نکاتی که افراد تحت درمان ارتودنسی باید قبل از سفر به آن ها توجه داشته باشند.

افرادی که قصد دارند سفری کوتاه داشته باشند و یا حتی برنامه ‌ای برای یک سفر بلند مدت دارند، در صورتی که از براکت ها استفاده می کنند و تحت درمان ارتودنسی هستند نحوه آمادگی و وسایل مورد نیازشان برای سفر مقداری متفاوت از دیگران خواهد بود. این افراد باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر چه آن ها قصد رفتن به یک سفر برای استراحت را دارند، اما قرار نیست که از براکت هایشان فاصله بگیرند و آن ها را به فراموشی بسپارند. در این سفر باید بیشتر از سایر لحظات مراقب دندان هایشان باشند. در این مقاله سعی شده است نکاتی ساده و ابتدایی برای افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند فراهم آورده شود تا در حین مراقبت از دندان ها و براکت هایشان از سفر خود نهایت لذت را ببرند.

در حین استفاده از براکت های ارتودنسی چه وسایلی را برای سفر باید به همراه داشت؟

در ادامه لیستی از مواردی که فرد تحت درمان ارتودنسی باید در طول سفر خود به همراه داشته باشد آورده شده است.

مسواک توصیه شده توسط متخصص ارتودنسی

تفاوتی بین استفاده از مسواک دستی یا برقی وجود ندارد، تنها نکته ‌ای که باید به آن توجه شود این است که از مسواکی استفاده شود که موهای نرم داشته باشد. در زمان مسواک زدن بهتر است با حرکات دایره ای ملایم مسواک زده شود تا دندان ها و لثه ها ماساژ داده شود و تا حد امکان ذرات غذا که بین سیم ها و براکت ها گیر کرده اند پاک شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل بروز درد در طول درمان ارتودنسی

خمیر دندان غیر سفید کننده

زمانی که فردی از براکت استفاده می کند، در صورت استفاده از خمیر دندان سفید کننده ممکن است دندان هایش دچار دو رنگی شود زیرا قسمت هایی از دندان که در زیر براکت ها قرار دارند در معرض ماده سفید کننده قرار نگرفته و باعث دو رنگ شدن دندان ها می شود. بهتر است مرحله سفید کردن دندان ها به بعد از استفاده از براکت ها به تعویق بیفتد، در این شرایط فرد می ‌تواند همه دندان هایش را به طور یکنواخت و همزمان سفید کند.

استفاده از واترجت دندانی

واترجت ارتودنسی از جمله ابزارهای پرکاربرد در بهداشت دهان و دندان در حین درمان ارتودنسی میباشد. در این ابزار از جریان آب پر فشار برای خارج کردن ذرات مواد غذایی از بین دندان ها و براکت ارتودنسی بهره گرفته میشود و به بهداشت ارتودنسی بسیار کمک کرده و از پوسیدگی های دندانی حین ارتودنسی میتواند جلوگیری کند.

نخ دندان ارتودنسی

در صورتی که استفاده از واترجت امکان پذیر نباشد، بهتر است افراد تحت درمان ارتودنسی از نخ دندان های مخصوصی استفاده کنند که برای براکت ها ساخته شده اند. دقیقا شبیه به نخ دندان های سنتی، نخ دندان ارتودنسی بین دندان های فرد قرار گرفته تا بتواند ذرات غذا را از بین دندان ها از بین ببرد، اما نکته ای که در مورد نخ دندان ارتودنسی وجود دارد این است که دارای نوک محکمی است که باعث می شود راحت تر از زیر سیم ها عبور کند.

دهان شویه

اگر فردی به بیماری های لثه دچار شود ممکن است درمان ارتودنسی او نتیجه رضایت بخشی برایش به همراه نداشته باشد. با استفاده از یک دهان شویه ضد عفونی‌کننده و ضد پلاک می توان باکتری‌ های موجود را به راحتی از بین برد و از التهاب لثه و بوی بد دهان جلوگیری کرد. با استفاده از دهان شویه حاوی فلوراید همچنین می ‌توان به تقویت مینای دندان ها کمک کرد و از پوسیدگی دندان ها نیز پیشگیری نمود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی متحرک بهتر است یا ارتودنسی ثابت

مسکن ها

در زمانی که افراد تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند با جایگذاری براکت ها بر روی دندان ها پس از هر تنظیمی که انجام می گیرد فرد ممکن است مقداری درد و ناراحتی را تجربه کند. این موضوع کاملا طبیعی است و خوشبختانه موقتاً تجربه می شود و با استفاده از مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن می توان درد ناشی از براکت ها را کاهش داد. پس بهتر است افراد در زمان سفر از این نوع مسکن ها همراه خود داشته باشند.

