آیا بریس های دندانی می توانند باعث لقی و افتادن دندان ها شوند؟

ممکن است پس از گذاشتن بریس دندانی، تا چندین روز درد و ناراحتی زیادی داشته باشید و احساس کنید که دندان هایتان لق شده اند. حتی امکان دارد گمان کنید که دندان هایتان می خواهند بیفتند. اما آیا واقعا چنین چیزی امکان پذیر است؟

در حالت عادی، اگر از تمام دستور العمل های دندانپزشک متخصص پیروی کنید، بریس های ارتودنسی هیچ گاه نباید باعث لق شدن و افتادن دندان هایتان شوند. پس از هر بار مراجعه به دندانپزشک و تنظیم مجدد بریس، ممکن است احساس کنید که دندان هایتان لق شده اند؛ اما این حالت با گذشت چند روز از بین می رود. البته اگر لثه های شما از سلامت کافی برخوردارر نباشند، بریس ارتودنسی می تواند در موارد نادری باعث شل شدن دندان ها شود.

در ادامه این مقاله بیشتر به این مشکل می پردازیم و علت وقوع آن را شرح می دهیم.

چرا پس از سفت کردن بریس ارتودنسی احساس می کنید که دندان هایتان لق شده اند؟

تا چند روز پس از سفت کردن بریس ارتودنسی، ممکن است احساس کنید که دندان هایتان کمی شل و لق شده اند. این اتفاق به معنی لق شدن دائمی دندان ها نیست. جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

حس شل شدن دندان ها به این خاطر است که دندان های شما و ساختار های نگهدارنده آن ها در حال جابه جایی و تغییر شکل هستند. بریس ارتودنسی برای اثرگذاری مطلوب، باید در وضعیت دندان ها و دیگر ساختار های دهان تغییر ایجاد کند. بریس ها روی دندان ها قرار می گیرند و فشار ملایمی به دندان ها وارد می کنند. دندان ها در اثر این فشار، به سمت جایگاه مورد نظر حرکت می کنند. به همین دلیل، زمانی که بریس ها سفت می شوند، فشار بیشتری بر روی دندان ها حس می کنید. اگر دندان شما کمی شل نشود و خیلی محکم در جایگاه خود درون استخوان قرار گرفته باشد، نمی تواند از یک مکان به مکان دیگر حرکت کند. بنابراین، هنگام استفاده از بریس ارتودنسی دندان ها کمی شل می شوند تا بتوانند در امتداد استخوان و بافت های لثه عبور کنند. در نتیجه، احساس شل بودن و لقی دندان ها در هنگام استفاده از بریس کاملا طبیعی و عادی است.

همچنین، به یاد داشته باشید که دندانپزشک متخصص ارتودنسی هر ۳ یا ۴ هفته، بریس را مجددا تنظیم و سفت می کند.

موضوع دیگری که ممکن است باعث نگرانی شما شود، احساس فشار، درد و ناراحتی پس از گذاشتن بریس است. این حالت نیز کاملا طبیعی است. در واقع، بریس برای انجام کار خود به دندان ها و ساختار های نگهدارنده آن ها فشار وارد می کند. بنابراین احساس درد و ناراحتی پس از گذاشتن بریس و سفت کردن آن، کاملا طبیعی است. حس درد به طور خود به خود پس از چند روز از بین می رود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با مال اکلوژن کلاس ۳

در ادامه به این موضوع می پردازیم که چه موقع باید برای حس درد و ناراحتی دندان ها نگران شوید.

لق شدن دندان در ارتودنسی

لق شدن دندان در ارتودنسی

آیا بریس ها می توانند باعث لق شدن دائمی دندان ها و یا حتی افتادن آن ها شوند؟

می دانیم که زیادی روی در هر کاری می تواند مضر باشد. این جمله در مورد درمان ارتودنسی نیز صدق می کند. فشار بیش از حد به دندان ها می تواند به افتادن آن ها ختم شود. البته، اگر به دندانپزشک متخصص ارتودنسی مجرب و ماهر مراجعه نمایید، جای نگرانی وجود ندارد.

اگر به بیماری لثه (بیماری پریودنتال) مبتلا هستید، درمان ارتودنسی برای شما کمی دشوار می شود. اگر لثه های شما از سلامت کافی برخوردار نباشند و از بریس ارتودنسی استفاده نمایید، امکان لق  شدن و حتی افتادن دندان های شما وجود دارد. اما سلامت پریودنتال یا همان لثه ها، چه ارتباطی با درمان ارتودنسی و بریس ها دارد؟

ارتباط قوی میان سلامت پریودنتال (periodontal) و بریس های دندانی وجود دارد. پریودنتیوم (periodontium) به مجموعه ساختار های نگهدارنده دندان ها گفته می شود و شامل لثه ها، استخوان و قسمت ریشه دندان ها (سمنتوم) و رباطات پریودنتال (periodontal ligaments) است. این رباط ها، ریشه دندان ها را به لثه ها متصل می کنند.

