آیا با درمان ارتودنسی می توان دندان قروچه را درمان کرد؟

یکی از معضلاتی که بسیاری از افراد به آن دچار هستند وجود دندان قروچه است. در زمان خواب بسیاری از افراد در اثر استرس، ترس یا حتی یک عادت غلط که از کودکی همراه دارند به دندان قروچه دچار می‌شوند. این امر با مرور زمان باعث آسیب به دندان‌های آن‌ها می‌گردد. به همین دلیل به‌دنبال راهکارهایی برای درمان این عارضه هستند. یکی از درمان‌هایی که اغلب افراد به آن می‌اندیشند، ارتودنسی است؛ اما آیا ارتودنسی راهی برای خلاصی از دندان قروچه است؟ دندان قروچه چگونه با ارتودنسی درمان می‌شود؟ آیا انجام ارتودنسی برای ترک دندان قروچه امکان دارد؟ هزینه ارتودنسی برای درمان دندان قروچه چقدر است؟

درمان دندان قروچه با ارتودنسی و مزایای آن

اولین راه برای درمان دندان قروچه کاهش استرس و اضطراب بوده و برخی از دندانپزشک‌ها استفاده از محافظ دندانی را تجویز می‌کنند. این روزها از ارتودنسی به‌عنوان راهی برای خلاصی از دندان قروچه نیز یاد می‌کنند. همچنین تشخیص نوع محافظ دندانی برای بیمار باید توسط متخصص ارتودنسی انجام گیرد. ارتودنسی به دلیل اینکه وضعیت دندان‌های نامرتب که به خوبی روی هم قرار نمیگیرند را اصلاح می‌کند میتواند در بهبود دندان قروچه موثر باشد؛ زیرا وجود دندان‌های نامرتب خود عامل ساییدگی دندان‌ها ‌است. این روش مزایای بسیاری نیز به همراه دارد که عبارتند از:

  • اصلاح ظاهر: با استفاده از ارتودنسی، می‌توانید دندان‌های نامرتب را اصلاح کنید. این درمان می‌تواند به شما کمک کند تا یک لبخند زیبا و چشم نواز را به دست آورید.
  • بهبود عملکرد دهان: دندان‌های نامرتب ممکن است باعث مشکلات عملکردی در جویدن، گاز‌زدن، صحبت کردن و حتی نفس‌ کشیدن شوند. با ارتودنسی، می‌توان این مشکلات را بهبود بخشید و عملکرد دهان را بهینه کرد.
  • بهبود بهداشت دهان و لثه: دندان قروچه‌ معمولاً باعث مشکلات بهداشتی مانند تراکم بالای بین دندان‌ها، حساسیت زیاد در دندان و سخت شدن انجام مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و… می‌شود. با استفاده از انجام ارتودنسی می‌توان این مشکلات را بهبود داده و بهداشت دهان و لثه را حفظ کرد.
  • کاهش ریسک مشکلات فک و صورت: دندان‌های نامرتب ممکن است باعث تنش در مفاصل فک و وجود مشکلات ارتوپدی در صورت شوند. با ارتودنسی، می‌توان این مشکلات را کاهش داده و ریسک مشکلات فک و صورت را کم کرد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پاورچین که روی بریس ارتودنسی قرار می گیرد، چیست؟

چگونه با ارتودنسی دندان قروچه درمان کنیم؟

تمامی انواع دندان قروچه با انجام ارتودنسی درمان نمی‌شوند. در مرحله اول باید دلیل اصلی این بیماری شناخته شود. اگر علت آن بیماری روحی باشد، باید براساس نظر روانپزشک دندان قروچه درمان شود. با این حال گاهی اوقات دندان قروچه در اثر جفت شدن نامتقارن دندان‌ها است. در این مورد یک ارتودنتیست پا به میان می‌گذارد تا با منظم کردن دندان‌ها و هم ردیف کردن فک‌ها به این مشکل پایان می‌دهد. اگر بیمار نیازمند به جراحی فک باشد، پس از انجام ارتودنسی باید این جراحی را انجام دهد. پس بعد از گذشت چند ماه علاوه بر اینکه زیبایی دو چندان ایجاد می‌شود، دندان قروچه نیز به طور کامل درمان خواهد شد.

