دلایل برای زرد شدن دندان ها در زمان استفاده از بریس ارتودنسی

پس از قرار گرفتن بریس ارتودنسی در دهان، ممکن است دندان های شما به تدریج زرد شوند. تغییر رنگ دندان ها به دلیل غذا ها و نوشیدنی هایی است که مصرف می کنید. به علاوه، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، تکنیک های غلط تمیز کردن دندان ها و پیروی نکردن از دستورالعمل های دندانپزشک متخصص ارتودنسی، همگی می توانند باعث زرد شدن دندان ها شوند.

تغییر رنگ دندان ها نشانگر آسیب به آن ها است. در نتیجه، باید زرد شدن دندان ها را جدی بگیرید. در این مقاله، به علل تغییر رنگ دندان ها در زمان استفاده از بریس ارتودنسی می پردازیم.

 زرد شدن دندان در ارتودنسی

زرد شدن دندان در ارتودنسی

۱٫مسواک زدن به صورت نامنظم و نادرست

زمانی که غذا می خورید، ذرات مواد غذایی به تدریج روی دندان ها جمع می شوند. در نتیجه، به مرور زمان روی دندان ها پلاک (plaque) تجمع پیدا می کند و در نهایت می تواند تبدیل به تارتار (tartar) شود. هنگامی که از بریس ارتودنسی استفاده نمی کنید، می توانید به راحتی پلاک و ذرات غذای تجمع یافته را تمیز کنید و از بین ببرید.

اما در مواقعی که بریس ارتودنسی در داخل دهان وجود دارد، براکت ها (brackets)، سیم ها (wires)، کش ها و فنر ها، تمیز کردن دندان ها را دشوار می کنند. در نتیجه، ممکن است پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، باز هم ذرات مواد غذایی روی دندان ها باقی بماند. بدین ترتیب، تجمع پلاک و تارتار بیشتر و بیشتر می شود و در نهایت، رنگ دندان ها تغییر می کند.

پلاک و تارتار تجمع یافته می توانند پوسیدگی و بیماری لثه ایجاد کنند. در نتیجه هنگام استفاده از بریس ارتودنسی، مسواک زدن با تکنیک های صحیح بسیار مهم است.

اگر به طور منظم مسواک نزنید، پلاک و تارتار بیشتری روی دندان ها جمع می شود و تغییر رنگ دندان ها سریع تر اتفاق می افتد. بهتر است هر روز، ۲ بار دندان های خود را مسواک بزنید. در غیر این صورت، نمی توانید از پوسیدگی دندان ها، بیماری لثه و زرد شدن دندان ها جلوگیری کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکات مهم پیرامون رژیم غذایی در طول درمان ارتودنسی

تکنیک های صحیح مسواک زدن

برای گرفتن نتیجه مطلوب، باید از تکنیک های صحیح برای مسواک زدن استفاده نمایید. زمانی که بریس در دهان قرار دارد، باید تکنیک های متفاوتی را به کار برد. در واقع، باید تک تک براکت ها و سطوح دندان ها را با دقت تمیز کنید.

پس از اتمام هر وعده غذایی باید حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس مسواک بزنید

این اشتباه بسیار رایج است. پس از هر وعده غذایی، مخصوصا بعد از خوردن غذا های اسیدی، باید ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس مسواک بزنید. چراکه در این ۳۰ دقیقه، بزاق دهان اسید های روی سطوح دندان ها را پاک می کند. به علاوه، واکنش شیمیایی درون دندان ها و مینای آن ها رخ می دهد تا از آسیب و خرابی جلوگیری شود.

مسواک زدن قبل از پایان ۳۰ دقیقه، باعث تخریب مینای دندان و تغییر رنگ آن ها می شود.

مسواک نزدن پس از صرف صبحانه

بسیاری از افراد، پس از بیدار شدن دندان های خود را مسواک می زنند. سپس صبحانه می خورند. در این حالت، دندان ها آسیب می بینند. همیشه به یاد داشته باشید که باید ذرات غذای تجمع یافته در اطراف دندان ها را تمیز کنید و از بین ببرید؛ در غیر این صورت دندان ها آسیب می بینند.

