علل بروز درد در طول درمان ارتودنسی

از رایج‌ترین سوالاتی که برای کسانی که می‌خواهند ارتودنسی انجام دهند این خواهد بود که آیا ارتودنسی درد دارد؟ بیشتر خانواده‌ها نیز نگران این هستند که براکت‌ها و یا سیم‌های ارتودنسی به کودکشان صدمه بزند. اکنون باید اطلاعات کافی و درست از میزان درد و یا راه کارهایی که این دردها را کاهش می‌دهند به دست آوریم. عموماً داشتن یک درد جزئی و کم در روند اکثر درمان‌های دندانپزشکی وجود دارد و این درد برای درمان ارتودنسی نیز مستثنی نیست.

آیا درمان ارتودنسی با درد همراه است؟

بیماران زیادی حاضر نمی‌شوند به خاطر دردی که ارتودنسی خواهد داشت این درمان را انجام دهند؛ در حالی که این یک تصور غلط است. درد در واقع یک پاسخ ذهنی به یک محرک گفته می‌شود. فرد زمانی احساس یک درد خفیف می‌کند که دستگاه‌های ثابت و متحرک ارتودنسی، هدایت دندان ها به سمت جایگاه اصلی آنها را انجام می‌دهند.

 درد در ارتودنسی

درد در ارتودنسی

چه عواملی باعث درد دوران ارتودنسی می شوند؟

برای انجام ارتودنسی ثابت و متحرک، راهکارها و ابزار مختلفی وجود داشته که بنا به صلاحدید ارتودنتیست بکار گرفته مشود. گاهی اوقات ایجاد حساسیت و یا قرمزی لثه‌ها در بیمارانی که ارتودنسی دندان انجام داده‌اند به دلیل فشار ملائمی که دندان‌ها تحمل می‌کنند ایجاد خواهد شد. روش درمان و فیزیولوژی فرد در میزان ناراحتی و مشکلاتی که برای بیمار به وجود می‌آید بی‌تأثیر نیست. لازم به ذکر است که در حالت نرمال و زیر نظر متخصص ارتودنسی، نباید نصب این براکت‌ها درد و یا آزار و اذیت زیادی برای شخص ایجاد کنند.

 خیلی نگران درد و مشکلات ارتودنسی نباشید زیرا اغلب مشکلات آن به صورت کاملاً جزئی و با اندکی التهاب و ناراحتی همراه هستند. خوردن آب نبات‌های سفت و مواد غذایی چسبنده و دست کاری براکت‌ها سبب شکستن و یا شل شدن آن‌ها خواهد شد.

موم ارتودنسی در واقع وسیله‌ای است که اگر براکت، لثه های شما را اذیت و ملتهب می‌کند میتوانید استفاده کنید و مانع از تماس مستقیم براکت با ناحیه ملتهب شده شوید. همچنین سیم‌های قوس‌دار که متصل به سیستم ارتودنسی هستند با حرکت دندان‌ها ممکن است گونه‌ها را تحریک و یا پشت دهان شما را اذیت کنند. اگر این مشکلات ادامه‌دار باشند؛ باید به ارتودنتیست معالج خود مراجعه کرده تا بتواند آنها را مجددا تنظیم نماید. براکت های ارتودنسی در هر مرحله که تنظیم می‌شوند یک قدم به سمت داشتن دندانی صاف‌تر برخواهید داشت. نهایتاً در برخی افراد حرکت تدریجی و ناراحت کننده‌ای همواره وجود خواهد داشت اما باز هم راه حل‌هایی برای کاهش درد وجود دارد.

 درد در ارتودنسی

درد در ارتودنسی

راه های مختلف کاهش درد ارتودنسی

برای کاهش درد در طول درمان ارتودنسی می‌توانید با رعایت نکات مختلف و مراجعه به یک متخصص ماهر، درمانی بی‌درد را پشت سر بگذارید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بریس اینویزیلاین می تواند فاصله های خالی میان دندان ها را برطرف کند؟

مصرف داروهای کاهش درد خفیف

مصرف دارهایی مانند: استامینوفن و ایبوپروفن که باعث کاهش التهاب و درد در لثه‌ها و آرواره‌ها می‌شوند رایج‌ترین راه حل است. بیشتر مواقع این دردها طبیعی و بر اثر عادت نداشتن دندان‌ها و لثه به براکت‌ها ایجاد می‌شوند. استفاده کردن از مسکن‌ها راحت‌ترین راه برای کاهش درد ارتودنسی خواهد بود اما مصرف زیادی آن‌ها می‌تواند اعتیاد‌آور باشند. توصیه می‌شود که تنها این داروها را با تجویز متخصص و به مقداری که مشخص شده مصرف کنید تا دچار مشکل نشوید.

