لکه های روی دندان ناشی از بریس ارتودنسی

پس از گذاشتن بریس ارتودنسی در دهان، ممکن است متوجه زرد شدن تدریجی دندان ها شوید و این موضوع باعث نگرانی شما شود. آیا می توان تغییر رنگ و لکه های ایجاد شده بر روی دندان ها را که در اثر استفاده از بریس به وجود آمده، از بین برد؟

مصرف برخی مواد غذایی هنگام استفاده از بریس، باعث لک شدن دندان ها می شود. برای پیشگیری و از بین بردن لکه ها و تغییر رنگ دندان ها، باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید، یک بار نخ دندان بکشید. استفاده از دهانشویه ها و خمیردندان های حاوی فلوراید نیز موثر است. اما در صورتی که لکه های زیادی روی دندان ها ایجاد شده باشد، باید برای سفید کردن تخصصی دندان ها به دندانپزشک مراجعه نمایید.

در این مقاله، به علت لک شدن دندان ها هنگام استفاده از بریس می پردازیم. سپس، نگاهی به روش های پیشگیری و درمان لکه های دندان خواهیم داشت.

بریس ارتودنسی چگونه باعث ایجاد لکه های دندانی می شود؟

بریس های ارتودنسی به دلایل گوناگون باعث ایجاد لکه های روی دندان می شوند. ابتدا، بریس ممکن است باعث زرد شدن دندان ها شود. حتی خود بریس های ارتودنسی نیز می توانند دچار تغییر رنگ شوند. چگونه این اتفاق می افتد؟

عدم رعایت بهداشت دهان می تواند سبب ایجاد لکه بر روی دندان ها شود. برای مثال، اگر هنگام استفاده از بریس ارتودنسی، به طور منظم و با دقت مسواک نزنید و یا از مسواک و خمیر دندان نامناسب برای تمیز کردن دندان هایتان استفاده کنید، ممکن است لکه هایی روی دندان ها ایجاد شود. ممکن است با روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در زمان استفاده از بریس، آشنا نباشید.

همچنین، امکان دارد رژیم غذایی شما علت تغییر رنگ دندان ها باشد. خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی می تواند باعث ایجاد لکه روی دندان ها شود. اگر همراه با رژیم غذایی نادرست، دندان هایتان را به خوبی تمیز نکنید، لکه های دندان دندان سریع تر ایجاد می شوند. مواد غذایی شیرین و چسبناک مانند آبنبات و شکلات، پروسه تغییر رنگ دندان ها را تسریع می کنند.

نباید بدون مشورت با دندانپزشک، از محصولات سفید کننده دندان استفاده نمایید. همه موارد گفته شده، علاوه بر کمک به ایجاد لکه بر روی دندان ها، می توانند باعث پوسیدگی بشوند.

لکه های روی دندان ناشی از بریس ارتودنسی

لکه های روی دندان ناشی از بریس ارتودنسی

نکاتی برای پیشگیری از ایجاد لکه بر روی دندان ها در زمان استفاده از بریس

زمانی که از بریس استفاده می کنید و متوجه زردی دندان ها می شوید، باید نکات زیر را رعایت کنید تا وضعیت دندان ها بدتر نشود. البته لکه ها و تغییر رنگ های شدید، به آسانی از بین نمی روند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های هفته اول شروع ارتودنسی

 از جمله نکاتی که برای پیشگیری از ایجاد لکه بر روی دندان ها باید بدانید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مسواک زدن دقیق و منظم

مسواک زدن به طور منظم می تواند یکی از راه های جلوگیری از ایجاد لکه روی دندان ها باشد. دندان هایتان را با دقت و حوصله تمیز کنید. با وجود بریس ارتودنسی، مسواک زدن دندان ها کمی دشوار می شود؛ باید هم بریس را تمیز کنید و هم دندان ها را. همچنین، موقع مسواک زدن باید دقت داشته باشید که بریس و دیگر اجزای آن آسیب نبینند.

می توانید روش صحیح مسواک زدن را از دندانپزشک خود بیاموزید.

هنگام استفاده از بریس ارتودنسی، چند بار در روز باید مسواک بزنید؟

صرف نظر از استفاده از بریس ارتودنسی، باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. در صورتی که بریس در دهان شما وجود دارد، در طول روز دو یا سه بار دندان های خود را با مسواک تمیز کنید.

بسیاری از افراد، قبل از خوردن صبحانه مسواک می زنند. هدف از مسواک زدن دندان ها، از بین بردن ذرات غذایی به جای مانده در دهان است. بنابراین، مسواک زدن قبل از خوردن صبحانه معنایی ندارد. شب ها قبل از خواب، حتما باید دندان هایتان را مسواک بزنید. در غیر این صورت، باکتری های داخل دهان پلاک تشکیل می دهند و احتمال پوسیدگی دندان ها افزایش می یابد.

