توازن آن‌ها با استخوان فک و همچنین صورت می‌گردد. اکثر افراد با این هدف برای انجام این روش درمانی اقدام می‌کنند و در صورت رعایت مراقبت‌ها به هنگام درمان و پس از آن، شاهد نتیجه‌ رضایت‌بخشی نیز خواهند بود؛ اما آیا هدف از ارتودنسی تنها زیبایی است؟ این روش درمانی چه فوایدی دارد؟ آیا ارتودنسی طول عمر دندان ها را افزایش میدهد؟ آیا درمان ارتودنسی میتواند احتمال پوسیدگی دندان ها را نیز کاهش دهد؟ با ما همراه باشید.

ارتودنسی؛ درمانی آمیخته با زیبایی

درمان ارتودنسی با استفاده از دو روش کلی ارتودنسی ثابت و متحرک انجام می‌گیرد که تمرکز اصلی آن تصحیح محل قرارگیری دندان‌ها یا ایجاد تغییراتی در جهت رشد دو فک است. توجه داشته باشید که بیمار نمی‌تواند دستگاه ثابت را در طول زمان درمان از دهان خارج نماید. حال باید گفت که بسیاری از افراد ارتودنسی را با عنوان روشی برای مرتب‌سازی دندان‌های نامنظم می‌شناسند.

در واقع این روش درمانی-زیبایی می‌تواند دندان‌ها، استخوان اطراف آن‌ها و همچنین بافت لثه را با یکدیگر متناسب سازد. این‌گونه که در روش ارتودنسی به کمک سیم‌ها و براکت‌هایی که روی دندان‌ها نصب می‌شوند؛ دندان‌ها کاملا منظم شده و فواصل آن‌ها متناسب می‌شوند. اگر دندان‌های هر شخص منظم نباشد در هنگام جویدن غذا، گروهی از دندان‌ها در عمل جویدن نقش داشته و گروهی دیگر به‌دلیل عدم توانایی در این کار تحلیل خواهند رفت. در این مواقع درمان با ارتودنسی بسیار یاری‌رسان خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع مشکلات دندان که به ارتودنسی نیاز دارند

مناسب ترین زمان برای انجام ارتودنسی

به غیر از زیبایی دندان‌ها و مرتب شدن آن‌ها، ارتودنسی از فواید بسیاری برای سلامتی برخوردار است. به توصیه متخصصین ارتودنسی، بهتر است که از این روش در سنین پایین استفاده کرده تا هم به متناسب شدن رشد فک کمک کند و هم اثرات بلندمدت آن باقی بماند. انجام ارتودنسی در سنین پایین خصوصا برای کودکانی که به هر دلیلی دارای فک کوچکی هستند بسیار مفید خواهد بود؛ اما این فواید منحصر به کودکان نبوده و بزرگسالان نیز با انجام این روش از مزایای بسیاری بهره‌مند خواهند شد.

مزایای ارتودنسی

ارتودنسی جهت برقراری رابطه صحیح بین دندان‌‌ها و فک انجام می‌گیرد تا بتواند اختلالات موجود در بافت لثه و استخوان اطراف فک را برطرف سازد. این روش درمانی مزایای بسیاری داشته که به شرح زیر هستند:

بهداشت راحت تر دهان و دندان پس از درمان ارتودنسی

زمانی که دندان ها از نظم بیشتری برخوردار باشند، رعایت بهداشت دهان و دندان برای فرد راحت میشود. در این شرایط، فرد بهتر میتواند با استفاده از مسواک، به نواحی مختلف دندان ها دسترسی داشته باشد و نخ دندان نیز به صورت موثرتری میتواند فواصل دندانی را از ذرات باقیمانده غذا تمیز کند. بنابراین احتمال پوسیدگی دندان ها پس از درمان ارتودنسی کاهش یافته و این موضوع به‌طور مستقیم سبب افزایش دوام و ماندگاری دندان‌ها  و افزایش طول عمر آن ها می‌شود.

افزایش طول عمر دندان ها با ارتودنسی

افزایش طول عمر دندان ها با ارتودنسی

برطرف شدن مشکلات گوارشی

دهان اولین مکانی است که گوارش غذا در آنجا به کمک آنزیم‌های بزاق آغاز می‌گردد. در این حین دندان‌ها با گوارش مکانیکی غذا نقش مهمی در خرد و نرم کردن آن‌ها دارند. غذایی که به میزان مناسب خرد و نرم ‌شود کمک بسیاری به دستگاه گوارش خواهد کرد. در واقع با خرد شدن مواد غذایی، فشار کمتری به دستگاه گوارش وارد شده و غذا بهتر و راحت تر هضم میشود. با انجام ارتودنسی فشار ناشی از جویدن بر ماده غذایی از سوی تمامی دندان‌ها به‌طور کاملا متناسبی وارد خواهد شد. در این حالت علاوه‌بر کاهش سطح فشار به همه‌ دندان‌ها جویدن غذا نیز بسیار سریع‌تر و بهتر صورت می‌گیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انجام فعالیت‌های ورزشی در طول درمان ارتودنسی

افزایش طول عمر دندان ‌ها

ارتودنسی باعث افزایش دوام دندان‌ها نیز می‌شود. اما چگونه؟ دندان‌های نامرتب در هنگام جویدن ماده غذایی به‌دلیل قرارگیری نامنظم و بالا و پایین خود قادر به وارد کردن فشار متناسب به آن نیستند. در این مواقع گروهی از دندان‌ها به شدت تحت فشار قرار داشته و گروهی دیگر هیچ فشاری را متحمل نمی‌شوند و تحلیل خواهند رفت. با انجام ارتودنسی این فشار بین تمام دندان‌ها به شکل صحیح توزیع شده و به هیچ‌کدام از آن‌ها فشار زیادی وارد نخواهد شد.

سخن پایانی

ارتودنسی درمانی است که حدودا دو سال به طول می‌انجامد و به‌دلیل تصحیح نامرتبی دندان‌ها، طول عمر آن‌ها را افزایش خواهد داد. در نظر داشته باشید که فواید ارتودنسی به زیبایی ختم نمی‌شوند. علاوه‌بر زیبایی و افزایش اعتماد‌به‌نفس، این روش که از اولین تخصص‌های دندانپزشکی محسوب می‌شود، سبب از بین رفتن بسیاری از ناهنجاری‌های فک و دندان می‌گردد. انجام این روش در نوجوانی، به میزان زیادی در داشتن دندان‌های سالم‌تر در سنین بالا کمک می‌کند. از جمله دیگر مزیت‌های این درمان می‌توان به ادای صحیح کلمات، کاهش خطر ابتلا به بیماری لثه، درمان دندان قروچه و… اشاره کرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code