قرار دادن کمپرس یخ

همان طور که درد و سوزش زخم را با اندکی سرد کردن می‌تواند کاهش دهید، قرار دادن کمپرس یخ باعث کاهش درد ارتودنسی دندان نیز خواهید شد. درست مانند زمانی که شما آب سرد را می‌نوشید و با رسیدن کمی سرما احساس کاهش درد در محل مربوطه می‌کنید.

 درد در ارتودنسی

درد در ارتودنسی

استفاده از موم مخصوص ارتودنسی جهت تسکین درد

زمانی که احساس درد خفیف و یا شدید داشتید شما می‌توانید موم دندان را از داروخانه معتبر تهیه و در صورت ایجاد درد از آن استفاده کنید. موم‌ها مانند یک سد محافظت‌کننده بر روی بافت نرم حفره دهان، لثه ها و لب‌ها عمل کرده و از به وجود آمدن درد و التهاب ناشی از براکت‌ها جلوگیری می‌نماید.

آب سرد بنوشید

نوشیدن آب سرد تا حد زیادی سبب کاهش درد بعد از قرارگیری بریس‌ها و کاهش ناراحتی شما خواهد شد. دمای پایین و سردی آب سعی می‌کند التهاب لثه‌ها را کم و کمی حس کرختی و کاهش درد به شما دست بدهد.

کاهش درد ارتودنسی با ایجاد تغییر در رژیم غذایی روزانه

غذاهای نرم و آبکی برای کسانی که به تازگی بریس‌ها را بر روی دندان‌هایشان قرار دادند بهترین غذا خواهد بود. سوپ، پودینگ، پوره سیب‌زمینی، مخلوط و سایر غذاهایی از این قبیل می‌توانند غذاهای خوبی برای این افراد باشند. به طور کلی هر گونه غذایی که نیاز زیادی به جویدن نداشته باشد می‌تواند جزء این دسته قرار بگیرد. دندان‌های شما احتمال دارند که بعد از قرارگیری براکت ها و حرکت های جزئی، حساس‌تر نیز شوند.

 درد در ارتودنسی

درد در ارتودنسی

از داروهای بی حس کننده خوراکی استفاده کنید

شما می‌توانید پس از مشورت با متخصص و در صورت صلاحدید وی، از داروهای ضد دردی مانند: Anbesol و یا ژل بنزوکائین و اوراژل مستقیم بر روی دندان‌ها و لثه‌ها استفاده کنید. شما می‌توانید این کار را به راحتی با استفاده از یک گوش پاک کن و یا با سر انگشتان خود روی محل درد و یا دندان خود قرار دهید. استفاده از ژل بی‌حس کننده هر چند طعم خوشایندی برای شما نخواهد داشت اما با بی‌حس کردن دهان سبب کاهش درد شما خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا تانگ کریب (tongue crib) می تواند عاداتی مانند مکیدن انگشت شست را متوقف کند؟

استفاده از خوراکی های سرد (بستنی)

 درد ارتودنسی را می‌توان به روش‌های گوناگونی همچون مصرف خوراکی‌های سرد همچون بستنی کاهش داد. بنابراین بلافاصله بعد از نصب براکت ارتودنسی سعی کنید بستنی میل کنید. بستنی به عنوان یک کاهش‌دهنده ورم لثه‌ها و تسکین‌دهنده عمل خواهد کرد. بستنی با ایجاد حس سرما که در دهان بیمار ایجاد می‌کند سبب کاهش درد می‌‌گردد.

 درد در ارتودنسی

درد در ارتودنسی

شستن مرتب دهان با آب نمک ولرم

قرقره کردن دهان در هنگام احساس درد و یا حتی پیش از آن توسط آب ولرم و کمی نمک کمک زیادی در تسکین درد دندان شما خواهد کرد. زخم‌های فک و لثه به کمک عنصر نمک که یک درمان کننده ذاتی به شمار می‌رود التیام می‌یابد. همچنین نمک نقش یک التیام بخشی زخم‌ها و کاتالیزور را ایفا می‌نماید. شما می‌توانید از مخلوط آب و نمک استفاده کنید و در کنار آن دهانشویه‌ای که متخصص معرفی می‌کند را نیز تهیه کنید.