زمانی که صبح از خواب بیدار می شوید و بلافاصله مسواک می زنید، ذرات مواد غذایی در دهان وجود ندارند؛ چون هنوز صبحانه نخورده اید. در نتیجه، دندان ها آسیب می بینند و تغییر رنگ می دهند.

 زرد شدن دندان در ارتودنسی

زرد شدن دندان در ارتودنسی

۲٫عدم شست و شوی دهان پس از غذا خوردن

اگر هر بار که در طول روز چیزی می خورید، دهان خود را با آب شست و شو ندهید، تجمع پلاک در دهان شما سریع تر اتفاق می افتد. همچنین، بهتر است قبل از مسواک زدن دهان خود را با آب بشویید تا از میزان پلاک و ذرات غذای تجمع یافته، کاسته شود. با انجام این کار، مسواک زدن و تمیز کردن دندان ها راحت تر می شود.

 زرد شدن دندان در ارتودنسی

زرد شدن دندان در ارتودنسی

۳٫عدم استفاده از نخ دندان به صورت روزانه

از آنجایی که بریس های ارتودنسی تمیز کردن دندان ها را دشوار می کنند، باید از تکنیک های خاصی برای تمیزی دندان ها استفاده کنید. بسیار مهم است که هر روز، نخ دندان بکشید. مسواک به تمام سطوح دندان ها و دهان دسترسی ندارد؛ مخصوصا فضای میان دندان ها و بین براکت و دندان. با استفاده از نخ دندان، می توان به این فضا ها دسترسی پیدا کرد و پلاک تجمع یافته را تمیز کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های بعد از جراحی فک

به همین دلیل، اگر هر روز از نخ دندان استفاده نمی کنید، تجمع پلاک و تغییر رنگ دندان ها سریع تر اتفاق می افتد.

۴٫خوردن غذا های چسبناک

ذرات مواد غذایی به راحتی میان دندان ها و بریس ارتودنسی گیر می کنند. اگر آبنبات، شکلات یا هر ماده غذایی چسبناک دیگر بخورید، این وضعیت بد تر می شود. براکت ها، سیم ها و کش های ارتودنسی تمیز کردن دندان ها را دشوار تر می کنند. در نتیجه، پلاک تجمع پیدا می کند و به تدریج رنگ دندان ها زرد می شود. به علاوه، احتمال پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه افزایش می یابد.

به همین خاطر، بهتر است در هنگام استفاده از بریس ارتودنسی، غذا های چسبناک مصرف نکنید.

 زرد شدن دندان در ارتودنسی

زرد شدن دندان در ارتودنسی

۵٫مصرف نوشیدنی های اسیدی و شیرین

نوشیدنی هایی که مقدار شکر و اسید بالایی دارند، برای سلامتی دندان ها بسیار مضر هستند. از جمله نوشیدنی های اسیدی و شیرین می توان به آبمیوه های اسیدی، نوشابه ها، چای و قهوه اشاره کرد. این نوشیدنی ها با آسیب به مینای دندان ها، باعث تغییر رنگ می شوند.

بنابراین اگر مصرف این نوشیدنی ها را کاهش ندهید، خیلی زود دندان های شما زرد یا قهوه ای می شوند.

۶٫خوردن غذاهای شیرین و پر از نشاسته

با خوردن غذا های شیرین و پر از نشاسته، پلاک با سرعت بیشتری روی دندان ها تجمع پیدا می کند. به علاوه، احتمال پوسیدگی و سوراخ شدن دندان ها افزایش می یابد. از آن جایی که تمیز کردن دندان ها در زمان استفاده از بریس ارتودنسی دشوار تر است، بهتر است از غذا های شیرین و پر از نشاسته بپرهیزید. در غیر این صورت، دندان هایتان خیلی سریع دچار تغییر رنگ می شوند.

