بهترین زمان برای آغاز درمان ارتودنسی

امروزه قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی یکی از متداول ترین کارها در هر سن و سالی برای داشتن لبخندی زیبا و دهان و دندانی سالم است. مراجعه به متخصص ارتودنسی برای قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی در هر سنی امکان پذیر است، اما مراجعه به موقع می تواند روند درمان را کوتاه تر کرده و نتیجه درمان را با موفقیت بیشتری به همراه داشته باشد. انجمن ارتودنسی پیشنهاد می کند که بهترین سن برای آغاز درمان ارتودنسی هفت سالگی است. هر چند ممکن است مراجعه کننده در این سن نیازی به استفاده از درمان ارتودنسی نداشته باشد. به طور کلی برای تشخیص زمان صحیح اقدام به درمان ارتودنسی باید بیمار تحت معاینه کامل قرار بگیرد و تشخیص به موقع می تواند موفقیت آمیز بودن نتایج درمان را تضمین کند. با توجه به اینکه در سنین ۷ سالگی اولین دندان های آسیاب شروع به رشد می کنند و رشد فک بالا و پایین هنوز ادامه دارد، بیشتر متخصصین ارتودنسی ۷سالگی را بهترین زمان برای شروع درمان ارتودنسی معرفی می کنند. با این وجود بهترین سن برای آغاز درمان ارتودنسی به عوامل گوناگونی وابسته است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با بهترین سن برای شروع درمان ارتودنسی آشنا شوید.

بهترین زمان آغاز ارتودنسی

بهترین زمان آغاز ارتودنسی

سنین مناسب برای قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی

روش درمانی ارتودنسی روشی پر کاربرد است که نه تنها در راستای اصلاح طرح لبخند انجام می شود، بلکه به درمان به هم ریختگی شدید دندان ها و ناراحتی ‌های مال اکلوژن نیز کمک می ‌کند و روند جویدن و گفتار بیمار را نیز بهبود می بخشد. بنابراین مراجعه به موقع برای قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی می‌ تواند در کاهش پوسیدگی دندان ها و بروز بیماری های لثه نقش چشمگیری داشته باشد و از شدت یافتن ناراحتی های مال اکلوژن مانند کراس بایت یا اپن بایت جلوگیری نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه می‌توان طول درمان با ارتودنسی را کوتاه کرد؟

توصیه می شود در صورتی که افراد در جویدن یا تکلم خود دچار مشکل هستند، یکی از دندان های دائمی خود را زود هنگام از دست داده اند و یا یکی از دندان های شیری آن ها در سنین بزرگسالی هنوز در دهانشان وجود دارد، حتما به یک متخصص ارتودنسی برای انجام معاینه و درمان در صورت نیاز، مراجعه کنند. درمان ارتودنسی برای برطرف کردن  مشکل تنفس دهانی، دندان قروچه، جلو بودن یا عقب بودن بیش از حد یکی از فک ها و برطرف کردن عدم تقارن صورت روشی توانمند است. در صورتی که بیمار برای درمان، به موقع اقدام کند، همه این مشکلات و ناهنجاری ها می توانند در مدت زمانی کوتاه تر و با صرف هزینه کمتر برطرف شوند.

بهترین زمان آغاز ارتودنسی

بهترین زمان آغاز ارتودنسی

بهترین سن برای شروع درمان ارتودنسی

به طور کلی همواره متخصصین ارتودنسی به والدین توصیه می کنند فرزندان خود را از حدود سنین ۷ سالگی برای معاینه دهان و دندان و تشخیص ناهنجاری های دندان نزد متخصص ارتودنسی ببرند. پس از انجام معاینه توسط متخصص ارتودنسی وجود و شدت ناهنجاری های دهان و دندان تشخیص داده می شود.

 در صورتی که کودک دچار ناهنجاری های فک باشد، مراجعه به موقع و قبل از سنین بلوغ بسیار حائز اهمیت است، زیرا بعد از بلوغ استخوان فک دیگر به راحتی قابلیت جابجایی به کمک دستگاه های ارتودنسی را ندارد و بیمار باید تحت عمل جراحی فک قرار بگیرد. همواره متخصصین توصیه می کنند بهترین سن برای شروع درمان ارتودنسی در دختران ۸ سالگی و در پسران ۹ سالگی است و در صورتی که بیمار دچار ناهنجاری های شدید فکین نباشد و تنها نیاز به مرتب کردن دندان های نامنظم داشته باشد، مراجعه در سنین ۱۰ الی ۱۲ سالگی برای دختران و پسران بهترین زمان برای شروع درمان ارتودنسی است. توجه داشته باشید در صورتی که فردی در این سنین به متخصص ارتودنسی مراجعه نکند، در سنین بزرگسالی نیز می تواند برای اصلاح ناهنجاری ها و نامرتب بودن دندان های خود به یک متخصص ارتودنسی با تجربه مراجعه نموده و تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرد. لازم به ذکر است این مسئله نیازمند سلامت کامل لثه ها و دندان ها و استخوان فک بیمار است و در غیر اینصورت ممکن است قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی مفید نباشد.

