آیا ارتودنسی در دوران بارداری باعث بیماری لثه می ‌شود؟

بیماری لثه یکی از معضلات‌ و نگرانی های دوران بارداری است. این بیماری با علائمی مانند تورم و قرمزی لثه، ایجاد پلاک، خونریزی و… همراه بوده که به پوسیدگی دندان‌ها منجر می‌شود. انجام ارتودنسی در دوران بارداری تاثیر مستقیمی بر بیماری لثه ندارد؛ اما این احتمال وجود داشته که روند درمان و اجرای ارتودنسی را با مشکل روبه‌رو سازد. آیا ارتودنسی در دوران بارداری باعث بیماری لثه می‌شود؟ سوالی است که خانم‌های باردار را به چالش می‌کشد و نیاز است تا به آن پاسخی صحیح و کامل داد. انجام درمان ارتودنسی نیز به بیماری لثه ارتباطی نداشته و دلیلی برای بیماری لثه محسوب نمیشود. برای جلوگیری از بیماری لثه باید مراقب‌های بهداشتب و نکاتی را رعایت نمود تا عواقب و مشکلات این بیماری به حداقل برسند.

علائم تحلیل لثه در بارداری

ژنژیویت حاملگی در سه ماه ابتدایی بارداری اتفاق می‌افتد. با تغییر هورمون ها، واکنش‌های التهابی لثه در برابر برخی از محرک‌ها افزایش می‌یابند. علائم تحلیل لثه به خونریزی، درد، التهاب و تب ختم نمی‌شوند و علائم دیگری نیز دارند که باید آن‌ها را شناخت و برای جلوگیری از آن‌ها کوشید تا درمان و اجرای ارتودنسی با موفقیت انجام گیرد:

  • عقب رفتن یا تحلیل لثه
  • براق شدن سطح لثه
  • ایجاد بوی بدن دهان حتی در زمان مسواک زدن
  • وجود لکه‌هایی رنگی روی سطح لثه
  • وجود مزه‌ای بد در دهان
  • درد و احساس ناراحتی در هنگام جویدن غذا
  • ایجاد فاصله بین دندان و لثه
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان عقل و تأثیر آن بر ارتودنسی دندان

همه این موارد نشانه‌هایی از بیماری لثه قبل از ارتودنسی یا بعد از ارتودنسی هستند که اگر به بهبودی لثه پرداخته نشود، عفونت و بیماری تشدید خواهد یافت.

ارتودنسی در دوران بارداری

ارتودنسی در دوران بارداری

آیا ارتودنسی در بارداری ممکن است؟

در زمان بارداری تغییرات هورمون‌هایی به وجود می‌آیند که تغیراتی اساسی را در خلق‌وخوی و بدن خانم‌ها ایجاد خواهند کرد. یکی از مشکلات و معضلات اساسی که با آن مواجه خواهید شد استفراغ و بالا آوردن است. بالا آمدن اسید معده میتواند عاملی برای بیماری لثه باشد. انجام ارتودنسی در دوران بارداری هیچ مشکلی نداشته و بیماری لثه را تشدید نخواهد کرد؛ اما به‌دلیل شرایط حساس خانم‌های باردار، نگهداری و مراقبت از بریس‌ها و همچنین رعایت بهداشت دندان باوجود ارتودنسی کمی دشوار بوده و نیاز است تا خانم‌های باردار با رعایت برخی از نکات، علاوه‌بر داشتن یک ارتودنسی موفق، لثه‌های سالم و بی‌نقصی نیز داشته باشند؛ اما توجه نمایید اگر بهداشت دهان و دندان به‌ خوبی رعایت نشود، شاهد تسریع در التهاب لثه و نابودی آن‌ها خواهید بود.

آیا ارتودنسی در دوران بارداری ضرر دارد؟

انجام ارتودنسی در دوران بارداری هیچ مشکلی برای خانم‌های باردار و جنین به وجود نخواهد آورد. در این دوران تغییرات هورمونی بسیار زیاد هستند و مشکلاتی نظیر بیماری لثه را برای خانم‌های باردار محتمل خواهد بود؛ اما ارتودنسی به خودی خود تاثیری بر بیماری لثه نخواهند داشت. بیماری لثه در شمار زیادی از خانم‌های باردار در صورت عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان قابل مشاهده است و بودن یا نبودن ارتودنسی تاثیری بر بیماری ندارد.

