عوامل موثر در هزینه درمان ارتودنسی

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که از انجام ارتودنسی تنها به دلیل هزینه بالای آن منصرف شوید؟ آیا می‌دانید عدم درمان ناهنجاری‌های دندان و فک چه عوارضی را می‌تواند در آینده برای شما به همراه داشته باشد؟

بدون شک داشتن دندان‌های سالم و مرتب آرزوی همه افراد است‌، اما در این میان برخی از افراد به دلیل قرارگیری نامناسب دندان‌ها و فک خود از لبخند زدن و صحبت کردن در اجتماع خودداری می‌کنند. از این رو بیمارانی که از ناهنجاری‌های دندان و فک خود رنج می‌برند می‌بایست برای درمان به سراغ انجام ارتودنسی بروند. ارتودنسی یکی از زیرشاخه‌های دندانپزشکی بوده که به اصلاح دندان‌هایی که شکل نامتعارفی داشته و در جای ناصحیح قرار گرفته‌اند می‌پردازد تا پس از طی دوره مشخص لبخندی زیبا و جذاب به همراه دندان‌های صاف و یکدست را به افراد هدیه دهد.

هزینه درمان ارتودنسی به چه عواملی وابسته است؟

ارتودنسی یکی از روش‌های درمانی جهت برطرف نمودن ناهنجاری‌های دندان است که آن‌ها را مرتب و صاف می‌سازد. با این وجود گاهی اوقات بسیاری از بیماران به دلیل هزینه‌های بالای ارتودنسی از انجام آن سرباز می‌زنند که در صورت عدم درمان به موقع، مشکلات دندان و فک می‌توانند بیمار را در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی‌های دندان و بیماری‌های پریودنتال قرار دهد. اگر چه هزینه‌های ارتودنسی را نمی‌توان به صورت دقیق اعلام کرد، اما پیش از انجام آن بهتر است ابتدا با عوامل موثر در هزینه‌های درمان ارتودنسی آشنایی داشته باشید تا با آگاهی به سراغ آن بروید.

از آنجایی که در هزینه درمان ارتودنسی فاکتورهای متفاوتی دخیل هستند، بنابراین نمی‌توان هزینه‌های درمان را از شخصی به شخص دیگر تعمیم داد. چراکه پیش از انجام ارتودنسی لازم است تا شرایط بیمار از قبیل سن، میزان ناهنجاری‌ها، تعداد دندان‌های نامرتب، مراحل درمان و … توسط دندانپزشک مشخص شده و سپس مقدار هزینه برآورد شود. از این رو برخی از مهم‌ترین عواملی که در هزینه درمان ارتودنسی نقش دارند را می‌توان موارد زیر دانست.

تخصص ارتودنتیست

یکی از مهم‌ترین مواردی که هزینه انجام ارتودنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تخصص و مهارت ارتودنتیست است. چراکه یک متخصص ارتودنتیست نسبت به یک دندانپزشک عمومی سال‌ها دانش و تجربه را در زمینه مربوطه کسب کرده تا بتواند در مطب خود با پیشرفته‌ترین فناوری‌ها اقدام به انجام ارتودنسی نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی چیست؟

از این رو اگر می‌خواهید نتیجه فوق‌العاده‌ای پس از انجام ارتودنسی به دست آورید و دچار عوارضی حین یا بعد از انجام ارتودنسی نشوید و از هدر رفتن هزینه‌ها و زمان خود نیز پیشگیری کنید، بهتر است برای درمان ارتودنسی نزد یک ارتودنتیست متخصص و متبحر در این زمینه بروید. چراکه این شخص به شما اطمینان خواهد داد که در پایان درمان تمامی دندان های شما در بهترین محل خود قرار خواهند گرفت و احتمال بازگشت آن‌ها به جایگاه قبلی به حداقل می‌رسد.

 هزینه درمان ارتودنسی

هزینه درمان ارتودنسی

سن بیمار

اگر چه انجام ارتودنسی برای تمامی رده‌های سنی امکان‌پذیر بوده و در هر زمان که اقدام به انجام آن نمایید تاثیرات درمانی و زیبایی آن را خواهید دید، اما بهترین زمان برای درمان ارتودنسی در سنین پایین است. چراکه در این زمان، درمان مشکلاتی چون بی نظمی دندان‌ها و اختلالات فک به آن‌ دلیل که رشد فک هنوز کامل نشده سریع‌تر صورت خواهد پذیرفت و هزینه‌های کمتری را در برخواهد داشت.

