اقدامات لازم قبل از درمان ارتودنسی

ارتودنسی یکی از درمان‌های زمان‌بر در حوزه‌ دندانپزشکی بوده که برای مرتب‌سازی و هم‌ترازی دندان‌ها و برطرف نمودن مشکلات فکی و اختلالات بایت انجام می‌گیرد که در نهایت منجر به بهبود ظاهری لبخند خواهد شد. دوره‌‌ درمان این روش نیز به سه بخش قبل، حین و پس از درمان تقسیم‌ می‌شود؛ همچنین رعایت مراقبت‌های ویژه‌ هر دوره در نتیجه‌ کار تاثیر بسزایی خواهد داشت. این درمان ممکن است برای بعضی از افراد به دلایلی مانند سن، بیماری، نوع مشکلات دندانی و … مناسب نباشد. اقدامات قبل از ارتودنسی و انتخاب دندانپزشک و کلینیک معتبر می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برای انجام این اقدام باشد.

اقداماتی که لازم است قبل از انجام ارتودنسی صورت پذیرند.

اگر دندان‌هایی نامرتب و شلوغ دارید می‌توانید جهت بهبود ظاهر و اصلاح طرح لبخند خود از ارتودنسی استفاده کنید. در نظر داشته باشید که پیش از انجام این شیوه درمانی- زیبایی نیاز است تا اقداماتی را رعایت کرده و آن‌ها را به انجام برسانید که به شرح زیر هستند:

آمادگی ذهنی و روحی

در وهله اول نیاز است تا خود را از نظر ذهنی برای انجام ارتودنسی آماده کنید تا بتوانید این روند درمانی طولانی مدت را راحت‌تر پشت سر بگذارید. در واقع می‌بایست این آمادگی را داشته باشید که باتوجه به نوع روش درمان و تشخیص ارتودنتیست می‌بایست به‌طور منظم در جلساتی بین ۶ ماه تا ۳ سال به کلینیک مراجعه نمایید. می‌توان گفت که بریس‌های ارتودنسی موجود روی دندان‌ها، در روند زندگی و روزمرگی شما تغییراتی را ایجاد خواهند کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مقایسه الاینر اینویزیلاین و براکت فلزی

درمان‌ های پیش ‌نیاز دندانپزشکی را انجام دهید.

این مرحله خود به چند زیرمجموعه تقسیم می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد.

۱٫     تمیز کردن دندان‌‌ها

طبیعی است که قبل از مراجعه به ارتودنتیست برای هر اقدامی، نیاز است تا دندان‌ها خود را با استفاده از مسواک تمیز کنید؛ اما برای انجام ارتودنسی می‌بایست این کار را با دقت بیشتری انجام دهید. در واقع لازم است تا پس از استفاده از نخ دندان، به مدت ۷ الی ۸ دقیقه با خمیردندان حاوی فلوراید دندان‌های خود را مسواک بزنید. همچنین در صورت امکان برای استریل کردن دهان خود از دهانشویه استفاده کنید.

  1. مراجعه به دندانپزشک و مشورت با وی

اولین قدم برای انجام ارتودنسی انتخاب کلینیک مجهز و متخصص ارتودنسی باتجربه است. پس از معاینه لازم است تا سوالاتی را در رابطه با نحوه‌ انجام،‌ طول دوره درمان، هزینه‌، تعداد جلسات و دورنمایی از نتیجه‌ کار مطرح نمایید. همچنین در صورت داشتن هرگونه بیماری زمینه‌ای یا مصرف دارویی خاص، نیاز است تا این موضوع را به دندانپزشک در میان بگذارید. متخصص می‌بایست در این مرحله به دقت به سوالات شما پاسخ داده و شما را با روند درمان آشنا کند. در نظر داشته باشید که این اقدام فرآیند نصب بریس‌ها را تسریع می‌بخشد.

۳٫    معاینه و چکاپ دندان‌ها

پس از مشورت، متخصص ارتودنسی می‌بایست دندان‌ها و فک شما را به دقت مورد بررسی قرار دهد. در این مرحله بهترین راه برای این کار، عکسبرداری رادیولوژی است. ارتودنتیست با مشاهده‌ دندان‌های شما از فواصل بین دندانی، پوسیدگی‌ها، مشکلات ریشه، عفونت یا آبسه دندان به‌خوبی آگاهی می‌یابد. در صورت نیاز می بایست دندان‌های شما قبل از شروع درمان ارتودنسی، عصب‌کشی، ترمیم و یا حتی در صورت نیاز کشیده شوند. همچنین در این مرحله ارتودنتیست، نوع درمان ارتودنسی و بریس‌هایی که باید استفاده کنید را برای شما بیان خواهد کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بریس دندانی سلف لیگیت چیست؟

