آیا امکان انجام ارتودنسی در دوران بارداری وجود دارد؟

بارداری دوران بسیار حساسی بوده که به مراقبت و توجه نیاز دارد. در دوران بارداری تغییرات هورمونی و چالش‌هایی به وجود می‌آیند که سبب می‌گردند تا بیمار محتاط عمل کند. با این تغییرات هورمونی ایجاد شده و حالت تهوع و استفراغ، دندان‌ها با مشکلاتی از جمله تجمع باکتری‌ها، پلاک، انواع بیماری لثه و… روبه‌رو خواهند شد. باتوجه به این موضوع این سوال برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود که آیا امکان انجام ارتودنسی در دوران بارداری وجود دارد؟ با رسیدن به پاسخ این سوال علاوه‌بر افزایش آگاهی، می‌توان بهترین تصمیم را در این خصوص اتخاذ نمود و چالش‌های پیش‌رو را به بهترین نحو مدیریت کرد.

آیا ارتودنسی در دوره بارداری امکانپذیر است؟

در دوران بارداری، به دلیل وجود جنین در بدن حساسیت‌های بسیاری را به‌ دنبال دارد، منع دارویی و شرایط بدن سبب می‌گردند تا نتوان برخی از فعالیت‌ها و اقدامات را انجام داد. در این دوران انجام ارتودنسی بلامانع است و محدودیتی نداشته و استفاده از بریس‌ها مشکلی را به وجود نخواهد آورد؛ اما لازم است که برخی از نکات را رعایت کرده و مراقب‌های لازم را انجام دهید تا با هیچ مشکلی مواجه نشوید.

در نظر داشته باشید که پس از به دنیا آمدن کودک، مشغله فکری و زندگی برای شما دو برابر خواهد شد. در نتیجه در صورت نیاز ضروری، بهتر است در دوره بارداری ارتودنسی را انجام دهید. باتوجه به این‌که طول درمان ارتودنسی در حدود ۲ سال است، با شروع دوره و نصب ارتودنسی از زمان بارداری، می‌توان دریافت که با نوپا شدن فرزندتان درمان شما به پایان خواهد رسید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کراس بایت چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

بهترین روش ارتودنسی برای خانم های باردار چیست؟

دوران بارداری که یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی بانوان به حساب می‌آید، با چالش‌ها و فراز و نشیب‌های فراوانی همراه است. این دوران نیاز به مدیریت داشته که با بهره‌گیری از یک متخصص ارتودنسی خوب می‌توان به روند پیشرفت در آن کمک کرد. ارتودنتیست ماهر می‌تواند تمام اتفاقات و چالش‌ها را مدیریت کرده و راهکار مناسب را به شما ارائه دهد. وضعیت دهان افراد توسط متخصص مورد بررسی قرار گرفته و باتوجه به مشکلاتی که در ناحیه فک و دندان فرد وجود دارد، تصمیم نهایی برای آن‌ها اتخاذ خواهد شد. این تصمیمات از سوی دندانپزشک و با در نظر گرفتن همه موارد از جمله عکس دندان‌ها، بیماری‌های زمینه‌ای و… صورت خواهد پذیرفت. در زمان بارداری نیز این روند پابرجا بوده و باتوجه به شرایط هر فرد، تصمیم نهایی برای وی اتخاذ خواهد شد.

ارتودنسی در دوران بارداری

ارتودنسی در دوران بارداری

اقدامات قبل ارتودنسی برای زنان باردار

برای انجام ارتودنسی و انتخاب روشی مناسبی برای اجرای آن، به عکس‌برداری با استفاده از اشعه ایکس نیاز خواهد بود. توجه داشته باشید که اشعه ایکس برای مادر و جنین خطرناک بوده و به همین سبب نیاز است که به مواردی توجه شود تا با کمترین خطر و مشکل، یک درمان ارتودنسی موفق را پشت سر بگذارید.

احتیاط‌های لازم در مورد ارتودنسی در دوران بارداری

باتوجه به ایجاد عفونت و بیماری‌های لثه و همچنین سخت شدن مراقبت از دندان در دوران ارتودنسی برای خانم‌های باردار، نیاز است تا برخی از نکات را رعایت نمایند و با متخصص ارتودنسی خود در این خصوص مشورت کنند.

