واترجت یا نخ دندان؛ کدام یک برای ارتودنسی مفیدتر است؟

داشتن دندان‌هایی زیبا بدون رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان امکان‌پذیر نخواهد بود. هر زمان که صحبت از بهداشت دهان می‌شود اولین گزینه‌ای که به ذهن ما می‌رسد، مسواک است. اما آیا مسواک به تنهایی کفایت می‌کند؟ قطعا پاسخ این سوال منفی است. روش‌های دیگری نیز وجود دارند که به پاکسازی دهان و دندان کمک می‌کنند. نخ دندان و واترجت از جمله این روش‌ها محسوب می‌شوند. حساسیت بهداشت دهانی در برخی مواقع مانند زمانی که دندان‌ها ارتودنسی می‌شوند، بیشتر خواهد شد. از این رو استفاده از نخ دندان و واترجت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اما سوال اینجاست که واترجت یا نخ دندان؛ کدام یک برای ارتودنسی مفیدتر است؟

اهمیت رعایت بهداشت دهانی در دوران ارتودنسی

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان سبب سالم ماندن دندان‌ها، براکت، سیم ارتودنسی شما و… می‌شود. رعایت صحیح بهداشت دهان سبب می‌شود که شما مسیر ارتودنسی را با موفقیت طی کنید و پس از برداشتن براکت‌ها لبخندی زیبا را به ارمغان بیاورید. اگر در دوران اورتودنسی به بهداشت دهان اهمیت ندهید پس از برداشتن براکت‌ها شاهد تغییر رنگ دندان‌های خود خواهید بود. همچنین استفاده از دهان‌شویه و آب و نمک نیز در جلوگیری از ایجاد باکتری در دهان اهمیت بسیاری دارد. آب و نمک سبب ضدعفونی کردن دهان شما می‌شود و با استفاده از این روش ساده می‌توانید سلامت و زیبایی دندان‌های خود را تضمین کنید.

واترجت یا نخ دندان

واترجت یا نخ دندان

کاربرد نخ دندان در ارتودنسی

برخی از افراد تصور می‌کنند که به دلیل وجود براکت‌ها استفاده از نخ دندان در زمان ارتودنسی ممکن نیست. این تصور اشتباه بوده و متخصصین در این زمینه تاکید بسیاری دارند. دسترسی و تمیز کردن برخی از قسمت‌های دهان مانند بین دندان‌ها با مسواک در زمان ارتودنسی بسیار دشوارتر از حالت عادی است. زیرا در این زمان امکان تجمع باکتری‌ها افزایش پیدا می‌کند. در این صورت روی سلامت دندان‌ها اثرات منفی داشته و در نهایت منجر به بیماری‌های مختلفی در دهان خواهد شد. از این رو متخصص ارتودنسی توصیه می‌کند که از نخ دندان استفاده کنید تا سلامت دندان‌های شما تضمین شود.

واترجت یا نخ دندان

واترجت یا نخ دندان

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن در دوران ارتودنسی

نخ دندان در انواع مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود از هر یک از آن‌ها استفاده کنید. نخ دندان‌های ارتودنسی کمی با نخ دندان‌های معمولی متفاوت هستند. در حقیقت تفاوت این نخ دندان‌ها با نخ دندان‌های معمولی در چند رشته‌ای و آغشته به موم بودن آن‌ها است. استفاده از نخ دندان بعد از ارتودنسی بسیار اهمیت دارد. بهترین زمان استفاده از نخ دندان برای افرادی که از ارتودنسی استفاده می‌کنند بعد از شام و قبل از خواب است. پیشنهاد می‌کنیم از نخ دندان موم‌دار برای تمیز کردن دندان‌های خود استفاده کنید. برای انجام این کار حوصله به خرج داده و به مدت ۱۵ دقیقه برای تمیز کردن دندان‌ها با نخ وقت بگذارید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش ارتودنسی در بهبود تنفس دهانی کودک

برای استفاده از  نخ دندان در هنگام ارتودنسی باید مراحل آن را به درستی طی نمایید. ابتدا انتهای نخ دندان را کشیده و آن را از زیر دندان‌ها رد کنید. در مرحله بعد باید انتها نخ را به شکلی شبیه c تبدیل کرده و از بالا و پایین به دیواره دندان بکشید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا مواد غذایی موجود در اطراف براکت‌ها برداشته شوند. در هنگام استفاده از نخ دندان این کار را با حوصله و به آرامی انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است سبب جابه‌جا شدن براکت‌ها شوید.

واترجت و نقش آن در بهداشت ارتودنسی

واترجت وسیله‌‍‌ای است که آب را با فشار به میان دندان‌ها وارد کرده و به تمیز کردن ناحیه مورد نظر می‌پردازد. فرق این روش با نخ دندان این است که در هنگام استفاده از واترجت آب با فشار بالا فواصل بین دندان‌ها را تمیز می‌کند. همچنین واترجت لثه‌ها را به خوبی ماساژ می‌دهند. استفاده از این وسیله بسیار آسان است و بهترین گزینه برای افرادی که از ارتودنسی ثابت استفاده می‌کنند، محسوب می‌شود. از این وسیله در هر سنی می‌توان استفاده کرد بدون اینکه آسیبی به دندان‌ها و لثه‌ها وارد شود.