 زرد شدن دندان در ارتودنسی

زرد شدن دندان در ارتودنسی

۷٫عدم مراجعه منظم به دندانپزشک برای جرم گیری دندان ها

توصیه می شود که ۶ ماه یکبار، برای جرم گیری و تمیز کردن دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید. اما در هنگام استفاده از بریس ارتودنسی، باید تعداد دفعات بیشتری برای جرم گیری نزد دندانپزشک بروید.

جاهایی از دهان خود را که نمی توانید با مسواک و نخ دندان تمیز کنید، دندانپزشک با روش های خاص تمیز می کند. برای انجام این کار، دندانپزشک از ابزار مخصوص استفاده می کند. اگر به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نکنید، پلاک و تارتار روی دندان ها باقی می ماند و دندان ها به تدریج زرد می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بند های کشی (الاستیک) چه کاربردی در بریس های دندانی دارند؟

۸٫جویدن تنباکو و یا کشیدن سیگار

کشیدن سیگار و جویدن تنباکو، برای سلامت عمومی بدن و به خصوص سلامت دهان و دندان مضر هستند. نیکوتین و دیگر مواد موجود در تنباکو، باعث زرد یا قهوه ای شدن دندان ها می شوند. اگر جویدن تنباکو یا سیگار کشیدن را ترک نکنید، دندان ها آسیب می بینند.

۹٫استفاده از ابزار نادرست برای تمیز کردن دندان ها

نحوه تمیز کردن دندان ها، هنگام استفاده از بریس ارتودنسی کمی متفاوت است. زیرا علاوه بر سطوح دندان ها، باید فضای میان براکت ها و دندان ها را نیز تمیز کنید. در نتیجه، باید از ابزار خاصی استفاده نمایید. مسواک هایی طراحی شده اند که به راحتی فضای میان دندان ها و براکت ها را تمیز می کنند و بهتر است مسواک های معمولی هستند.

اگر از ابزار مناسب استفاده نکنید، دندان هایتان به طور کامل تمیز نمی شوند. می توانید در این باره با دندانپزشک خود مشورت کنید.

توصیه می شود که هنگام استفاده از بریس ارتودنسی، خمیردندان های سفیدکننده را به کار نبرید؛ چراکه باعث ایجاد لکه های سفید بر روی دندان ها می شوند. زمانی که بریس روی دندان های شما وجود دارند، قسمت هایی از دندان ها با براکت ها پوشیده شده اند. در نتیجه، اگر از خمیردندان سفید کننده استفاده کنید، سطحی از دندان که زیر براکت است، سفید نمی شود. در این حالت، پس از برداشتن بریس، دندان های شما دو رنگ می شوند.

۱۰٫عدم پیروی از توصیه های دندانپزشک متخصص ارتودنسی

دندانپزشک، دستورالعمل هایی را در رابطه با تمیز نگه داشتن دندان ها و مراقبت از بریس، در اختیار شما قرار می دهد. اگر به توصیات او توجه نکنید، احتمال آسیب به دندان ها و بریس افزایش می یابد.

 زرد شدن دندان در ارتودنسی

زرد شدن دندان در ارتودنسی

رابطه استفاده از بریس ارتودنسی و زرد شدن دندان ها

بریس های ارتودنسی به صورت مستقیم باعث زرد شدن دندان ها نمی شوند. اما به طور غیر مستقیم این کار را انجام می دهند. از جمله فاکتور هایی که در زردی دندان ها نقش دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ذرات غذای گیر افتاده میان دندان ها و بریس ارتودنسی
  • دشواری در تمیز کردن دندان ها درهنگام استفاده از بریس
  • تجمع سریع تر پلاک و تارتار

کلام آخر

به طور خلاصه، هنگام استفاده از بریس ارتودنسی عوامل متعددی می توانند باعث زرد شدن دندان ها بشوند؛ برای مثال، استفاده از تکنیک های نادرست برای تمیز کردن دندان ها، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف غذا های چسبناک و شیرین و کشیدن سیگار. اگر دلایل زرد شدن دندان ها در هنگام استفاده از بریس را بدانید، راحت تر می توانید از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code