درمان براکسیسم با ارتودنسی

درمان براکسیسم با ارتودنسی

معایب استفاده از ارتودنسی برای درمان دندان قروچه

در حالی که ارتودنسی می‌تواند در درمان دندان قروچه موثر باشد، برخی معایب نیز وجود دارد که در نظر گرفتن آنها مهم است. معایب ارتودنسی عبارتند از:

  • زمان متوسط درمان: درمان ارتودنسی معمولاً زمان طولانی‌ نیاز دارد. معمولاً برای درمان دندان قروچه به مدت ۱ تا ۳ سال یا بیشتر احتیاج است. این مدت طولانی ممکن است برخی از افراد را باشد و برخی فعالیت‌های روزمره تحت تأثیر قرار دهد.
  • نیاز به صبوری: درمان ارتودنسی نیاز به صبوری دارد. در این روش باید اقدام به استفاده مداوم از براکت‌ها و نگهداری آنها، پیشگیری از خوردن برخی غذاهای سفت و رعایت بهداشت دهان کنید. این نیاز به صبر و حوصله ممکن است که برای برخی افراد به علت محدودیت زمان دشوار باشد.
  • نیاز به ویزیت‌های مکرر: برای تنظیم و تغییر براکت‌ها و دیگر ابزارهای ارتودنسی نیاز به انجام ویزیت‌های مکرر و مراجعه به ارتودنتیست است. این امر می‌تواند به معنای صرف زمان بیشتر و هزینه‌های اضافی باشد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان التهاب لثه در طول درمان ارتودنسی

مدت زمان درمان دندان قروچه به واسطه ارتودنسی چقدر است؟

مدت زمان درمان دندان قروچه با ارتودنسی وابسته به عوامل گوناگونی همچون میزان شدت عارضه دندان قروچه، نوع درمان ارتودنسی، همکاری بیمار، تبحر متخصص و مواردی از این دست است. البته به صورت معمول درمان ارتودنسی برای دندان‌ قروچه ممکن است بین ۱ تا ۳ سال طول بکشد. در برخی موارد می‌تواند به مدت بیشتری نیاز داشته باشد. در ابتدای درمان ارتودنسی، متخصص ارتودنسی بر اساس نوع تشخیص و برنامه درمانی بیمار مدت زمان تقریبی را برای درمان مشخص می‌کند. این مدت زمان می‌تواند در طول درمان تغییر کند، به خصوص در صورتی که نیاز به تغییرات در نوع درمان یا موارد دیگر باشد.

درمان براکسیسم با ارتودنسی

درمان براکسیسم با ارتودنسی

سوالات متداول

  1. هزینه ارتودنسی برای درمان دندان قروچه چقدر است؟

هزینه درمان ارتودنسی برای دندان قروچه می‌تواند بسیار متفاوت باشد و به عوامل متعددی بستگی دارد. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • محل جغرافیایی: هزینه‌ها بین مناطق مختلف، متفاوت است. هزینه درمان ارتودنسی ممکن است در یک کلینیک نسبت به متخصص یا کلینیک دیگر کمی بالاتر یا پایین تر باشد.
  • نوع درمان ارتودنسی: درمان ارتودنسی ممکن است شامل استفاده از براکت‌های معمولی یا روش‌های دیگر باشد که هزینه‌ها بین این روش‌ها متفاوت است.
  • شهر و محله: در برخی کلانشهرها ممکن است قیمت‌ها بالاتر باشد.
  1. عوارض دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه یک مشکل نسبتا شایع است که می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. برخی از عوارض دندان قروچه عبارتند از:

  • لق شدن دندان‌
  • خونریزی لثه و تورم
  • گوش درد و سر درد
  • تورم شدید فک پایین
  • احساس خستگی درقسمت عضلات فک
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا کسانی که روکش دندان، بریج یا ونیر دارند، می توانند از بریس ارتودنسی استفاده کنند؟

سخن پایانی

همانطور که بیان شد درمان دندان قروچه با ارتودنسی انجام پذیر است. پس اگر دچار دندان قروچه هستید، می‌توانید برای درمان به یک ارتودنتیست مجرب مراجعه کنید؛ زیرا گاها درمان قطعی دندان قروچه با ارتودنسی است. در برخی موارد نامرتب بودن دندان باعث دندان قروچه خواهد شد. البته ناگفته نماند مدت زمان ارتودنسی برای درمان دندان قروچه تقریباً تا ۳ سال به طول می‌انجامد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code