ارتودنسی در دوران بارداری

ارتودنسی در دوران بارداری

رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران حاملگی

یکی از مهم‌ترین مسائل در داشتن یک ارتودنسی موفق و ایده‌آل و همچنین کاهش عوارض و مشکلات بیماری لثه در خانم‌های باردار، رعایت بهداشت دهان و دندان است:

  • استفاده درست و دقیق از مسواک
  • استفاده مناسب و کارآمد از نخ دندان
  • استفاده از دهانشویه در صورت صلاح‌دید دندانپزشک
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مقایسه الاینر اینویزیلاین و براکت فلزی

پیشگیری از تحلیل لثه خانم های باردار در دوران ارتودنسی

برای پیشگیری از تحلیل لثه در دوران بارداری و حین انجام ارتودنسی لازم است تا به برخی از نکات توجه شود. در روز دو دقیقه و به دفعات دوبار از مسواک استفاده نمایید و بادقت پلا‌ک‌های ایجاد شده را حذف کنید. می‌توان از خمیردندان‌‌های مخصوص استفاده نمود (ضدپلاک) تا از التهاب ایجاد شده و پوسیدگی دندان جلوگیری نماید. دهان خود را کاملا با آب بشویید تا باکتری‌ها و پلاک‌ها به‌طور کامل حذف شوند. مصرف به ‌اندازه ویتامین‌های D، C و A، پروتئین و فسفر، علاوه‌بر داشتن یک رژیم مناسب، به حفظ و رشد جنین نیز کمک می‌کنند. از مصرف میان‌وعده‌های شیرین و غذاهای اسیدی بپرهیزید؛ چراکه به مینای دندان آسیب رسانده و باعث ایجاد پوسیدگی دندان در خانم‌های باردار خواهند شد.

ارتودنسی در دوران بارداری

ارتودنسی در دوران بارداری

سوالات متداول

۱٫     آیا ارتودنسی در دوران بارداری باعث بیماری لثه می‌شود؟

خیر، ارتودنسی به‌طور مستقیم تاثیری بر بیماری لثه در دوران بارداری نمی‌گذارد؛ اما با رعایت نکردن بهداشت دهان، به روند افزایش التهاب لثه و ایجاد عفونت کمک می‌کند.

۲٫     دلیل بیماری لثه و عفونت در دوران بارداری با وجود بریس‌های ارتودنسی چیست؟

بالا آمدن اسید معده و استفراغ کردن خانم‌های باردار، تغییرات هورمونی،  افزایش پلاک و باکتری بین دندان‌ها و بین بریس‌ها به دلیل بهداشت ضعیف دهان و دندان از مهم ترین عوامل بیماری لثه در دوران بارداری حین درمان ارتودنسی است.

۳٫     در دوران بارداری و وجود بریس‌ها از چه خمیردندان و دهانشویه‌ای استفاده نماییم؟

استفاده از خمیردندان ضدپلاک گزینه مناسبی خواهد بود. همچنین برای مصرف دهانشویه باید با دندانپزشک خود مشورت نمایید تا دهانشویه مناسب را به شما معرفی کند.

ارتودنسی در دوران بارداری

ارتودنسی در دوران بارداری

سخن پایانی

تحلیل لثه که از مشکلات دوران بارداری به حساب می‌آید، در اکثر خانم‌های باردار قابل مشاهده است. دلیل بیماری لثه که از بالا آمدن اسید معده نشات می‌گیرد، ارتباط مستقیمی با ارتودنسی نداشته و با رعایت برخی از نکات می‌توان علاوه‌بر جلوگیری از التهاب لثه، از ارتودنسی موفقی نیز برخوردار شد. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، مصرف برخی از ویتامین‎‌ها و پروتئین‌ها، استفاده از خمیردندان ضدپلاک و… از موارد کمک‌کننده به بهبود این بیماری هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با ابزار هربست ارتودنسی
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code