  • تصویربرداری و استفاده از اشعه ایکس برای جنین خطرناک خواهد بود. در نتیجه بهتر است که انجام عکس‌برداری زیر نظر متخصص صورت گیرد تا از خطرات احتمالی جلوگیری به عمل آید.
  • ممکن است در ماه‌های اول بارداری که اغلب با حالت تهوع همراه است، افراد نگران براکت‌ها باشند که مبادا براکت‌ها دچار مشکل شوند یا وجود براکت‌ها سبب بدتر شدن حال آن‌ها شود. در این شرایط لازم است تا با متخصص خود مشورت نمایید و در مورد بهترین زمان انجام ارتودنسی و نصب براکت‌ها تصمیم بگیرید.
  • وجود عفونت و همچنین التهاب لثه در خانم‌های باردار، فرآیند پیشرفت ارتودنسی را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. برای حل این موضوع می‌توان با مراقب‌های بهداشتی از بروز آن جلوگیری نمود.
  • پوسیدگی دندان به خاطر تغییرات هورمونی در دوران بارداری از معضلات اصلی خانم‌های باردار است، لذا در صورت شروع به درمان ارتودنسی لازم است که مراقبت های بهداشتی دهان و دندان با دقت فراوانی طبق توصیه های متخصص ارتودنسی صورت گیرد.
  • در دوران بارداری رژیم غذایی خاصی وجود خواهد داشت که با رژیم غذایی در زمان ارتودنسی متفاوت است. پس برای رفع این مشکل با ارتودنتیست خود مشورت نمایید تا رژیمی متناسب با هر دو هدف شما را تعیین کند.
  • اگر نیاز به جراحی‌های طولانی مدت است، سعی کنید دست نگه دارید و تا بعد از زایمان فعالیتی انجام ندهید.
ارتودنسی در دوران بارداری

ارتودنسی در دوران بارداری

رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران حاملگی

در سه ماه اول بارداری شاهد ژنژیویت حاملگی خواهید بود و تغییر هورمون ها التهاب لثه را به همراه خواهد داشت. این عوامل باعث شدیدتر شدن واکنش لثه‌ها و التهاب‌های ایجاد شده به محرک‌های موضعی خواهند شد. بهتر است در این دوران و برای آغاز درمان ارتودنسی، وضعیت پریودنتال بیمار باردار تحت مراقب قرار گیرد. در این دوران رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها بسیار ضروری است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز درباره اکسپندر یا وسیع کننده کام

سیم کشی دندان در دوران بارداری چگونه است؟

برای انجام ارتودنسی به زمان طولانی برای نصب براکت‌ها روی دندان نیاز خواهد بود که این مدت زمان نشستن روی صندلی، برای خانم‌های باردار مشکل‌ساز است. همچنین به‌ دلیل حساس شدن بیماران باردار به بو، مزه و… لازم است که در زمان نصب و سیم‌کشی، آب فراوان در دسترس بیماران باشد تا بتوانند از بالا آوردن و استفراغ جلوگیری نمایند. در زمان عکس‌برداری از دندان‌های بیمار با رعایت موارد مراقبتی نظیر استفاده از پیش‌بند سربی، استفاده از فیلم‌های سریع و گردن‌بند تیروئیدی، می‌توان به‌ راحتی تصویربرداری را انجام داد و از به خطر افتادن جنین در این دوران جلوگیری کرد.

ارتودنسی در دوران بارداری

ارتودنسی در دوران بارداری

سوالات متداول

۱٫     آیا استفاده از بریس‌های ارتودنسی برای خانم‌های باردار، خطرناک است؟

خیر، تا زمانی‌که مراقب‌های لازم انجام شوند، هیچ مشکلی برای خانم‌های باردار به وجود نخواهد آمد.

۲٫     آیا انجام ارتودنسی در دوران بارداری ضرر دارد؟

خیر، باوجود حساس شدن خانم‌ها و همچنین تغیرات در هورمون‌های آن‌ها؛ اما انجام ارتودنسی بلامانع است و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

۳٫     آیا در دوره درمان ارتودنسی خانم‌های باردار باید قرص مصرف نمایند؟

در این دوران نیاز به مصرف داروی خاصی نیست و تنها در زمان احساس درد و ناراحتی باید از مسکن استفاده کرد.

۴٫     آیا حالت تهوع بر سلامت دندان‌ها تاثیر می‌گذارد؟

حالت تهوع که با بالا آمدن اسید معده همراه است، باعث پوسیدگی دندان‌ها خواهد شد؛ اما با رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها می‌توان به‌ راحتی از این عارضه جلوگیری کرد.

سخن پایانی

بارداری که دوره حساسی بوده و با تغییرات هورمونی همراه است، نیاز به مراقب بیشتری داشته و با ایجاد حالت تهوع و بالا آمدن اسید معده، امکان خراب شدن دندان‌ها افزایش خواهد یافت. ارتودنسی اقدامی بی‌خطر برای خانم‌های باردار به حساب می‌آید که با رعایت برخی از نکات در زمان عکس‌برداری از دندان‌ها، میزان مصرف آب هنگام ارتودنسی، نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان و… می‌توان از درمان موثرتری برخوردار شد. همچنین برای تعیین بهترین روش مناسب برای انجام ارتودنسی، نیاز است تا متخصص مربوطه شرایط فرد را مورد بررسی قرار دهد و باتوجه به این شرایط، روش مناسب و قطعی را معرفی نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مدت زمان استفاده از نگهدارنده (ریتینر) ارتودنسی
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code