آیا بریس اینویزیلاین انتخاب مناسبی برای کودکان و نوجوانان است؟

ممکن است خودتان به نیاز فرزندتان به بریس دندانی (braces) پی برده باشید. یکی از گزینه هایی که می توانید انتخاب کنید، اینویزیلاین (invisalign) است. اینویزیلاین، یکی از مارک های معروف الاینر های شفاف پلاستیکی (aligners) است. مخاطب بسیاری از تبلیغات کارخانه سازنده اینویزلاین، کودکان و نوجوانان هستند. اما آیا اینویزیلاین بهترین انتخاب برای کودک شما است؟

قبل از هر گونه تصمیم گیری، بهتر است بیشتر با این الاینر و مزایا و معایب آشنا شوید.

مزایای استفاده از اینویزیلاین برای نوجوانان

الاینر های پلاستیکی شفاف همانند بریس هایی که از براکت ها و سیم های فلزی تشکیل شده اند، به دندان ها فشار وارد می کنند تا به تدریج مرتب و هم تراز شوند. هر ست از الاینر برای چند هفته استفاده می شود و سپس باید از ست جدید استفاده کرد. نتیجه انجام این کار، لبخندی زیبا و دندان هایی صاف و مرتب است.

الاینر های شفاف، مزایای متعددی دارند. در اینجا به برخی از این مزایا اشاره شده است:

متحرک بودن الاینر

از آن جایی که اینویزیلاین متحرک است، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای کودکان و نوجوانان راحت تر می شود. تمیز نگه داشتن دهان با وجود بریس های ثابت دشوار است و در نهایت ممکن است احتمال پوسیدگی دندان ها در اثر عدم رعایت بهداشت دهان را افزایش دهد. بنابراین، استفاده از الاینر های شفاف، به گونه ای باعث کاهش پوسیدگی و کرم خوردگی دندان ها می شود.

احساس اعتماد به نفس

بسیاری از کودکان و نوجوانان به دلیل داشتن بریس در دهان هایشان، اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. الاینر های شفاف، در دهان خیلی مشخص نیستند و به همین خاطر ممکن است کودکان احساس بدی نسبت به وجود آن نداشته باشند. به همین دلیل، استفاده از اینویزیلاین می تواند در سلامت روان کودکان و نوجوانان تاثیر بگذارد.

آزاردگی کمتر

اگر تا به حال از بریس های فلزی استفاده کرده اید، قطعا با زخم های کوچک ناشی از تماس براکت ها و سیم ها با داخل دهان، آشنایی دارید. بریس های اینویزیلاین چنین مشکلی ندارند و تماس آن ها با زبان، لب ها و داخل گونه ها آزار دهنده نیست.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهداشت دهان و دندان در طول مدت درمان ارتودنسی

مشکلات کمتر

الاینر های شفاف سیم یا براکتی ندارند که پس از مدتی به تعمیر نیاز داشته باشد. این یکی از مزیت های بسیار بزرگ اینویزیلاین نسبت به بریس های دندانی عادی است. الاینر ها به تعمیر و تنظیم کمتری نیاز دارند و به همین دلیل از تعداد دفعات مراجعه به دندانپزشکی می کاهند.

ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین) برای نوجوانان

ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین) برای نوجوانان

آیا کودکان زیر ۱۳ سال نیز می توانند از بریس های اینویزیلاین استفاده کنند؟

بسیاری از کودکانی که به درمان ارتودنسی نیاز دارند، پروسه درمان خود را در سنین ۹ تا ۱۴ سالگی آغاز می کنند. در این سن، تعدادی از دندان ها دائمی و تعدادی شیری هستند. بهترین زمان برای آغاز درمان ارتودنسی، بسته به شرایط هر فرد متغیر است. در برخی موارد، درمان هر چه زود تر شروع شود بهتر است. اما آیا این حرف در مورد اینویزیلاین نیز صدق می کند؟ به احتمال زیاد، بله.