 هزینه درمان ارتودنسی

هزینه درمان ارتودنسی

نوع درمان

از آنجایی که ارتودنسی انواع و روش‌های متفاوتی دارد، بنابراین بهترین نوع و روش درمانی پس از معاینه بیمار توسط ارتودنتیست مشخص خواهد شد. اما آنچه که باید بدانید این است که هزینه درمان ارتودنسی ثابت و متحرک متفاوت بوده و در میان انواع ارتودنسی‌های ثابت نیز ارتودنسی لینگوال به دلیل استفاده از براکت‌های مخفی در حین درمان جهت حفظ زیبایی ظاهر بیمار، از هزینه نسبتا بالاتری برخوردار است. همچنین در میان دیگر روش‌های ارتودنسی، ارتودنسی دیمون نیز به علت برخورداری از سیستم پیچیده‌ای هزینه بالاتری را به خود اختصاص داد.

ابزار قابل استفاده در ارتودنسی

اگر برای انجام ارتودنسی به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید متوجه خواهید شد که امروزه ارتودنسی را با انواع مختلفی از بریس‌ها انجام می‌دهند که هر یک به نحوی تاثیر مستقیمی بر قیمت ارتودنسی دارند. از جمله مهم‌ترین ابزارهایی که در کلینیک‌های معتبر و توسط ارتودنتیست های متخصص در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند براکت‌های فلزی سنتی و الاینرهای اینویزیلاین هستند.

بریس‌های فلزی سنتی

بریس‌های فلزی سنتی یکی از ابزارهای دندانپزشکی هستند که بسیاری از افراد نسبت به آن شناخت دارند. از آنجایی که هزینه بریس‌های فلزی نسبت به سایر ابزارهای درمان ارتودنسی مقرون ‌به ‌صرفه‌تر است بنابراین توانسته طرفداران بسیاری را به خود اختصاص دهد، اما در این خصوص باید بدانید که طول درمان با استفاده از آن‌ها کاملا بستگی به مشکلات بیمار و نحوه مراقبت از آن‌ها خواهد داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ارتودنسی باعث بوی بد دهان می شود؟

الاینرهای اینویزیلاین

الاینرهای اینویزیلاین جزء آن دسته از درمان های نامرئی ارتودنسی هستند که برای هر بیمار به صورت سفارشی ساخته شده و مهم‌ترین مزیت‌های آن غیرقابل رویت بودن است. به طوری که بیمار می‌تواند به شکل طبیعی به خوردن و آشامیدن و حتی لبخند زدن ادامه دهد. اما نکته‌ای که در مورد این ابزار باید بدانید این بوده که اینویزیلاین‌ها نسبت به سایر درمان‌های ارتودنسی هزینه بیشتری را به خود اختصاص داده و مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا بیمار به نتیجه دلخواه خود دست یابد. اما در هر صورت نمی‌توان جذابیت این روش به خاطر شفافیتی که دارد را نادیده گرفت.

مشکلات دهان و دندان فرد

اگر فردی بخواهد ناهنجاری‌های دندان‌ها و فک خود را با استفاده از ارتودنسی درمان نماید، ابتدا می‌بایست پیش از شروع درمان بیماری‌های دهان و دندان خود را درمان کند. از این رو هزینه برطرف نمودن مشکلات دهان و دندان را می‌توان هزینه‌ای بالغ بر انجام ارتودنسی دانست که امری کاملا ضروری است.

مدت زمان درمان

اگر بنابر هر دلیلی دندانپزشک تشخیص دهد که بیمار نیاز به مدت زمان بیشتری برای درمان ارتودنسی دارد شخص باید آگاهی داشته باشد که تا حدودی هزینه‌های درمان او افزایش خواهد یافت.

نوع بیمه

در صورتی که بیمار تحت پوشش بیمه مشخصی قرار داشته باشد، هزینه کمتری را بابت درمان ارتودنسی پرداخت خواهد کرد. البته باید توجه نمایید که بیمه شما درمان ارتودنسی را درمان زیبایی نداند، چرا که در این صورت تنها بخش ناچیزی از درمان را بیمه بر عهده می‌گیرد.

 هزینه درمان ارتودنسی

هزینه درمان ارتودنسی

چرا قیمت ارتودنسی ارائه شده توسط متخصصین متفاوت است؟

از آنجایی که در درمان ارتودنسی عوامل متفاوتی مانند آنچه در بالا ذکر شد تاثیرگذار هستند، بنابراین متخصصین یک هزینه ثابت را برای انجام ارتودنسی تعیین نمی‌کنند. چراکه هر یک از مواردی چون سن، تجربه دندانپزشک، موقعیت مکانی کلینیک دندانپزشکی، شدت ناهنجاری‌های دندان‌ها و فک و … تاثیر مستقیمی بر تغییر قیمت ارتودنسی خواهند داشت. از این رو پیش از انجام ارتودنسی ابتدا می‌بایست با یک جلسه مراجعه حضوری به یک ارتودنتیست متخصص مشاوره رایگان دریافت کرده تا در مورد قیمت نیز آگاهی پیدا نمایید.