هر روز صبح پس از بلند شدن از خواب، دهان خود را با آب شست و شو دهید. همین کار کافی است. اما پس از خوردن صبحانه حتما مسواک بزنید. در غیر این صورت، ذرات غذا داخل داخل دهان باقی می ماند و پس از مدتی دندان ها دچار تغییر رنگ می شوند.

همچنین، باید مطابق با نیاز های خود از خمیردندان و مسواک مناسب استفاده نمایید. به طور کلی، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.
  • از روش صحیح برای تمیز کردن دندان ها استفاده کنید.
  • پس از خوردن صبحانه و شب ها قبل از خواب، دندان هایتان را مسواک بزنید.
  • از خمیردندان و مسواک مناسب استفاده نمایید.

استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید

فلوراید، مینای دندان ها را قوی تر می کند و از تغییر رنگ و پوسیدگی دندان ها جلوگیری می نماید. بنابراین، بهتر است برای تمیز کردن دندان ها از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید.

استفاده از دهانشویه

برای از بین بردن لکه های دندان از دهانشویه ها استفاده کنید. شست و شوی دهان آسان ترین روش تمیز کردن آن است. با این حال، بسیاری از افراد از دهانشویه ها استفاده نمی کنند. بهتر است پس از هر وعده غذایی، دهان خود را با آب شست و شو دهید. قبل از مسواک زدن نیز، ابتدا دهان خود را با آب بشویید. مقدار زیادی از ذرات مواد غذایی با انجام همین کار از دهان خارج می شوند. برخی مواقع، توصیه می شود که از دهانشویه های حاوی فلوراید استفاده کنید.

لکه های روی دندان ناشی از بریس ارتودنسی

لکه های روی دندان ناشی از بریس ارتودنسی

کشیدن نخ دندان

پس از گذاشتن بریس، نخ دندان کشیدن اجباری است. زیرا مسواک نمی تواند به تمام سطوح دندان ها دسترسی داشته باشد و آن ها را تمیز کند. در نتیجه، باید از نخ دندان استفاده کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بریس دندانی سلف لیگیت چیست؟

برای جلوگیری از تشکیل پلاک و لک شدن دندان ها، حداقل یک بار در روز باید نخ دندان بکشید. ممکن است احساس کنید که نخ دندان کشیدن تاثیر خاصی ندارد، اما پس از برداشتن بریس متوجه تغییر دندان ها می شوید.

از خوردن غذا های اسیدی و شیرین بپرهیزید

غذاها و نوشیدنی های اسیدی، دندان ها را به تدریج خراب می کنند. نوشیدنی های قندی معمولا باعث تضعیف دندان ها می شوند و به باکتری ها در پوسیدگی دندان ها کمک می کنند. هنگام استفاده از بریس، این اتفاق سریع تر میفتد. برای جلوگیری از ایجاد لکه بر روی دندان ها، از آب میوه های اسیدی، نوشابه، نوشیدنی های یخ، نوشیدنی های ورزشی، قهوه و چای کمتر استفاده کنید. در صورت مصرف این مواد غذایی، دندان های خود را خیلی خوب مسواک بزنید.

پرهیز از غذا های چسبناک

هنگام استفاده از بریس ارتودنسی، تمیز کردن دندان ها دشوار می شود. بنابراین، بهتر است از غذاهایی استفاده نکنید که به دندان ها می چسبند. غذاهای چسبناک روی دندان ها و بریس باقی می مانند و به راحتی از بین نمی روند. در نتیجه، پس از مدتی باعث زرد شدن و تغییر رنگ دندان ها می شوند.

از محصولات سفید کننده دندان استفاده نکنید

استفاده از محصولات سفید کننده دندان مانند خمیردندان ها و چسب های سفید کننده، وضعیت لکه های دندان را بد تر می کند. این محصولات لکه هایی را که روی سطوح مشخص دندان ها هستند، از بین می برند اما قسمت هایی که زیر بریس و براکت های هستند، به همان حالت قبلی باقی می مانند. بنابراین پس از برداشتن بریس، رنگ دندان ها غیر یکنواخت می شود.

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نمایید

حتی اگر به بهترین شکل مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، باز هم همه پلاک و ذرات غذا از روی دندان ها پاک نمی شود؛ مخصوصا در زمان استفاده از بریس. تنها راه، مراجعه منظم به دندانپزشک برای انجام جرم گیری است. به طور معمول، هر شش ماه یکبار باید برای جرم گیری از تمیز کردن تخصصی دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر از بریس ارتودنسی استفاده می کنید، باید دفعات بیشتری این کار را انجام دهید.