برای کودکان، نوع خاصی از اینویزیلاین وجود دارد که می تواند بسیاری از مشکلات در مراحل اولیه درمان را حل کند. همچنین، الاینر های شفاف متحرک هستند و کودک می تواند برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، آن را از دهانش در بیاورد.

ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین) برای نوجوانان

ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین) برای نوجوانان

معایب استفاده از اینویزیلاین برای کودکان و نوجوانان

علاوه بر دانستن مزایای اینویزیلاین، باید از معایب آن نیز با خبر باشید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

اثر بخشی بریس اینویزیلاین

باید در نظر داشته باشید که بریس های اینویزیلاین از نظر تاثیر گذاری بر دندان ها، برتری خاصی نسبت به بریس های فلزی ندارند.

نیاز به استفاده منظم از الاینر

اگر کودک شما حواس پرت است و مسئولیت های خود را فراموش می کند، اینویزیلاین گزینه مناسبی برای شما نیست. بر اساس گفته های متخصصان، الاینر باید روزانه ۲۰ تا ۲۲ ساعت در دهان باشد تا بتواند تاثیر مطلوب را بگذارد. در آوردن اینویزیلاین به منظور خوردن، نوشیدن یا تمیز کردن بریس، مجاز است. اما پس از انجام کار های گفته شده، الاینر باید بلافاصله در دهان گذاشته شود.

احتمال گم شدن بریس

برای گذاشتن بریس های اینویزیلاین باید هزینه زیادی بکنید. اما از آن جایی که این بریس ها متحرک هستند، کودک شما به راحتی آن ها را گم می کند. پس متحرک بودن اینویزیلاین علاوه بر مزایایی که دارد، می تواند معایبی نیز داشته باشد. در نتیجه، انتخاب الاینر شفاف به عنوان روش درمان، به میزان مسئولیت پذیری فرزند شما بستگی دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:   آیا حین درمان ارتودنسی می توان از ابزارهای موسیقی استفاده کرد؟

هزینه های مربوط به بریس اینویزیلاین

هزینه لازم برای بریس های اینویزیلاین، تفاوت چندانی با بریس های عادی ندارد. البته مدت زمانی که درمان ارتودنسی طول می کشد و محل زندگی شما می تواند در مقدار هزینه ها نقش داشته باشد.

ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین) برای نوجوانان

ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین) برای نوجوانان

تفاوت اینویزیلاین نوجوانان با اینویزیلاین بزرگسالان

چه تفاوتی بین اینویزیلاین طراحی شده برای بزرگسالان و کودکان وجود دارد؟ مجموعه ای از نقاط آبی رنگ.

ممکن است این نگرانی را داشته باشید که آیا فرزند شما به اندازه کافی الاینر را در دهان خود می گذارد یا نه. خوشبختانه، سازندگان بریس های اینویزیلاین این مشکل را برای شما حل کرده اند. بر روی الاینر های مخصوص کودکان مجموعه ای از نقاط آبی رنگ وجود دارد. با استفاده کودک از اینویزیلاین، این نقاط به تدریج کم رنگ تر می شوند. بدین صورت، به راحتی می فهمید که فرزندتان به اندازه کافی بریس را در دهان خود گذاشته است یا خیر. اگر با گذشت زمان، نقاط آبی ناپدید نشده باشند، بدین معنی است که کودک از الاینر شفاف کم استفاده کرده است.

همچنین، دندانپزشکان متخصص ارتودنسی نیز می توانند به کمک وضعیت نقاط آبی، زمان مناسب برای شروع فاز بعدی درمان را تشخیص دهند. در نتیجه، تعویض ست های الاینر در مناسب ترین زمان انجام می شود.

ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین) برای نوجوانان

ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین) برای نوجوانان

اینویزیلاین در مقابل بریس فلزی

بهترین انتخاب برای کودکان یا نوجوانان چیست؟ اینویزیلاین یا بریس فلزی عادی؟

برای یافتن پاسخ سوال بالا، بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا می توانید از پس هزینه های درمان با اینویزیلاین بر بیایید؟
  • آیا استفاده از الاینر های شفاف تاثیر مثبتی در اعتماد به نفس فرزندتان خواهد داشت؟ آیا کودک شما حس بدی نسبت به ظاهر بریس های فلزی دارد؟
  • از آن جایی که بریس اینویزیلاین متحرک است، آیا فرزند شما به اندازه کافی مسئولیت پذیر هست؟ آیا مطابق دستور العمل های دندانپزشک عمل خواهد کرد؟

همچنین، بهتر است با ارتودنتیست فرزندتان در این باره مشورت کنید. نظر تخصصی آن ها در مورد درمان ارتودنسی کودک شما بسیار مهم و کلیدی است. اگر دندان ها و یا بایت (bite) کودک شما مشکلات فراوانی دارد، انتخاب بریس های فلزی عادی منطقی تر است. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که برای درمان مشکلات پیچیده مربوط به غیر هم ترازی دندان ها، بهتر است درمان های ارتودنسی به جز الاینر های شفاف پلاستیکی انتخاب شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بررسی بریس های ارتودنسی سرامیکی

بریس اینویزیلاین برای چه کسی انتخاب مناسبی است؟

اگر دندانپزشک متخصص ارتودنسی تشخیص بدهد که استفاده از اینویزیلاین یا بریس فلزی عادی تاثیری در نتیجه نخواهد داشت، فرزندتان می تواند بر اساس سلیقه خود، یکی را انتخاب کند.

اگر از بعد سلامت روان کودک به مسئله نگاه کنید، ممکن است کودک احساس بهتری نسبت به الاینر شفاف پلاستیکی داشته باشد. بع علاوه، باید دقت عمل و مسئولیت پذیری فرزندتان را نیز در نظر بگیرید زیرا گم کردن مکرر بریس می تواند در روند درمان مشکل ایجاد کند.

نتایج تحقیقات انجام شده نشان می دهد که بزرگسالان بیشتر از کودکان و نوجوانان، به استفاده از الاینر تمایل دارند. تحقیقات نشان دادند که بسیاری از کودکان به خاطر بند های رنگی که دور براکت ها قرار می گیرند، بریس های فلزی را انتخاب می کنند. بنابراین بهتر است که در نهایت، انتخاب را بر عهده ارتودنتیست و خود کودک بگذارید.

گزینه های درمانی دیگر

بریس ها و الاینر های شفاف پلاستیکی، تنها روش های درمانی ارتودنسی نیستند. برای مثال، هدگیر (headgear) به وسیله کش ها و بند هایی به دور سر و گردن فرد بسته می شود و با فشاری که به فک و دندان ها وارد می کند، باعث حرکت آن ها می شود. دندانپزشک متخصص پس از انجام معاینه، تشخیص می دهد که استفاده از هدگیر لازم است یا خیر.

امروزه، از هدگیر کمتر استفاده می شود. اما برخی از ارتودنتیست ها، برای درمان مال اکلوژن های پیچیده همچنان استفاده از هدگیر را توصیه می کنند. هدگیر در کنار بریس های فلزی بهترین تاثیر را خواهد داشت. البته، درمان ارتودنسی به وسیله هدگیر تنها زمانی جواب می دهد که کودک یا نوجوان به طور منظم از آن استفاده کند.

کلام آخر

همانطور که در مقاله گفته شد، در بسیاری از موارد انتخاب بریس فلزی یا اینویزیلاین تاثیری بر نتیجه ندارد. هر فرد بسته به شرایط خود باید بهترین روش را انتخاب کند. استفاده از بریس های فلزی، به دلیل ظاهر نامطلوب ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس برخی از کودکان شوند. از طرف دیگر، به دلیل وجود بند های رنگی دور براکت ها، برخی از کودکان بریس های فلزی را ترجیح می دهند. سلیقه هر کودک متفاوت است. از آن جایی که نوع بریس می تواند در سلامت روان کودک یا نوجوان تاثیر بگذارد، بهتر است خودشان به کمک دندانپزشک این انتخاب را انجام دهند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code