یکی از اقدامات ضروری در این مرحله کشیدن دندان عقل در صورت لزوم و صلاحدید متخصص ارتودنسی است. اگر دندان‌ها در اثر فشار ناشی از دندان عقل تحت فشار قرار داشته یا کج شده‌اند، در این زمان می‌بایست دندان عقل را پیش از آغاز ارتودنسی از لثه خارج کرد. در واقع عدم اقدام برای این کار سبب بروز اختلالاتی در درمان ارتودنسی شده و نتیجه نهایی را تغییر خواهد داد.

اقدامات لازم قبل از درمان ارتودنسی

اقدامات لازم قبل از درمان ارتودنسی

آماده سازی برای ارتودنسی

در این مرحله می‌بایست قالبی مشابه قالبی که برای روکش دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد را در دهان خود نگه داشته و آن را بفشارید. با این کار دندان‌های شما قالب‌گیری شده و ارتودنتیست می‌تواند در رابطه با نوع سیم‌کشی دندان‌های شما تصمیم بگیرد. معمولا سیم‌کشی‌های دندان  برای درمان اختلالاتی نظیر اوربایت، آندر بایت، کراس بایت، اپن بایت، برطرف کردن شلوغی دندان ها و مواردی از این دست هستند.

ممکن است برای ایجاد فضای بیشتر نیاز به کشیدن دندان‌ باشد. در بعضی از افراد که دندان‌های بسیار شلوغی دارند ممکن است برای فراهم کردن فضای مناسب برای دندان ها، نیاز به کشیدن تعدادی از دندان های فرد باشد. این کار به‌خصوص برای فک بالا که از فضای کمی برخوردار است متداول‌تر خواهد بود. همچنین یکی دیگر از اقدامات استفاده از اکسپندرها یا وسیع کننده های کام است تا با گسترش فضای فک، آرایش بهتری برای قرارگیری دندان ها در فک فراهم گردد.

سن مناسب برای انجام ارتودنسی

در بسیاری از اقدامات درمانی سن عاملی مهم است؛ اما در ارتودنسی اهمیت آن دوچندان می‌شود. در همین راستا پیشنهاد می‌شود که ارتودنسی در سنین پایین انجام گیرد؛ چرا که در این سن استخوان فک و دندان‌ها به‌خوبی شکل نگرفته‌اند و با قرار دادن بریس‌ها و سیم‌کشی‌ها می‌توان تا حدود زیادی از بروز بسیاری از ناهنجاری‌های آتی در استخوان فک جلوگیری کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جویدن آدامس هنگام استفاده از بریس های ارتودنسی

بهترین سن برای انجام ارتودنسی ۱۴ تا ۱۶ سال است. ولی بهترین سن برای تشخیص مشکلات فکی و صورتی و در صورت لزوم به درمان، ۷سالگی میباشد. ناگفته نماند که این رنج سنی در حالت کلی بیان می‌گردد و در صورت آگاهی دقیق از این موضوع نیاز است تا نظر متخصص ارتودنسی را پس از معاینه جویا شوید. ذکر این نکته نیز لازم است که درمان ارتودنسی در بزرگسالان نیز امکان پذیر بوده و آنها نیز برای اصلاح طرح لبخند خود میتوانند از این درمان بهره بگیرند.

اقدامات لازم قبل از درمان ارتودنسی

اقدامات لازم قبل از درمان ارتودنسی

سخن پایانی

شماری از اقدامات دندانپزشکی معمولاً اقداماتی زمان‌بر و تا حدودی ملال‌آور هستند. ممکن است پیش از آغاز ارتودنسی با اندیشیدن به بریس‌های ارتودنسی و دوره‌ درمان طولانی مدت آن، از انجام این درمان اجتناب کنید؛ اما بهتر است به نتایج فوق‌العاده‌ای که در انتظارتان است بیندیشید. ارتودنسی از جمله اقداماتی به حساب می‌آید که پیش از شروع آن لازم است با متخصص مشورت کرده و با جزئیات بیشتری از فرآیند درمان اشنا شد و بهترین روش درمنی را بر اساس شرایط بیمار انتخاب کرد . در این میان می‌بایست اقداماتی از جمله آمادگی ذهنی و روحی، تمیز کردن دندان‌ها، مشاوره با یک متخصص، معاینه و چکاپ و… را پیش از انجام ارتودنسی در دستور کار قرار دهید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code