موم ارتودنسی

افرادی که از براکت ها استفاده می کنند ممکن است به مدت یک تا دو هفته با حساسیت هایی در نواحی لب ها، گونه ها یا زبان خود مواجه شوند، در این شرایط می توانند با استفاده از مقداری موم این حساسیت را کاهش دهند. پس بهتر است در زمان سفر نیز مقداری از موم ارتودنسی را به همراه داشته باشند.

علاوه بر وسایلی که در قسمت قبلی به آن اشاره شد، بیماران تحت درمان ارتودنسی در هنگام سفر باید به نکات دیگری که در ادامه به آن ها پرداخته شده است نیز توجه کنند.

مسافرت در طول درمان ارتودنسی

مسافرت در طول درمان ارتودنسی

فهرستی از غذاهایی که می توان خورد یا باید از خوردن آن ها جلوگیری کرد

داشتن یک رژیم غذایی متناسب با شرایط فعلی می‌ تواند به جلوگیری از آسیب رسیدن به براکت ها بسیار کمک کند. در ادامه به برخی از نکات مرتبط با رژیم غذایی اشاره شده است.

  • بهتر است افرادی که از براکت های ارتودنسی استفاده می‌ کنند، از نوشیدن نوشیدنی های شیرین خودداری کنند زیرا این نوع از نوشیدنی ها از موادی تشکیل شده اند که به مرور زمان ممکن است باعث پوسیدگی دندان ها شوند. حتی در مواردی ممکن است باعث لکه دار شدن براکت های سرامیکی و دندان های فرد نیز بشوند.
  • میوه ها و سبزیجات را به قطعات کوچک خرد کنند تا جویدن آن برای آن ها سخت نباشد.
  • برخی از مواد غذایی وجود دارند که هنگام استفاده از براکت ها بهتر است از آن ها اجتناب کرد، این مواد شامل غذاهای بسیار ترد یا مواد غذایی چسبنده و سفت است.
  • بهترین غذاهایی که در طول این دوران می توان از آن ها استفاده کرد، غذاهای نرم مانند پنیر، پودینگ، پنکیک، پوره سیب زمینی، سبزیجات بخارپز، سس سیب و موز هستند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کشیدن دندان در ارتودنسی

بررسی براکت ها قبل از سفر

یکی از اقدامات ضروری که افراد قبل از سفر باید انجام دهند، بررسی براکت های خود توسط متخصص ارتودنسی است. لازم است متخصص ارتودنسی بررسی کند که آیا براکت ها نیاز به تنظیم دارند یا خیر. علاوه بر این در صورتی که فرد احساس هرگونه ناراحتی در مورد براکت های خود دارد، باید قبل از سفر آن ها را با متخصص ارتودنسی خود در میان بگذارد.

کلام آخر

برنامه ریزی برای یک تعطیلات فوق العاده برای هر فرد و خانواده او موضوعی بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که یکی از اعضای خانواده دارای براکت های ارتودنسی باشد ممکن است، آمادگی ‌های سفر قدری پیچیده تر به نظر برسند. در بعضی از موارد این افراد به تغییر یا لغو سفر خود نیز فکر می کنند زیرا معتقدند با وجود براکت ها سفر برای آن ها چندان لذت بخش نخواهد بود، اما این طور نیست! تنها با رعایت نکات ساده ای می توان در طول سفر از براکت ها مراقبت کرد.

این افراد در زمان جمع آوری چمدان هایشان نباید تنها به لوازم بهداشتی و لباس ‌هایشان فکر کنند، بلکه باید مراقبت از دندان ها و براکت های خود را در اولویت قرار دهند. لازم است آن ها حتما یک کیت براکت های دندانی بسته بندی کرده و همیشه با خود حمل کنند. در این صورت برای هرگونه اتفاق اورژانسی دندان پزشکی در بین سفر خود نیز آماده خواهند بود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code