رباط های پریودنتال، ساختار هایی فیبری  یا نخ مانند هستند که سمنتوم (cementum) را به استخوان آلوئولار متصل می کنند. این فیبر ها در حرکت دندان ها مهم هستند زیرا باید فشاری را که از سمت بریس ارتودنسی وارد می شود، تحمل کنند. اگر فشار وارد شده بر آن ها بیش از حد باشد، امکان دارد این رباط ها آسیب ببینند و اتصال دندان به استخوان دچار مشکل شود.

زمانی که بریس ارتودنسی به دندانی فشار وارد می کند، استخوان آلوئولار از یک سمت دچار شکستگی می شود و در سمت دیگر استخوان جدید رشد می کند. بدین ترتیب، دندان می تواند به سمتی که استخوان در حال رشد است حرکت کند. اما زمانی که استخوان های شما ضعیف باشند، بیشتر و سریع تر دچار شکستگی می شوند و از آن طرف، رشد استخوان در سمت دیگر کمتر است. در نتیجه، بافت های نگهدارنده دندان دچار مشکل می شوند.

در اینجا، به برخی مشکلاتی می پردازیم که باعث اخلال در سلامت پریودنتال می شوند و درمان ارتودنسی را تحت تاثیر قرار می دهند.

پریودنتیت (periodontitis)

پریودنتیت بیماری است که در آن استخوان آلوئولار و رباط های پریودنتال ضعیف می شوند و یا از بین می روند. در صورت تخریب این بافت ها، دندان ها نمی توانند فشار بریس را تحمل کنند. در این حالت، اگر درمان ارتودنسی آغاز شود، امکان لق شدن دندان ها وجود دارد. بریس، دندان های لق شده را ضعیف تر می کند. در نهایت، ممکن است دندان ها از دست بروند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا درمان ارتودنسی در افراد مبتلا به دیابت امکان‌پذیر است؟

اگر به پریودنتیت دچار شده اید، نباید درمان ارتودنسی را شروع کنید. ابتدا باید مشکل لثه ها و استخوان های دهان را برطرف نمایید. دندانپزشک، بیماری پریودنتال را با دارو، جرم گیری و دیگر روش ها درمان می کند. به علاوه، خودتان هم باید بهداشت دهان و دندان را به نحو احسن رعایت کنید.

اگر دندان های شما در اثر بیماری لثه لق و شل شده اند، ممکن است دندانپزشک بتواند آن ها را نجات دهد. در غیر این صورت، باید آن ها را بکشید. هرگاه لثه ها و استخوان های دهانتان سلامت خود را بازیافتند، دندانپزشک متخصص می تواند درمان ارتودنسی را برای شما آغاز کند.

سوال دیگری که پیش می آید این است که آیا بریس های دندانی می توانند باعث ضعیف شدن لثه ها، استخوان ها و دیگر بافت های دهان شوند؟

فشار بیش از حد

ممکن است لثه ها و دیگر بافت های دهان شما در سلامت کامل باشند اما بریس ها فشاری بیش از حد به دندان ها وارد کنند و باعث پارگی رباطات پریودنتال شوند. همچنین، فشار زیاد به دندان ها می تواند باعث تخریب استخوان های دهان شود. امکان دارد به دلیل تخریب ساختمان ریشه دندان ها، ریشه ها کوتاه تر شوند. همچنین ممکن است پالپ دندان ها (pulp) از بین برود.

تخریب استخوان یا ریشه دندان ها به سادگی قابل ترمیم نیست. بنابراین، دندان ها ساختار های نگهدارنده خود را از دست می دهند و لق می شوند. امکان افتادن دندان ها نیز وجود دارد. همچنین، در مواردی دندانپزشک بر اساس تشخیص خود، دندان را می کشد.

لق شدن دندان در ارتودنسی

لق شدن دندان در ارتودنسی

رعایت نکردن بهداشت دهان

در مواردی، فرد از سلامت پریودنتال بسیار خوبی برخوردار است و دندانپزشک متخصص نیز، بریس ارتودنسی را به درستی تنظیم کرده و فشار بیش از حدی به دندان ها وارد نمی شود. آیا در چنین شرایطی امکان لق شدن و افتادن دندان ها وجود دارد؟

در این حالت، اگر فرد به بهداشت دهان و دندان توجه نکند، امکان دارد سلامت پریودنتال او به خطر بیفتد. بریس های ارتودنسی، تمیز کردن دندان ها را کمی دشوار می کنند. بنابراین، در زمان استفاده از بریس باید توجه ویژه تری به بهداشت دهان داشت.