از سیگار و محصولات تنباکو بپرهیزید

موادی که در سیگار وجود دارد، برای سلامت عمومی و سلامت دندان های شما مضر است. مواد شیمیایی مانند نیکوتین باعث ایجاد لکه روی دندان ها می شوند. در صورت استفاده از بریس، سیگار می تواند آسیب بیشتری به دندان ها برساند. همچنین، خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان دهان و ریه را افزایش می دهد.

از دستورالعمل های دندانپزشک پیروی کنید

موفقیت پروسه درمان ارتودنسی، تا حد زیادی به پیروی صحیح از دستورالعمل های دندانپزشک متخصص بستگی دارد. دندانپزشک متخصص در شروع پروسه درمان، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد که باید همواره به یاد داشته باشید. با رعایت این نکات، می توانید از ایجاد لکه بر روی دندان ها جلوگیری کنید و دندان هایی سالم تر داشته باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تانگ تراست یا فشار دادن زبان به دندان ها در کودکان و بزرگسالان

پس از اتمام درمان ارتودنسی و برداشتن بریس، چگونه می توان لکه های روی دندان ها را از بین برد؟

اگر روی دندان هایتان لکه ایجاد شده، جای هیچ نگرانی نیست. دندانپزشک به راحتی مشکل شما را رفع می کند. تغییر رنگ دندان ها به کمک محصولات سفید کننده برطرف می شود. برای از بین بردن لکه ها، می توان از روش های زیر استفاده کرد:

به کارگیری محصولات سفید کننده ای که دندانپزشک توصیه کرده است

پس از برداشتن بریس ارتودنسی، شما می توانید از خمیردندان ها و دهانشویه های سفیدکننده استفاده نمایید تا لکه های روی دندان ها از بین برود. البته، بهتر است یک ماه پس از اتمام درمان ارتودنسی از این مواد استفاده کنید تا مشکلی برای دندان ها پیش نیاید.

تمیز کردن تخصصی دندان ها توسط دندانپزشک

پس از اتمام درمان ارتودنسی، بهتر است برای جرم گیری و تمیز کردن تخصصی دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا پس از استفاده از بریس، مقداری تارتار و پلاک روی دندان ها وجود دارد و ممکن است دندان ها دچار تغییر رنگ شده باشند. دندانپزشک، طی پروسه بلیچینگ (bleaching)، دندان های شما را سفید تر می کند و لکه های دندان را از بین می برد.

لکه های روی دندان ناشی از بریس ارتودنسی

لکه های روی دندان ناشی از بریس ارتودنسی

تغییر رنگ دندان ها ناشی از بریس، چگونه اتفاق می افتد؟

تغییر رنگ دندان ها به دلیل تجمع پلاک و تارتار است. زمانی که غذا می خوریم، بخش کوچکی از آن به دندان ها و خط لثه می چسبد. باکتری ها در این نواحی جمع می شوند و پس از مدتی پلاک و تارتار ایجاد می شود.

اگر پلاک و ذرات مواد غذایی از روی دندان ها پاک نشود، دندان ها تغییر رنگ پیدا می کنند، پوسیده می شوند و احتمال ابتلا به بیماری لثه افزایش می یابد. بریس ارتودنسی، تمیز کردن دندان ها را دشوار می کند. در نتیجه، پلاک و تارتار با سرعت بیشتری تجمع پیدا می کنند.

واکنش شیمیایی میان دندان ها و برخی مواد نیز، می تواند باعث ایجاد لکه بر روی دندان ها شود. برای مثال، مصرف نوشیدنی های قندی یا اسیدی می تواند سبب تغییر رنگ دندان ها شود. مواد موجود در نوشیدنی ها با مینای دندان ها واکنش می دهند و باعث زرد یا قهوه ای شدن دندان ها می شوند.

کلام آخر

هنگام استفاده از بریس ارتودنسی، باید به بهداشت دهان خود اهمیت بیشتری بدهید. تا جای ممکن با رعایت نکات گفته شده، از لک شدن دندان ها جلوگیری نمایید. با پیروی از دستورات دندانپزشک و رعایت بهداشت دهان و دندان می توانید تا حد زیادی از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری کنید.

پروسه درمان ارتودنسی ممکن است دشوار باشد؛ اما نتیجه ای بسیار لذت بخش دارد. پس از اتمام درمان، لبخند شما چندین برابر زیباتر می شود. اگر پس از برداشتن بریس، متوجه وجود لکه هایی روی دندان ها شدید، برای سفید کردن دندان ها به دندانپزشک مراجعه نمایید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code