واترجت یا نخ دندان

واترجت یا نخ دندان

روش صحیح استفاده از واترجت

برای استفاده از واترجت باید روش صحیح استفاده از آن را بدانید. برای این کار ابتدا بروشور دستگاه را به خوبی مطالعه کرده و بر اساس موارد گفته شده در بروشور عمل کنید. توجه داشته باشید که هر وسیله‌ای استفاده متفاوتی از سایر وسیله‌ها دارد بنابراین پس از مطالعه بروشور، دستگاه را روی هولدر تیپ مخصوص قرار دهید. سپس درون مخزن واترجت آب گرم بریزید. پس از انجام مراحل گفته شده، دستگاه را به برق وصل کرده و فشار آب را به میزان لازم تنظیم کنید. بهتر است تنظیم فشار آب روی حالت ملایم قرار گیرد. با تنظیم فشار آب تیپ مورد نظر را در دهان خود قرار داده و دستگاه را روشن کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نحوه تمیز کردن انواع ریتینر ارتودنسی

با انجام این مرحله می‌توانید دندان‌های خود را تمیز کنید. در ابتدا این کار توصیه می‌کنیم که دندان‌های عقب را تمیز نمایید و به تدریج به تمیز کردن دندان‌های جلویی بپردازید. زمان استفاده از واترجت، فضای میان دندان‌ها را فراموش نکنید. تمیز کردن فضای میان دندان‌ها باید با حوصله و با در نظر گرفتن زمان کافی انجام شود. در نهایت پس از تمیز کردن فواصل میان دندان‌ها می‌توانید دستگاه را خاموش کرده و تیپ را از هولدر جدا کنید. تمیز کردن تیپ پس از استفاده از دستگاه امری بسیار مهم است. برای تمیز کردن این قسمت از واترجت بهتر است مطابق با دفترچه راهنما عمل کنید.

واترجت یا نخ دندان

واترجت یا نخ دندان

واترجت بهتر است یا نخ دندان؟

بسیاری از افرادی که از ارتودنسی ثابت استفاده می‌کنند در استفاده از واترجت یا نخ دندان میان دو راهی قرار می‌گیرند. استفاده از نخ دندان و واترجت اهمیت بسیار زیادی دارد. هر یک از این موارد مزایای خاصی داشته و استفاده از آن‌ها برای رعایت بهداشت دهان و دندان هنگام ارتودنسی امری ضروری است. برخی از دندانپزشکان توصیه می‌کنند افرادی که ارتودنسی ثابت انجام داده‌اند برای تمیز کردن دندان‌ها از واترجت استفاده کنند. دلیل این کار این است که استفاده از نخ دندان در هنگام وجود ارتودنسی ثابت کمی دشوار است. درحالی که این کار با واترجت به راحتی انجام می‌گیرد.

به دلیل قیمت نسبتا بالا و نگهداری بسیار سخت از این دستگاه بسیاری از افراد از تهیه آن خودداری می‌کنند. البته شما نمی‌توانید از این وسیله در هر جایی استفاده کنید زیرا واترجت بدون وجود برق قابل استفاده نیست. در حالی‌ که شما می‌توانید از نخ دندان در هر جایی استفاده کرده و محدودیت استفاده ندارد. دستگاه‌های واترجت انواع مختلفی نظیر قابل حمل، پرتابل و ثابت دارند که می‌توانید براساس نیاز خود از هر یک از این دستگاه‌ها استفاده کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  منظور از مال اکلوژن چیست؟

در انتها این دستگاه لوله‌های اضافی تعبیه شده است که سبب می‌شود سایر اعضای خانواده نیز از واترجت استفاده کنند. استفاده همزمان از نخ دندان و واترجت می‌تواند سلامت دندان‌های شما را در هنگام درمان با ارتودنسی ثابت تضمین کند.

واترجت یا نخ دندان

واترجت یا نخ دندان

مزایا استفاده از واترجت

واترجت و نخ دندان هر دو برای تمیز کردن فواصل میان دندان‌ها در هنگام ارتودنسی ثابت مفید هستند. اگر از قیمت بالا این دستگاه چشم‌پوشی کنیم می‌توانیم بگوییم که واترجت مزایای بیشتری نسبت به نخ دندان دارد. با استفاده از دستگاه می‌توانید قسمت‌هایی از دندان که نخ دندان امکان دسترسی به آن را ندارد، تمیز نمایید. این دستگاه کمک زیادی به از بین بردن باکتری‌های مضر دهان نیز می‌کند.

جمع بندی

استفاده از نخ دندان و واترجت هر یک مزایای خاص خود را دارند. بنابراین نمی‌توان به طور قطعی گفت که کدام یک از آن‌ها برای افرادی که ارتودنسی ثابت انجام داده‌اند مفید است. اگر با هزینه واترجت مشکلی ندارید بهتر است از واترجت در کنار نخ دندان استفاده کنید. استفاده روزانه دوبار از نخ دندان در کنار واترجت می‌تواند از ایجاد پلاک پس از برداشتن براکت‌ها جلوگیری کند. با رعایت بهداشت دهان و استفاده منظم و صحیح از نخ دندان و واترجت دیگر نگران پوسیدگی دندا‌ن‌ها پس از ارتودنسی نباشید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code