هنگام استفاده از بریس، تارتار (tartar) و کلکولوس (calculus) بیشتری در اطراف دندان ها تجمع پیدا می کند. در اثر تجمع تارتار، رشد و تکثیر باکتری ها در دهان افزایش می یابد. در نتیجه، احتمال التهاب و عفونت افزایش می یابد. عفونت دهان می تواند به بیماری پریودنتال ختم شود.

درمان ارتودنسی معمولا ۱ تا ۲ سال زمان می برد. اگر در این مدت دندان هایتان را به خوبی تمیز نکنید، ممکن است سلامت لثه ها و استخوان های دهانتان به خطر بیفتد. در موارد حاد، امکان از دست رفتن دندان ها وجود دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تانگ تراست یا فشار دادن زبان به دندان ها در کودکان و بزرگسالان

برای جلوگیری از این رخداد ها، از دستورات دندانپزشک خود پیروی کنید و به بهداشت دهان خود اهمیت بدهید. اگر از بریس استفاده می کنید، باید زمان و دقت بیشتری صرف تمیز کردن دندان هایتان بکنید.

اگر هنگام استفاده از بریس، دندان شما بیفتد، چه می شود؟

این اتفاق به ندرت رخ می دهد. هنگام استفاده از بریس ارتودنسی، باید به طور منظم به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید تا او شرایط دندان های شما را بسنجد. بنابراین، اگر از دستورات دندانپزشک پیروی کنید و به موقع به او مراجعه نمایید، ارتودنتیست متوجه لقی دندان شما می شود و برنامه درمانی را تغییر می دهد.

در شروع درمان ارتودنسی، دندانپزشک ابتدا سلامت لثه ها و استخوان های دهان شما را می سنجد. اگر نیاز به درمان داشته باشید، شما را در جریان قرار می دهد. برای مثال، ممکن است قبل از شروع درمان ارتودنسی نیاز باشد که جراحی پریودنتال انجام دهید. در مواردی، دندانپزشک قبل از شروع درمان، دندان شما را می کشد.

لق شدن دندان در ارتودنسی

لق شدن دندان در ارتودنسی

آیا بریس های دندانی، ریشه دندان ها و پالپ را ضعیف می کنند؟

همانطور که گفته شد، فشار بیش از حد به دندان ها در درمان ارتودنسی، رعایت نکردن بهداشت دهان و درمان ارتودنسی در فردی که از سلامت پریودنتال مناسبی برخوردار نیست، همگی سبب تضعیف ریشه دندان ها می شوند. فشار بیش از حد باعث تخریب ریشه دندان ها می شود. در این حالت، ساختار ریشه از دست می رود و ریشه کوتاه می شود. در نتیجه، امکان شل و لق شدن دندان ها وجود دارد.

همچنین، فشار زیاد به دندان ها می تواند باعث تخریب پالپ (pulp) شود و بدین ترتیب خون رسانی به دندان مختل می شود. از بین رفتن پالپ به معنی از بین رفتن دندان است. اگر طی درمان ارتودنسی، فشار به دندان ها به اندازه کافی و مناسب باشد، هیچ مشکلی به وجود نمی آید. البته، باید به بهداشت دهان توجه ویژه تری داشته باشید و از تمام دستورات دندانپزشک متخصص پیروی کنید.

کلام آخر

در افرادی که از سلامت پریودنتال کافی برخوردار هستند، بریس های ارتودنسی باعث لقی دندان ها نمی شوند. اما اگر لثه ها و استخوان های دهان دچار مشکل باشند و فرد از بریس استفاده نماید، امکان دارد دندان ها لق شوند و یا حتی از دست بروند.

همچنین، اگر بریس دندانی بیش از حد به دندان ها فشار وارد کند، امکان تخریب پالپ و ریشه دندان ها وجود دارد. البته، اگر به دندانپزشک متخصص و ماهر مراجعه نمایید، چنین مشکلی پیش نمی آید.

طی درمان ارتودنسی باید به بهداشت دهان توجه بیشتری داشته باشید. در غیر این صورت، سلامت دندان ها، لثه ها و دیگر بافت های دهان به خطر می افتد و امکان از دست رفتن دندان وجود دارد.

اگر بریس ارتودنسی دارید و احساس می کنید که دندان هایتان لق شده اند، دندانپزشک خود را مطلع کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code