چگونه می توان درد ارتودنسی را کاهش داد؟

داشتن دندان‌های منظم و صاف و لبخندی زیبا، به تحمل کردن درد ناچیز براکت‌های ارتودنسی ارجحیت دارد. به طور کلی هیچ درمانی قطعی و خاصی برای کاهش درد براکت‌های ارتودنسی وجود نخواهد داشت اما توسط راه حل‌هایی می‌توان درد آن را کاهش داد.

 درد در ارتودنسی

درد در ارتودنسی

مشورت با متخصص ارتودنتیست

 بعد از انجام ارتودنسی دندان اگر تا حدود چند هفته از میزان درد دندان شما کاسته نشد باید با ارتودنتیست خود در این باره صحبت کنید. متخصص می‌تواند بهترین راه را برای کاهش درد دندان و التهاب لثه‌های شما پیشنهاد بدهد. قطعاً در مسیر انجام ارتودنسی شما درد و ناراحتی‌هایی را تحمل خواهید کرد اما راه حل‌هایی نیز برای کاهش این دردها وجود دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با ابزار ارتودنسی تویین بلاک

رعایت کردن بهداشت دهان و دندان

بیشتر درد دندان را کسانی تجربه می‌کنند که برای  بهداشت فردی دهان و دندان اهمیت چندانی قائل نیستند. افرادی که در دهان خود بریس‌هایی را نصب کرده‌اند در این مدت تنها تمیز کردن دندان‌ها بی‌فایده خواهد بود. بنابراین باید سعی و دقت کنید تا در کنار دندان‌ها، بریس‌ها را نیز تمیز کنید. بریس‌ها و براکت‌های ارتودنسی به راحتی می‌توانند ذرات غذا و لکه‌های ناشی از نوشیدنی‌ها و دیگر غذاها را در خود جذب کنند که نهایتاً این لکه‌ها سبب ایجاد پلاک روی دندان‌ها و پوسیدگی و تغییر رنگ دندان ها می‌شوند.

 درد در ارتودنسی

درد در ارتودنسی

ماساژ دادن لثه ها

از دیگر راه‌های کاهش درد ارتودنسی ماساژ لثه‌ها است و شما نیازی نیست از یک ماساژور برای این کار استفاده کنید. تنها کافی است انگشت خود را تمیز کرده و اطراف لثه‌ها را به آرامی با سر انگشتان خود ماساژ دهید. اگر می‌خواهید از انجام این کار نتیجه بهتری را بگیرید قبل از آن با یک تیکه یخ سعی کنید لثه‌ها را خنک و سبب کاهش تورم آن شوید.

سوالات متداول

  1. آیا براکت دندان با درد همراه است؟

امروزه با کاهش طول درمان و روش های متنوع و جدیدتر، درمان ارتودنسی به نسبت قبل راحت‌تر شده است. هر چند طراحی‌های جدیدی برای راحت‌تر شدن فرآیند ارتودنسی و کاهش طول درمان در نظر گرفته‌ شده اند، اما باز هم بیمار با اندکی درد همراه خواهد بود. تنظیم و چسباندن براکت‌ها و گاهی اوقات نیز تنظیم مجدد آن‌ها سبب ایجاد مشکلات و ناراحتی‌هایی برای بیمار به وجود می‌آوردند. استفاده از مقداری موم ارتودنسی بر روی لبه‌های تیز و دیگر زوایای آزاردهنده ابزارهای ارتودنسی می‌توانند از التهاب بافت‌های داخلی دهان و زخم شدن لب، لثه و گونه جلوگیری کند.

  1. چه راه حل هایی برای کاهش درد ارتودنسی وجود دارند؟

احساس درد در روزای ابتدایی نصب براکت ارتودنسی یک امری کاملاً طبیعی است و جای هیچ گونه نگرانی نخواهد بود.. باید بدانیم که درد در تمام بیماران یکسان و به یک اندازه نیست و بسته به شدت و مدت آن باید با ارتودنتیست معالج خود برای کاهش درد آن مشورت کنید.

جمع بندی

دندان های به هم ریخته، شلوغ و همچنین نامرتب نه تنها باعث تأثیر روی زیبایی فرد می‌گذارد بلکه مشکلاتی را هم جهت ادای درست کلمات نیز به وجود می‌آورند.  قطعاً انجام ارتودنسی با اندکی درد همراه می‌شود اما این درد قابل کنترل خواهد بود. رعایت بهداشت دهان و دندان، نوشیدن آب سرد و بستنی، ماساژ دادن آرام لثه‌ها، قرقره کردن با آب و نمک، استفاده از موم‌ها و… نمونه‌هایی از این راه حل‌ها هستند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code