بهترین زمان آغاز ارتودنسی

بهترین زمان آغاز ارتودنسی

نقش سن شروع به درمان ارتودنسی در روند درمان

همانطور که پیش از این نیز به این مطلب اشاره شد، مراجعه زودهنگام برای قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی می تواند در مدت زمان درمان و میزان هزینه های بیمار تاثیر داشته باشد. هرچه سن بیمار بیشتر شود، به دلیل اتمام یافتن رشد استخوان فک ممکن است دستگاه های ارتودنسی در تغییر موقعیت فک ها و دندان ها نا موفق باشند و در نتیجه طول مدت درمان افزایش پیدا کند. بنابراین آغاز به شروع درمان ارتودنسی در سنین کودکی روند درمان ارتودنسی را با سرعت بیشتری به همراه خواهد داشت. به طور کلی می‌ توان مزیت های قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی در سنین کودکی را به موارد زیر خلاصه کرد:

  • طول مدت درمان کوتاه تر به دلیل اتمام نیافتن رشد استخوان فک و قابلیت جابجایی دندان ها و استخوان فک با استفاده از دستگاه های ارتودنسی
  • راحت تر بودن روند درمان به دلیل عدم نیاز به جراحی
  • کاهش هزینه های درمان به دلیل کوتاه تر بودن طول مدت درمان و عدم نیاز به روش های درمانی جانبی مانند جراحی
  • تضمین سلامت کامل دهان و دندان کودکان به دلیل اصلاح ناهنجاری ها و ساده شدن رعایت بهداشت دهان و دندان و کاهش احتمال پوسیدگی دندان ها
  • تاثیر در افزایش اعتماد به نفس کودکان به دلیل داشتن دندان های مرتب و ظاهری زیبا
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می توان بدون استفاده از بریس، دندان ها را صاف و مرتب کرد؟

بنابراین به طور کلی می ‌توان گفت قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی محدودیت سنی ندارد، اما نیازمند داشتن لثه ها و استخوان فک و دندان هایی سالم است که این امر با افزایش سن با مشکل روبرو می شود. همچنین درمان ارتودنسی در سنین بالا برای برطرف کردن ناهنجاری های شدید دهان و دندان و فک به تنهایی کافی نخواهد بود و نیازمند روش های درمانی جانبی است.

بهترین زمان آغاز ارتودنسی

بهترین زمان آغاز ارتودنسی

سایر نکات مهم

  • سن دندانی با سن واقعی یک فرد می تواند تفاوت داشته باشد، به عنوان مثال در برخی مواقع ممکن است کودکی ۸ ساله سن دندانی ۱۳ ساله داشته باشد که تشخیص این سن دندانی کاملاً وابسته به مهارت و تجربه متخصص ارتودنسی است.
  • اقدام زود هنگام درمان ارتودنسی عادات زیان‌آور دهان و دندان مانند دندان قروچه را برطرف می کند، اعتماد به نفس و زیبایی ظاهری افراد را افزایش می ‌دهد، فضای لازم برای رشد دندان های نهفته و حرکت دندان های شلوغ به سمت جایگاه صحیح را فراهم می‌ کند، نیاز به کشیدن دندان ها و مدت زمان درمان ارتودنسی را کاهش می دهد و تقارن صورت را به طور کامل فراهم می آورد.
  • برای برطرف کردن ناهنجاری هایی نظیر کراس بایت و جلو بودن فک پایین، سن بیمار اهمیت زیادی پیدا می کند و به عنوان اصلی ترین ملاک در روند درمان در نظر گرفته می شود.
  • سن درمان ارتودنسی می تواند طول عمر دندان ها را تغییر دهد. در صورتی که دندان ها در اثر درمان ارتودنسی در موقعیت صحیح قرار بگیرند، نیرو و فشاری که به دندان ها اعمال می شود به طور متوازن است و در نتیجه احتمال آسیب رسیدن به ریشه دندان ها کاهش یافته، طول عمر دندان ها افزایش پیدا می کند. همچنین به دلیل ساده تر بودن رعایت بهداشت دهان و دندان احتمال پوسیدگی دندان ها در اینده نیز کاهش می یابد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات لثه در طول دوران ارتودنسی و راه‌ های مقابله با آن

سخن نهایی

اقدام به درمان ارتودنسی برای داشتن دندان هایی صاف، تمیز و مرتب از جمله روش های پرطرفدار در درمان دندانپزشکی برشمرده می شود. مهارت، تجربه، دانش و تبحر متخصص ارتودنسی در نتیجه نهایی درمان تاثیر به سزایی دارد. هرچه بیمار هنگام مراجعه به متخصص ارتودنسی سن کمتری داشته باشد، نتیجه نهایی راحت تر حاصل خواهد شد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code