هزینه های جانبی ارتودنسی شامل چه مواردی است؟

در انجام ارتودنسی می‌بایست هزینه‌های مختلفی پرداخت شوند که بخشی از آن مربوط به رادیوگرافی و روش‌های ارتودنسی و بخشی دیگر مربوط به هزینه‌های جانبی هستند. از جمله هزینه‌های جانبی درمان ارتودنسی عبارتند از:

  • احتمال کشیدن دندان برای انجام ارتودنسی با توجه به شرایط بیمار
  • هزینه ارتوسرجری یا همان درمان ارتودنسی همراه با جراحی فک
  • هدگیر؛ ابزاری برای تراز کردن فکین و اصلاح بایت
  • روش درمانی فیس ماسک برای اصلاح موقعیت فکی
  • استفاده از ریتینر ثابت یا نگهدارنده ارتودنسی برای ثابت نگه داشتن دندان‌ها
  • چسباندن مجدد براکت شکسته در صورت آسیب دیدن
  • استفاده از موم ارتودنسی برای محافظت از بافت‌های نرم داخل دهان
  • فضا نگهدار ارتودنسی
  • مینی اسکرو
  • دستگاه هایریکس
  • ترمیم فیکس ریتینر
 هزینه درمان ارتودنسی

هزینه درمان ارتودنسی

سوالات متداول

آیا می‌توان از صرف هزینه‌های اضافی در ارتودنسی جلوگیری کرد؟

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بریس اینویزیلاین می تواند فاصله های خالی میان دندان ها را برطرف کند؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که سبب ایجاد هزینه‌های اضافی در ارتودنسی می‌شود، گم شدن یا شکستن پلاک ارتودنسی متحرک یا شکستن براکت‌ها در ارتودنسی است که مراقبت و نگهداری درست از آن‌ها می‌تواند از ایجاد هزینه‌های اضافی برای بیمار جلوگیری نماید.

آیا هزینه ارتودنسی فک بالا و فک پایین با یکدیگر متفاوت است؟

از آنجایی که شرایط درمان برای فک بالا و فک پایین متفاوت خواهد بود، بنابراین هزینه انجام آن‌ها نیز با یکدیگر یکسان نیست.

چه افرادی به انجام ارتودنسی نیاز دارند؟

برای انجام ارتودنسی نیاز است تا بیمار شرایط خاصی داشته باشد که عبارتند از:

  • شلوغی بیش از حد دندان‌ها
  • ناهنجاری کراس‌بایت یا همان عدم قرارگیری درست دندان‌های بالا روی دندان‌های پایین هنگام جویدن
  • وجود فاصله میان دندان‌ها به علت رشد ناقص یا از دست دادن یک دندان

آیا طول دوره درمان ارتودنسی در هزینه‌های آن تاثیرگذار است؟

بدون شک هر چه دوره درمان ارتودنسی طولانی‌تر باشد هزینه‌های بیشتری را برای بیمار به همراه می‌آورد.

ارتودنسی ثابت بهتر است یا متحرک؟

استفاده از ارتودنسی ثابت یا متحرک کاملا به سلیقه بیمار بستگی دارد. لازم است در جلسه مشاوره با متخصص ارتودنسی، راجع به شرایط دهان و دندان خود و بهترین روش درمانی اطلاعاتی کسب کرده و تصمیم به شروع درمان ارتودنسی متناسب با شرایط خود بگیرید.

هزینه درمان ارتودنسی

هزینه درمان ارتودنسی

سخن پایانی

از آنجایی که لبخند جزء بسیار مهمی از چهره هر یک از ما به حساب می‌آید، بنابراین برای داشتن طرح لبخندی زیبا و جذاب لازم است دندان‌های سالم، صاف و یکدستی داشته باشیم. از این رو به وجود آمدن ناهنجاری‌هایی در دندان‌ها و فک می‌تواند زیبایی چهره و لبخند هر یک از ما را تحت تاثیر قرار دهد. بدین خاطر در حوزه دندانپزشکی برای افرادی که از نامرتبی دندان‌های خود رنج می‌برند، از درمان ارتودنسی استفاده می‌کنند. در خصوص انجام ارتودنسی هر چه سن فرد پایین‌تر باشد طول دوره درمان کاهش یافته و هزینه‌های کمتری را نیز برای او در برخواهد داشت.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code